Na vele jaren met ups en downs gevaren te hebben is de vloot aan een update toe Weg met de oude techniek de nieuwe komt er in water lekken dat is ondertussen gevonden waar het aan gelegen heeft en alle deksels worden vervangen door acrylic deksels Het duiksysteem word ook aangepakt en de oude meuk die het jaren goed gedaan heeft is nu oud dated en word vervangen allemaal acrlic buis zodat je kan zien wat er in de duik tank gebeurt Het kost allemaal wel wat maar daarna kunnen de boten er weer jaren tegen Niet alleen de duik tank maar het volledige tech rek word vervangen door een alu rek De DTC is nu aan versie 5 toe en heeft naast lion controle ook 80% vulling gekregen en de sensoren zijn hall sensoren geworden die veel bedrijf zekerder zijn dan reed relais De glazen buisjes waren het meest kwetsbaar bij het in de wtc schuiven van het tech rek De rest 20% is gewoon proportioneel bedienbaar naar believen .de 80% is gewoon duiken tot het dek onder zit Een aan uit schakelaar ga je te vergeefs zoeken want die zit niet meer in deze en andere boten In het water leggen is voldoende om de boot aan te zetten uit het water halen heeft het tegenovergestelde effect De borsteloze regelaar is nog in ontwikkeling en daar zullen dus 2 motoren op kunnen aangesloten worden Deze zijn NIET apart te sturen maar lopen quasi synchroon op het ontvanger signaal Het is een hele plaats besparing die door deze opzet bereikt word Het vervolg is natuurlijk een regelaar waar je de twee motoren wel afzonderlijk op kunt besturen maar dat is nog koffie dik kijken op dit ogenblik eerst de duo maar eens goed aan de tand voelen Als accu's worden er industriële lion accu's gebruikt ik kan daar nu aan geraken door dat ze ook in de wiskers zijn gebruikt en daar meer dan hun bruikbaarheid hebben bewezen Met dan de lion saver in de DTC is het gewoon veilig in gebruik Staan nog op de verlang lijst om zelf te bouwen een diepte regelaar en een balans regelaar maar dat heeft tijd en die van Norbert voldoen voorlopig nog steeds . Waarom ze nog niet gebouwd zijn is een kwestie van software schrijven en het moet evengoed of beter zijn dan wat er te koop is De Kompas sturing is een mooie hulp bij het kanaal varen omdat de boot dan redelijk goed op koers blijft Deze gaat niet in alle boten worden ingebouwd omdat niet allen daar voor geschikt zijn Deze staat nu wel op punt daar ik hier ook de software heb veranderd en de sturing meet nu meer zaken dan voor heen waar door de software sneller kan ingrijpen om de boot op de ingestelde koers te houden Nu is van de krick de duik tank aan het drogen en dat is ook meteen de accu houder ;dus alles uit een stuk . Ik kan nu niet verder daar ik geen endfest 300 meer in huis heb .Morgen eventueel een setje halen De voeding buis van de duik tank loopt half in de wand van de duik tank en die moet stevig verankerd worden want er komt nogal druk op Zo kon ik dus ook de kabels van de accu's daar in verwerken en zo doende een veel grotere duik tank plaatsen en zo komt de boot hoger op het water te liggen Foto's denk het niet dat die er gaan komen je zult de boten wel aan het water tegen komen Morgen testen of de tank dicht is en dan horen jullie het wel
boot in het water is aan en boot uit het water is uit . een schakelaar in het natte gedeelte die min of meer drijft met stryrodinges ?
nee een schakelaar kan defect geraken klein maar het kan wel 40 amp verdragen dus rechtstreeks tussen de accu en de rest van de elektronica en geen bewegende delen meer maar je zult het zelf wel kunnen bekijken eventueel in februari op de vergadering
endfest 300 bestaat voor de particuliere markt niet meer iets met dopjes die kind veilig moesten zijn of zo iets de formule is vernieuwd en de lijm is dus minder sterk geworden site van de maker en een boel uitleg http://www.uhu-profishop.de/unterschied_uhu_plus_endfest_300_neue_formel.html een tube gehaald want ik had nodig daar ik drie 2 mm diepe gleuven in de duiktank heb gefreesd moeten deze terug verstevigd worden lexan is een shit spul wat lijmen aan gaat maar met endfest heb ik nog nooit problemen daarmee gehad eens de buisjes terug in de gleuven gelijmd zijn is de tank terug stevig op die plaats ik heb wel de endfest verwarmd omdat hij dan veel harde word nu wachten tot alle uitgehard is en dan druktest of ze niet uit elkaar knalt gr raf
de lijm is nu droog en de ballast tank is water dicht ze werkt voortreffelijk ook met de veel kleinere pomp het verschil met de oude is dat ik ongeveer 1/2 meer water kan in nemen en de boot dus hoger op het water gaat liggen de drie hall sensoren zijn onder weg met Bpost ik denk dat ze te voet aan het komen zijn de hele schakeling is zo klein dat de processor even groot en dik is als de kabel die naar de ontvanger gaat maar ik ga hem tussen de pootjes van de pompsturing monteren daar zit hij veilig weg geborgen . een printje maken is nodeloos want dat zou groter zijn dan de processor zelf en ik wil plaats besparen omdat ik dan dezelfde techniek kan gebruiken in de 212 van revell foto's tja wie heeft er wat aan ;wat er op zit kun je niet bestellen en zonder programma werkt er toch niks als de hall sensoren hier zijn dan komt er wel een filmpke maar zeebrugge naar as duurt haast even lang als van china naar hier gr raf
het vol pompen van de cylinder duurt ongeveer 1 minuut wat nogal langzaam is maar dit komt door de pomp die gewoon geen groter debiet heeft een kavan pomp doet het op minder dan de helft van de tijd maar deze past gewoonweg niet in de WTC ik heb nog andere pompen met een groter debiet maar daar verslijten de tandwielen dan weer heel snel van een slangen pomp past ook niet dus ??? dilemma of ik dit wel ga gebruiken zoals het nu is gr raf
dezelfde tank maar nu met een kavan pomp je ziet het verschil in tijd met vullen en legen alleen spijtig dat deze niet in de wtc geraakt straks met een andere pomp testen maar daar verslijten de tandwielen redelijk snel van in mol zitten er deeltjes zand in het water en deze beschadigen de plastieken tandwielen razend snel om goed te zijn zou je elk jaar de tandwielen moeten vervangen gr raf
nee geen spindel want ik heb geen plaats voor die ellende En nee die tank loopt niet terug leeg waar dit wel gebeurt bij een baxterzak en een open tank kwestie van juist aan sturen door de elektronica (hall sensoren) en je ziet nu het systeem uit de boot maar er zit nog vanalles aan die pomp vast hé in den U2540 werkt dit perfect dus we zullen zien als de kriek terug dicht kan of dit daar ook perfect in gaat werken
stapke verder en vandaag de duiktank aan het techrek vast gezet als dit allemaal uitgehard is kan het techrek uitgelijnd worden en dan de nieuwe servo's en dergelijke worden ingebouwd de processor die de volledige DTC controller vervangt .het enige wat hier nog bij komt is de balancer stekker en een goedkope china regelaar en 3 hall sensoren .dit alles is pakken groter dan de uiteindelijke processor functies van het ding 1 stuur puls van ontvanger 2 failsafe 3 accu controle van de 5 cellen die hij bevat 4 tank leeg 5 tank 80% 6 tank vol 7 sturing van de ESC 8 water detector eigenlijk nemen al die bijkomende delen meer plaats in dan de stuur processor zelf LOL maar met een goed programma heb je niet veel nodig gr raf
Raf, een tank met spindel is geen ellende. In de 206 zit hij 30 jaar en de Skipjack nu 25 jaar. Maar wel goed gebouwd, en niet snel in elkaar gegooid. Hoeveel tanks van Engel oftewel Preissenhammer zijn er? Hoe gaat bij jou die "zuiger" dan terug als de tank leeg gepomt wordt? Je ziet die afsluiting met de ringen duidellijk terug gaan naar de stand leeg
Hein in de kriek is er geen plaats voor die spindel je ziet toch de zuiger terug gaan als ik de tank leeg pomp of dacht je dat heilige geest die piston terug duwde in de boot gaat het leeg pompen nog iets sneller met de tegendruk in de wtc kwestie van de pompmotor om te draaien en te zuigen in plaats van te blazen het enige is dat alles zeer juist gemaakt moet zijn want iets te groot en de piston spant te hard en iets te klein en de piston lekt een airZ ring zou beter zijn maar die hebben ze niet in alle maten dus ik zou of een te dikke duiktank hebben of een te dunne in den 21 zit deze nu reeds een tijdje en deze werkt perfect dus ik zie niet dat er ergens een probleem zou kunnen zijn al de rest van het materiaal word nu ook vervangen en ik hoop einde van de maand met de kriek klaar te zijn dan kan hij terug in zijn kist tot volgend jaar en komt de volgende op de werk bank om een volledige refit te krijgen
het tech rek is haast klaar nog juist de servo plaat tekenen en dan kan alles vast in elkaar gezet worden de nieuwe servo's zijn binnen dus dat komt allemaal goed want dan heb ik de juiste maken het tekenen valt best mee en als alles dan als een puzzel in elkaar valt zit met een beetje lijm alles muur vast gr raf
Dat was ook wat ik vroeg Raf. Hoe loopt die "zuiger" terug. Door de luchtdruk in de boot gaat de tank weer leeg dus?
nee door gewoon leeg te pompen want in het filmpke is er geen tegendruk en loopt de zuiger ook terug alleen als alles in de wtc zit gaat het leeg pompen beter gaan door de tegendruk die dan een beetje mee helpt gr raf
Met andere woorden door het vacuum wat de pomp creëert doordat ze water wegneemt, en dus ja door de atmosferische druk aan de andere kant van de cilinder of de WTC druk als hij is ingebouwd, natuurkunde blijft natuurkunde he. Je ziet dit systeem ook gebruikt worden in hele kleine U bootjes (met een spuit), zolang je pomp sterker is dan de waterdruk, blijk mij bij deze toepassingen geen probleem, zal dit altijd werken. Persoonlijk had ik met een kabel een potmeter met veer verbonden zodanig dat de laatste 50mm proportioneel is. Ik vind het een mooie oplossing, en die lastige spindel zit niet meer in de weg. Als ik ooit eens aan mijn duikboot toekom is dit ook een kanshebber. Ik blijf volgen, Raf je heb een fan bij (al lang hoor maar dat was dan in stilte)
die laatste 20% is proportioneel zolang ik niet voor bij de 80% vulling terug ga kan ik die 20% gewoon proportioneel sturen als ik een andere processor gebruik dan kan ik zelfs op een 10 cm juist de diepte bepalen nu kan dit niet omdat de processor geen in/uitgangen genoeg heeft de kriek is klein en daarom moet ik ergens wat laten vallen om het er allemaal in te krijgen en aan dit systeem moet je helemaal geen veer zetten om die 20% proportioneel te bedienen een schuifpotmeter is voldoende maar dat zie je ter zijner tijd wel gr raf
Leuk, ik wil inderdaad wel eens zien hoe je die laatste afstandsbepaling dan doet met die hall sensors dit zou een stap vooruit zijn in sommige van mijn eigen projecten...
Mooie 'hybride' oplossing tussen een zuigertank en een open tank met pomp! Het beste van beiden verenigd. De eindposities pak je dan met HAL-sensoren?