hoi allen Binnenkort zal ik in het bezit zijn van een Rascal 110 met een DLE 60cc twin motor. De meeste vliegers/slepers gebruiken Aspen als brandstof. Ben in eerdere draadjes ook wat negatieve ervaringen tegengekomen wat betreft het gebruik van Aspen. Is dit nog steeds zo en zijn er nog andere alternatieven? Gr. Adrie
Ik vlieg al jaren op aspen, mn dle111 heeft 400l gezien totaal loopt nog steeds top. Zelf mengen is goedkoper. Maar ik blijf aspen gebruiken voor het gemak en geur
Bij BiGGS gebruiken de slepers meer Aspen dan Benzine. Dat alkylaat benzine properder is en minder stinkt is uiteraard een voordeel. E95 kan in Belgiƫ tot 10% bio-ethanol bevatten en zou ik niet aanraden. Aspen is helaas wat duurder maar je bent wel vrij zeker dat je steeds met hetzelfde mengsel vliegt. Er zal voor beide keuzes wel heel wat te zeggen zijn, maar mocht Aspen even duur zijn als benzine+olie denk ik dat de grote meerderheid dit als brandstof zou gebruiken.
Ik heb meerdere gesprekken gehad met BIGGS vliegers die Aspen gebruiken en hun ervaring hiermee. Ik zal ook Aspen gaan gebruiken. Ik zal zeker niet elke week gaan vliegen dus de kosten zullen derhalve wel meevallen. Grote voordeel dat je het nauwelijks ruikt in de auto.
Als het hoofdzakelijk om de stank te doen is, kan je V power van Shell proberen. Gebruik ik ook, en stinkt belangrijk minder dan Euro95
Bedenk echter wel, dat de geur van benzine ook een "gevaarindicator" is, net als de geurstof die aan aardgas wordt toegevoegd. Als je benzine ruikt, kan er brandgevaar zijn. Als er brandstof lekt, wat je niet ruikt, kan er ook brandgevaar zijn....