170cm afstand accu-regelaar

Discussie in 'Model elektronica' gestart door mitchel, 20 aug 2017.

  1. mitchel

    mitchel

    Lid geworden:
    23 jul 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Lopikerkapel
    Beste mensen,
    Ik ben al een tijdje bezig met de bouw van een stadsbus schaal 1/10. Het betreft een gelede versie waarbij de 1/1 18 meter is. De mijne is dus 180cm. De accu past precies onder de achterbank maar de ontvanger en rijregelaar komen boven het plafond bij de chauffeur te zitten. Vanaf de accu ongeveer 25cm omhoog, dan nog zeker 170cm tot aan de plek voorin. Ik had bedacht dit met 6mm2 draad te gaan doen.
    Ik vraag me af of dit mogelijk is i.v.m. verliezen en weerstand.
    Voor verlichting in en om de wagen lijkt me dit geen probleem, maar de achteras is straks ook gestuurd d.m.v. een servo. Zal dit nog problemen geven?

    Voor geïntresseerden een link naar mijn project:
    https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=175&t=45453&sid=a1d67942310f22dfea9489e75071ec3a

    Groeten,
    Mitchel
     
  2. R.P. Bakker

    R.P. Bakker

    Lid geworden:
    28 jul 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    rijsenhout
    beste Mitchel,

    allereerst een fantastisch project, ik heb het hele topic door gelezen.
    betreft die bedrading, ik weet niet welke stromen je er door heen gaat sturen en met welke spanning je gaat werken, maar waarschijnlijk is 6 mm2 dik genoeg. ikzelf heb voor mijn model locomotief schaal 1/8 ook 6 mm2 draad in gebruik en deze werkt op 24 volt en haalt stromen tot 50 ampere.

    groet,
    Robin-Paul
     
  3. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Is er echt geen mogelijkheid om alles dichter bij elkaar te brengen?
    Als het borstelloos is dan kan je wachten tot de regelaar kapot gaat, al zet je er een hele batterij extra condensatoren bij.

    GJ
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met welke spanning wil je werken, welke stroom (of vermogen) verwacht je?
    Borstel of borstelloos?
    Indien borstelloos: met of zonder sensoren?
     
  6. mitchel

    mitchel

    Lid geworden:
    23 jul 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Lopikerkapel
    Beste mensen,
    Bedankt voor de reacties.
    De accu kan opzich ook wel boven de chauffeur komen, daar is ruimte genoeg voor. Ik had hem achterin bedacht omdat hij toevallig precies onder de achterbank past.
    Ik las van de week wat draadjes hier door en begon toen te twijfelen over de draadlengtes in mijn bus.
    De motor is een mabuchi RS 540 PH motor met versnellingsbak. Volgens Google met koolborstels. Geen idee hoeveel stroom zo'n ding trekt.
    Vorig jaar aanbevolen en verkocht door Alwin (cheeta). Hij heeft een sleepwagen gebouwd met ongeveer hetzelfde gewicht (20kg), dus zou het bij mij ook moeten voldoen.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Mmmh, dat zo'n motortje dat gewicht aan kan :) Er komt ook geen snelheid in natuurlijk, maar toch best indrukwekkend aangezien die normaal in een autotje van rond de 2kg zit....

    Ik schat dat je niet boven de 15A uit komt.

    Het probleem met lange motor kabels is dat ze ook voor flinke storing kunnen zorgen. De borstels genereren erg veel storing en de draden werken als prima zend antenne's. Regelaar zo dicht mogelijk bij de motor is stap 1, dan accu zo dicht mogelijk bij de regelaar stap 2.
     
  8. mitchel

    mitchel

    Lid geworden:
    23 jul 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Lopikerkapel
    Ik stond er ook van te kijken dat zo'n klein dingetje dar kan. Er zit wel een tamiya versnellingsbak voor die wel wat met de krachten doet, maar toch...
    Zou het magnetische veld de regelaar niet kunnen pesten dan?
    Het liefst heb ik de regelaar boven de cabine omdat dat zo ongeveer het epicentrum gaat worden. In de motorruimte is ook plaats, dus als het nodig is kan de regelaar ook daar komen.
    Ben alleen benieuwd wat de rijtijd zal worden.
    Accu is 6000mah bij 7.4v
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Hoe dicht denk je dat alles op elkaar zit in zo'n kleine auto? Dat is geen probleem :) Zolang de ontvanger uit de buurt blijft is het prima.
     
  10. mitchel

    mitchel

    Lid geworden:
    23 jul 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Lopikerkapel
    Daar heb je gelijk in. Had ik niet aan gedacht. Doordat ik hier voor alles zelf het wiel moet uitvinden ben ik geneigd dat ook daarvoor te doen. Zal nog wel even duren voordat dat ding hier door de tuin rijdt helaas.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Het magnetisch veld van de motor heeft geen invloed op de regelaar en andere "normale" elektronica. Wat wel (veel) invloed kan, en helaas ook zal, hebben zijn de elektromagnetische storingen die de motor veroorzaakt wanneer hij draait. Het zijn daarbij vooral de koolborstels die erg veel storingen kunnen veroorzaken. Een goede en effectieve ontstoring van de motor is daarom zeker noodzakelijk. Het lijkt tegenstijdig maar wanneer je de regelaar ver van de motor af monteert zullen die storingen over het algemeen juist sterker worden. De regelaar zelf zal daar meestal weinig of helemaal geen last van hebben maar je ontvanger des te meer.

    Dan hoor ik mensen zeggen dat je 2,4GHz apparatuur moet gebruiken want die kan niet gestoord worden. Laat ik je uit de droom helpen, dat verhaal klopt niet. De 2,4GHz apparatuur is duidelijk minder gevoelig voor dit soort storingen maar niet ongevoelig. Je kan er dus wel degelijk problemen mee krijgen. De kans op storingen wordt behoorlijk groter als je zulke lange draden gaat gebruiken die veel stoorsignalen "de lucht" in slingeren.

    Zorg er dus voor dat de motor/regelaar/accu zo dicht mogelijk bij elkaar zitten. Zorg voor een goede ontstoring van de motor. Bouw de ontvanger op ruime afstand van de motor/regelaar. Zorg voor een ontstoring van de kabel naar de regelaar. Deze ontstoring moet dichtbij de ontvanger gemonteerd worden, let op niet dichtbij de regelaar!
    Als je ook een servo of servo's hebt waar lange draden aan zitten moet je die ook van een ontstoring voorzien.
    Succes.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij een borstelmotor hoef je niet bang te zijn voor de regelaar, dus 1 zorg minder.
    En het gewicht van de bus is ook niet zo'n probleem, in die kinder-auto's zit ook maar 1 mabuchi 540 en daar kon ik zelfs in zitten en rijden.
    Je regelaar zou ik toch bij de motor plaatsen en dan de accu ergens anders.
    Verliezen zijn minimaal bij dat soort stromen.
    Die kinderauto's trokken maximaal 10 a 12 ampere met mij erin.
    Je voedingkabels moet je wel twisten, om de reden die al genoemd is.
    Anders worden het 2 enorme antennes die alles uit de lucht oppikken.
    Servokabels ook twisten, of getwist kopen.
    Je zou nog kunnen overwegen om een 2e ontvanger te gebruiken, 1 bij de regelaar en de andere voor de andere functies.
    Je voorkomt dan de lange servosnoeren.

    Succes!

    GJ
     
  13. mitchel

    mitchel

    Lid geworden:
    23 jul 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Lopikerkapel
    Bedankt voor het meedenken! Hier kan ik wat mee.

    Ernst:
    Om te ontstoren, kan ik daar elke willekeurige ferrietkernfilter voor gebruiken?
    Er komen 2 stuurservo's in. Voor en achteras worden gestuurd. Achteras zit dus best ver weg. Ik heb daar best zware servo's voor genomen. Ook dikkere kabel voor gebruiken?

    GJ:
    Voeding- en servokabels zal ik twisten. Goed idee. Bij intercominstallaties doen wij dat ook vaak op het werk. Had er niet aan gedacht om dat hier toe te passen.
    Een tweede ontvanger bijplaatsen, geeft dat geen problemen als ze allebei dezelfde functies hebben? Ik heb een Spectrum dx6i laten komen met standaard ontvanger.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Twisten van kabels is standaard in electronica.
    Waar heb je anders een boormachine voor?

    Ik heb zelf ook al meerdere malen een dubbele ontvanger geplaatst.
    En in F5B tijdens wedstrijden moet je een extra ontvanger hebben om aan de wedstrijdcomputer te koppelen.
    Dit is om te bepalen wanneer het gas open gaat ivm het rakken vliegen.

    Er vloog 1 iemand met een Spektrum en die kon dat ook.
    Je zal de 2e ontvanger waarschijnlijk als slave in moeten stellen.

    Het maakt niet uit welke funktie je gebruikt, de zender weet het niet en de ontvanger ook niet.
    Die ontvangen gewoon signalen en of er nu wel of geen servo op dat kanaal zit maakt de ontvanger niet uit.

    GJ
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe wil je dan je accu en regelaar kiezen? Nu tast je rond in het donker, tot er iets begint te gloeien.
    Heb een een meter zodat je straks de werkelijke stroom kunt meten? En bij gas geven in kunt grijpen voor de stroom te hoog wordt.
    Stroom die gaat lopen is behalve van motor Kv afhankelijk van spanning en belasting.
    Wat is de maximale stroom die deze motor kan verdragen?

    Discussies met ontstoren in de titel.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2017
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    De minimale ontstoring is de servo aansluitkabel een aantal keren om een ferrit kern draaien. Beter is een combinatie van een spoeltje en een condensator. Daarvoor moet je echter wel een klein printje maken, dat is extra werk en elektronica. Probeer het eerst met een ferrit kern de kans is heel groot dat het voldoende zal zijn. Er bestaan heel veel soorten ferrit maar voor deze toepassingen zijn de onderlinge verschillen daartussen nauwelijks van invloed. In principe kan je dus elke ferrit kern gebruiken. Een mooi voorbeeld is DEZE kern. Maar heb je nog "iets liggen" dan kan je die ook proberen, meestal zal dat ook werken.
    De draden naar de stuur servo's kan je het beste van (redelijk) dik draad maken. Vooral als het "stevige" servo's zijn die nogal wat stroom gebruiken. Je kan die draden netjes in de bodem verbergen en dan waar de servo komt een contra stekker aan die kabel zetten. Je kan de het snoertje wat al aan de servo zit in die contrastekker steken zodat je aan de servo niets hoeft te veranderen. Ook is het vervangen van de servo, als dat ooit nodig is, veel makkelijker. Die lange (dikke) draden lopen dan naar je ontvanger en vlakbij de ontvanger wikkel je de draden door een ferrit kern. Meestal is een keer of 4 voldoende, als je er 5 wikkelingen van kunt maken is dat natuurlijk ook prima.
     
  17. mitchel

    mitchel

    Lid geworden:
    23 jul 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Lopikerkapel
    Beste Ron,
    Heb even uitgezocht wat de specificaties zouden moeten zijn. De motor trekt bij 7.2 volt max 4.6 ampere. Mijn regelaar kan maximaal 15 ampere aan. Voor de zekerheid kan ik de waarden meten. Dat kan pas als alles ingebouwd is want belast zijn de waarden natuurlijk anders. Accu is 7.4 volt en 6000mAh.
    Het leuke van deze regelaar is dat je hem met de computer in kan stellen. Je kunt bijvoorbeeld het optrekken instellen. Vaak zie je dat modeltrucks heel onrealistisch snel optrekken.

    Ernst,
    Een printje maken vind ik niet erg. Ik kan het eerst met die kernen van Conrad proberen.
    Ik ben electricien van beroep dus electriciteit is mij niet vreemd, maar electronica is toch een andere tak van sport. Ooit op school wel les over gehad maar kennis die je niet gebruikt vervaagt blijkt maar weer.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2017
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    @Ron, niemand tast in het donker want het zijn gewoon bewezen combinaties. Dat mensen de details niet weet betekent niet dat er meteen fouten worden gemaakt....
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik snap niet waarom iedereen meteen naar ferrietkernen grijpt.
    Om dat echt goed te laten werken moet je de frequentie weten , en die weet je niet.
    Gewoon de kabels twisten doen ze bij alle electronicafabrieken, waar ik werkte zaten we met enorme vermogens, inverters en zeer veel gevoelige electronica in 1 kast.
    Twisten hielp 9 van de 10 keer, anders afschermen door folie (STP kabel).

    GJ
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik ken die combinatie niet, wat is het? En vooral, wat hangt/komt er allemaal achter die combinatie?

    Door meting test je of alles klopt, de aannames, de montage, berekeningen, interne wrijving in overbreng(ing). Er kan iets aanlopen.
    Overbrengingsverhouding twee keer zo groot: stroom acht keer zo hoog (loopt op met derde macht)
    Voorbeeldje: wielen 1,2 keer zo groot: stroom 1,2³ = 1,7 keer zo hoog (ook derde macht)
    Invloed van massa?
    Spanning 2 keer zo hoog, stroom verviervoudigt (kwadratisch, wet van Ohm niet van toepassing).
    Nog genoeg onbekenden.

    Nieuwe of gewijzigde setup: altijd meten, geen risico nemen. Vertrouwen is goed, berekenen is beter, meten moet.
    Gezien het beroep van topicstarter zal hij kunnen beschikken over een professionele en degelijke meter.

    Die 4,6A zal de maximale stroom specificatie. Hoeveel stroom de motor daadwerkelijk trekt, is afhankelijk van belasting.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2017

Deel Deze Pagina