Beginner trex 450 pro dfc

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door hermor, 16 apr 2017.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi, de 700 heb ik gekozen omdat deze qua vlieggedrag in de sim aardig overeenkomt met de 450 van mij, er blijft uiteraard verschil dat begrijp ik. Na het bijstellen van de throttle curve en de maximale bladhoek van 10 naar 12 graden voel ik wel verschil, hij reageert wat sneller nu.
    Ik merk wel dat het nu ik probeer elke avond een minuut of 10 a 12 te vliegen dat het makkelijker gaat, ik durf nog niet echt rondjes te vliegen zoals op de simulator maar wel heen en weer, voor me langs. Wellicht leer ik het ooit(-;
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    20170509_205546.jpg

    Je kan ze ook nooit even alleen laten, mn Trex heeft een kleintje gekregen...

    Een V977 cp heli. Klein maar erg fijn.

    Maar wat een fijn ding om mee te vliegen, vandaag best wat wind maar zeker in de 6axis mode geen krimp. Voor beginners zoals ik een ideaal oefenobject. Gewoon vliegen zonder de angst dat een foutje je weer een bom duiten en sleutelen kost, dat laatste is niet erg maar dat eerste vind ik wat minder..

    Buiten met best wat windvlagen blijft hij mooi stabiel, is binnen en buiten te vliegen echt een aanrader vergeleken met mn oude solo 180 pro, daar is altijd wat mee, vorige week ook even mee buiten gevlogen, land ik netjes zachtjes in het gemaaide gras, raakt de staartrotor toch even het gras en direct de torqutube van de leg

    Ook de Trex nog even uitgelaten, metk dat het steeds beter gaat en ik me moet inhouden om niet overmoedig te worden. Wat mij opvalt, een van de swash servos, midden achter gaat bij stilstand steeds iets op en neer, net of deze wat stoort, is een ds420 is dat een bekend probleem, kan ik daar wat aan doen? De andere 2 doen dat niet.
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    In mijn optiek, als een servo zelf dingen gaat doen = eruit en vervangen.
    In een heli met stabilisatie worden servo's zo heftig belast (snelheid en kracht), dat een rotte servo vlot echt rot gaat doen.

    Een servo die in rust een beetje zoemt, dat is vaak omdat hij net niet lekker op de goede stand kan komen door stroefheid in het systeem.
    Zie je hem echt bewegen, foute boel.
    Vaak potmeter kapot, servo overleden.
    Is het niet nu, komt hij vlot genoeg
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Oke, tnx, dan maar vervangen, wil niet dat hij raar gaat doen bij het vliegen.. het is niet gewoon zoemen maar een beetje jutteren of hoe leg ik dat uit, heel snel op en neer bewegen zonder input van de zender
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat gebeurt er wanneer je die servo van plaats verwisselt met andere servo op ontvanger-uitgang?
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Zal ik vandaag eens even testen..
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    snel op en neer bewegen zonder input van de zender, heli staat stil..
    is doorgaans teken dat die servo zijn potmeter heeft schoongepoetst.

    de servo kan dan zijn positie in die stand niet lekker aflezen op de potmeter, waardoor hij er continu overheen schiet.
    vandaar dat jutteren.
    tijdens vliegen zal je in een net andere servopositie zitten, geeft wat minder problemen.
    maar ook dan kom je langs dat ene rotte gebied, en de servo kan in dat gebied dus dingen op zichzelf gaan doen.

    ander puntje.
    de andere 2 servo's zijn net zo oud.. zelfde gebruik gehad..
    zou je die niet meteen mee vervangen?
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Heb de Elevator servo inmiddels vervangen door een Savox-0262MH

    Deze komt qua specificaties aardig overeen met de oude DS420. Ik heb ze nog niet direct allemaal vervangen, @Student Hoewel je ws gelijk zal hebben hoop ik dat het een incident is. Ik weet niet hou oud ze zijn maar heb de indruk dat de heli nog niet echt veel gevlogen heeft. Mocht ik nu bij de aileron servo's ook gedoe krijgen vervang ik die beide in 1 keer voor ook de savox. 3 servos in 1 keer vervangen waarbij 2 zonder klachten vond ik toch wat te gortig(-;
     
  9. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Zou ze nu wel vervangen.
    2 verschillende soorten servo's kan storing geven ivm reactie tijd van onderlinge servo's. Daarom altijd dezelfde soort servo gebruiken.
    Het kan zo wezen dat de nieuwe eerder reageerd dan de 2 oude en dan heb je een probleem.
    Groetjes René
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Potmeterproblemen zijn normaal echt slijtagedingetjes..
    En alle servo's hebben hetzelfde leven achter de rug.

    En inderdaad, ook al zijn de specs hetzelfde, ze doen vaak toch net ff anders.
    Soms reageren identieke servo's van verschillende productie data al compleet anders.

    Maar proberen staat altijd vrij ;-)
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Gisteren heb ik mn 450 weer even uitgelaten, het viel mij niet tegen. Ik merk dat het lichte op en neer trillen van de staart wat eerder af en toe optrad eigenlijk volledig weg is. Ik denk dat de elevator servo daar dus ook de boosdoener was. Ik hou dus toch maar even vast aan de huidige configuratie, mocht ik weer klachten krijgen dan zie ik wel of ik ook de aileron servos vervang.

    Merk dat het steeds beter gaat, rondjes en achtjes vliegen gaat steeds makkelijker, ik merk wel dat ik een voorkeur heb voor een rondje over rechts, naar links gaat veel minder natuurlijk, en moet ik echt bewust nadenken. Probeer die kant dus zo veel mogelijk te doen.

    Wat veel helpt is vliegen met de v977, gewoon buiten is die bijna niet te crashen, het leren de juiste kant op te corrigeren, ook bij nose in, is een stuk eenvoudiger bij deze stabiele kleine vriend. Sticks los en hij hangt stabiel. Ontzettend leuk om daar even mee te spelen na het voor mij best inspannende geconcentreerde vliegen met de Trex, en die ene keer dat je hem in het gras laat crashen ( dan moet je al heel gek doen) dan is er nog niks stuk, hooguit het hoofdtandwieltje er af, een ontzettend slimme en simpele constructie en bewust zo gemaakt om grotere schade te voorkomen, je drukt het er ook zo weer op en vliegen maar. Nogmaals, ook voor andere beginners een aanrader. Heb geen aandelen(-; maar ik zie mijzelf nog wel een keer de grotere v950 aanschaffen om me te spelen, net wat groter en dus zichtbaarder buiten.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat op en neer gaan van de staart door een rotte elevator servo heb ik ook wel eens gehad inderdaad...
    bij mij ging het zelfs zo ver dat hij af en toe op de elevator niet reageerde.
    gelukkig was dit maar 1 sec meestal, maar geeft toch angstige situaties.

    Qua vliegen met de kleine en de 450: vaak is het puur het achterhoofd.
    soms is de angst om te crashen toch zodanig aanwezig, dat je automatisch ook niet in die situatie komt.
    alleen vlieg je dan vaak minder enthousiast en vrij als je met een kleiner type zou doen.

    voornaamste is een uitweg in je achterhoofd hebben.
    vooraf verzinnen wat er mis kan gaan, en de uitweg alvast voor in je gedachten zetten.
    bv, je vliegt nu rondjes.
    ergste wat er kan gebeuren, is dat je nose in even de heli kwijt raakt.
    oplossing, grote klap op de staart, richt hem weer op jou. Tail in is voor bijna iedereen het eerste wat men leert, dus ook het makkelijkst.
    vanuit die positie kun je de heli dan recht sturen en weer terug halen.

    en blijven denken...
    waarom is die ene bocht anders?
    iedereen heeft nl 1 "kant" waar men wat minder gevoel mee heeft.
    veel oefenen. je achterhoofd laten zien dat die bocht aan beide kanten hetzelfde is.
    en volhouden ;-)
    een bocht linksom is dankzij de staart wel een tikkie anders in gedrag dan een bocht rechtsom.
    maar, als je een ovaaltje vliegt, ga je 2x 180 graden dezelfde kant op.
    kan nog zijn dat de wind je tegen/meewerkt. maar dat merk je vanzelf.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan zou je die beweging, tegengesteld en kleiner, ook in de neus hebben moeten zien.
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Dat klopt, maar dat lijkt mij een logische combi tenzij de staart flexibel is. de hele heli ging snel iets op en neer, niet altijd maar bij een bepaalde stickstand. Nu is dat weg, achteraf delink pas gelegd met de haperende servo. Weer wat geleerd.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    eigenlijk zijn er maar 2 redenen waarom de staart op en neer zou gaan.
    - toerental kop te laag
    - servo doet raar (ingestuurt door ontvanger/kabelbreuk/estab of de hele servo is kapot)

    daarna heb je nog schudden (vaak onbalans in de kop/scheve hoofdas)

    trillen (onbalans staart, of kop, kan van alles zijn)

    en een hunt ( staart gaat snel heen en weer slaan, teken dat de gain van de gyro niet goed staat)

    en dan hebben we bij estab (electronische stabilisatie) heli's nog de mogelijkheid van een hunt op de eleavtor of aileron as. Te onderscheiden van een schud of tril door het feit dat je hem op kan roepen, tijdens optoeren niet aanwezig is. soms ook weer weg te krijgen is door een beetje te sturen op de bewuste as.
     
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Afgelopen weekend weer een poging gedaan, bij opstijgen draait hij ineens weg, na reset hetzelfde blijkt de tailservo de geest te hebben gegeven, de keer ervoor nog niks aan de hand. De oude servo was een wk 2601h standaard maat. Heb maar een nieuwe besteld maar duurt 4 weken voor die binnen is ws.

    Is het perse nodig dat dit een grote servo is? de swash servos zijn micro size.

    Qua specs komt de align ds415m best overeen maar is een micro servo, ik heb gegoogled en blijkbaar zou een micro ook kunnen voldoen. Heb dus met mn 3d printer een adapter geprint en een ds415m die ik had liggen er in gezet. Dit vliegt eigenlijk net zo goed, kan dit een probleem vormen?
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2017
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Geen probleem, behalve als dit een analoge servo is die een signaal krijgt wat voor een digitale servo is bestemd. Het werkt dan wel maar de servo wordt heet en fikt uiteindelijk uit.
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Het gaat om een digitale servo, ik was echter bang dat de belasting te groot zou zijn voor een micro ipv standaard maat. Bedankt
     
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoe kan ik trouwens de titel van deze draad wijzigen,
    ?
    tred moet nl trex zijn..
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik dacht je eerste post pakken, die bewerken, en dan meer opties kiezen

    Het kan ook in het overzicht, klikken op de titel.

    Ik heb het net ff voor je gedaan, dus het klopt weer.
    Zowieso kunnen. "Normale" gebruikers maar 2 weken hun post bewerken, ik kan het dan nog wel
     

Deel Deze Pagina