vraag motor en regelaar

Discussie in 'Speedboten' gestart door speeddemon, 9 mei 2017.

  1. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Een 3660 motor in een boot van die afmetingen?

    Dat steek je in bootjes van 65cm hoor.
     
  2. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Zoals ik al schreef heb ik geen ervaring met boten in dit formaat maar gezien je daar "advies" hebt gekregen dat gewoon erg fout is zal,ik een poging wagen je iets beter vooruit te helpen.
    Een 4092 of een kortere 56 mm
    om het betaalbaar te houden op 6s varen ,een 180 amp esc en omdat het niet loeihard hoeft te gaan maar ook niet slaapverwekkend mag zijn vermoed ik :een kv van rond de 1200
    prop 47 a 50mm
    Zoals anderen ook al vermeld hebben heb je een paar duizend watt continu vermogen nodig om dit toch op snelheid te krijgen en houden ,niet 500 watt of een piekvermogen van 1800 watt uit die 3660 motor
    Nogmaals;ik ben geen expert in dit formaat!
     
  3. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    dan komt deze meer in de buurt er van denk ik :hammer:

    Turnigy AquaStar 4084-620KV Water Cooled Brushless Motor

    The Turnigy AquaStar Sensorless Brushless Motors offer outstanding performance for your boat at an incredible price!

    Featuring a quality CNC machined billet T6 aluminum motor can, hand-wound high purity copper windings and powerful sintered neodymium magnet, you wont find a better priced motor of this caliber anywhere else! It even features a billet aluminum water cooling jacket pre-installed.

    The AquaStar brushless motors are a great choice for your deep-V, hydro or catamaran race boat and will be sure to leave the competition in your wake!

    Features:
    • CNC Machined Billet T6 Aluminum Motor Can
    • High Purity Copper Windings
    • 4mm Bullet Connectors Pre-installed
    • Powerful Sintered Neodymium Magnet
    • Precision Engineered for Maximum Energy Conversion
    • Water Cooling Jacket Pre-installed

    Specs:
    RPM/v: 620kv
    Winding: 2.5YMax voltage: 37V (10S)Max Current: 105A
    Max Watts: 3050W
    Resistance: 0.03ohm
    No Load Current: 0.7ACan Diameter: 39mm (actual motor diameter)
    Can Diameter inc. Water Jacket: 49mm
    Can Length: 84mmShaft Size: 5mmWeight: 508gMotor Connector: 4mm bullet plug
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Bij hobbyking moet je dit niet navragen....
    Die setup is leuk voor een slank mono1 bootje van 60~70cm.

    Die 4082 wordt het ook niet....
    Die zijn leuk voor bootjes tot 1 meter.

    Met de juiste prop (45~50mm) en regelaar is de Turnigy Fandrive 3994 opzich nog wel een optie , maar daar moet je zelf een koelmantel voor maken of net de juiste o-ringen vinden voor gebruik met een 40mm koelmantel.

    De Fandrive heb ik zelf nog gebruikt in een 1.10 mono met een 48mm 3 bladz prop.

     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is handiger, en sneller, om een link naar betreffende produkt te plaatsen.

    Ik kan je geen advies geven, weet te weinig van schroeven en propellers. Bij HobbyKrap moet je niet zijn voor kennis en advies. Dat zul je uit bovenstaande berichten al begrijpen hebben. Ik doe er nog een schepje bovenop, hieronder nog wat meer HobbyKrap gezwets, gezwatel en fouten :D

    Kv is geen meeteenheid (zoals kg, seconde, meter) maar een eigenschap/ grootheid (massa, tijd, lengte). HobbyKrap is verantwoordelijk voor het invoeren van deze stompzinnige en misleidende fout die al menig accu, regelaar en motor in rook heeft op doen gaan. Tot groot plezier van HobbyKrap natuurlijk, hoe verkoper hoe beter.
    Ik heb de motor niet gezien, maar ik betwijfel het. Handwikkelen is een stuk duurder dan machinaal wikkelen.
    Gewoon wikkeldraad voor motoren, niks speciaals.
    Bestaat al jaaaaaaaaaaren.
    Zoals gezegd, stompzinnig. Correct: Kv = 1700rpm/volt.
    Motoren kunnen elk RC voltage aan, isolatiewaarde tot paar 100volt, motoren gaan kapot door te hoge stroom of te hoge spanning.
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2017
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mijn gewaardeerde nautisch onderlegde collega heeft al geschreven dat die motor niet geschikt is. Desondanks ben ik benieuwd naar de reden(en) van jouw keuze, zodat wat misconcepties in de kiem gesmoord worden. E.e.a. werkt hopelijk geldbesparend voor jou :)

    Een zaak waar ze wel goed advies geven:
    www.2brothersrc.com in Bussum.
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2017
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Alvast een voorzetje

    Kv (gegeven in rpm/volt) zegt niets over vermogen. Een 1:1 treinmotor kan een Kv hebben van 100tpm/volt, het trilmotortje in je telefoon ook.

    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, elektromotoren willen hun baasje graag plezieren. Ook al zou het tot een vurige dood leiden, max. motorvermogen (in watt) en max.stroom (in ampère) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom.
      stroom = koppel × Kv (in SI eenheden!)
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgent accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    Bovenstaande geldt zowel voor borstel- als voor borstelloze-motoren.
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Mijn eerste ingeving volgens mn kristallen bootjes bol is budget.... Ook gezien de voorgestelde geborstelde aandrijving.

    Maar zoals ik al eerder heb gezegd gaat dat niet werken met een boot in dit formaat.

    Om daar een beetje snelheid in te krijgen met een systeem wat betrouwbaar is praat je al gauw over 4 tot 5kW aan continu vermogen waarbij de pieken zelfs richting de 7~8kW gaan , zelfs een "lange" en goede 4082 doet op papier!! in het gunstigste geval net 4kw MAX...

    Ga je hem daar continu op varen (wat je automatisch doet bij een te kleine motor voor een boot) fikken binnen de kortste keren de wikkelingen door , vliegt je ESC door de kortsluiting in de fik en fikt uiteindelijk je boot af als je helemaal pech hebt....

    Het is allemaal geen complete raketwetenschap , maar gewoon logisch nadenken.

    Zie het als een vrachtwagen waar je een 1.3l Honda motortje in zet...
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    We moeten natuurlijk ook in gedachten houden dat speeddemon maar 45 km/u verwacht van de boot ,maakt een wereld van verschil of iets 45 of 95 moet gaan .
    Maar een 3660 motor is onzin en hou er rekening mee dat als je boven de 6s gaat varen je in een duurdere klasse van regelaars gaat moeten zoeken,keuze wordt dan redelijk beperkt.
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat verschil is minder groot dan je denkt Ben ;) Door de gereduceerde snelheid komt de boot minder makkelijk/ver uit het water en daardoor ga je de nodige extra wattjes verstoken.
     
  11. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    dus als ik het goed berijpt, moet ik een 4082 of 4092 motor in maar hoeveel kv ze lopen van laag naar hoog .
    en dan nog een regelaar moet deze dan 90/100/120/160/200a zijn
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2017
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nee..... Dr moet een 56mm motor in , geen 40'er die zijn niet bedoeld voor boten van 1.25. Een 40mm motor moet je continu op z'n max varen om zo'n boot een beetje in beweging te krijgen , dingen die je continu maximaal belast hebben een zeer korte levensduur in bootjes.


    Gewoon voor een 56mm gaan , een 12s regelaar , 10s lipo's en dan klein proppen zodat je ergens rond die 45km/u (die geheid heel snel gaat vervelen met een boot in dit formaat) en dan lekker lang varen zonder oververhitte motor met een set accu's door het lage amperage wat het spul vraagt.

    Als je de beschikking hebt over een draaibank zodat je een koelmantel kan maken is deze motor een leuke optie :
    https://hobbyking.com/en_us/1-5th-brushless-motor-780kv.html

    Zeker als je in gedachte houdt dat 45km/u snel gaat vervelen.

    Een andere optie zou zijn de Aquastar T20 motor in 730kv configuratie als ze die nog eens op voorraad krijgen:
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aquastar-t20-3t-730kv-1280kv-water-cooled-brushless-motor.html

    Aangestuurd door een Hifei Swordfish 240A HV/Turnigy Aquastar 240A , 1 en dezelfde regelaar die hobbyking inkoopt bin Hifei :
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aquastar-240a-water-cooled-esc.html


    Je bent dus minimaal 300~350 euro verder voor alleen de motorisering.

    Zet het budget plan met een 40mm motor maar gewoon uit je hoofd...
     
  13. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    gaan we even neuzen bedankt :thumbsup:
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet hoeveel Kv maar welke Kv.
    Maar vragen naar Kv zonder spannings-indicatie heeft geen zin.
    Het maakt in principe niets uit, 12volt en Kv= 2000rpm/volt, en 6volt met Kv=4000rpm/volt geeft zelfde toerental. Je wilt een toerental bij een bepaalde spanning, daaruit rolt Kv.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2017
  15. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    heb nog eens zitten neuzen en betaalbare buitenlopers voor vliegtuigen/heli's zie wel eens voorbij komen in grote boten
    met een water gekoelde cnc motor mount.zou dit niets zijn dan
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ze worden weleens gebruikt...
    Maar dat is in de regel in een twin opstelling in een boot in dit formaat aangezien buitenlopers met genoeg toeren voor een boot niet groot genoeg zijn voor een single aandrijving.

    Een voorbeeld daarvan is de Turnigy T600.
    Maar dan moet je dus alles dubbel hebben , aandrijvingen , motoren , regelaars en lipo's...
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zowel nautisch als financieel onderlegd blijkbaar:)
    Wat is het budget voor het totaal van het elektrische deel van de aandrijving? Accu('s), regelaar(s) en motor(en).
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2017
    savage .26 picco vindt dit leuk.
  18. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Loop al weer wat jaartjes mee.... Dan gaan die kristallen bollen steeds beter werken @ron van sommeren ;)

    Budget aandrijvingen zijn er alleen niet zodra je een boot van dit formaat in electro kiest....

    300~350 euro voor alleen motor en regelaar is al heel erg op de budget toer.

    Reken daar nog minimaal hetzelfde bij voor 2 sets lipo's van 10s (4x 5s 8000mah 30C voor 2x 10S1P minimum of 8x 5000mah 30/40C voor 2x 10S2P ) en het wordt al heel snel een duur "budget" bootje...

    Zoals al vaker gezegd door me gaan budget oplossingen en grote speedboten gewoon niet samen.

    In een 80cm bootje kan je best wat besparen op dat spul , in boten van 1.20 en groter kan je het wel vergeten. Dat draait vroeg of laat uit op rokende onderdelen zodra je te veel probeert te besparen.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2017
  19. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    hoi, ik had voor motor en regelaar rond de 100 euro voor uit getrokken (of 2 de hands setup)
    op de romp zelf is er op en in gegaan en wat er nog bij komt .
    ben begonnen met glasvezel/kepper doek/polyester/ afgewerkt binnenkant met jachtlak/buitenkant staat nu in de grondverf
    en is nog niet klaar met afwerken

    moet nog gedaan worden
    filler primer
    gewone primer
    aantal spuitbussen
    flexas en harde as
    uitlaten/uitwatering
    Reling op de neus en interieur
    motor
    esc
    accu's
    en klein spul wat er nog op moet

    ps is er niet een borstel motor die dit aan kan en dan met lipo,s voeden
     
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Lees je de adviezen eigenlijk wel? :hammer:

    Degenen die de adviezen geven, weten waar het bij dit soort boten om gaat. Dus je gaat óf je eigen gang en fikt e.e.a. af, óf je volgt de adviezen en kiest een setup die zwaar genoeg is, en vaart nog "lang en gelukkig"
    En als dat eerst doorsparen betekent, dan is dat maar zo. Een goede setup kost geld, maar je krijgt er wel vaarplezier voor terug. :thumbsup:

    "Choose wisely, my friend" ;)
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina