Aviomodelli VOR250 Vintage Glider

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door vissermax, 4 mrt 2013.

  1. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    @firefox,

    Heb hem voor de eerste keer wat vlakker laten wegvliegen,na een aantal starts durf ik hem wat steiler omhoog te laten gaan,wat resulteerde in meer vluchttijd.

    Blijven oefenen,komt dat vanzelf goed!
     
  2. fireforx309

    fireforx309 Guest

    als je zegt dat je hem vlakker hebt laten wegvliegen... bedoel je dan dat je down stuurde om te voorkomen dat ie wegkiept?

    ik begrijp het als je hem vlakker lost, maar als de haak juist staat dan moet ie zichzelf automatisch in een goede hoek naar boven zetten als je geen down geeft.
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Pittige kist

    Zo te zien (filmpjes) vliegt de VOR prima.
    Kan niet anders met een goede geometrie.
    Een paar vleugeltjes in structuur (en voorzien van rolroeren) zou deze kist nog verder upgraden.:cool:

    Nog leuke vluchten.

    Aurectar
     
  4. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Dit is een vintage kist,orgineel als 2 -asser dus laat dat ook zo.
    Vliegt hij niet minder om.

    Groet Martijn
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    [​IMG]
    Soms biedt een 2-assig toestel mogelijkheden tot verdere ontwikkeling.
    Dit zelfs zonder de fysiek en geomatrie te wijzigen.
    Ik bedoelde dat de VOR wat dit betreft een potentieel heeft.
    Ik heb recent de oefening gedaan en het heeft me geen windeieren opgebracht (zie foto).
    Dat bepaalde toestellen daarvoor niet in aanmerking kan ik me volledig in vinden.
    Dan bedoel ik klassiekers zoals o.a. een Amigo(Graupner) en een Piviére (Aviomodelli).
    Deze toestellen omturnen kun je gerust bestempelen als heiligschennis.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Zo weer thuis van 2 weekjes zuid - duitsland.

    Voor het eerst ook vliegtuigen meegenomen,had ook de Aviomodelli VOR250 meegenomen om mijn eerste hellingvlieg ervaring op te doen.

    Na 2 dgn stond er volgens mij genoeg wind om het maar eens te proberen,via Slople | Modelflying- and Paragliding spots all over the world een geschikte helling opgezocht.

    Blijft toch spannend om de eerste keer de kist van de helling af te gooien.

    Mijnvriendin heeft een kort filmpje gemaakt met de telefoon



    Nog een paar leuke vluchtjes gemaakt die dag. Is wel erg leuk om op zo'n manier te spelen met de wind

    Later in de week nog een keer geprobeerd,ging redelijk goed,maar helaas op het eind toch te laag gezeten om het landingsgebied te halen,een harde klap tot het gevolg.
    Ik had verwacht dat de hele romp aan barrels zou liggen,maar bij de kist aangekomen viel het allemaal mee,bijna alles nog heel,romp en vleugels nog heel. Alleen het pendelrichtingsroer een beetje krom,en het cockpitkapje heeft de klap opgevangen met als gevolg dat die gebroken is.

    [​IMG]

    Ga het proberen te lijmen,maar wil het toch gaan vervangen,zal wel zelf iets maken of laten maken worden.

    Dus als iemand tips of adresjes weet let me know!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Jammer van de schade, maar des te mooier dat je helling ervaring hebt op gedaan! Ook nog altijd een grote wens van mij!
     
  8. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    De VOR250 weer aan het nakijken na de klap op vakantie.

    Zit er aan te denken om wat gewicht te gaan besparen op het stabilo ,weegt nu 83 gram. Het stabilo is opgebouwd uit schuim en balsa.

    [​IMG]

    Is het mogelijk om hier een paar gaten in te maken zonder al te veel sterkte te verliezen?
    Al het gewicht wat ik achter al kan besparen,scheelt voor nog wat lood.

    Complete kist weegt nu 1600 gram.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. fireforx309

    fireforx309 Guest

    of een volledig nieuw bouwen met sprokkelbouw?

    moet in mijn ogen een koud kunstje zijn met zo een strak stabilo.
     
  10. Balsawurm2

    Balsawurm2

    Lid geworden:
    24 mei 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Österreich
    Hallo

    Ich möchte auch eine VOR 250 bauen, aber stimmt der Schwerpunkt im Plan?

    lg Bernd
     
  11. Balsawurm2

    Balsawurm2

    Lid geworden:
    24 mei 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Österreich
    Hallo

    Ik wil een VOR 250 te bouwen, maar de focus ligt precies op schema?

    lg Bernd bernd@liwest.at
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Das bedeutet etwas ganz anderes.:confused:;)
    Was du brauchtest: .... , maar klopt de plaats van het zwaartepunt op de tekening?:thumbsup:
     
  13. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Klopt wel, daarna invliegen
     
  14. Balsawurm2

    Balsawurm2

    Lid geworden:
    24 mei 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Österreich
    Bedankt voor de info.
    Hij is vrij ver achter, dacht dat het een vergissing is dat.
     
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hallo Bernd,
    Das Höhenleitwerk ist ja ziemlich groß, dann ist es logisch dass der Schwerpunkt weiter hinten liegt.

    lg. Johannes
     
    vissermax vindt dit leuk.
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Na 5 jaar stof te hebben liggen happen op zolder, is vandaag mijn VOR-250 eindelijk eens een keer omhoog geweest op de huckepack.
    VOR-250 Huckepack.jpg

    Er moest wel een loodpunt van 250 gram in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen, maar ondanks dat vloog hij boven verwachting goed.
     
  17. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    Willem. Waar zit op jouw Stratos het zwaartepunt?
    ik heb op een franse site gevonden dat het 70 mm van de voorlijst zit maar vind het het erg naar voren
    Groeten, Red
     

Deel Deze Pagina