Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Gelukkig kunnen we ons hoofd ook draaien om de foto's te bekijken.
     
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Het heeft inderdaad iets te doen met een automatische draaiing die hij mee krijgt in de camera (android mobiel).
    Zolang als ik de foto's maar maak met de mobiel recht dan is er geen probleem maar liggend dan krijg ik dit.

    Ik kopieer de foto's altijd eerst naar de PC. Dan zijn ze inderdaad gedraaid. Ik draai ze dan terug en dan worden ze ook gelijk opgeslagen

    Dan Resize ik de foto's op de PC en vink aan 'ingore picture rotations'. (Ik heb het ook zonder dat vinkje geprobeerd, maar geeft zelfde resultaat)

    Dus eigenlijk moet dat goed gaan...?? Maar het forum draait ze toch weer terug bij uploaden.... Zal wel ergens iets zijn
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  3. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Bij het uitzetten van de zeeg bij het tweede berghout aan bakboord moest ik wel rekening houden met de afwijking aan stuurboord.
    Ik heb hem nu uitgezet gelijk met stuurboord kant, op de zelfde hoogte ten opzichte van de geschutpoorten.

    De lijn van het rahout staat ook aangegeven en als je goed kijkt zie je dat die ongeveer vanaf de 4de tot de 7de geschutpoort (vanaf achter) niet helemaal parallel loopt. terwijl dat wel zou moeten.
    Maar goed. dit is de lijn en die ga ik vanaf nu vasthouden.

    De volgende update pas als bakboord er ook 'op zit'.

    20170531_165514 (Custom).jpg
     
    Herby63, Pingu57, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk dat als je de foto's inlaad in een basaal programma als "paint" (even "paint" typen in het vergrootglas symbooltje op je werkbalk in Windows) en daar de foto's recht zet en dan weer opslaat je het euvel van de nukkige gedraaide foto's kwijt bent ;)

    Veel foto-bewerking software doet niks met de fotobestanden zelf maar houdt bewerkingen bij in een apart bestand. Door zo te werken hou je altijd het originele bestand en dat is mooi. Het is alleen minder mooi als je dan de (onbewerkte) foto pakt en die upload naar een forum want dan heb je dus dit soort vervelende toestanden.
     
  5. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Met openen in paint heb ik ook al geprobeerd. Maakte niks uit. de draaiing komt er pas in na de upload, dus als ze hier verschijnen zodat ik ze kan toevoegen. Deze keer dus weer goed, alles staat weer gewoon recht???

    Dus een kleine update. Beide zijdes zijn de beide berghouten en tussenliggende beplanking klaar.
    De geschutpoorten zijn ruw eruit gehaald maar het fijne werk doe ik later als ik de inserts ook echt vast ga zetten. Nu eerste de beplanking naar de kiel toe!

    20170611_163755 (Custom).jpg
    20170611_153915 (Custom).jpg
    Hier nog iets bij(af??) schuren. Rechts loopt hij iets teveel naar onder weg maar dat kan ik op het zicht wel weghalen. Over het algemeen zeer te vreden met de zeeg!
    20170610_150104 (Custom).jpg
    Dus op z'n kop met dat ding.... :) en de belijning uitzetten. Dat wordt een karweitje apart!!!

    20170612_172440 (Custom).jpg


    Dan krijg je wel even een leuk doorkijkje....
    Onderzijde geschut overloop ter hoogte van de grote mast.

    20170612_173151 (Custom).jpg
     
    Jaques, Herby63, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Volg je in alle stilte, maar als ik goed zie blijft die plank tussen de 2 berghouten zitten.

    En plank van 1cm breed oftewel 50 cm in het echt, dus even hoog als de kielbalk bij wijze van spreken, of zie ik dit verkeerd.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  7. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ik heb je verslag door gekeken tot zover. Ziet er echt goed uit zeg! netjes gedaan. Horen de verticale openingen in de romp zo? Of heb je er zelf voor gekozen dit zo te maken voor de doorkijk?
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  8. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Volg je bouw met interesse (en verbazing zo nu en dan.....) , leer veel van je.
    Betreft je gedraaide foto's...............heb ook zoiets gehad, opgelost door de
    foto's te verkleinen. Verscheidene handige verklein prog'jes via het net.
    Misschien helpt dit.

    Happy building,

    Koen.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  9. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Nee dat klopt.
    Zie de tekeningen van Blom die ik volg.

    Naamloos3.jpg

    Nee dat deden ze vroeger ook om hout te besparen. Hout was duur destijds.
     
    Jaques, Herby63 en JanZMC vinden dit leuk.
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Sorry ik lees nu dat ik hier raar op geantwoord heb.
    Die plank blijft bij mij zitten ja. Blom tekent deze ook als uit 1 stuk. Zie de foto.

    Waar je echter de fout maakt is dat ik weliswaar in schaal 1:50 bouw maar wel vanuit de oorspronkelijke maatvoering in amsterdamse voeten en niet in metrische schaal.

    1 duim was volgens amsterdamse voeten gerekend 25,7mm (wat in schaal 1:50 dus 0,5mm oplevert).

    Ik hanteer als vuistregel duimen door 2 en dan heb je mm op mijn schaal. (ik gebruik dat consequent) dan wordt schaal 1:50 in amsterdamse voeten dus schaal 1:25 metrisch en dan is een lat van 10mm dus 25cm op ware grootte geweest.

    De berghouten zijn dan dus 16" x 8" in duimen en dus 8 x 4 in mm in mijn bouw.

    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Je zou je kunnen afvragen of in de 17e eeuw een eiken plank van 25 cm makkelijk te verkrijgen was of niet. In elk geval makkelijker dan nu. En misschien dat een Witsen of een van Yk in hun boeken ook wel aangaven dat deze plank uit één stuk was - maar hoe het werkelijk was kun je eigenlijk niet meer controleren. Zelfs de Wasa is daar niet echt geschikt voor omdat deze van 1628 was en de 7P van 1666. En 40 jaar bouwen zoals de Nederlanders deden zal het nodige aan hout gekost hebben, dus wat er allemaal nog beschikbaar was weet je niet.

    Blom tekent één plank - en dus logisch dat je dit volgt want je bouwt volgens Blom. Maar het echie had misschien wel twee planken. Who knows?
     
  12. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Helemaal mee eens Hans.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    25 cm voor die plank gaat inderdaad kunnen, omdat ze toch een belangrijke plank is tussen de 2 berghouten , inderdaad door het metrisch denken ging ik in de fout.
     
    Jaques en Hoosterw vinden dit leuk.
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik ben niet veel gevorderd maar al die tijd bezig geweest met puzzelen over de belijning van de beplanking onder de berghouten. Veel andere verslagen gelezen en andere bouwers gekeken.
    Sommigen zetten dat helemaal netjes uit met lijntjes, helemaal berekend en uitgeteld, ook helemaal symmetrisch. Maar hoe langer ik ernaar keek en erover nadacht hoe minder mij dat wat leek. Ik kan me ook niet indenken dat ze dat vroeger ook zo deden.
    Ik heb besloten het als volgt te gaan doen.

    Beide zijden (stuurboord an bakboord) strook voor strook opbouwen. Na iedere strook zet ik de lijn uit voor de volgende. Ik heb wel met een sjabloon (Met dank aan Drazen van MSW) het aantal stroken op diverse plaatsen geteld/gemeten en uitgezet als referentie.

    Het begint met 3 stroken die vol naar de boeg lopen maar allengs bij de boeg wel smaller worden. Tot zeker de helft.

    Daarna ga ik weer eens kijken en nadenken voor het vervolg. Mogelijk dan eerst eens de zandstroken en dan op het bolste/wijdste stuk van de romp vol leggen en dan van daaruit naar voor en naar achter werken.

    Het probleem zit zeker niet bij de achtersteven maar echt in de boeg.

    Bij de achtersteven kom ik nagenoeg uit met hetzelfde aantal planken als op het wijdste deel van de romp.

    Maar de romp. Tja dat is een ander verhaal. Maar ik ga gewoon en zie wel hoe ik uit kom.

    20170618_172126 (Custom).jpg

    20170618_172116 (Custom).jpg

    20170620_170245 (Custom).jpg
     
    Herby63, pietsan, JanZMC en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    In zu Mondfeld (ergens rond pagina 91) staat een vooraanzicht hoe de beplanking van een Nederlands schip gedaan werd. Ik heb dat gevolgd, maar ben gelijk onder de berghouten al begonnen met het smaller maken van de planken en de speciale inkeping toe te passen.
    Je moet hier naar het hout van je planken gaan "luisteren". Wanneer je een plank buigt en deze over de romp legt zal ze in een bepaalde mate over de vorige plank heen vallen zonder dat je deze plank gelijk moet gaan torderen of naar opzij forceren. Wanneer je dan ook in de gaten houdt dat je niet meer dan de helft van de plank mag verjongen krijg je een aardig gevoel hoe de planken gaan lopen.

    Aan de achterzijde zal je vrij goed uitkomen, met maar een paar instekers.
     
  16. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Hans, bij mij lopen de eerste planken onder het berghout ook al smaller naar de boeg toe, tot 7mm ongeveer. Dat doe ik ook voor de volgende 2 of 3 en daarna ga ik naar 5mm (helft van de plank) en dan ook langzaam kijken naar de eerste verloren gang.

    Wat me bij van Mondfeld opvalt is dat hij de huidplanken stuik/geheel kops tegen elkaar legt en geen verbinding. Ook voor de berghouten gebruikt hij een andere verbinding.

    Bij dat buigen heb ik inderdaad al geleerd naar het hout te luisteren en kijken. De vezelrichting is heel belangrijk als die fout is springt hij bij het buigen zo open.
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Mondfeld is een goede richtlijn, maar ook niet zaligmakend. Je komt af en toe wel wat dingen tegen waar je over zou kunnen discussiëren.
     
  18. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg



    Misschien dat dit je kan helpen . Vanaf hier nog ongeveer 10 filmpjes van een 30 minuten over het beplanken van een schip door een russische meesterbouwer.

    Prachtig om te zien hoe hij alles maakt maar veel te hoog niveau voor mij.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  19. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Met recht een meesterbouwer ja.!!!!
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    regenachtige dagen dus mooi bouw weer!!!

    Ik heb aan beide zijden 2 gangen zitten nu. Ik heb wel langzaam "mijn methode" gevonden. Ik werk met kleine spijkertjes om de gangen tegen elkaar aan te houden en dan met elastiek aanklemmen.
    Die spijkertjes geven wel af en toe zwarte plekjes door contact met de lijm maar dat is makkelijk weg te schuren.

    Verder niet teveel zorgen over de vlakheid. Als dit deel klaar is gaat er toch een schuur beurt overheen.

    Grotere problemen heb ik om de gangen op de boeg een mooie vlakke lijn te laten maken. Ik heb niet echt een methode/tool om binnenbochten te schuren. Daar moet ik maar eens een tool voor gaan maken denk ik.

    20170702_122613 (Custom).jpg
    20170702_122603 (Custom).jpg


    Deze twee boeggangen eindigen op 7mm (huidplanken zijn 10mm breed) de volgende twee doe ik op 6 en op 5. Om het buigen ook iets makkelijker te maken gebruik ik hier 1,8mm dik terwijl de rest op 2mm zit. Het lijkt niet veel, die 0,2mm, maar die 1,8 is echt soepeler. (vind ik :))

    20170702_122554 (Custom).jpg

    20170625_143029 (Custom).jpg
     
    Jaques, Herby63, Wooden Shipbuilder en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina