HorizonHobby wordt een internetshop

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Corrien, 5 mrt 2017.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Vraag het even aan meneer futaba met de f-14 hoe een prijs verhoging funest kan zijn voor de omzet ;).

    De f-14 was mijn meest verkochte zender, maar met de huidige prijs van 189,- (60 euro verhoogd in 3,5 jaar tijd) is de verkoop nagenoeg stil gevallen.

    Wat verkoop ik nu voor 90%? Carson reflex stick zenders.

    Waarom? Simpel 119,- 14 kanaals zender op 2.4ghz.

    Zit er dan geen verschil tussen? Jawel, de f-14 is kwalitatief gezien echt wel de betere zender, maar biedt weinig meerwaarde op de carson zender wat de prijs verschil verantwoord.
    En beginners maar ook veel ervaren modelbouwers kiezen voor 90% op prijs, pas de laatste 10% kijkt naar kwaliteit en mogelijkheden.

    Heel bot gezegd de 10% is voor een winkelier minder interessant dan die 90%.
    Daarom zijn er genoeg winkels die het links laten liggen want ze verdienen er nagenoeg niets op.

    Ik denk dat ik een f-14 per maand verkoop tegenover 10 - 20 carson reflex stick 14k op dit moment.
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Naar mijn mening slaat HH niet de goede weg in. Als je naar de huidige ontwikkeling kijkt op het internet is er een trend gaande dat internet een aanvulling aan het worden is op de winkel in de straat en andersom. Er zijn mooie voorbeelden van zoals sanitairwinkel.nl de Applestore. Die zijn naast de webwinkel ook een echte winkel begonnen. Andersom is b.v. H&M een voorbeeld.
    Zelf zit ik in verzekeringen en daar zie ook die ontwikkeling. Internet is lage prijzen, maar ook hoge kosten om o.a. bovenaan te blijven in de zoekmachines. Gevolg is verlies....
    Geschiedenis herhaald zich. Vroeger was er de bakker, slager de groenteboer en de man van de SRV. Toen kwam de supermarkt alle bakkers en slagers etc. in rep en roer vele gingen onderuit en de beste bleven bestaan. Nu zie je in de supermarkt een afdeling brood die zelf bakt, de slagerij is er ook apart ingericht. Waarom? Simpel de klant wilt dat. Tevens zie je nu dat de klant meer gaat kopen bij die bakker en slager die over gebleven is. Daar krijg je meer service, kwaliteit en ze kennen de klanten.
    Als je de supermarkt vergelijk met het internet dan kan je de toekomst invullen. Ondernemers die blijven slapen gaan het verliezen dat is wel waar. Zie V&D of Blokker. Ooit zei ik tegen een groenteboer dat hij een website(winkel) moest beginnen. Hij verklaarde mij voor gek.......
    Groothandels en fabrikanten moeten naar mijn mening niet zelf direct gaan verkopen, maar hun verkopers(winkels) mogelijkheden bieden om op het internet gevonden te worden. Heb als groothandel 100 winkel die je producten verkopen dan zijn er 100 plekken op internet en in de straat waar je product te koop is. Doe je het zelf dan is er 1 plek waar je te vinden bent.

    Overigens zie je dat Hobbyking ook de prijzen heeft moeten verhogen de laatste tijd. 2015 kocht ik een 10 cc 2-takt ASP voor € 50,-
    Nu kost deze motor rond de € 90,-
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    @Banaanhangwagen :Je hebt er lappen tekst voor nodig gehad :D, maar de laatste alinea is de spijker op de kop.

    Ik heb van alles van HH. Info altijd op de website van HH gehaald en dan een winkel erbij gezocht. Prijzen overal vrijwel gelijk, dus meestal gaf op voorraad zijn de doorslag. Het model wat HH hier gaat hanteren, is al jaren in de USA van toepassing, dus ze zullen wel een beetje weten waar ze mee bezig zijn.

    Als ze alle onderdelen vlot kunnen leveren, vind ik het al prima.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Tja, één van de voordelen van het hebben van een groothandelsnetwerk/netwerk van importeurs is het feit dat je als fabrikant niet het "gezeur" hebt van allerlei winkeliers. Dát was ooit de bestaansreden van de importeur. Ooit heb ik een leerzame discussie gehad met de eigenaars van Reyne & Zn, de importeur van Tamiya in Nederland. Die vertelden me dat zij soms helemaal gek werden van vragen van winkeliers (en soms zelfs van klanten). Alleen al in Nederland, zeker in de maanden November en December. Het bedrijf had dan ook 2 fulltime medewerkers als telefonische "helpdesk". En een aantal mensen in de buitendienst als vertegenwoordigers. En achter hun (bescheiden) Zaans kantoorpand een enorm magazijn, goed beveiligd en bomvol met Tamiya. En dat kost ook geld, maar scheelt de fabriek enorm veel ellende aan vragen en after-sales en heeft voor de winkelier als voordeel dat ze een aanspreekpunt hebben wat de taal spreekt en alle import-toestanden voor z'n rekening neemt.
    Momenteel zou een fabrikant dat deels kunnen oplossen via Internet, maar het blijft een feit dat, als je het fenomeen "importeur/groothandel" schrapt uit de keten, je jezelf veel extra werk op de hals haalt. HK heeft niet voor niets een helpdesk; en die schijnt het nogal druk te hebben.
    Dan is het een kwestie van kosten en baten tegen elkaar afwegen.

    Correctie: de ervaren consument wél. Zeker in modelbouwland. Als jij bij HK een servo ziet met de dezelfde specificaties als jou eerder genoemde 100-euro servo, en hij kost bij HK plotseling 25 euro, gaat er bij jou een alarmbel af, evenals bij mij.
    Maar de niet-ervaren hobbyist, die een servo zoekt met die specificaties, zal die servo eerder bij HK kopen onder het motto: "Zoooo heee... Wat een afzetter, die eigenaar van de LHS! Even 75 euri bespaard!" En met een beetje pech heeft hij nieuw bouw-project, alleen nu met nogal onregelmatig gevormde onderdelen. Of hij kan z'n duikpak aantrekken om z'n modelschip in vier meter diep water te zoeken.
    75 euro leergeld als je geluk hebt; als je pech hebt is zo iemand voor de rest van z'n leven van de hobby genezen.

    Dus ja: alles heeft z'n voor en z'n nadelen.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zeker als je ziet dat de merkproducten zoals Hitec en Futaba daar niet veel goedkoper zijn dan hier.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    HK (voorheen Hobbycity) kwam ook precies in de tijd dat een borstelloze setup peperduur was en voor velen gewoon te duur. Internetshoppen stond ook nog in de kinderschoenen. Ik kocht er wat spullen en al snel had ik heel veel vrienden waarvoor ik ook mocht bestellen. De prijzen waren ongelooflijk laag en ook werd er geen BTW betaald. Ik weet niet meer in welk jaar het was maar het bracht veel teweeg in modelbouwland. (en nog steeds)
    Ook was daar de crisis, iedereen bezuinigen. Op hobby mag bezuinigd worden dus kopen we gewoon daar.. hoe meer we daar kopen des te meer bezuinigen we. Het is gewoon een feit.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Klopt Roelof, een futaba servo is daar net zo duur als hier.
    Echter de 9 gram servootjes, de welbekende HXT 900 kosten hier 15 euro tegen 3 euro wat ze daar kosten.
     
    Anne van der Waal vindt dit leuk.
  8. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nu is mij wel eens opgevallen, dat er futaba/hitec servo's in omloop zijn met een ander stickertje erop..
    vaak op de alibaba of hk achtigen zie je de plaatjes van de servo's.. met een andere sticker dan ik origineel gewend ben.

    Dan is het even de vraag of die goedkopere serie uit het buitenland ook wel dezelfde zijn als hier worden verkocht.
    Is op die serie dezelfde QC van toepassing als andere 1 euro electronica?

    Nu maakt het voor sommige toepassingen niet zoveel uit. lichte vliegtuigen vliegen toch wel. servo's zijn niet zwaar belast.
    maar bv mijn heli heb ik toch graag met een stel betrouwbare servo's rondvliegen.
    Heb ooit al eens een set servo's uitgefikt.. die ervaring wil ik niet nog eens hebben ;-)
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Daar ben ik niet zo zeker van.
    Ik ben vaak genoeg in China geweest en dingen meegenomen die een net wat ander stickertje hadden, Sunrise ipv YGE, of bij de zelfde fabriek een regelaar gekocht die wel verdomd veel op een Jeti Mezon regelaar leek maar er geen Jeti op stond maar wel Jeti was.
    Of wat kleding betreft, Ralph Lauren shirt bij de fabriek in Indonesie maar aan de achterkant van de fabriek koop je het met net een ander labeltje voor minder dan de helft.
    Je betaald een heel groot deel voor de marketing en naam.
    Als dat met een net ander stickertje opgelost kan worden dan zullen de chinezen dat zeker doen.
    Het gaat dan niet via de officiele distributiekanalen maar dat scheelt ook weer geld.

    En waar denk je dat de "officiele" merken hun spullen laten maken?
    Hacker laat veel motoren in China bouwen, net als AXI.
    Veel modellen worden in Vietnam gebouwd en dan staat er Hangar 9 op.. of Sebart.

    Vroeguh had je Robbe Futaba en Futaba.
    In de winkel waar ik werkte boden we regelmatig "grijze import" aan.
    Dat was dan Futaba.
    Exact hetzelfde produkt alleen geen Robbe stickertje en dat scheelde op een zender soms enkele honderden guldens en op servo's minimaal 10%.


    GJ
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Het feit dat mensen bij een internetshop kopen en niet bij een lokale RC winkel ligt zeker niet alleen aan de prijs.

    Bij mij in de omgeving is een RC modelbouwwinkel, heel vaak ben ik daar geweest en beantwoorde men mijn vraag met : “hebben we niet”. Het ging dan om een simpele APC propellor, spinner, motorbok, stuurkabels, etc. voor een brandstofmotor / motormodel. “We kunnen het wel voor u bestellen” is ook vaak een antwoord. Tja dat kan ik zelf ook wel en vaak nog veel sneller ook.

    "Eigenlijk heb ik alleen ARF en elektro" zei de eigenaar van de winkel een keer tegen mij, "daar kan ik het meeste aan verdienen". Tja, dat zijn nou net twee zaken waar ik geen belangstelling voor heb.
    Op een bepaald moment ben ik hierdoor niet meer naar de betreffende winkel gegaan en heb de produkten besteld bij een winkel in Waalwijk waarvan ik zeker weet dat ze wel de produkten hebben die ik nodig heb. Via internet bestellen bij een webshop doe ik ook regelmatig. Online is de voorraad inzichtelijk, dus geen teleurstellingen.
    Ik hoef ook de deur niet uit en krijg alle produkten netjes thuis gestuurd zonder teleurstelling dat ze iets weer niet hebben.

    Vele produkten zijn ook niet of nauwelijks in Nederland meer verkrijgbaar. Laatst had ik een set pneumatische retracts nodig voor een kunstvluchtmodel. (Type Spring-Air / Robart)
    Waar is in NL nog een complete set te koop ? Ik zou het niet weten.

    Grt,

    Arnoud.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Effe bij Echt de grens over hoppen.
    W&W modellbau.
    Alles wat je normaal gesproken nodig hebt op voorraad.
    Ik ben nog nooit tevergeefs daar naartoe gereden terwijl ik toch vaak wel specialistisch spul nodig had.
    Veel merken, veel accessoires voor boten, auto's en vliegspul.
    Maar ook zenders van de gangbare merken, die je dan voor de koop even vast kan houden.
    En dan niet 1 maar gewoon grote aantallen.
    En goedkoper dan Nederland.

    Maar geen Certified Horizon dealer want daar zijn ze klaar mee.
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het gaat er in dit draadje om, dat een importeur een internetshop wordt en per land een beperkt aantal winkeliers gaat bevoorraden. Zoals ik al eerder opmerkte is dit voor doorgewinterde modelbouwers geen probleem, die kennen de weg en weten wat ze willen hebben. Het probleem zit 'm in de beginners, die hun eerste aankopen altijd deden bij de winkelier om de hoek. Wat dit betreft is de Europese markt dan ook heel anders dan de Amerikaanse, waar de afstanden veel groter zijn, waardoor men gedwongen is eerder en vaker via internet te kopen. Ik verwacht dan ook, dat de omzet van HorizonHobby drastisch zal dalen in Europa.

    V.w.b. gekopiëerde Futaba apparatuur is er niet zo veel in omloop geweest. Berucht is wel de kopie van de GY401 gyro geworden, die aan de buitenkant nauwelijks van het origineel was te onderscheiden. In de kopie zat een veel eenvoudiger elektronica en om het gewicht te compenseren was er een grote, roestige moer in de behuizing gelijmd. Op RcGroups heb ik bij de commentaren op deze kopie wel eens iemand zien verzuchten, dat ze voor dat geld best wel een nieuwe moer hadden kunnen monteren. Ook is er een kopie van een standaard servo in omloop geweest, andere voorbeelden ken ik niet.
    Dit is niet geheel correct. Futaba werkt uitsluitend via importeurs (m.u.v. de jaren 1989 en 1990 toen ze in Duitsland een eigen verkooporganisatie hadden). In dit geval betrof het ook geen grijze import, maar inkoop via de Belgische importeur. Voor deze importeur ben ik trouwens jaren de servicedienst geweest, dit mede op verzoek van Robbe omdat de relatie toen nog goed was. Grijze import kwam/komt van buiten Europa. Indertijd telde bijvoorbeeld HongKong maar liefst drie Futaba importeurs.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, jij bedoelt Sablon in Belgie als importeur.
    Nee, het kwam ergens anders vandaan, in containers met spullen uit de USA.
    Ook Greatplanes, Topflite en SIG haalden we daar vandaan.
    Volgens mij zelfs Hirobo heli's en onderdelen.
    De persoon die het in grote getalen verkocht was Merit Racing (kan ik nu wel zeggen denk ik).
    En dat was nog enkele procenten goedkoper dan Sablon.

    GJ
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Proef op de som genomen:
    Bij HH (www.horizonhobby.eu) bootonderdelen besteld op 2e paasdag. Gisteren binnen.:thumbsup:
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    [edit] xxx [/edit] in Den Bosch is Gold dealer geworden van HH.:eek:

    {mod}
    geen winkelbesprekingen aub
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2017
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Noem dat maar geweldig nieuws.
    Google eens op [edit] xxx [/edit] en oplichting en je weet dat je dan toch ergens anders moet gaan winkelen.

    {mod}
    geen winkelbespreking aub
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2017
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik woon er vlak bij.... Dus,heb de ervaring....:(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2017
  19. Jos1979

    Jos1979

    Lid geworden:
    24 mei 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Nijmegen
    Zouden we deze discussie anno 2020 nog eens kunnen opstarten? Ik zie dat er overal weer flink Horizon Hobby verkocht wordt. Dat zal toch niet alleen zijn omdat de klant die zo graag wil, maar ook omdat de winkelier er mee kan verdienen (hoop ik echt voor de winkelier). Zo zie ik winkels die eerder in dit topic genoemd werden en die geen HH meer zouden verkopen, nu volop HH verkopen.
    Wie kan me hier meer over uitleggen?
     
  20. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Markten veranderen. Eind 2017 heeft horizon heel snel eieren voor zijn geld gekozen want se omzet zakte compleet in elkaar. Sinds 2018 leveren ze gewoon weer aan alle winkels en hebben ze hun webshop nog voor erbij.

    Maar als fabrikant rechtstreeks verkopen zonder fysieke punten is nog altijd een niet succesvol concept wqnt mensen willen de modellen kunnen zien en zenders kunnen voelen.
     

Deel Deze Pagina