Mini V-Bar op Trex 600 pro dfc ?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Dikke Miel, 5 sep 2017.

  1. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Hallo,

    Ik ben Align Trex Pro dec aan het bouwen.
    Gebruikt frame gekocht en kompleet aan het maken.
    Upgrade motor kit (750mx 530kv)
    Savox servo's.
    Kontronik Jive 80hv.
    Ik heb een mini vbar liggen die ik er voor wil gaan gebruiken.
    Nu komt mijn vraag: in een mini vbar met een dfc kop een goede combi?
    Iemand ervaring hier mee?

    Hoor het graag.

    Groetjes, Rick.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Een vbar is altijd een goed idee.

    Goed de setup doorlooen, kan het eigenlijk niet misgaan.
     
  3. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Dank voor het antwoord, ik heb hem reeds gebruikt op een Trex 470 van Align en zowel het instellen als het vliegen bevalt me goed.
    Echter hebben de meest recente Trexen geen dfc kop meer, de 470 dus ook niet, vandaar mijn vraag.
    Heb jij de Vbar ook wel eens in combinatie met dfc kop gebruikt?
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Persoonlijk?
    nee.
    Ikzelf heb een trex 600 nitro met een full size vbar.
    "normale" kop.
    vind ik persoonlijk ook prettiger, de technische oplossing die align in hun kop heeft gebruikt staat mij heel erg tegen.
    een full size wordt aangeraden bij wat grotere formaten. zeker bij nitro ivm de trilling.
    maar op een electro 600 moet een mini goed werken.

    Maar heb het vaker zien vliegen.
    immers, dfc = lagere kop = snellere reactie/instabieler.
    oplossing is dat de gain van de stabilisatie aangepast moet worden (lager) om dit te compenseren.
    Jouw heli is gevoeliger dan de "standaard" instelling van de vbar (of andere stabilisatie) voor die heli.

    kwestie even met de sliders spelen, dus de laptop even mee naar het veld de eerste vluchten.
    maar dat is eigenlijk altijd zo. ff het spul persoonlijk maken, het goede gevoel eraan geven.

    Maar, zoals vermeld, ik heb meerdere heli's met vbar afgesteld, ik zie absoluut niet in waarom jou dit niet zou lukken.
    gewoon de standaard setup doorlopen zoals de software aangeeft.
    Na de setup geeft de vbar een soort overzichtsmenu'tje, waarin ook wat sliders te zien zijn.

    Blijkt de heli in de eerste vlucht te agressief, kun je dit met die sliders oplossen.
    vanaf de vbar kant moet dit goed komen.

    Waar je wel heel erg goed op moet letten, is dat de DFC kop de originele "rubbers" heeft.
    die moeten erg hard zijn. richting hard kunststof.
    de kop mag in principe NIET veren of bewegen, dat zou namelijk een tail strike mogelijk maken.
    Ook zorgen dat de ball links tussen swash en kop 100% in orde zijn.
    origineel zit dat op een manier dat ze er wat makkelijk af kunnen komen wanneer er slijtage op zit.
     
  5. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    Ik heb een 600E gevlogen met DFC kop met vbar.
    Nu ook een 600N met vbar.
    Ook een Goblin met HP head.
    Werkt allemaal gewoon perfect.
     
  6. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Bedankt allen, inmiddels de maiden gedaan.
    Alleen even gehoverd omdat ik wat issues had met de regelaar.
    Maar is mooi stabiel en de stick inputs gaven ook geen bizar felle reactie.
    Voelde wel goed.
     
  7. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    Het handige is dat er bij de VBAR verschillende Banks zijn.
    Banks zijn sets met complete instellingen.
    Je kan dus per bank de uitslagen, gyro rate, aggressiviteit etc apart instellen.

    Die kan je weer koppelen aan een 3 standen schakellaar bijvoorbeeld.
    Bij mij:
    Bank 0 mijn normale vlieginstellingen
    Bank 1 Normal met hoge pyro omwentelingen
    Bank 2 Aggressieve instellingen
    Bank 3 zelfde als 0 (nog niks aan gedaan)
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, er zijn 2 manieren om met de vbar om te gaan..

    ik gebruik bv de banks niet.
    ik stuur de gain van de staart met het extra kanaal, alle expo, endpoints etc stuur ik vanuit de zender.
    mijn logica hierover was dat ik nu alleen de zender nodig heb voor een wijziging.
    gebruik je banks, heb je meteen zo'n speciaal bluetooth ding nodig, of een laptop.
    vond ik toen een beetje overdone. aan de andere kant is het wel verdraait handig als je aan het instellen bent..
     
  9. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Inmiddels regelaar issues opgelost en gevlogen incl. inverted.
    Vliegt prima, voor mij ook geen banks.
    Klein beetje expo ingesteld.
    Zeer tevreden over de V-Bar.

    Groetjes, Rick.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    prettig dat het werkt :D
    Viel mij inderdaad bij mij de eerste vlucht meteen op dat het hangt als een huis..
    alleen kunnen sommige kleine tweaks even een zoektocht geven.
    Maar dat heeft ieder merk.

    bv, bij mij was bij 2 heli's standaard de pre comb op de staart te hoog.
    dus vanaf hoover, in 1 keer volle klap pitch, draaide de staart tegen de torque in weg.

    Zo ben ik nu ook al ff bezig met de vbar nitro governor, dat is helemaal een leuke om mee te knutselen.
    daarvan geven ze zelf al aan dat de optie aanwezig is, maar dat het niet in alle gevallen werkt.
    ik heb dus een geval waar het niet 100% goed wil raken..
    hij blijft een tik optoeren bij hard omlaag komen..
    De goede parameter daarvoor is ook nog niet zo duidelijk te vinden, omdat er blijkbaar meer zijn ;-)

    maar ach. de hobby is of en toe wat spelen en rommelen. binnenkort eens testen met iemand zijn bluetooth en android telefoon.
    kunnen we in vlucht parameters veranderen.. scheelt continu landen, aansluiten, starten.. helpt.
     
    Dikke Miel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina