Gloeiplug vraag

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door TKO, 8 aug 2017.

  1. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Brutus, de brandstof wil wel ontsteken echter alleen met stroom op de plug. M.a.w. de plug blijft te koud.
    Ik heb wat brandstof(uit Waalwijk) gebruikt van een clublid en toen liep de boel wel.
    Er is dus iets met de brandstof gedaan, maar wat!
    Het vervelende is dat er in de buurt van Haarlem geen winkel meer is die brandstof verkoopt en moet ik dus 75 minuten naar Waalwijk en weer terug. Kassa!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat ik al zei: De gloeiplug bevat platinum. Dat heeft een katalytische werking op Methanol, maar NIET op ethanol of andere alcoholen.
    Ethanol bijvoorbeeld, ontsteekt prima zolang er stroom op de plug staat, maar NIET als je de stroom er af haalt.

    Er zijn meerdere manieren om Methanol te maken, en sommige leveren behoorlijk zuivere Methanol op, andere methodes kunnen behoorlijk "vervuild" zijn met Ethanol, propanol of andere stoffen uit de alcohol-reeks.
    Water heeft er weinig mee te maken, en de temperatuur van de plug ook niet (tenminste, afhankelijk van hoe je het bekijkt).

    Als die motor op andere brandstof WEL loopt, weet je zeker dat de temperatuur van de plug er niks mee van doen heeft: waarom zou de plug met brandstof A warmer blijven vergeleken met brandstof B? De boel brand immers?

    De oplossing van een electronische ontsteking, lost overigens het probleem OOK op (want dan werkt Ethanol WEL prima) en heeft nog een paar andere voordelen zoals een fors lager brandstofverbruik, een véél betrouwbaardere stationairloop, een makkelijker starten, een veel betere failsafe, nooit meer een kapotte plug, en nooit meer geklooi met al die snoeren (dus een veel simpelere startkist). Daarnaast maakt het van het ene op het andere moment ook niet meer uit hoeveel Nitro je gebruikt.
    Ook een klein nadeel in dat de afstelling wat kritischer word, maar daar valt érg goed mee te leven, en een klein nadeel dat je vliegtuig ongeveer 100 a 150gram zwaarder word, maar ook daar valt erg goed mee te leven.

    Tussen de besparing in gloeipluggen en de besparing in brandstof, verdient zo'n ontsteking zichzelf al redelijk vlot terug, al hangt dat natuurlijk ook af van hoe veel je vliegt.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    TKO, is er geen clublid of zo in de buurt die wel eens naar Waalwijk gaat?
    Ik zat voor mijn werk vaak in de auto en ik nam vroeger, voor het electrotijdperk, wel eens een paar kannen brandstof mee voor clubleden.
    Of anders even een oproep doen op het forum, als er iemand die kant op gaat of hij het (eventueel in de buurt) af kan geven.
    Je kan ook iemand die in de buurt van Waalwijk woont vragen of hij een jerrycan met brandstof wil kopen, in een doos kan stoppen en dan opsturen naar jou.

    Brutus, heb je gewoon een CDI van een benzinemotor genomen en zo'n idioot dure mini bougie in de plugopening geschroeft?
    Ik wil het toch wel eens proberen.

    GJ
     
  4. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Aan de Waalwijkbrandstof wordt gewerkt. Ik vind echter de ombouw naar benzine óók interessant en hoe gaat dat in z'n werk.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... een CDI voor speciaal gloeiplugmotoren (het enige verschil is de bougiedop, die passend is voor een 1/4"-32 bougie).
    En zo iddioot duur zijn die bougietjes niet... ongeveer even duur als een Enya 3

    Maar die bougies gaan redelijk "eeuwig" mee.... (in een viertakt heel erg lang, in een tweetakt minstens een heel seizoen HEEL veel vliegen).

    Ik heb er een heel draadje aan gewijd....

    Er zijn meerdere manieren, echt moeilijk is het niet.
    De ontsteking plaatsen is een beetje een kwestie van "dat wijst zich bijna vanzelf" en de aanpassingen aan de motor variëren van helemaal niks tot "hoe gek wil je het maken?"
    Ik heb iemand met een Saito zien vliegen die werkelijk helemaal niks aan zijn motor gedaan heeft (op het installeren van de ontsteking na) en dat ding liep prima.
    Ikzelf mag graag prutsen en pielen, gebruik ASP motoren, en de mijne lopen ook uitstekend.

    Het hangt ook af van hoeveel gevoel je voor de materie hebt, maar zonder dollen: het is absoluut het proberen waard. En als het verder niks anders oplevert: die "waardeloze" Modeltechnics, die doet het opeens uitstekend als je zo'n vonkendoos gebruikt
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2017
  6. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb alleen maar ASP 4 takt motoren. Voor de ombouw zou een 20 cc in aanmerking komen.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou prima moeten willen... 3 van de vier motoren die ik omgebouwd heb waren ASP viertakten. Een .30, een .52 en een .91...

    Met een 120 (20 cc) moet het geen al te groot probleem zijn een passende Walro carb te vinden, en dan moet het allemaal relatief erg makkelijk worden.
     
  8. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt Brutus, ik ben weer wat wijzer geworden.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zolang je maar voor ogen houdt: het word echt een "andere motor".... De prestaties gaan hoe je het wend of keert, achteruit. en ruwweg ga je uit die 20 cc ongeveer iets vergelijkbaars overhouden als iets meer dan een 15 cc gloeipluggert.
    En je moet weer helemaal opnieuw met je motor leren omgaan...
     

Deel Deze Pagina