AP wasp 061: start problemen

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door RVM, 20 jul 2017.

  1. RVM

    RVM

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delft
    Ik ben sinds een paar dagen de eigenaar van een AP wasp 061 brandstof motor. Alles ziet er goed uit! De motor gaat wat moeilijk door zijn compressieslag, maar dat schijnt erbij te horen als de motor nog niet is ingelopen. Brandstof gekocht (15% Nitro, 20% wonderolie), precies zoals in de beschrijving staat. Maar de motor wil niet starten (en ik hoor uberhaupt geen verbranding).

    Twee dingen doe ik niet helemaal zoals het hoort, dus daar zou het aan kunnen liggen:
    - Als voeding voor de glowplug heb ik gewoon een 1,5V AA batterij die ik met twee klemmetjes aan de motorbehuizing en aan de glowplug bevestig. Dat zou toch goed moeten zijn?
    - Als starter gebruik ik gewoon mijn boormachine met regelbaar toerental. Als ik het maar bij lage toeren houdt, zou dat toch ook goed moeten zijn?

    Ik weet dat de meningen zeer verdeeld zijn over deze motor, maar daar gaat het me nu even niet om. Ik wil op z'n minst dat de motor gaat lopen. Is er iemand die er ervaring mee heeft? Ik kom gerust een keertje langs.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je gecontroleerd of de gloeiplug het wel doet? Da's het eerste waar ik aan denk als je zegt helemaal geen verbranding te horen.
    Deze motortjes hebben eerder een HOOG toerental nodig om te starten, en ik weet niet of een boormachine uberhaupt het juiste stuk gereedschap daarvoor is.
    Hou je er wel rekening mee, dat je de boormachine "achteruit" moet laten draaien om dit motortje te starten...

    Voor wat het waard is: de mijne liep heel aardig (moet hem nodig eens weer van een vliegtuigje voorzien....)
     
  3. RVM

    RVM

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delft
    Hoe controleer je de gloeiplug?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Losschroeven van de motor, 1,5 V op aansluiten, en kijken of hij gloeit....

    Als ik zo vrij mag zijn, en ik bedoel dit helemaal niet negatief, neerbuigend of anderszins beledigend: Zo het niet verstandig zijn, om gezien het lage niveau van je kennis (een gloeiplug controleren is toch echt een HEEL erg "basic" dingetje), die boormachine nog maar even te laten liggen?
    Deze motortjes zijn ontworpen om met de hand gestart te worden, en zijn niet bestand tegen het geweld van een verkeerd toegepaste electrische boor... Voor je het weet heb je een drijfstang krom, of het krukas lager verziekt....
     
  5. RVM

    RVM

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delft
    hmm, als het spoeltje zichtbaar moet gloeien, dan werkt de gloeiplug blijkbaar niet.
    Ik heb een nieuwe batterij gepakt, maar dan werkt die ook nog niet. De spoel lijkt wel gewoon goed te zijn...

    Ik ga maar vragen om garantie. Bedankt in ieder geval!
     
  6. RVM

    RVM

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Delft
    levert een gewone AA batterij wel genoeg stroom voor de gloeiplug?
    Want ik heb de plug doorgemeten en die geleidt wel gewoon stroom.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Krokodilklemmen? Zelf ook jaren gebruikt. Dat zou dus moeten werken, maar wat voor 1,5 volt batterij precies?
    Nee, van geen kant
    Ik gebruikte in mijn brandstoftijd een 2 volt loodaccu van 5Ah met een stuk van anderhalve meter 0,75 mm2 tweelingsnoer ertussen, met daarin een snoerschakelaar.
    Hieronder zie je de accu half verscholen achter het onderste propblad. Hier gebruik ik zo'n aansluitknijper, want dit was een 10 cc motor. De schakelaar zie je in het snoer zitten. Venturi houd ik dicht met m'n linker hand tijdens het choken, bij zo'n grote motor wel 5 slagen. Om te voorkomen dat er dan al ontsteking plaatsvind staat m'n schakelaar uit.
    Zie je de rode vingerbeschermer?
    Omdat bij mijn wedstrijdklasse er 10 punten extra te verdienen waren voor het binnen 1 minuut na het startsein airborne zijn, hebben we deze startmethode ontwikkeld.
    Tegenwoordig haal ik een schakelaar over en na 30 seconden begint de motor te draaien. Op 35" airborne. Altijd.
    [​IMG]

    Dat is absoluut NOT DONE. Zo'n klein motortje start je gewoon met de hand. Met iedere vorm van mechanische startmotor kun je wel iets kapot maken. Ook geen stok of schroevedraaier gebruiken. Echt NIET DOEN.
    Startprocedure:

    Prop zo vastzetten dat, op het moment dat de zuiger de uitlaatpoort sluit, de propbladen ongeveer in de stand 'twitig voor twee' staan. Betekent dat, met zuiger in het BDP, de prop verticaal staat. Zo start je van rechts naar links en haal je, door je elleboog naar buiten te draaien, je vinger uit de propcirkel voordat het volgende blad langskomt (Je begrijpt vast wel waarom :p, als musicus gebruik ik wel al heel lang een vingerbeschermer )

    Tank vullen, bovenkant tank ongeveer op de hoogte van de sproeier, zodat de brandstof niet vanzelf naar de motor loopt. Dan de regelnaald sluiten en vervolgens ~ 2 1/2 slag open. Eventuele gasregeling helemaal open zetten.
    Vinger op de venturi, prop linksom slaan totdat de brandstof in de slang de sproeier heeft bereikt. Blijft de peut in de slang heen en weer gaan, dan vinger op de venturi, prop tot verticaal duwen, vinger eraf, prop terug naar horizontaal en dat blijven herhalen tot de slang vol zit.
    Dan met nog 2 a 3 slagen wat brandstof in de motor zuigen. ('choken')

    Startbatterij aansluiten.
    Als je nu de prop vasthoudt en door de compressie draait, moet je een duidelijke 'bonk' voelen.
    Zo niet, nog en keer choken. Nog steeds geen reactie, dan checken of de gloeiplug werkt. Kijk in de uitlaatpoort op de zuiger, daar zou je een flauwe oranje gloed moeten zien.
    Heb je al teveel gechoked, dan hoor je door de open uitlaatpoort duidelijk gesputter.
    Geen gesputter (= te droog), dan met je vulspuitje een druppel brandstof rechtstreeks op de zuiger brengen.
    Eerst zorgen dat je die 'bonk' voelt, anders wordt het nooit wat.

    Als dat eenmaal het geval is, start iedere motor bij de eerste of tweede tik.
    Veel modelvliegers slaan deze handelingen over of doen ze in een verkeerde volgorde en begrijpen vervolgens niet :hammer: waarom hun motor niet vlot wil starten. Jij nu dus wel.;)
    Als het goed is loopt de motor door. Komt deze proestend en hikkend tot stilstand, dan staat de naald te ver open.
    Toert de motor helemaal op om vervolgens af te sterven, staat de naald te dicht.
    Begin met iets te ver open, zodat de motor blijft lopen, dan zover dichtdraaien dat de motor op zijn top draait maar niet afslaat. Alle '4 takt' (dat schorre geluid) is dan netaan verdwenen.
    Na een minuut de slang dichtknijpen zodat de motor stopt.
    Helemaal laten afkoelen en overnieuw beginnen.
    Na een keer of vijf de loopduur iets verlengen (2 minuten), opletten of de motor gedurende die periode niet van z'n afstelling loopt. Zoniet, kun je steeds langer gaan. Na een kwartier totale looptijd zou de start al makkelijker moeten gaan (1 choke en... aan) en kun je de eerste vluchten gaan proberen.
     
  8. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Nee een AA batterij is zo ongeveer leeg nog voordat je de klem op de motor (gloeiplug) hebt gezet.

    Zoek iemand met een gloeiplug accu. Bij elke vereniging te vinden (behalve de RMVC, zij vliegen alleen electro) Zelf vlieg ik ook alleen nog electro.

    Erik
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B. Contributie verdien je in één middag terug:
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heb je sinds de vorige motor inmiddels al een vliegtuig (gekozen) om mee te leren vliegen?:
    Cox engine Hobby King - MBF
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2017
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Kleine aanvulling.

    Ik hoor de echte modelbouwer, 1 van de uitvoering "ik probeer het lekker toch, niet gehinderd door kennis", vragen: waarom geen boor?
    Startmotor draait toch ook gewoon?

    Een startmotor heeft een nette cup, waar de spinner of as in past. als de motor start, schiet de cup er bijna vanzelf af, en loopt de motor zonder hulp.
    met een boor moet je wat fratsen uithalen, maar vaak met als gevolg dat de as vast in de boor zit.

    een boor gaat niet harder dan zijn toerental.
    een echte starter heeft vaak een vrijloop, zodat wanneer de motor start, de startmotor nutteloos mee gaat draaien.
    een boor houdt hem echt tegen, waardoor de motor eigenlijk weer afslaat.

    een boor pak je vast aan het handsvat. een starter pak je recht achter de uitgaande as.
    gevolg: bij een boor ben je geneigd "scheef" te starten, waardoor de as van de motor een oplawaai krijgt.
    bij een echte starter duw je automatisch recht, waardoor je ook recht start.

    Dat duwen. bij een boor doe je dat bijna automatisch, omdat je door de plaatsing van je hand weinig gevoel hebt in hoe hard je eigenlijk duwt.
    genoeg voor een schroef. niet genoeg voor starten.


    Qua startmethode, vraag wie je wilt, iedereen doet het iets anders.
    maar neem aub het advies ter harte van de mensen waarbij de motor het ook altijd vlot doet...
    er zijn veel mensen met advies.. en bij veel van die mensen loopt hun eigen motor niet. of slecht. of regelmatig schade.

    Persoonlijk heb ik die eerder genoemde "bonk" nooit echt gevoeld.
    ik ben er voor mijn motoren achter, dat wanneer ik wat gespetter in de venturi zie (meestal op het punt waarbij eerder verhaal op 2 a 3 slagen "choken"zit), de motor nat genoeg is om te starten.
    gloeier erop, (ik heb zo'n staafgloeier, ook gebruikt bij auto's), 2 klappen en daar gaat ie.
    maar dat zijn motoren die al "los" zijn.
    nieuwe motoren zijn daar wat nukkig in soms.

    persoonlijk gebruik ik wel een chicken stick. maar dat is gewoon omdat ik zo'n vinger ding niets vind.
    met die stick heb ik voor mijn idee voldoende gevoel met de motor. en het werkt voor mij.
    schroeverdraaiers gebruik ik pertinent niet, beschadigt de boel.
    gewoon een goede dikke stok. (Ø1 cm oid) , goed tape om het eind wat op de prop zit.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Met dank voor het gestelde vertrouwen...:worship::thumbsup:;)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je voelt hem niet bij alle motoren. Met name bij motoren met een zuigerveer is die bonk geen garantie, en ook bij versleten ABC of staal/gietijzer ontbreekt hij vaak, terwijl die motoren meestal nog prima met de hand te starten zijn.

    Maar als hij er is, is hij goed voelbaar, zelfs bij zo'n kleine Wasp of ook een Cox...
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik gebruik een Turnigy opsteekklem voor de plug en daar zit 1 AA batterij in.
    En daar start ik gewoon mijn motor mee. Blijkbaar levert hij toch genoeg vermogen voor de plug.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een opsteek klem gaat nét, aangezien de weerstand van de draadjes en de krokodilleklemmetjes ontbreekt, en er meestal een oplaadbare cel in zit. Maar ook die dingen houden het mischien 10 minuten vol.

    OP gebruikt, af te leiden aan zijn omschrijving (1,5V AA) een niet oplaadbare batterij. Mischien dat een Alkaline batterij die gloeistroom kan leveren, maar een gewone zinkbatterij maakt geen schijn van kans.
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik denk dat daar het probleem zit, ik heb er een duracel in ziten. Ik kan er 10 tallen keren mee starten. Maarja, het is altijd 1 tik en lopen. Dus de gloeimomenten zijn erg kort.
     
  19. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ik ga mijn prop niet ronddraaien met de hand als mijn gloeier op de plug zit om een bonk te voelen, is in mijn ogen een beetje onzin.
    Gewoon choken dan de gloeier er op en met een handschoen aan de motor aanwerpen vaak de eerste keer lopen .
    In mijn gloeier zit een oplaadbare batterij van 1,2 volt en daar kan ik de hele middag mee starten.
    En in mijn uitlaat op de zuiger kijken is ook totaal onmogelijk dan zou ik de uitlaat moeten verwijden.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2017
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is voor heel veel mensen toch een heel gebruikelijke methode om te bepalen hoeveel priming er nodig is. Meestal loopt de motor na die "bonk" met de eerstvolgende tik.
     

Deel Deze Pagina