Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, de flapperverbinder.
    Je kan ook van elk flappertje een stangetje naar de flapperservo maken, dan heb je de flapperverbinder niet nodig.

    GJ
     
  2. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    en wat drinken hierbij is dan sapperdeflap ?
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Gelukkig betreft hier het tweede jaar.
    Een eerste jaars gaat het zeker niet meer kunnen volgen nie. :beer:
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    hatseflats :D

    persoonlijk heb ik een hekel aan de flapperverbinding..
    altijd ruzie met het kreng.
    en bij mij gebeurt het na een seizoen vliegen meestal dat ik speling krijg op 1 van beide flapperkanten.
    dan weer rommelen met een naald en sec lijm om het weer vast te krijgen..

    op het moment probeer ik dus beide flappers OF met twee servo's aan te sturen, of het flapstangetje tussen servo en flapper te splitsen.
    Nu heb ik de splitsmethode nog niet gedaan.. ik bouw nu wat groter, dus heb ik de ruimte voor 2 servo's..
     
  5. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    De eerste keer dat ik op het vliegveld kwam, waren er op dat moment alleen heli's in de lucht. Mijn vrouw heeft mijn kostje bij de plankvliegers toen gelijk gekocht, door op een plankvlieger af te stappen en te vragen:

    "wanneer gaat er echt gevlogen worden?"

    Ik wist wel, er is een reden waarom ik al 19 jaar bij d'r ben :)
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zo'n zelfde reactie als ik ooit wel eens achter mijn rug hoorde bij ons op het veld...

    electro 600 maat heli komt uit de lucht.
    Ik start mijn 600 nitro..
    en achter me (was een open dag) hoor ik een paar kreten dat er nu eindelijk een ECHTE heli de lucht in ging..

    altijd leuk :D
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het kan ook goed.....:yes:;)
    Op de droogtafel van Henk zie je de onderdelen van onze twee -toen- nieuwe F2B modellen aan het uitdampen na het spuiten van de transparante toplaag.
    Links de twee stabilo's met zelfgemaakte hoogteroer horns/joiners, 2 mm messingstrip, hardgesoldeerd op 3 mm rondstaal, want die krachten daar zijn niet niks.
    En je hebt ook meteen voldoende lijmoppervlak.....
    [​IMG]

    Hier hoe e.e.a. dan ingebouwd zit -let niet op de schade, die is inmiddels hersteld-:
    [​IMG]

    [​IMG]
    Wij noemen zo'n integrale horn+joiner meestal kortweg 'horn', en je ziet hoe deze ook meteen als scharnier fungeert (2 messing buisjes 4/3) en ook traploos instelbaar is.
    Wel zorgen dat alles in een lijn ligt met alle andere (pen) scharnieren. De buisjes worden tijdens het uitlijnen op hun plek gehouden door U-tjes van dun staaldraad - vergelijk een halve paperclip- en daarna met strookjes dun glasweefsel en dikke epoxy gezekerd.
    Aan de binnenkant van de hoogteroeren zitten hard balsa blokjes, die de horn (joiner pennen) over zijn volle lengte omvatten.
    Zoals je ziet gebeurt er toch nog wel eens wat (OK, m'n eerste schade in 20+ jaar), maar ik heb in 1978 voor het laatst tijdens een vlucht een hoogteroer verloren. Gelukkig bleef de andere helft zitten en liep het toch nog goed af.....

    En Willy, als je denkt 'maar ik heb die kleur toch eerder gezien':rolleyes:, dan klopt dat. Dit is hetzelfde model.:worship:
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ja...he..
    dit is wel ff een ander soort toestel als waar ik mn joinertje in had gebakken :D

    bij mij zit het in de fourstar en een puma 40.. en na die 2 probeer ik die constructie te vermijden..
    jouw oplossing is een oneindig stuk beter dan het simpele u ijzertje waar ik kennis mee heb gemaakt..
    mijn ijzertje maakt vanzelf ruimte in het balsa.

    al is jouw manier wel een tikkie meer werk..
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    :eek:
    Zachtsolderen met harskernsoldeer te zwak?
     
  10. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    We hebben het wel over flapperdingen he. Die moeten vastzitten, anders gaan ze flapperen. Best kun je ze ingieten in gewapend beton, maar daarvan zijn de vliegeigenschappen niet zo goed.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, dan gaat het rechtdoor de grond in...:bye::weetnie:
    Als ze op de laatste manier vastzitten stuurt het ook wat zwaar....:p
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Tjonge......een poosje slecht weer en er komt me toch een hoop onzin op het forum

    Mooie constructie Bruno! Traploos verstelbare rudderhorn als ik het goed begrijp?
     
  13. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Zachtsolderen met harskernsoldeer te zwak?

    Tja Ron, de jeugd heeft minder ervaring met zulks spul als wij oudjes he!
    Een vlak kantje aan beide zijde van het roerhorentje vijlen voor meer grip van het soldeer is hun totaal onbekend.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bijna....:rolleyes: Elevatorhorn:yes:.

    Ik heb het model gebouwd met de cruciale maten incl. profiel van een ontwerp van mijn vliegmaat, 'stunthenk' hier op het forum.
    Dit verstelbare model horn was zijn oplossing voor de fijne trim. Een beetje figuurzagen, wat werken met sleutelvijltjes en je hebt zo'n ding.
    Vroeger zag zo'n ding er zo uit:
    [​IMG]
    In de jaren 80 viel het ons op dat modellen die bij een licht briesje lekker scherp stuurden, bij wat meer wind heel, om niet te zeggen gevaarlijk, lui werden.
    Daar bleken twee oorzaken voor, de tuimelaar (bellcrank), het hart van de besturing, had een afstand tussen de inhangpunten van de lijnen van 3" (~75 mm)
    Door die hefbomen van 37mm kon het systeem op een bepaald moment de tegendruk van roeren en flaps niet meer aan.
    Bij de F2B vliegers staat dit bekend als 'hitting the Netzeband Wall', naar Bill Netzeband die dit fenomeen doorrekende en verklaarde.
    Overdreven gezegd: een lijn stond strak door de middelpuntvliedende kracht, de ander hing in een boogje en de roeren en flaps gingen zover tot er evenwicht van krachten was....
    Daarom vliegt tegenwoordig iedereen die zichzelf maar half serieus neemt, met een 4" bellcrank. Ook alle andere hefbomen zijn dan meegegroeid.
    Verder waren de pootjes van de horns van 2 mm fietsspaak of vergelijkbaar materiaal, dus die veerden onder belasting ook nog eens terug.
    Kortom, fly and pray....
    Tegenwoordig is ook de stuurstang naar achteren van fietsspaak materiaal veranderd in een koolstof buis.
    Kortom, je voelt nu alles wat er gebeurt 100% terug in je stuurhand.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Pipo (getrouwd met Mamaloe) zie het vroeger al: sapperdeflapperdeflap.

    (interessante bijdrage van mij :D)
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Leen je haar ook uit? :D
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    En weer een "plankhengst" erbij. :banana:
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch

Deel Deze Pagina