Graag jullie mening en kennis

Discussie in 'Speedboten' gestart door vissertje, 20 aug 2017.

  1. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    De boot normaal inclusief moter en roer 1680 gram volgens Hobbyking

    Heb de boot met een laag polyester en een laag karbon gelamineerd

    Heb wel gewogen op een gewone weegschaal misschien is deze minder nauwkeurig

    Is dit gewicht een probleem?
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    Gezien het feit dat een goede 6S Lipo al 863 gram weegt, zit je al over het gewicht van mijn Arowana heen en dan zit er nog geen servo, ontvanger en regelaar in.
    https://nl.aliexpress.com/store/pro...RC-LiPo-Li-Poly-Battery/909108_725699088.html

    Het wordt in ieder geval wél een gewichtige boot...

    De Pursuit is gemaakt van vinylester, een snel uithardende polyester variant.
    Als je een goede hechting van een versteviging op polyester wilt hebben, dan kun je opruwen en ontvetten tot je een ons weegt, maar de hechting van polyester op (uitgeharde) polyester zal nooit zo goed zijn als die van epoxy op polyester, iets dat we je hadden kunnen vertellen als je éérst had gevraagd.
    Heb je nu én polyester (plus glasweefsel) én carbon in de romp geplakt? Dat is een tank geworden dan.

    Daarnaast is polyester niet de eerste keus om carbon weefsel me in een romp te plakken, je hebt er verhoudingsgewijs méér van nodig dan epoxy, waardoor het geheel nóg zwaarder uitvalt.

    Als de hechting niet vreselijk goed is, loop je het risico van delaminering door het klappen van de romp op het water bij 80+ km/h en dan zijn de rapen pas goed gaar.

    Het gewicht van de boot volgens HK plus een 6S Lipo is nog altijd lager dan mijn vaarklare Arowana: 2545 gram.

    Een kijken wat Willem ervan zegt.

    Groeten, Jan.
     
  3. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Pascal, dat ga je niet menen. Een romp van dit formaat moet echt niet meer wegen dan 2.5 kilo vaarklaar, anders is dit inderdaad niet vooruit te branden. Dat gaat alleen maar amperes zuipen.
    De top klasse mono 2 in de Naviga wegen rond de 1700-2000 gram vaarklaar.
    Zelfs in de mono BS hebben ze al het gewicht omhoog gebracht naar 1500 gram, zonder akku's, voor de beginners.

    Maar bijna 2 kilo voor een kale romp. ...Die kan je wat mij betreft in de prullenbak gooien. Ik kan wellicht een hele snelle mono2 voor je regelen voor een leuke prijs, Etti exiga volgens mij, dan hoef je daar alleen de motor in te schroeven akku's erin, en varen.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2017
  4. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Glasvezel en carbon op advies van iemand die dit voor zijn werk doet.

    Dit is wel even schrikken zit al heel wat uren in deze boot

    Is dit echt niet meer te doen dan?
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    Bouwt die iemand modelbootjes, of 1:1 objecten van glasvezel en carbon?
    De meeste 1:1 botenbouwers gebruiken dezelfde techniek voor een model, als ze voor hun grote boten zouden doen, dat is overkill van de ergste soort, ik spreek uit ervaring.

    Of je de romp weg kunt doen, is niet aan mij om te zeggen, maar de boot wordt wel zó zwaar, dat van een snelle boot met enige vaartijd geen sprake kan zijn.

    Groeten, Jan.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tip: niet hele lappen tekst citeren/quoten, leest/zoekt onhandig, alles wissen, behalve de tekst/regel waar je reactie betrekking op heeft.
    Zoals Jan hierboven doet.

    Hars alleen in het glas-/carbon-weefsel, en geen glasmat gebruiken. Alles wat er boven op ligt is overbodig gewicht en draagt niet bij aan sterkte. Hetzelfde geldt voor lijm/hars, alleen in de lijmnaad, de hoeken volsmeren heeft geen zin.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2017
  7. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dit is voor mij erg zuur

    Dat wordt sparen voor een andere romp

    Dan moet ik de Pursuit gedag zeggen

    Zeggen jullie weer voor een pursuit gaan of een andere romp

    Moeten alle snelle boten verstevigd worden dan?

    Als vast bedankt

    Had het graag anders gezien

    Had grootse plannen
     
  8. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dus als ik het goed begrijp

    Alleen het karbon /Glasvezel lamineren

    Zonder de paraffine toplaag?

    Lijmranden alleen insmeren met de hars

    Alleen bodem en spiegel lamineren?

    En wat betreft de de hechtingen op de gecoat laag van de bodem?

    Bedankt voor allen info weer
     
  9. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Ik heb het al twee keer geschreven en zal het nu nog eens doen:stop met een pursuit te vergelijken met competitierompen
    Dit gaat totaal niet op!

    De mijne met een 3674 en een 5s 5000mah weegt ook rond de 3kg hoor
    Koop er zelf eentje en bouw hem op met de noodzakelijke verstevigingen ,anders is de bodem een zwabbergevalletje en post dan hier wat hem weegt.....ben benieuwd

    Dat deksel alleen weegt waarschijnlijk meer dan die lege carbon rompen.....mijn deksel is drie keer dikker dan zou moeten zijn en neen dat heb ik niet gedaan ,zo bouwen ze dat daar nu eenmaal.....

    Hechten op de gelcoat vissertje? Je legt die mat toch niet op de buitenkant he?
     
  10. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Vissertje ,ik heb je berichtje gestuurd.
    Gr
     
  11. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    vinylester bedoel ik

    Dus als ik jou begrijp Ben

    Is mijn Pursuit nog niet verloren

    En dit gewicht is geen probleem voor deze romp
     
  12. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Waar kan ik dit bericht vinden?
     
  13. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Bij conversaties,nu net gepost

    En neen ,die romp is gewoon zo zwaar.....dat krijg je niet op de gewichten waarover hier wordt geschreven.....is geen enkel probleem
     
  14. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
  15. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dit is mijn boot

    Vind het daarom moeilijk om er afscheid van te nemen

    Zit heel wat tijd en geld in

    M.v.g
     
  16. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
  17. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
  18. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Zo te zien heb je gewoon een hele fles epoxy daarin gegoten. Extreem dikke laag. Misschien dat je hier met extreem veel power nog een soort SAW (straight away) boot van kan maken. Puur om twee keer 100 meter te varen.
     
  19. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Nee is blanke lak ben autospuiter
     
  20. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Achso, hetzelfde effect was als je een dikke laag epoxy erin hebt. SAW mono van maken ofzo
     

Deel Deze Pagina