Hallo, Ik heb een nieuwe Turnigy SK3 3542 1000kv gekocht: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aerodrive-sk3-3542-1000kv-brushless-outrunner-motor.html Nu moet ik voor de setup in mijn vliegtuig, een Calmato Sports EP 1400, de as omdraaien. Er zitten 2 kleine borgschroefjes die de as vastzetten. De juiste maat bleek imbus 1.5mm te zijn, helaas was mijn 1.5 net iets te klein waardoor beide schroefjes een klein beetje rond waren geworden van binnen. Ik vond een 1.5 uit een ander setje die strakker paste. 1 schroef kreeg ik daarmee los, de andere heb ik daarmee nu echt dolgedraaid. Hoe moet ik dit nu aanpakken? Alvast bedankt! Peter
De betreffende schroef afschrijven, een drupje secondenlijm voorop je net iets te kleine imbussleuteltje, die er in, LET OP dat het niet in de schroefdraad loopt, smeer desnoods de randen even in met vaseline, een spuitje accelerator, even wachten en dan de schroef eruit draaien en weggooien. Anders uitboren.
Bedankt! De seconde lijm was niet sterk genoeg. Ik ben gaan uitboren maar dat ging erg langszaam eigenlijk kwam ik niet verder dan 2mm diep. Uiteindelijk ben ik maar gewoon gaan proberen de as eruit te slaan, en dat lukte. Gelukkig was de schroef die er wel uit ging de enige die in het platte vlak van de as viel, de andere was gewoon extra en deed volgens mij niets/ bijna niets. Ik vind het wel raar dat ik om de as om te draaien nu een plat stuk halverwege de as moet gaan slijpen. Waarom zou dat niet in de fabriek gedaan worden? Doen andere merken dat wel? Er zat wel een extra borgring bij voor aan de achterkant van de motor, ik neem tenminste aan dat die daarvoor dient?
Die borgring is inderdaad voor op de as die dan aan de achterkant uit de motor steekt. Doordat je 'm andersom monteert, zou in theorie de kracht op de prop ervoor kunnen zorgen dat je de motor uit elkaar trekt, die ring is om dat eventueel te voorkomen. Die hoe je niet strak tegen de motor aan te schroeven, zeg een mm er vanaf dat hij mooi vrij loopt is goed.
Bij de SK3's heb je toch altijd zowel een klassieke propadapter met spanconus als een propadapter om vast te schroeven aan de andere kant van de bel. Zo kun je hem langs beide kanten gebruiken...
Niet bij alle SK3's, maar bij de meeste is het inderdaad niet nodig. (ook in dit geval) Er zijn wat nieuwere versies die geen bel meer hebben met "bolt-on" adapter. Ik kies daarom altijd de V1 modellen.
Ik had die bolt-on adapter dus ook kunnen gebruiken? Dan zou ik de as af moeten slijpen zodat die niet meer uitsteekt aan de andere kant. De as omdraaien leek me een betere oplossing.
Die borgring is juist voor als je de bolt-on adapter gebruikt.. en waarom zou je dan de as moeten afslijpen. Zolang ie verder niets in de weg zit..
Hij zit aan de buitenkant van de motormount. Achter de motormount zit de lipo. Daar zou de as dan naar binnensteken waardoor de lipo niet maximaal naar voren kan, en het lijkt me niet fijn zo'n ronddraaiend deel vlakbij de lipo
Hoop voor jou dat je de achterste flens niet hebt krom geslagen want dan gaat je as er niet meer recht in passen.. vraag me niet hoe ik dat weet
Dat kan kloppen, is afhankelijk van hoe je toestel opgebouwd is uiteraard. Doorgaans moet hij eerst nog door het motorschot heen, vaak zit er dan nog iets van een 'afstandshouder', enz, en dan is het geen probleem. Als je motor recht op een relatief dunne firewall zit, en de accu's daar recht achter liggen, ja.. dan kan het een probleem zijn. Het is jammer dat fabrikanten nog vast zitten in het steenkolentijdperk en nog steeds brandstof-motormounts bouwen, zelfs voor electrokisten, ipv gewoon front-mounted mounts maken in de motorkap. Zo krijg je dan dus: Hier is hoe ik het opgelost heb voor het uitstekende asdeel, in de batterijhouder: Bij de groene pijl zie je afstandshouders tov de firewall, om contact met de as te voorkomen.