Scania T143H (Peter en Wil)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door peter 55, 5 apr 2016.

  1. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Dit is lesu super mooi.
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    Ziet er goed uit, inderdaad een vertekend beeld op de foto's van de koppelschotel.
    Als de spatorden erop zitten, komt het helemaal goed. :yes:
    Mooie combinatie hoor !

    (Volvo) petje af voor jou bouwkunsten ! :worship: :thumbsup:
     
  3. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Ghossie.

    Ja,dit is het 40ft container chassis van Lesu. Zoals vwforum al schrijft een super mooi model en voor een zeer aanvaardbare prijs.

    Mvg.Opa Wil
     
    Tehago en Ghossie vinden dit leuk.
  4. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi allen

    Vandaag mezelf even flink uitgesloofd. Vanmorgen begonnen met een stuk aluminium rond 80
    en 37m/m dik:

    [​IMG]

    Er moest zat af dus met de frees van 20 m/m lekker scheuren:

    [​IMG]

    Na twee uur had ik het beoogde blok af:

    [​IMG]

    Toen moest ik allemaal schuine kanten gaan frezen. Nu heb ik een freesbank waar je de kop niet schuin van kan zetten. Maar voor dit doel heb ik jaren geleden al een kleinere klem gekocht. De kleine klem zet ik onder graden in de grote klem en zo kan ik de schuine kanten frezen.
    Op de foto kunnen jullie al zien wat het moet worden:

    [​IMG]

    Het motorblok.

    Na nog wat andere bewerkingen ziet het er dan zo uit:

    [​IMG]

    Onder de motorkap ziet het er dan zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo nu eerst een lekker biertje.

    Mvg.Opa Wil
     
    Tehago, Schots en Scheef, ahop en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Dat bierje heb je wel verdiend Wil.:beer::beer:
     
    arm1948 en peter 55 vinden dit leuk.
  6. modelbouwer

    modelbouwer

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Zaanstad
    Zo Wil dat heb je snel geflikt super voor het motorblok
    Wat voor Alu heb je gebruikt en hoe diep per toer
    Zit al te wachten op de volgende foto's
    :beer::beer::beer::beer::beer:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Martin,

    Wel een beetje veel bier !!
    Als Opa Wil dit allemaal opdrinkt, komt er van frezen niet veel meer terecht, vrees ik. :(
     
    Tug.NL, arm1948, peter 55 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Martin

    Jij zit te wachten op de volgende foto's? Nou hier komen er weer een paar.
    Vanmorgen eerst een langwerpig blok gemaakt:

    [​IMG]

    Hier valt nog niets uit op te maken. Maar na wat frezen:

    [​IMG]

    En wat zagen:

    [​IMG]

    Heb je gelijk 8 cilinderkoppen:

    [​IMG]

    Ja,ik weet het,er liggen er maar 7 maar de achtste staat alweer in de klem afgesteld
    Even met dubbelzijdig plakband op het blok geplakt:

    [​IMG]

    En dan weer onder de motorkap:

    [​IMG]

    Bij het frezen met de frees van 20 m/m is de snede diepte 3 m/m en de breedte 15 m/m.
    Ik draai dan ongeveer 700 toeren en de voeding is 50 m/m per minuut.

    Mvg.Opa Wil
     
    Tehago, luchard, peter 55 en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Hadden de Scania's losse koppen/kleppendeksels???
    Ik dacht toentertijd alleen Deutz en de DDR afgeleiden..
    Cor
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Ja, de Scania V 8 motoren hebben losse cilinderkoppen/kleppendeksels.

    Googel maar even : Scania V8 motor, dan zie je div. types van de Scania V 8 motoren.
     
    Tug.NL en arm1948 vinden dit leuk.
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Bedankt; mijn ervaringen zijn dan al weer van de 70-er jaren, en dat was hoofdzakelijk met de D6 lijn motor.
    Cor
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Scania heeft ook nog 8 cilinders in lijn motoren gebouwd in de jaren 50 en de begin jaren 60 van de vorige eeuw.
     
  13. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    @Helicor

    Hallo Cor, Piet heeft je eigenlijk al antwoord gegeven maar hier even in beeld.
    In de Scania ligt een DS-14 motor. Nu wordt er onder de motorkap slechts oppervlakkig gekeken maar als je,zoals ik,met zo'n project bezig ben dan ga je op de details letten.
    Ik ben ook op het net gaan zoeken en heb vele foto.s gedownload. Zo heb ik een idee gekregen hoe alles een beetje in elkaar zit. Ja,de DS-14 heeft aparte cilinderkoppen en kleppendeksels. Kijk maar naar de volgende afbeeldingen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg.Opa Wil
     
    Tehago, Helicor, Tug.NL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Voor de compleetheid. In de drie serie Scania modellen waren 3 types motoren in gebruik. De 9 liter motor was de lichtste. Dit was een 6 cilinder in lijn. Ook deze had een losse cilinderkop per cilinder. Dan was er de 11 liter. De DSC11. Dit is ook een 6 cilinder in lijn. Bij de 11 liter motoren werd er gebruikt gemaakt van twee cilinderkoppen. Dus een per 3 cilinders. Dan was er tot slot nog de 14 liter. De DSC14. Dit is een 8 cilinder v motor met individuele cilinderkoppen per cilinder.

    Voor wat betreft de motoraanduiding. DSC. De D staat voor diesel. De S voor een uitvoering met Turbo en de C voor intercooler. Van de 9 liter motor bestaat een DS en een DSC variant afhankelijk van het benodigde vermogen. In de 3 serie waren voor de 11 en 14 liter motor alleen DSC varianten beschikbaar.

    Bij de huidige motorontwikkeling werkt Scania met een modulaire motorontwikkeling. Dat houdt in dat ze een eencilinder motor ontwikkelen en vervolgens meerdere cilinders combineren om voldoende vermogen te ontwikkelen. Deze 1 cilinder heeft een cilinder inhoud van 2 liter. Door 6 van deze cilinders te combineren krijg je het huidige 12 liter blok maar 8 van deze gelijke cilinders zijn gecombineerd tot de 16 liter V8.

    Voordeel is dat alle motoren dezelfde componenten zoals cilindetvoeringen, zuigers en cilinderkoppen kunnen delen. Dit reduceert het aantal unieke onderdelen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
    Helicor, Ghossie, Tug.NL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Toostbeek

    Mijn hartelijke dank voor de aanvullende informatie. Ik vind het wel prettig wanneer ik zo veel mogelijk te weten kom van het project waar ik mee bezig ben. :friends:

    Vandaag mezelf aardig bezig gehouden met het aanbrengen van de radiussen op de cilinderkoppen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg.Opa Wil
     
    Tehago, peter 55 en Ghossie vinden dit leuk.
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Als je nog foto's nodig hebt van de V8 motor moet je het maar zeggen. Ik ben op dit moment bezig met het restaureren van een R143 8×4*4

    De motor staat er naast op een bok. Dus ik kan wel wat plaatjes schieten.

    Ik heb wel het idee dat je cilinders wat ver uit elkaar staan. Voor mijn gevoel is de ruimte tussen de cilinders kleiner bij de V8 dan bij jou schaalmodel

    Maar dat komt misschien omdat de inlaatspruitstukken nog missen bedenk ik me net
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
    peter 55 vindt dit leuk.
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik bedenk me net dat ik nog een belangrijk detail vergeten ben over de 11 liter motor uit de Scania 3 serie. Er is ook nog een DTC11 motor met 400Pk. Dit was een turnocompount motor. Deze motor had een normale turbocompressor voor de cilindervulling, maar daarnaast nog een tweede turbine die via een vloeistofkoppeling energie terugleverde aan de krukas. Een deel van de energieverliezen uit de uitlaat werd zo terug gewonnen en het rendement verhoogt.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Kan me nauwelijks voorstellen dat dit zoden aan de dijk zette, maar het zal wel, anders hadden ze dit niet in productie genomen natuurlijk.
    Kende deze toepassing voor een turbo helemaal niet.
    Cor
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  19. jimmy

    jimmy

    Lid geworden:
    17 jul 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    achthuizen
    Mooi stukje werk
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  20. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Toostbeek

    Vreemd,ik had precies hetzelfde gevoel toen ik de cilinderkoppen op het blok zette.
    Toch had ik dit al eerder gezien.Dus in de gedownloade foto,s aan het spitten geweest en hier kwam ik de foto tegen:

    [​IMG]

    Je ziet het, behoorlijk aan de wijde kant. Ja,zonder al de tierelantijnen ziet zo'n blok er ineens heel anders uit.

    Mvg.Opa Wil
     

Deel Deze Pagina