Gaatjes dichten tegen water

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door C3ntijn, 20 jun 2017.

  1. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Beste Modelbouwers,

    Ik heb laatst een bootje gekocht om er een beetje aan te knutselen. Er is alleen wel een probleempje. Ik heb ongeveer 4 a 5 kleine gaatjes/spleetjes in mijn romp, die moeten dus gedicht worden. Weet iemand waarmee ik dat kan doen?

    Mvg,

    C.Oomens
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik bedoel trouwens niet de 3 gaatjes op de foto, die horen er te zitten voor de waterkoeling
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Waar is de boot van gebouwd? Hout, kunststof of metaal? Je zou de gaatjes/naadjes dicht kunnen smeren met 2 componentenlijm. Moet het te lijmen gedeelte wel schoon en droog zijn. En lees het begingedeelte van het forum goed door. Allerlei adviezen om een romp(je) waterdicht te maken. Accepteer dat je daar enige uren mee zoet bent. Maar dan ben je gelijk wat wijzer. En een foto van de lekjes helpt ook enorm voor advies. En als de boel danblijft drijven is de voldoening groot! Succes ermee. Gr. Klaas.
     
  4. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    De boot is gemaakt van hout. Het begingedeelte zal ik wel even goed doorlezen.

    Bedankt!
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Vanaf de buitenkant afplakken met een stukje tape , bootke net die kant naar beneden neer zetten en vervolgens een beetje epoxy over het hout smeren en in de gaatjes.

    24 uur laten staan en tada.....
    De gaatjes zijn dicht.
     
  6. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Was het maar zo simpel !!!!
    Gegarandeert dat na de eerste vaarbeurt het hout vlak ernaast open trekt .
    Volledige romp afschuren en met epoxy bekleden is de enige zekere manier .
    Je kan ook twee componenten verf overwegen maar dan ook moet de ganse romp degelijk opgeschuurd en geplamuurd worden .
    Een houten romp gaat wel maar dan moet je van in het begin de juist en nodige behandelingen uitvoeren .
    Groetjes
    Ronny
     
  7. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Wanneer je zeker wil zijn,dan doen zoals hierboven door Ronny geschreven.
    Maar voor erg kleine spleetjes zou ik als noodoplossing ook wel durven kiezen voor het opvullen met 2k lijm.
     
  8. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Maar moet ik dat dan precies doen? En waarmee precies?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Iets gerichter advies dan.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-tips.172425/
    Wens je veel leesplezier en probeer ook te begrijpen wat je leest. Ben je een keer zo ver dan zoek je een bouwverslag wat een beetje bij jouw model komt en dan begin je weer te lezen. Net zo lang totdat je het snapt en in staat bent om een boodschappenlijstje te maken van de spullen die je nodig hebt. Daarna begint het eigenlijke karwei. Voordeel is dan dat je er enige kijk op hebt. Weet dat mijn advies niet vriendelijk klinkt, maar is desondanks goed bedoeld. En vraag gerust weer als je vast mocht lopen. Mijn bedoeling is dat je zelf een beeld kunt vormen van het probleem en hoe je dat op kunt lossen. Daar hoort eenmaal wat huiswerk en voorbereiding bij. Ook bij de oudere en ervaren modelbouwers is het een kwestie van tijd geweest om hun kennis op te bouwen. En die tijd moet je jezelf gunnen. En je moet het willen natuurlijk. Gr. Klaas.
     
  10. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hi,

    Ik zal zeker even die FAQ doorlezen alleen heb ik hier al 3 adviezen gekregen + de FAQ. Ik weet simpelweg niet meer wat ik moet doen, FAQ opvolgen of advies hierboven opvolgen.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Centijn, Niet iedereen werkt op dezelfde manier en dat hoeft ook niet. Om een voorbeeld te nemen; Mijn 55 jaar oude scheepje is gebouwd van balsahout en waterdicht gemaakt met een 7-tal lagen blanke lak. Daar overheen kleurlak. Later schades gerepareerd met 2C-lijm (epoxy of polyurethaan. Het ding is nog steeds operationeel en waterdicht.
    Anderen zweren bij G4, een één component polyurethaanlak.
    Weer anderen werken met polyester of epoxy en de daarbij behorende plamuursoorten.
    Probeer je bij één soort te houden, anders kun je onverwachte reacties tegenkomen.
    Geen idee waar jouw boot(je) mee is behandeld. Probeer dat uit te zoeken en ga op die manier door.
    Is dat niet meer te achterhalen, dan zou de gehel romp kaal kunnen maken en dan voor een nieuw/ander systeem kiezen.
    Maar nogmaals, verdiep je eerst in de materie anders roept elke handeling een nieuwe vraag op.
    Werken met polyester en epoxy vraagt kennis en vaardigheden. Ook moet je de veiligheidsvoorschriften goed aanhouden.
    Zoek maar eens op : werken met polyester, of werken met epoxy.
    Voor veel modelbouwers is dat routine, maar onderschat de eigenschappen van de te gebruiken producten niet.
    Begrijp dat je niet veel ervaring in deze materie hebt en ik zou het simpel aanpakken. Voor het gemak ga ik ervanuit dat de romp droog is en er een een component verfsoort op zit. Zoals je aangeeft zitten er scheurtjes en gaatjes in de romp.
    Een optie zou zijn om de romp glad te schuren en te behandelen met blanke lak. Verdun een klein deel van de lak met 20% terpentine en behandel daarmee de scheurtjes en gaatjes. Laat dat een dag drogen en schuur de behandelde plekken. Daarna de gehele romp in de blanke lak en een paar dagen alten drogen. Dan weer schuren en de scheurtjes en gaatjes dicht smeren met een 2Comp. lijm (epoxy). Daarna reparaties glad schuren en weer een laag blanke lak er op. Weer schuren en kleine deukjes vullen met 2 Comp lijm. Gebruik als plamuurmes een oud bankpasje. Vergeet niet de 2 componenten van de lijm goed te mengen, anders hardt dit niet goed door. Nogmaals schuren en dan aflakken met kleurlak. Om de waterlijn af te tekenen de romp waterpas op een stander zetten en dan met een fineliner op een blokje of doosje er omheen. Waterlijn afplakken, verven en gelijk het plakband verwijderen. Het resultaat zal een redelijk waterbestendig rompje zijn. Je moet wel oppassen met stoten tegen scherpe voorwerpen. Ga je door de lak heen dan gelijk de boot uit het water, een paar dagen laten drogen en dan repareren. De binnenkant van de boot kun je behandelen met verdunde lak. Desnoods gooi je er een 1/2 borrelglaasje lak in en laat dat door de hoeken lopen.
    Dit is natuurlijk maar één weg om met de boot te kunnen varen. Er zijn veel andere en zeker ook betere wegen, maar bovenstaande is uitvoerbaar voor elke beginneling. Zo ben ik ook begonnen en al doende bouw je je kennis op. Hoop dat je er evenveel plezier aan mag beleven als ik. Succes ermee en laat op het forum zien hoe of het lukt. Wel wat extra werk, maar het advies dat je daarvoor terug krijgt dubbel en dwars waard. Schilderen gewoon met de kwast doen en de kwasten gelijk na gebruik schoonmaken. Weggooien kan ook natuurlijk. Gr. Klaas
     
  12. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk, daar hebben we meer aan. We weten nu om wat voor soort boot het gaat. En daarmee is mijn benadering gelijk waardeloos.
    Dit is een soort speedboat, waarbij je behoorlijk aandacht moet besteden aan de bevestiging van de drijvers. Dat soort schepen gaat met grote vaart over het water, waarbij de boel behoorlijk trilt en er puntbelasting optreedt. Ook is de kans groot dat je snel varend iets raakt en daarbij de laklaag wordt beschadigd. Ik zou alle naden binnen in de romp en drijvers afsmeren met 2 C-lijm. Ook de dragers van de drijvers goed verankeren. Bij de minste beweging heb je lekkage en is je vaarplezier zo weg. Ook de afdichting van de luiken verdient aandacht. Zelf zou ik de buitenkant afwerken met een 80 grams glasweefsel mat met epoxy. Staat daar niets over in de bouwbeschrijving? Zoek anders eens een bouwverslag op iets dergelijks op het forum. En lees de reviews bij Hobbyking eens door. Niet elke klant is even enthousiast zie ik. Maar ik ben niet van de snelle boten en kan dus niet uit ervaring adviseren. Maar gelukkig zijn er op het Forum ook snelle jongens hoor.
    Zat nog even bij je gegevens te kijken en zag dat je (nog maar) 13 bent. En ik heb tegen je zitten "sakkeren" als tegen een volwassen kerel. Mijn excuses daarvoor. Op mijn 13e ben ik ook aan mijn eerste bouwdoos begonnen. Veel van geleerd, maar helaas hadden we geen open haard. Mislukt dus en dat gun ik jou niet. Maar gelukkig ben je jong en hopelijk leergierig. Nogmaals: Neem de tijd om je in de materie te verdiepen. Ik weet het, je had eigenlijk al willen varen. Wie niet op die leeftijd! En nu zit je met dubbel huiswerk opgescheept. Voor school en voor je hobby. Na mijn eerste bouwdoos volgde een blikken sleepboot. Daarna het scheepje in mijn avatar. Succes verder! gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2017
  14. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    De naden zal ik dan wel even goed gaan afsmeren met uw aangegeven lijm, weet u trouwens waar ik het kan kopen? Het glasweefsel gedeelte lukt denk ik wel. Over het ''sakkeren'' geef niets hoor, ik heb liever iemand die zo tegen me doet en waarbij ik alle info in mijn brein opsla dan iemand die het half half zegt en waarbij ik het vergeet.
    Nog een vraagje: Ik heb net mijn drijvers zitten maken, en ze sluiten aan de zijkant niet zo goed op elkaar aan. Als ik er dan ook een bovenkant op wil leggen/lijmen ligt hij helemaal scheef. Weet u hoe ik dit op kan lossen? Zijn er nog andere mogelijkheden?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Centijn, Kan het op de foto's niet goed zien wat er mis zit. Goed de bouwbeschrijving en de plaatjes die daar bij zitten bestuderen. Eerst "droog" in elkaar passen en dan pas lijmen. Zodra je ziet dat het fout zit gelijk de delen uit elkaar halen en opnieuw beginnen. Eventuele lijmrestanten wegkrabben en glad schuren. Niet te snel willen. Check, check en recheck! Gr. Klaas.
     
    C3ntijn vindt dit leuk.
  16. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Enige goede manier voor deze speedboot waterdicht te krijgen is te lamineren met epoxy en glasweefsel.
    24 uurs lamineerepoxy gebruiken met een 100gr met erin
    Kant per kant doen
    Een zijde behandelen,laten drogen ,kanten gelijk schuren(droog!) en dan een andere kant doen......gaat je wel een paar dagen werk vragen
    Boot is dan waterdicht en sterk
    Je zou dit beter posten in de sectie speedboten,maar eerlijk gezegd is dit type speedboot niet echt geschikt voor een beginner ,deze boten zijn moeilijk af te stellen
     
  17. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt Ben, zal ermee aan de slag gaan!
     

Deel Deze Pagina