Rc paramotor in nederland?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door RC-PPG, 20 jul 2015.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    H,mmmm
    Na de uitnodiging om mee te vliegen dacht ik dat ga ik doen. Het werk kan even wachten..
    Maar aan het eind van de ochtend was het hier potdicht van de mist, en ik dacht dat gaat hem niet worden vandaag.
    Nu zie ik geen spat mist in Boxmeer die dag.
    Jammer dat ik het gemist heb.
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    mooimooi,
     
  3. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    En nog eentje:
     
  4. alJa

    alJa

    Lid geworden:
    21 mrt 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Leiden
    Hallo allemaal,

    Leuk dat er meer mensen zijn die het RC-parapente leuk vinden.
    Ik heb zelf de single skin glider, RC-Cool van Hacker ( iemand ervaring mee?)
    heb er iig al wat leuke vluchten er mee gemaakt...

    zijn er binnen kort nog meetings in bijvoorbeeld zuidholland?

    groet,
    Alja
     
  5. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Leuk, iemand Z-Holland.
    Hier westland en zoek ook nog wel iemand om samen te vliegen.
    Zijn hier nog meer mensen uit ZH met een RC paramotor?
     
  6. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Piet,

    Ik vlieg al jaren met paraplanes en omdat ik met iets meer wind ook wilde vliegen op het strand, heb ik inmiddels ook op jouw aanraden van Opale de Hybrid 3.0 (singleskin) aangeschaft met uiteraard Lucas. Maar nu komt het ......ik krijg hem niet gestart. Wat ik ook probeer. Kennelijk doe ik fundamenteel iets fout. Als ik hem wil weggooien, valt de vleugel direct naar links of rechts weg. Kan jij een keertje met deze combinatie helpen en mogelijk afstellen?

    Groetjes,Erik.
     
  7. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    En ook al de Bullix schaal 1:4 staat te wachten op een vlucht. Uiteraard moet de trike nog helemaal afgewerkt en gepimpt worden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Lucas van Opale schijnt er dik tevreden mee te zijn maar ja, 1525954209615-256034240.jpg 1525954209615-256034240.jpg nu nog de lucht in. Was wel een gigantisch laskarwei.
    De wielen zijn Du-Bro luchtbanden van 5 inch. De cockpit is met een 3D printer precies op schaal gemaakt.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Héél knap!
     
  10. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt maar ik heb wel heel erg veel hulp gehad van twee leraren met wie ik al eerder een ultra light van aluminium gemaakt heb. De Cloudhopper. Daar heb ik toen een bouwverslag van gemaakt.
     
  11. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    mocht er iemand interesse hebben, ik heb onder het tekoop gedeelte een opale 0.5 geplaatst die nog niet gevlogen heeft... groeten en veel succes met deze tak van de hobby,
     
  13. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
  14. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
    Een vraag voor de kenners: is het zwaartepunt van je gondel belangrijk? Waar hangt je scherm tov je zwaartepunt van je gondel?
     
  15. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik probeer de trike zo recht als maar mogelijk onder de vleugel te hangen. Een heel klein beetje achterover kan fijn zijn ivm het landen. Zoals je ziet heb ik drie opgang mogelijkheden en bestaat er nog de mogelijkheid om iets met de accu buiten of in de piloot te doen.

    Groetjes, Erik.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Hangend aan de lijnen het voorwiel iets boven de achterwielen, 1 a 2 cm is voldoende.
    Als de trike te ver achterover hangt zal ie het scherm ontlasten bij volgas.
    Dat mag niet, daarmee gaat het scherm achterover hangen en al vrij snel in stall overgaan.
    Prop verticaal of iets voorover is het beste, tenminste voor zover dat kan in verband met de stand van de wielen.
     
  17. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Dus je gondel of trike hangt best met de neus wat lager?
    Bij Opale raden ze aan om je gondel vlak te hangen of liefst de neus 5° omhoog. Waarom raden ze dat zo aan?

    Wanneer / hoe stijgt een paramotor eigenlijk?
    Uiteraard bij het geven van stuwkracht met de prop. Maar dat moet gedoseerd want te veel power maakt dat het scherm kanteld en in stall gaat.
    Maar heeft het scherm een hoek nodig om te stijgen? Lijkt me logisch van wel. Aanvalsboord wat hoger dus, net als bij een vliegtuig? Hoe weet je wat de goede hoek is? Puur ervaring / zoeken / spelen met de throttle?

    Ik heb sinds 2 jaar een Hacker para-rc Arcus scherm met Bullix trike. Vliegt erg goed. Stijgt ook erg vlot.
    Maar daalt ook zeer sterk, zweven zonder motor is eigenlijk niet te doen. Daarnaast is het starten moeilijk alleen te doen vind ik.
    Daarom heb ik nu de Opale Oxy 1.0 met XS gondel gekocht. Eerste test was teleurstellend. Wou absoluut niet klimmen en zelfs een beetje wind maakte dat hij gewoon stil hing. Is ook wel een trager scherm dan de Arcus.
    Zweven (motor uit) ging wel mooi en goed.

    Bij het instellen / starten eerst wel de test gedaan: armpjes omhoog: scherm zet zich mooi. Armpjes naar beneden: scherm wil zich niet zetten.
    Bevestigingspunt gondel zo gezet dat deze horizontaal hangt. Gondel weegt vliegklaar 600 gram. Minimaal gewicht dus voor de Oxy 1.0.
    Maar vloog dus niet goed.

    Dus wat aanpassingen gedaan:
    - bevestigingspunt verplaatst zodat de gondel vooraan hoger hangt (neus omhoog). Ik gok zo'n 10-12°
    Idee hier was om via de prop zo het geheel wat richting "omhoog" te duwen.
    - Meer gewicht (tot wel 600 gram extra, totaal dus 1,2 kg). Om tegen de wind op te kunnen.

    Hiermee vloog hij heel wat beter. Veel wind kan ie niet hebben, maar is eigen aan het scherm.
    Maar stijgen.... Zou toch vlotter mogen. Ik heb de Arcus als vergelijk, is wel een double skin. Maar een clublid vliegt met de Hacker Free, single skin en vergelijkbaar met de Oxy 1.0. Die stijgt ook veel vlotter.
    Zweven met motor uit gaat wel mooi, zakt niet te snel en mooie voorwaardse snelheid.

    Zou ik het aanhechtingspunt terug verleggen zodat de gondel weer vlak hangt ( of zelfs neus een beetje lager)?
    Ik ga nog eens kijken naar de remleidingen, heb al gelezen dat de markering (door opale op de remleidingen) niet net boven de D-ring moet maar zelfs ter hoogte van de bovenzijde propkooi mag zitten. Volgens mij hangt de trailing edge niet meer naar beneden, dus eigenlijk zit de lengte remleidingen dan toch goed?
     
  18. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi,
    Ik heb de Bullix van Hacker met de Stunt als vleugel. Alles origineel en inmiddels al een vijftal jaren in gebruik. Hij stijgt bijzonder goed en zweven zonder motor is ook geen enkel probleem. Ik heb er een accu inliggen van 3 cellen en 5000mAh.

    Verder heb ik de Hybrid 3.0 van Opale met een zelfgemaakte Bullix 1:4 met daarin Lucas van Opale. Deze combinatie vliegt inmiddels zeer goed. Mijn ervaring met de afstelling van de twee stuurlijnen is dat ze toch wel 10 centimeter langer moeten zijn als Opale schijnt op te geven middels knopen en/of puntjes op die lijnen.

    Tijdens mijn vakantie ga ik Lucas proberen te laten vliegen met de Spiral 2.4 van Opale en een backpack dus zonder trike. Uitdaging voor mij want ik moet hem nu dus gaan 'weggooien '.Ik ben heel erg benieuwd of dat mij gaat lukken.

    Ik kom in ieder geval wel naar Boxmeer in september om hopelijk weer het een en ander te leren.

    Groetjes, Erik
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Gooien is niet moeilijk, maar je moet eigenlijk niet gooien.
    Arm en pols gestrekt, en dan omhoog als je arm op het hoogste punt verticaal is ongeveer 50 % gas en de para weg laten vliegen.
    Als je de gooibeweging maakt dan gebruikt je je pols en dat moet je niet doen deze gestrekt houden anders lukt het niet en gooi je de para naar de grond.
    Eerst even droog oefenen om de para mooi open te krijgen boven je.
    Geen aanloop nemen dat is niet nodig.
     
  20. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Afstellen remlijnen:
    Opale en Hacker hebben allebei een merkteken op de remlijnen staan.
    In de basis staan deze punten altijd aan de bovenzijde van de D-ringen waaraan de rest van de lijnen zijn bevestigd.
    Zorg er voor dat de lijnen ook netjes geleid worden door de ringen die iets lager aan de risers zitten.
    Te strakke remlijnen zorgen er voor dat je scherm niet opkomt, staan ze te los, dan kun je nauwelijks sturen.
    Gedurende meerdere vluchten een beetje experimenteren met de lengte van de remlijnen, niet meer dan 0.5 cm per keer.
    Dit om te ervaren wat jezelf fijn vind.
    Hoe strakker je remlijn, des te langzamer zal je scherm vliegen.
    Remlijn is eigenlijk een verkeerd woord, beter is het om ze stuurlijnen te noemen.
    Het worden pas remlijnen als je ze beiden aantrekt om je scherm te stallen.

    Start techniek, ofwel het betere gooi en smijtwerk:
    Leg het scherm met de rug op de grond, de tips een beetje naar voren in jouw richting (min of meer als een halve maan).
    Dit zorgt er voor dat bij het optrekken het middelste gedeelte eerder aangetrokken wordt dan de tips.
    Houd de gondel aan de onderzijde vast waarbij de bovenzijde in de richting van het scherm wijst.
    Geef een korte impuls op het scherm met je gondel.
    Als je scherm opkomt beweeg dan je gondel in een vloeiende en draaiende beweging mee met het scherm zodat de bovenzijde naar het scherm blijft wijzen.
    Staat het scherm recht boven je zonder uit te breken naar links of rechts, geef het geheel dan een flinke zet naar voren.
    Eventueel daarbij nog een kleine pas te maken.
    Gooi het geheel niet omhoog of iets dergelijk, want dat haalt de druk van je scherm waardoor ie inklapt.
    De richting van het zetje moet min of meer wijzen naar een punt op een meter of 15 tot 20 voor je op de grond.
    Daarmee houd je druk op het scherm.
    Zodra je de gondel loslaat kun je gas geven.
    Nooit meteen vol gas geven want dan heb je voor dat je het weet je gondel in je rug hangen.
    Half gas is meer dan voldoende.
    Een en ander is afhankelijk van de wind sterkte.
    Met weinig tot geen wind zul je iets krachtigere zet moeten geven, waait het harder, dan kan het zelfs zonder een zetje.


    Ieder scherm heeft een bepaalde maximale vliegsnelheid.
    Waait het harder dan deze snelheid, dan kom je niet meer vooruit.
    Het heeft dan ook geen zin om meer gas te geven, je scherm gaat dan achterover hangen om ergens halverwege een stall te gaan vliegen.
    De lift valt dan weg en geen enkel motorvermogen krijgt je scherm dan nog in een stijgvlucht.
    Je kunt makkelijk de combinatie aan een bepaalde windsnelheid aanpassen door het gewicht te verhogen of te verlagen.
    meer gewicht is meer snelheid, en minder neiging tot stallen.
    Kost wel meer motorvermogen en dus vliegtijd.
    Dit is een spelletje wat je alleen leert door veel te oefenen en voor dat je gaat vliegen de weersomstandigheden te bestuderen (o.a. Windfinder)
    Bedenk dat je echte Paramotors vrijwel uitsluitend 's morgens vroeg en 's avonds laat ziet vliegen.
    Dat zijn de momenten met rustige lucht en vaak minder wind.
    Het hoort gewoon bij de aard van het beestje.

    Als je wilt, kom een keer langs in Boxmeer, en zoals Erik al zei, eind september (22 en 23) RC-paramotor treffen in Boxmeer.


    Groeten,


    Piet
     

Deel Deze Pagina