Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Omdat ik dat (nog) niet kan. In de toekomst wil ik dat wel gaan doen, want dat scheelt een heleboel knaken. Verder verwacht ik dat G.J. met iets beters komt. Tot slot: je wilt mijn avonturen toch niet missen hier? ;) :D
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik hen hen al eens gezien en gehoord. Wat een kabaal.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarom zou je dat niet kunnen? Zo ingewikkeld is het niet en er is veel info beschikbaar op RC-N van mensen die er al 1 gebouwd hebben.
    En als er dan nog een vraag overblijft, dan stel je die hier gewoon (na er eerst eens een dag over nagedacht te hebben, eigen oplossingen zijn altijd leuk)
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb een voorbeeld nodig en iemand die het voordoet Daarna kan ik het zelf.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, jij hebt een pulsejet gehoord, een V2 achtig iets.
    Dat gaat niet zo hard, 300 a 350.
    Een turbine, of beter, deze aangepaste turbine gaat veel harder!

    Wat betreft de Ninja.
    Daar kan niet veel fout gaan bij de bouw.
    Zeker niet bij de romp.
    Dat is een doosje, dat zet je als alle balsa en triplex gesneden is, in 1 avondje in elkaar.
    De vleugel is wat lastiger.
    De ligger bestaat uit een paar strips balsa met carbon ertussen.
    Maar je kan ook (en dat weet Gerben heel goed) een zeillat gebruiken.
    En het carbon over het piepschuim.. ach, ik zou gewoon glas nemen en dat versterken met kruislings carbon rovings.
    Vroeger had je glasweefsel met van die 4 kantjes van carbon erin, kan het niet meer vinden, maar dat zou ideaal zijn voor "normale" belastingen,

    Oh ja, de regelaar gaat nu naar de post.

    CIMG2594.JPG
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Zonder propeller gaat het nog harder.
    Dynamic Soaring World Speed Record, 4-13-2017, Kinetic Transonic DP, Spencer, Bird Springs Pass, California, 519 MPH
    Dat is 835 km/h met een zwever, dan is er ook geen propeller die weerstand levert.


    Rick
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb het ook een paar keer zonder propeller geprobeerd Rick. Maar dat is telkens heel slecht afgelopen :D.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je voor het opsturen.
     
    tun0 vindt dit leuk.
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Bij DS'en loopt het ook regelmatig verkeerd af. Het gaat hard en dicht bij de grond.
    GJVO en Gerben kunnen dit beamen, zelf heb ik het nog niet geprobeerd. :bye:
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    DS was wel een van de meest materiaal intensieve spelletjes die ik ooit geprobeerd heb. Ik denk nog erger dan bootjes varen, al bleef je daar ook aan de gang.
    Als een DS kist meer dan 30 minuten tussen grote reparaties haalde, was het veel..
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Tja ...... en dan zit je ineens zonder vliegtuig.
    Ik vloog vanavond een circuit en in de verst gelegen bocht, zag ik het toestel niet goed meer. Ik meende dat hij geen 90 graden draaide.
    Toen ik hem weer zag, dacht ik dat hij op zijn kop vloog. Er volgde een buiteling, allemaal nog behoorlijk ver weg en ik wist niet meer wat te doen.
    De voorkant is helemaal versplinterd, de vleugels zijn slechts weinig beschadigd.
    In diezelfde hoek ben ik al vaker een toestel kwijt geweest. Voorlopig stop ik even met vliegen, want het wordt me te duur.
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.672
    Locatie:
    Onbekend
    Dat is wel heel vervelend. Desoriëntatie is altijd lastig.
    Probeer de kist zelf te repareren, er is heel veel mogelijk. De splinters samen lijmen en daarna plaatselijk verstevigen.

    Modelvliegen is en blijft vallen en opstaan, naarmate je meer ervaren bent komen dit soort crashes minder vaak voor.
    Probeer voor jezelf te analyseren wat er precies mis ging, daar kun je veel van leren.

    Sterkte en Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Getver.
    Ik zou eigenlijk moeten zeggen. doorgaan.
    Het is vast wel te repareren.
    Zaterdag even de brokstukken door experts laten bekijken.

    Ik kom niet, ik ging voor controle naar het ziekenhuis en ik kan zeker tot zaterdag blijven.

    GJ uit het OLVG
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ben je nu helemaal gek?
    Het hoort er bij en houdt ook nooit op. Dat is de uitdaging.
    En ook de lol.
    Gewoon doorgaan. Je bent op de goede weg, die enkel beter zal worden.
    ,
    Je wordt in dit draadje bijgestaan door enkele experts die het heel goed bedoelen, maar hun niveau ligt heel wat hoger,
    Da's altijd lastig om direct te volgen.
    In de muziek zal er ook wel zo iets zijn. (een beginner die wordt onderwezen door enkele virtuozen).
    Die wil je wel, maar kun je niet zomaar volgen.
    Je kunt er wel van leren. Stapje voor stapje.

    En stuk gaan hoort er nu eenmaal bij.
    Stuurfoutjes, materiaalpech, "iets vergeten..."
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Repareren en door! Je laat je eigen toch niet kisten! Altijd vervelend zulke schades.

    Succes Wil! Ik weet hoe je je voelt....geef het even de tijd!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor jullie steun.

    Ik heb zojuist gevraagd, of een paar mensen de voorkant willen reconstrueren. Vanaf de vleugelbevestiging is alles nog helemaal intact. De vleugels vallen mee.
    Het ging inderdaad net zo lekker. Ik was zo blij met dit toestel.
    Vooral het landen ging vanavond een stuk beter. Ik hoef alleen maar wat meer up te geven dan ik gewend ben.
    Maar het vliegbudget voor dit jaar is nagenoeg op. Mijn vrouw is er ook niet vrolijker op geworden: "wel een dure hobby zo!".
    Wordt vervolgd ........
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het word vanzelf beter, Wil... zeker met de serieuze manier waarop jij het aanpakt, leer je situaties zoals deze, die je je laatste crash opgeleverd heeft, steeds beter herkennen vóór je er in terecht komt.Je krijgt vanzelf een instinct van "oeps, hier moet ik niet wezen" en daarnaast krijg je steeds meer vaardigheden om "om het probleem heen te vliegen". Manieren om je oriëntatie te hervinden, zoals kleine "testmanouvres" die je vertellen hoe je kist precies in de lucht ligt.

    Gewoon geduld en doorzettingsvermogen. Zo hebben we het allemaal, echt allemaal, geleerd....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Vroegâh...in de tijd dat ARF en EPO/EPP nog niet bestonden hadden we inderdaad geen andere keuze.
    Eerst een tijd bouwen en daarna vliegen, ging het mis dan herhaalde dit zich weer in de vorm van eerst repareren en dan pas weer vliegen.
    Mja, toen wist je gewoon niet beter.

    Een crash is altijd kilo utrecht tango en zeker een hap uit je zelfvertrouwen als er geen technisch probleem ten grondslag lag.
    Niet goed kunnen zien is zeker nu op de avonden iets om goed rekening mee te houden daar op korte tijd het zicht met grote stappen achteruit schiet of gewoon te ver van je af vliegen waardoor oriëntatie lastig wordt.
    Gaan we je allemaal niet mee vervelen want dat weet je zelf ondertussen en voegt niets toe als feedback.
    Maar geef je nu op, ongeacht de reden, dan begin je later weer een heel stuk terug op de ladder. En je zelfvertrouwen zakt ook diep.
    Beetje net zoals weer terug op de motorfiets stappen nadat je lid bent geworden van de club die al eens een schuiver heeft meegemaakt (en dus uittrede hebt gemaakt uit de club "motorrijders die nog eens gaan vallen").

    Een voordeel van zo'n Escapade en soortgelijke.....er zit feitelijk niet zo gek veel hout in de neus.
    Qua reparatie heb Ik zelf liever dat de neus in de frieten ligt dan bijv. de hele romp achter de vleugels of de vleugels zelf.
    Dus ja, het ziet er al snel verschrikkelijk kapot uit maar als je het morgen onder het genot van een bakje koffie eens op het gemakje bekijkt bestaat er een grote kans dat het uiteindelijk allemaal niet zo heel rampzalig is.
    Het merendeel van de gecrashte houtbouwkisten die ik heb gezien waren reparabel.
    Mocht je er helemaal geen gat meer in zien, wat ik me haast niet voor kan stellen, dan kun je altijd nog bij een GP dealer vragen of ze eens een losse romp mee bestellen voor je.
    http://www.greatplanes.com/parts/xra1200.html

    Geef het allemaal eens een kans en doorgaan, vooral doorgaan!

    Succes en hopelijk gaat het je spoedig beter Gert-Jan!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Aan alle trouwe volgers en helpers;

    Ik krijg net door, dat de voorkant reconstrueren 10-15 uur werk is (door ervaren mensen). Dat kan en wil ik niet verlangen.
    Een nieuwe romp + cowl zijn bijna net zo duur als het hele toestel. Dat is ook niet de oplossing.

    De AcroWot verder afbouwen? De Ion in elkaar zetten? Met een door Gert-Jan gebouwd toestel gaan vliegen? Deze zullen allemaal sneller en wendbaarder zijn dan ik gewend ben en dus ook weer eerder kapot gaan.
    Dit jaar heb ik al zo'n € 1000,00 uitgegeven aan deze hobby. Mijn vrouw reageerde ook niet echt goed en dat is begrijpelijk, want er moet hier in en om het huis ook nog het een en ander gebeuren.
    In ieder geval, maak ik voorlopig even pas op de plaats. Er zijn ergere dingen in het leven.

    Groeten, Wil
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Sterkte kerel!
     

Deel Deze Pagina