1ste benzine RC boot gekocht: Delta Force MK2 met RCMK K30 motor

Discussie in 'Speedboten' gestart door Tomberland, 14 jun 2017.

  1. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Hallo RC boaters,

    Na de eerste positieve ervaringen met 2 bigscale benzine auto's (HPI Baja 5SC en Losi MTXL monster truck) vond ik het ook wel eens tijd voor een mooie 1ste benzine RC boot. Ik heb RC boten altijd al mooi gevonden, en heb tot voorheen uitsluitend met elektro (brushless) modellen gevaren. Zo heb ik een Proboat Miss Geico 29 gehad en een Proboat Zelos 36 twin (heel gaaf!). Momenteel ben ik nog in het bezit van een Proboat Shockwave 26 en een Hobbyking Hydropro Inception mono die op 6s ook enorm hard gaat. Het grote nadeel van elektro boten is de korte vaartijd. Via Marktplaats zag ik een Delta Force romp met hardware staan van een echte RC boten liefhebber. Hij kon de boot eventueel met motor leveren, en bood aan om een RCMK K30 (30cc) motor in te bouwen met RVS uitlaat. Aangezien de verkoper niet ver van mij vandaan woonde ben ik eens een kijkje gaan nemen in zijn hobby garage die vol lag met de meest exclusieve catamarans (HPR 233 bijvoorbeeld) en prachtige mono's. De verkoper had er duidelijk verstand van dus ik heb me goed laten voorlichten en ben uiteindelijk ruim 3 uur daar geweest. Toen ik naar huis ging had ik mijn hoofd vol met nieuwe informatie en een mooie RC boot in de achterbak van de auto liggen. De Delta Force romp is 1.40 meter lang en ongeveer 35cm breed. De boot gaat met de ingebouwde RCMK motor ongeveer 90km/h met de juiste prop. Er zat een 68mm 2blads prop bij de boot met een pitch van 1.8. Ik heb nog een 72mm 1.4 pitch 3-blads prop op aanraden van de verkoper erbij besteld om eens te proberen. Veel van zijn mono's lopen daar ook goed op.

    Volgens de verkoper kon ik het beste euro 98 tanken en deze mengen in de verhouding 1:16/1:18 met Motul Grand Prix 2t Kart olie aangezien deze boten motoren langdurig hoge toeren draaien. Deze olie is zo'n beetje het beste wat je kunt kopen voor hoogtoerige motoren en wordt ook veel voor bigscale auto's gebruikt. Zelf gebruik ik nu Castrol A747 voor mijn bigscales en tank ik gewoon euro 95 met mengverhouding 1:25. In de boten wereld ligt het dus blijkbaar weer allemaal iets anders.

    Verder zitten er nu redelijk budget servo's ingebouwd (Tower Pro 996r + 995), maar deze zouden nog goed moeten werken. Wanneer ze kapot gaan vervang ik ze voor een setje betere. Ik heb overigens bij de boot een setje futaba servo's gekregen mochten de Tower Pro's kapot gaan.

    Verder gaf de verkoper nog aan dat je de performance van de boot kunt tunen door te spelen met de montage van de uitlaat op de header. Hij heeft de uitlaat nu op 33cm gemonteerd op de header vanaf de isolator vanuit het blok. Met deze instelling lopen de meeste boten goed gaf hij aan. Er kan een paar cm in zitten, dit is een kwestie van proberen. Wanneer de ideale lengte gevonden is, dan kun je de header het beste af zagen zodat overbodige lengte de performance van de boot niet negatief kan beïnvloeden.

    Wat ik verder nog geleerd heb is de start procedure van een benzine boot: duim op de lucht inlaat van de carburateur houden. Paar keer rustig trekken tot je de motor hoort ploppen. Dan de duim er vanaf en nog een paar keer met ferme teugen aan de trekstarter trekken tot de motor binnen ongeveer 5 keer tot leven moet komen. Hierbij natuurlijk opletten dat je pas kracht uitoefend op de trekstarter wanneer je de aanslag voelt en de zuiger het liefste TDC heeft bereikt.

    Ook hebben we de procedure doorgenomen die je kunt doorlopen wanneer de boot onverhoopt toch zou op zijn kop terecht zou komen. Allereerst zodra je het gevoel hebt dat de boot gaat crashen, meteen de motor uit zetten dmv killswitch of de remstand geven op de zender. Mocht hij dan op de kop in het water terecht komen, dan heb je de minste kans op beschadinging aan het blok. Eenmaal op de kop en toch vol met water moet je de bougie eruit halen, en deze bij voorkeur in de bougiedop plaatsen. Dit zou schijnbaar beter zijn voor je spoelen? Dan de boot op de kop houden en een paar keer trekken aan de trekstarter tot al het water eruit is. Bougie terug erin en de start procedure doorlopen. De boot zou dan weer gewoon moeten starten. Wel uitkijken dat er geen water in je tank terecht is gekomen. Daarom adviseerde de verkoper van de boot om met een infuus zak te varen ipv benzine tank. Proboat is trouwens onlangs uit gekomen met een mooie nieuwe benzine Zelos, namelijk de Zelos 48 G. Ze hebben een leuk informatief filmpje gemaakt wat je moet doen wanneer je boot geflipt is en hem weer moet starten. Zie hieronder:




    Indien er nog andere tips zijn die ik moet weten vanuit ervaren benzine RC boten mannen hier op het forum hoor ik het graag! Ik ben bekend met de basis instellingen voor boten mbt de trimvlakken en propeller trim instellingen. Deze gelden namelijk ook voor de brushless boten. Alles rondom de benzine motor is echter nieuw voor mij op het gebied van RC boten.

    Delta Force MK2 mono RCMK.jpg

    Delta Force MK2 mono RCMK (2).jpg

    Delta Force MK2 mono RCMK (3).jpg

    Delta Force MK2 mono RCMK (4).jpg

    Delta Force MK2 mono RCMK (5).jpg

    Delta Force MK2 mono RCMK (6).jpg
     
  2. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Dieter heeft je goed voorgelicht, netjes.

    Euro 98/95 maakt echter geen verschil in zo'n 2 takt motor met de originele ontsteking, gewoon 95 kan dus prima.
    Motul 800 offroad olie is erg goed, daar varen de meeste mee, 1:18 smeren de meeste.

    Mocht je flippen zou ik bij het starten na de motor geleegd te hebben de bougie eerst handvast en een halve slag los monteren, motor even starten en kort laten lopen, daarna pas de bougie weer normaal vastzetten. Je ziet dan vaak nog wat water langs de bougie uit de cilinder komen.
     
    Tomberland en savage .26 picco vinden dit leuk.
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Precies wat Lex zegt....

    Het verschil in 95 en 98 ga je met de motortjes die wij gebruiken nauwelijks merken in vermogen , wel in je hobbybudget als je regelmatig gaat tanken ;)

    Motor altijd ff uit laten dampen in het geval van
    water happen. Er blijft altijd wel wat water achter in de motor , ook als je hem "droog" hebt getrokken. Door de bougie niet helemaal aan te zetten kan de extra druk die ontstaat door de stoom gewoon wegvloeien en kan er ook geen hydrolock optreden die je motor vernachelt.
     
    Tomberland vindt dit leuk.
  4. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Ik had al begrepen dat het (benzine) RC boot wereldje klein is, dat merk ik dus nu al :thumbsup: Ik zie dat de verkoper van mijn boot (Dieter) dus geen onbekende is hier bij sommigen op het forum. Hij heeft het inderdaad zeer netjes afgehandeld, zoals ik al zei ben ik ruim 3 uur daar geweest. Goede tips hierboven die ik lees over wat je moet doen wanneer de boot geflipt zou zijn en je hem weer wilt starten na het water eruit getrokken is. Hanteren jullie ook de methode zoals in het filmpje van Proboat hierboven? Dus na het op de kop houden van de boot om het water eruit te trekken, nog een keer laten verzuipen met benzine en dit er ook weer uit trekken? Dit klinkt wel als een goede methode omdat het water dan verdreven wordt namelijk.

    Op advies van Dieter moest ik nog een klein gaatje boren en schroefdraad tappen in de propeller strut om daar een klein inbus stelboutje in te doen die kan voorkomen dat je flexas weg kan schieten wanneer de knelkoppeling los zou schieten bij de motor. In de flexas zit een stukje waar dit stelboutje in kan vallen zodat het niet schuurt op de flexas. Het zou natuurlijk jammer zijn wanneer je dure propeller met flexas en coupler het water in verdwijnt. Dit heb ik helaas al eens eerder mee mogen maken met een Proboat Shockwave 26 flexas. De kosten vielen bij dat bootje nog wel mee, maar bij deze boot is dat meteen een stuk groter verlies. Ik moet dit gaatje nog gaan boren, ik heb de volgende maten stelboutjes thuis liggen: M4x4 en M5x5. Welke zal ik nemen voor dit klusje? Het tappen van de draad zal ik even aan een kennis moeten vragen aangezien ik zelf geen tapsetje heb liggen.
     
  5. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Dit is trouwens het vorige gaatje wat erin zat. Dit is door een van de voorgaande eigenaren dicht gesmeerd met epoxy, daardoor nu dus helaas niet meer bruikbaar. Volgens Dieter is M3 het beste, maar helaas kan mijn kennis met het tapsetje maar tot M4 tappen. Ik zal eens kijken of dit ook gaat lukken, anders moet ik op zoek naar een M3 tapper en inbusjes. prop strut.jpg
     
  6. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Dit is trouwens de olie die ik gekocht heb om te gaan gebruiken voor deze boot gezien de goede smering tot zeer hoge toeren (23.000!)

    Voor de bigscale auto's zal ik mijn huidige fles Castrol A747 op maken, en dan overstappen op de Motul 800 olie welke door veel bigscale rijders wordt gebruikt en wordt gezien als een van de beste olie die je kunt kopen. Ik vind de Motul Kart olie wat duur om te gebruiken voor in de auto's en een beetje overkill aangezien die auto blokjes nooit langdurig zulke hoge toeren draaien. Voor RC boten is het natuurlijk een heel ander verhaal. Je vaart vaar grote circels en hebt langdurig vol het gas erop. Die blokjes maken flinke toeren. Dan wil je het liefste zo veilig mogelijk zitten met de beste olie die je kunt kopen, vandaar de keuze voor de Motul Grand Prix Kart 2t olie.


    Motul Grand Prix 2t Kart olie.jpg
     
  7. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Motul 800 offroad is goed, zit ook ester in. Na wat zoeken heb je een liter voor 13-15 euro. Dat lijkt me nix te duur.
     
  8. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Inmiddels weer een paar ervaringen rijker. Ik heb besloten zelf een M3 tap setje aan te schaffen en het gaatje voor het veiligheids-schroefje zelf te gaan boren en tappen in de strut voor het geval de flex as los zou schieten bij de knelkoppeling. Dit is goed gelukt! Het meeste werk was het m3 boutje op de goede lengte dremelen zodat deze niet wrijft tegen de flexas, maar wel voldoende houvast biedt wanneer de knelkoppeling los gaat.

    Het aantrekken van de 30cc motor is geen makkelijk klusje, deze heeft enorme compressie. Ik heb daarom besloten over te gaan op een elektro starter die ik met een riem op een pulley op het vliegwiel van de motor ga bevestigen. De startmotor komt dus niet in de boot zelf, maar hou ik los in de hand tijdens het starten.

    De eerste vaar pogingen zijn niet geheel soepel verlopen. De uitlaat is los getrild, het plaatje waar de spoelen op bevestigd zijn is los getrild, er bleek geen Nylon boutje bij het roer te zitten waardoor deze naar achteren is geslagen. Waarschijnlijk wilde Dieter dit nog monteren maar is het vergeten en ik ook eerlijk gezegd. Dus meteen maar een paar M4 x 15 Nylon boutjes met moertjes besteld bij HK. Verder maakte de boot veel water dus eerst thuis eens goed kijken of er nergens een lek zit in het koelsysteem. De boot spetterde veel olie+benzine tussen de uitlaat dus even checken of de juiste pakking wel gebruikt is. In het totaal heb ik de boot ongeveer 8 keer in het water gegooid om een poging te wagen tot varen, maar telkens was er wel iets waardoor hij uit viel of niet goed liep. De eerste ervaringen zijn dus nog niet denderend, maar ik ben gewend met de bigscale auto's dat je hier even doorheen moet bijten, dan wordt het straks vast beter. De boot heeft wel serieuze potentie om een kanon te kunnen zijn.

    Nu eerst dus maar eens de goede pakkingen bij de uitlaat gebruiken, er zat nu gewoon een platte zwarte ring tussen. Het moeten die groene O-ringen zijn die je o.a. bij TFL-Hobby kunt kopen. Daarnaast koelwater slangen controleren op lekkage. Hiervoor heb ik zelf een verloop gemaakt van een reguliere tuinslang koppeling naar een waterslang nippel die je weer op de boot kunt aansuiten. Daarnaast wil ik de pulley op het vliegwiel gaan monteren wanneer deze binnen is zodat ik hem elektrisch kan starten. Even de naalden goed checken, want ik heb een uitgeboorde Walbro 257 op de boot zitten die de volgende fabrieksinstellingen heeft: High = 1 hele slag open (en een beetje volgens Dieter)
    Low = 2 hele slagen open

    Tenslotte kreeg ik de tip om eerst open te varen zonder kap. Wanneer hij hiermee goed loopt dan eens met de kap proberen, kijken of het dan anders is. Tevens bij het lanceren van de boot hem echt in het water gooien, niet rustig erin leggen. Aangezien ik geen koppeling heb krijgt de prop dan teveel weerstand en kan het blok bij een laag stationair toerental uit gaan vallen. Redelijk vol gas weg varen volgens Dieter. Dit gaat eigenlijk tegen mijn principes in omdat ik bij de bigscale auto's gewend ben rustig warm te rijden voor een lange levensduur van je blok. Maar goed elke keer een boot die uit valt is ook niets natuurlijk. Het zal echter hoogstwaarschijnlijk grotendeels in de afstelling liggen, dus ik heb nog een lange weg te gaan. Eerst maar eens zorgen dat niet steeds alles los trilt na 2 minuten lopen, en dat hij mooi stationair blijft lopen zonder uit te vallen.
     
  9. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    IMG-20170625-WA0000.jpeg

    Dit is de elektro starter die ik heb gekocht via marktplaats afgelopen week. Met een V-snaar die ik bij Heuts ga kopen waarschijnlijk of een andere autozaak wil ik hiermee de motor in de boot gaan starten dmv een pulley op het vliegwiel. Hopelijk maakt dit het starten een stuk makkelijker. Ik ga hem aansluiten op een 4S lipo. Dit gaat goed volgens de verkoper van mijn boot die zo'n zelfde starter gebruikt, en hij maakt dan net iets meer toeren en heeft meer power. Ik heb dit al geprobeerd, hij is niet afgebrand inderdaad haha!
     
  10. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Heb met aandacht gelezen. Mooie boot hoor. Ik ben de Wasabi e 900 aan het bouwen, maar de volgende wordt een benzine boot.
    Heb ik ooit gehad maar dat was een behoorlijk knutsel object.
    Ik hoop bij de volgende dat ik meer geluk heb. Heel veel plezier met je boot en ik zal met aandacht mee lezen en de tips en trucs opslaan.

    Gr Roy
     
  11. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Oke voor de geïnteresseerden: Inmiddels de trekstarter gedemonteerd en een pulley geïnstalleerd zodat ik de boot elektrisch kan starten door er een V-snaar overheen te laten lopen. Met de elektrische starter in de hand zou hij dan moeten lopen. Zie ook onderstaand filmpje. Helaas blijkt dat de gekochte starter niet krachtig genoeg is om de RCMK K30 motor snel genoeg rond te draaien om hem te laten starten. Deze motor heeft een erg hoge compressie welke sowieso zwaarder is om te starten dan de benzine motoren in mijn bigscale auto's. De starter wordt loeiheet na enkele pogingen. Dus ik zal voor nu tijdelijk de trekstarter weer terug monteren denk ik of op zoek gaan naar een krachtigere starter. Wellicht een oude startmotor van de autosloop of zoiets dergelijks. Ik ga binnenkort eens rond neuzen bij de lokale leger dumpstore, die hebben ook van alles liggen.

    Tevens enkele zaken die los trilde en niet goed waren vastgezet door de vorige eigenaar opnieuw en degelijker vast gezet. Alle waterslangen met tie-rips extra vast gemaakt op de nippels en de nippels van tevoren met PTFE tape enkele keren omwikkeld voor nog betere afsluiting. Tenslotte een heavy duty slangklem gebruikt om de uitlaat op de header te monteren. De vorige uitlaat klem was niet strak genoeg waardoor de uitlaat lekte op die plek. Ook nog de header afgezaagd zodat deze niet onnodig lang in de tuned pipe door loopt.

     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2017
  12. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Starter op 18 of 24V gebruiken ... dan lukt dat prima.
     
  13. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Bedankt voor de tip. Hier heb ik zelf ook aan gedacht, maar vond dit wat riskant ivm het feit dat deze starter eigenlijk maar voor 12 volt is gemaakt en brandstof motoren tot 15cc. U zou hem dus zonder zorgen aan hogere voltages bloot stellen?
     
    bobt vindt dit leuk.
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Beetje hoger voltage zal zeker helpen , meer toeren en over het algemeen ook wat meer koppel.

    Met een blok met hoge compressie geen overbodige luxe.

    Starten met de bougie een kwart tot halve slag los wil ook nog weleens helpen.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De isolatie van lektromotoren kunveel hogere spanningen aan, meer dan 200volt. Elektromotoren gaan kapot door te hoge stroom, of te hoog toerental. Uiteraard leidt een hogere spanning tot een hogere stroom (stroom neemt toe met kwadraat van spanning), maar even prrrrrt starten is geen enkel probleem.
     
    arnodejong vindt dit leuk.
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    En anders misschien een goede boormachine met een oude pulley?

    Misschien een domme vraag, maar hoe draai je hem dan vast?
    Een bougiesleutel kan niet, want de dop zit erop, en met een steeksleutel krijg je toch een goede schok?
    Of moet het dan met een geïsoleerde waterpomptang?
     
    arnodejong vindt dit leuk.
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Het kan met een geïsoleerde waterpomptang...
    Je kan hem dan ook gewoon een beetje opwarmen en de warme motor met aangedraaide bougie starten. Warme motoren hebben altijd net ff wat minder compressie dan koude.
     
    arnodejong en ruudxd vinden dit leuk.
  18. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Ik start al meer dan 20jr mijn 15cc CMB's met een Sullivan startmotor op 24V.
    Eens in de zoveel jaar nieuwe schakel-strippen , that's all.
     
  19. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Top! Dan ga ik de multiplex startmotor eens op 6s proberen. Hopelijk gaat het hem dan wel lukken om de zware 30cc RCMK motor rond te draaien.

    Een boormachine heb ik ook aan gedacht, maar ik heb geen krachtige boormachine op 18volt. Die van mij is ook slechts een 14.4 volt model.
     

Deel Deze Pagina