3e F5B wedstrijd 2017 - MVC Maasdriel - 26 Augustus

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 13 aug 2017.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Omdat Ronald het momenteel erg druk heeft, neem ik maar even de vrijheid dit topic aan te maken.

    Hallo allemaal,

    De derde wedstrijd van het jaar wordt gevlogen bij MVC Maasdriel. Een mooi ruim veld en een vriendelijke club waar we ons altijd erg welkom voelen. De faciliteiten zijn er beperkt,, dus wel zelf meenemen!! 12V, eten en drinken!!

    En natuurlijk is iedereen welkom om eens te komen kijken of liever nog een rondje mee te vliegen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd... En wat je dan precies vliegt, dat maakt niet zoveel uit, warmliner of hotliner, schuim of vol cfk. Gezellig meedoen en eens proeven aan het rakkenvliegen is altijd leuk en je pikt er vaak nog veel nuttige tips van de ervaren piloten op ook. Bij interesse graag even een berichtje vooraf, dan houden we rekening met je komst.

    Tijdschema:
    9:00u start met de opbouw

    9:45u registratie (10 euro)

    10:15 Briefing pilots

    10:30 Start van de wedstrijd

    Zie http://www.f5b.nl/agenda/ voor de details!

    En wederom geen mais!! Dus alle ruimte rondom het veld.

    MvG Gerben
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Geen mais, maar ook geen Johan. Heb de verjaardagen van m'n ouders.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jammer Johan! Hoop je dit jaar nog minstens een keer te zien op de rakken :)
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2017
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    In Dalfsen was het zeker de bedoeling om er bij te zijn. Of ik zelf vlieg weet ik nog niet.
     
    bobt vindt dit leuk.
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik hoop van wel Johan, zou leuk zijn.

    Gister nog 8 vluchtjes kunnen doen op het veld van Maasdriel, was een gezellig trainingsdagje. En vandaag nog 8, vooral om een nieuwe aandrijving in de Backfire 2 te optimaliseren voor de wedstrijd van komen weekeind. Liep lekker, ben benieuwd hoe het in de wedstrijd uit zal pakken (Eurotour in Kassel-Zierenberg).
    De 16 vluchten van dit weekeind brengen het totaal voor dit jaar op 284. Met nog 6 wedstrijden te gaan (2x Eurotour F, 1x Eurotour B en 3x NL) zal dat wel over de 300 gaan.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zal van de week even kijken of ik die 10S Fullymax packs nog kan vinden trouwens. En anders heb ik nog wel 9s packs die je kunt lenen voor de wedstrijd. Hoe heb jij je stekkers?
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Aardig detail, in de Backfire 2 zit nu een motor die vroeger voor 4S was (L4031-4900), en ik omgebouwd heb voor 6S.

    De L4031-4900 die ik voorheen op 4S vloog is een 1D motor (volgens de NEU site). Nadat ik in Bad kissingen Freudenthaler met een 2700kv motor zag vliegen met een grote prop (GM18x23), was ik onder de indruk en wilke ik ook zoiets. Aanvraagje gedaan bij Leomotion, maar de reaktie laat nog even op zich wachten (echt snel is hij meestal niet).

    In een helder moment realiseerde ik me dat een 1Y motor een kv heeft van 2750. Dus de gok gewaagd, de verbindingspunten van de wikkelingen losgesoldeerd, draadje voor draadje nagemeten, dat zijn er heel wat kan ik inmiddels vertellen. Na de wikkelingen als Y (ster) aangesloten te hebben draaide de motor al goed. Maar er werd iets heet, dus stroom nagemeten, 118A onbelast..had ik dus niet goed gedaan. Uiteinderlijk had ik de juiste verschakeling te pakken, 2.8A, prima. Het paste nogal krap met de sterpunt in de behuizing, met wat moeite ging de motor dicht. Helaas bleek bij een doorslagtest al bij 250V sluiting te ontstaan.
    Sterpunt losgesoldeerd en toen maar besloten dat punt naar buiten te voeren. Iets minder elegant maar het moest maar. Nu zelfs bij 1000V geen doorslag, perfect.
    Inmiddels 6 vluchten met de omgebouwde motor gedaan, gaat vooralsnog erg goed.
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaaf verhaal Gerben!
    Backfire voor competitie? Of als fun-trainer-test-bed...
    Gr Bas
     
  9. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ach ik heb het hele jaar nog niet gevlogen en ik weet ook niet of het er nog van komt. Heb nog wel 1 accu die nog wel een keertje kan voor de Avionik.
    Anders kom ik wel eerste rij op de rakken zitten.
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas,

    Hoe graag ik ook mn F5F Avionik had willen blijven vliegen in de F5F Eurotours, door de korte neus gaan er helaas geen grote props op. Dus de Avionik is inmiddels mn B-Model. De BF2 het A-model. Daarmee vloog ik als een van de eersten met 6S, moest ook wel, was m´n eigen voorstel aan de CIAM om 6S toe te staan (voorheen max 4s). Ik vloog gewoon met een oude 6S F5B motor die ik nog had liggen, dat ging al goed met een relatief kleine prop (ongeveer 17x21).
    Maar ik wou eens een grote prop proberen, vlieg nu met een 18x23 op de omgebouwde motor. Voor het gevoel gaat dat nog een tikje beter.

    Overigens ben ik, na 4 Eurotours F5F gewonnen te hebben al zeker van de overwinning in de eindrangschikking, al zijn er nog twee F wedstrijden te gaan.

    Groetjes,
    Gerben
     
    JohanvG en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij ster verbind je alle beginpunten van de fases (of alle eindpunten).
    Bij driehoek verbind je steeds het einde van een fase met het begin van volgende fase.
    Doe je dat niet dan zit er geen 120° verschil tussen de fasen (0°, 120°, 240°, 360°) maar 0°, 60°, 120°, 360°). En dat leidt tot elektrische onbalanas, en zeker bij delta, een gesloten circuit, tot grote stromen.

     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan het kv dan ook hoger zijn Ron?
    Puur op het oor leek de motor teveel toeren te draaien voor de 4S lipo waarop ik aan het testen was.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Fors hoger zelfs wanneer je van ster naar driehoek schakelt:
    Kv_delta = √3Kv_ster, want volle spanning komt op één fase te staan.
    en vice versa, Kv fors lager:
    Kv_ster = 1/3√3Kv_delta, want volle spanning verdeelt zich (vectorieel!) over twee fases.

    In de praktijk, want (o.a.) geen sinussoïdale signalen, is de omrekeningsfactor niet exact √3 maar ligt deze ergens tussen 1,7 en 1,8, respectievelijk 0,55 en 0,58.

    En aangezien stroom op wil lopen met derde macht van Kv, krijg je in dit geval toename met factor (√3)³= 3√3 = 5.2!
    Worst-case, want je spanningsverliezen zullen toenemen door de hogere stroom.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  14. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ga je voor de grote 3 dit jaar?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wellicht Dalfsen... tuurlijk voor het Asje...
    Nemen we F5B teckel mee, wel wat grijzer hoor, maar de staart wiebelt nog steeds monter (niet staartlastig)
    Enneh, Johan, kan je eventueel ook de Water-vionic uitlaten? :D Gewoon meedoen om de fun?
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Het Asje, absoluut!

    Al is de Lotus in Hedel ook niet te versmaden.

    Johan, wat bedoel je met grote 3?
    De Eindoverwinning in de F5B Eurotour is ook al zeker, bedoel je met de 3e het NK?

    Gerben
     
  17. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Bedoelde eigenlijk de world cup, weet niet precies wat de regels zijn. Maar met het NK is het natuurlijk de grote 4.
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    O, die worldcup is ook al binnen :)
     
  19. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Freudenthaler met een GM prop?
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Inderdaad, interessante ontwikkeling :)
     

Deel Deze Pagina