Hallo, ik vlieg vooral met motorvliegtuigen en schaaltoestellen, ik heb ook al een tijdje enkele DLG's gehad om op de club te vliegen(geen wedstrijden) veel fun, ,maar hier is er altijd wel wind en is er nooit echt veel thermiek te vinden(slechte streek ook om te zweven) nu zie ik soms gemotoriseerde DLG's en toen kwam ik ook de q12 en de geronimo tegen. persoonlijk vind ik de vormgeving zeer mooi, en ik denk dat hier zeer rustig mee gevlogen kan worden, maar rollen en loopen ook wel lukt. zijn er mensen met ervaring met deze modellen, of zijn er vergelijkbare modellen die mss een betere keuze zijn? lichte acro (rollen en loopen) zou ik wel ermee willen kunnen doen... de catimini lijkt ook zoiets maar is zwaarder en kleiner en denk ik meer een "ragkistje" https://www.lindinger.at/en/airplanes/models/gliders/xpower-catimini-arf-with-flaps of de topmodel indian v https://www.lindinger.at/en/airplan...model-indian-v-arf-with-v-tailplane-and-flaps of mocht iemand iets liggen hebben, laat gerust iets weten 2 tot 3 meter? Groeten
Je hebt altijd veel wind, je wil ool acro'en maar toch ook rustig zweven...... De kisten die jij laat zien kunnen het een maar niet het ander. Kijk eens naar een Orion of Omega. Daar heb je meer aan en kan voor beide wensen gebruikt worden. https://www.acemodel.co.uk/electric/
veel wind is mss overdreven, maar windstil is hier zelden. open platteland en een half uurtje van de kust weg(dus geen binnenland) op n filmpje van de q12 zie ik hem toch zeer rustig vliegen en rolletjes en loopings zijn ook mogelijk oke ik bekijk ze eens!! zien er idd ook goed uit bedankt
Hallo, ik heb er nog eentje liggen in goede staat, mag weg ivm interesse in grote zwevers. Vliegt inderdaad heel rustig en is zeker sterk genoeg. moest je interesse hebben ... groeten, Rudi
Heb ondertussen de Q11 van rudiooms overgenomen en ligt hier nu te blinken op tafel... ziet er gewoon super uit. Als ik de manual bekijk: http://www.horejsi.cz/DataFilesEN/1398_Q11/Q11_instr_EN.pdf dan besef ik dat je zo een model niet in 123 in je zender steekt met standaard instellingen. Van mijn DLG had ik een voorgeprogrammeerd programma ingeladen met alles erop en eraan en hier was feitelijk geen veranderen aan nodig. nu vroeg ik mij af of iemand mij kan helpen wat ik het best doe en hoe ik dit doe? ik wet dat veel mensen de gas op een knop zetten, maar ik zou dit liever op mijn stick houden en dan de flaps op een draaiknop op de zijkant van de zender. Ik besef dat er flight modes zoals start thermiek speed en butterfly nodig zijn. of bestaat hier ook een standaard logbestandje in waar ik enkel de waarden hoef te veranderen? ik vlieg met een taranis+ dit wil ik echt goed doen
Ik heb hem nu standaard in de zender gestoken, en de uitslagen van Vtail en ailerons al volgens manual Vtail +-8mm en aileron +10 en -5mm nu de hard parts nog
Chris, ik had alles op de linker stick (gas, flaps en butterfly) en verdeeld over 4 vliegfasen, omschakelen via een schakelaar, op die manier heb je de kist steeds in de 'hand', wat ik niet kan was tijdens de motorloop een beetje flaps zetten, maar heb ik ook nooit gemist. Je zou eens moeten kijken of dat lukt met je zender...
Hallo, ik heb er nu al redelijk wat vluchten op zitten met deze q11 zwever,en voor mij is het een toppertje, echt wow leuk om mee te vliegen en zeker niet saai! echter staat de lipo redelijk bol en heb ik nu nieuwe extra gekocht, maar ben ik eens de setup aan het bekijken mss is daar wat loos mee. momenteel heb ik er een 1600mah 2cell lipo 20c in zitten, een 30amp regelaar turnigy plus en de dualsky xm2826ca-10 1770kv motor erop met een aeronaut glas 10.5x6 inch prop de setup heeft weinig tot geen koeling(wordt natuurlijk niet continue gebruikt; bevindingen: met deze setup gaat hij zeker vertikaal! volgas moet ik zelfs wat down geven of hij maakt spontaan een looping denk ik. als ik de motor opzoek denk ik dat de prop wat aan de grote kant is, zeker als de koeling ook nog eens niet optimaal is... 7x5 tot 9x5 https://www.flashrc.com/dualsky/3407-moteur_dualsky_xm2826ca_10t_44g_150w_kv1770.html nu is mijn vraag, zo laten? kleinere prop erop? betere koeling geven?? wellicht zal een kleinere prop ook minder power geven, en minder amps met dus een langere accutijd erbij... in ecalc kan ik jammergenoeg net deze motor niet selecteren. O nu heb ik terug nieuwe 2cell lipo's 20c maar van 1500mah ( 100mah minder maar ook 20 gram lichter)
ik ben niet in de mogelijkheid om dit te meten, wellicht is het interessant om eens deze aan te schaffen:https://hobbyking.com/en_us/turnigy-180a-watt-meter-and-power-analyzer.html daarom wou ik het bij benadering eens opzoeken via ecalc, hij staat in de lijst, maar ik kan hem niet selecteren. greetz
Kijk hier eens, meten is weten: http://www.modelbouwforum.nl/threads/power-analyser-watt-meter.249499/ In Drivecalc ( www.drivecalc.de ) zit wel de zelfde motor met 18 windingen en een kv van 1013 rpm/V. Door nu daar een spanning in te geven van 1.8x2S ~12 volt onder de belasting met de 10.5 x 6" prop zie je dat de motor zwaar overbelast is met 15.6 Amp. Wanneer je dit terug rekent naar jouw 10 windingen motoe bij 2S zal dit 1.8 x zo hoog worden en op 28 Amp uitkomen. Dit is erg veel en ook het motor rendement ligt dan op nog maar 52%. Bij 2S zal je mogelijk 3.3 V/cel overhouden, dus 6.6 V x 28 Amp x 52% = 96 W asvermogen. Door naar een 9x5"prop te gaan wordt de motor minder warm heeft een beter rendement én door de lagere stroom zal ook de accu een beter rendement hebben en iets mee spanning. De stroom zal terug lopen naar ~ 18 Amp maar het motor rendement gaat in de richting van 68%. Je hebt dan bij 7 Volt x 18 Amp x 68% = 86 W asvermogen, slechts 11% minder, maar wel ruim 50% meer motorlop en misschien wel 100% langere levensduur van je accu. De 10,5x6" prop kan een iets groter rendement hebben dan de 9x5"maar veel zal het in jouw toepassing niet schelen.
super! bedankt om dit eens op te zoeken en voor je tijd in ieder geval... een 9x5 prop zal ik dan moeten bestellen, heb wel nog een 9x6 liggen, wellicht is deze ook wel bruikbaar..? groeten en nogmaals bedankt
Mijn 'indirect' berekende waarden komen dus aardig overeen met de direct berekende waarden van eCalc. Daarmee blijft de aanbeveling staan.
Ok super ik bestel een 9x5propje dan. Bedankt iedereen voor de gedane moeite... enige wat ik mss nog moet doen is een klein luchthappertje op de romp zetten voor koeling dan... groeten
ik vlieg nu al een geruime tijd met deze kist, en het blijft me verbazen, hoe traag deze kan vliegen, hoe leuk hij zweeft, maar ook het rollen en loopings tot soms wel 20stuks na elkaar in dezelfde afdaling, en dan nog op 2meter boven de grond rond het vliegveld geraken zonder motor. nice. nu ken ik voor de rest niets van het f5j gebeuren enzo, zelfs de flaps gebruik ik niet echt (waarschijnlijk nog meer fun) soit, ik denk mede door het lage gewicht dat hij dit allemaal zo goed en leuk doet. mn enige beperking is als ik vrij hoog zit dat hij wel klein wordt. nu vroeg ik me af of er nog toestellen zijn met ongeveer dezelfde eigenschappen en gewichtsklasse maar die net wat groter zijn? ik weet hij heeft een grotere broer de geronimo... maar ik vroeg me gewoon af wat er allemaal in die lijn zit... alsook met welke prijs ik dan moet rekening houden. ook vliegt deze nu met een V tail, ik voel niet veel verschil met een gewone rudderopstelling bij vliegtuigen, maar bij zulke zwevers kan dit natuurlijk wel wat anders zijn... ik ben wel bang dat groter mss minder "acro" of fun zal worden? groeten
Oke, na nog een extra seizoen begint de q11 Vtail toch aan het eind van zijn latijn te komen... nu twijfel ik voor een opvolger.... de q12x (carbon versie en de opvolger ervan ook 2m) de geronimo die is 2m50 maar buiten budget of 1 van de 3 daidalossen (2m15/2m30/2m50) respectievelijk 300 tot 330 euro (zelfde prijs als de q12x dus, alleen groter) de rc zal dus ook niet spectaculair duurder worden.... of zijn er nog leuke alternatieven? ik vond de q11 heeel leuk vliegen, zowel traag thermiek als rollen flat spins loopings,.... kan ik ditzelfde ook verwachten van de daidalos? of wat is de betere keuze? Groeten en alvast bedankt!!