Scratch bouw M.S. Crania 1:100

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door cor_k, 16 okt 2017.

  1. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Ik zal me even voorstellen als nieuweling op dit forum,
    Mijn naam is Cor, 56 jaar uit de omgeving van Rotterdam.

    Ik ga proberen het bouwverslag van de Shell tanker waar ik in 1980 mijn werkzame leven als machinist ben begonnen. De dame is gebouwd in 1955 bij van der giesen en is in 1984 gesloopt.

    Na wat zoek werk heb ik in het Maritime museum in Rotterdam de originele bouwtekeningen in kunnen zien en hier hoge resolutie scans van gekocht.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Zo zag ze er in mijn tijd dus uit, je ziet dat ze al aardig op leeftijd was.
    We voeren heen en weer tussen Curacao en Engeland met hoogwaardige smeerolie.

    Hoewel het mijn eerste model schip is heb ik wel wat ervaring met modelbouw (poppenhuis voor m’n vrouw), maar wil wel een zo natuur getrouw mogelijk model bouwen.

    Intussen de eerste spanten uitgezaagd en begonnen met de bouwplank.

    [​IMG]
    Voorlopig ben ik van plan het schip in 5 secties te gaan bouwen, achterschip, tank sectie 10 - 7, midscheeps accommodatie, tank sectie 4-1 en voorschip. In beide tank secties zit een pompkamer welke ik werkend wil maken.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2017
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk Cor dat je de uitdaging bent aangegaan. Probeer het in hapklare brokken te houden. Het bijhouden van een bouwverslag zal je veel commentaar en advies opleveren. Doe daar je voordeel mee! En zo'n oude Shell tanker is eens iets anders. Succes met de voorbereidingen en de bouw! We blijven je volgen! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2017
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Succes met de bouw, je bent alvast goed van start gegaan.
    Vgr Marc
     
  4. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Veel succes met de bouw.
    En maak dankbaar gebruik van het forum.

    Gr Derk
     
  5. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Succes en veel plezier met de bouw van je schip
     
  6. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    lijnenplan.JPG

    Even een vraag, aangezien ik geen scheepsbouwer ben, als ik naar dit lijnenplan kijk zie ik een kromming in het hoofddek, welke als ik hem na meet op 1,30 m op een breedte van 18,8m komt. Dit lijkt me wat veel. Doe ik iets verkeerd?
     
  7. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    ladingen aan dek.JPG

    Als ik nl op het leiding aan dek plan kijk, staat daar een dwars doorsnede, welke op 40 cm komt, iets wat me een stuk realistischer lijkt.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Cor, Waar jij de 1,3 m vandaan haalt is me niet duidelijk. Als ik het spantenplan bekijk, dan is de totaalbreedte van het schip ongeveer 19 meter. Je gaat bouwen in 1:100, dus de breedte van je model wordt 19 cm. De 40 cm, waaraan is die gerelateerd? Meet je tekeningen eens na. Zijn die ook 1:100, of hebben die een andere schaal? Gemakkelijk controleerbaar. Waar 2000 (mm) bij staat wordt 20 of 2 cm. Zo niet, ga dan met je tekeningen naar een copieerbedrijf en laat ze omzetten en afdrukken op 1:100. Heb er erg in dan bij het vergroten van tekeningen, de lijnen ook dikker worden. Zelf omrekenen kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel een nieuw spantenplan maken/tekenen. En dat luistert vrij nauw. Anders strookt de boel niet meer. Wel een uitdaging, maar je kunt beter wat meer tijd in de aanloop steken dan dat je onderweg merkt dat er iets niet klopt. Al een ei gelegd hoe je wilt bouwen? Rechtop of op z'n kop? Als je op z'n kop bouwt, maak dan verlengstukken op je spanten, opdat de waterlijn, of de kiel horizontaal ligt. En gebruik een stevige bouwplank om de spanten aan te bevestigen. Wel wat extra werk, maar dan blijft de boel strak, ook tijdens het beplanken. Niets vervelender dan dat de romp tijdens de bouw scheluw wordt. In deze fase komt er een hoop op je af, maar dat hoort erbij. Ook mijn spanten waren de eerste keer niet goed en moesten worden aangepast. Zag nog een site met wat info en afmetingen van de Crania. Misschien al gezien. Gr. Klaas.

    http://www.cnooks.nl/index.php?p=503
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2017
  9. desa

    desa

    Lid geworden:
    30 okt 2006
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nederland
    Hallo Cor
    Wat jij ziet op de tekening als kromming wat ik vermoed als dekrondte is de zeeg van midscheeps naar achteren en bij het voorschip naar voren getekend
    Een mooie keus trouwens wat type schip betreft ,succes
    Groet desa
     
  10. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Klaas, ik heb de delen van de tekening uitgeprint (1:100) en daarna een horizontale lijn getrokken over de uiteinde en dan het hoogte verschil gemeten in het midden.
    En ik denk dat opmerking van Desa hout snijdt. Op het lijnen plan staat ook nog een overzicht van de lengte en daar zit inderdaad een aardige zeeg in.

    Heb voor het achterschip intussen een plank gemaakt om hem onderste boven te kunnen bouwen. Spant 45 is de achterste kofferdam en daar kwam ik dus die kromming van het dek tegen, moet ik nog even herstellen.
    [​IMG]
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu is het me duidelijker Cor. Op het spantenplan zie je de zeeg in voor en achterschip. Op de tekening met het manifold zie je de dekrondte. Best wel complex om dat allemaal uit een tekening te halen. Meestal is de dekrondte zo 1:50 en dat komt aardig overeen met de 40 cm die jij noemt, ter hoogte van het manifold. Gr. Klaas.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi Schip, Cor, ondanks dat ze op de foto nogal "op leeftijd" is.
    Dat waren tenminste nog schepen, in plaats van garages die op een romp gelast zijn, zoals de meeste schepen tegenwoordig...
     
  13. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    [​IMG]

    Zo zag ze er uit in haar jonge jaren, toen er alleen nog maar zwart wit foto’s waren. Bouwjaar is 1955.
     
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Cor, is zeker een mooi schip! Zo’n soort staat ook nog op mijn lijstje... Zoals Roel al zei, hedendaagse schepen hebben geen lijn meer maar zijn blokkendozen... Ik ga je zeker volgen en veel succes!
     
  15. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Afgelopen periode niet zo veel tijd gehad, wel m’n eerste les geleerd met scratchbouw, hou rekening met de dikte van de huid als je de spanten uitzaagt. Gelukkig hoefde ik er maar 10 smaller te maken. 1e stukje staat nu in elkaar.
    [​IMG]

    Tijdens het wachten tot de lijm droog was de machinekamerschacht in elkaar gezet. Ik wil deze gebruiken om de drie dekken met elkaar te verbinden zodat ik deze als 1 geheel er uit kan halen. (Ik wil nl ook de hutten en andere verblijven gaan maken en anders zie je deze nooit meer.

    [​IMG]

    Heb intussen ook geprobeerd uit te vinden wat ik voor motor nodig heb, maar dat is nog een hele uitzoek klus.
    Ik wil er een 4 blads 45mm schroef onderzetten. Ze wordt 1,55 M lang en zal ongeveer 15 kg gaan wegen. Maximale snelheid 13kn, dat zou op schaal ongeveer 2,5 km/h worden. Dus ik heb waarschijnlijk iets nodig wat lekker langzaam netjes loopt.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Cor, Ja, de motor is een cruciaal punt. Althans, dat kun je ervan maken. Zelf heb ik 3 Bühlers (borstelmotoren) in gebruik en ben daar uitermate tevreden over. Niet de goedkoopste motor, maar kogelgelagerd en zeer zuinig met stroom. Op een 12 V 7 Ah accu kun je een hele dag varen. Zijn te koop bij RC-point en Karel in Belfeld. Kijk maar wie de beste aanbieding heeft.
    http://www.rc-point.nl/index.php?action=article&aid=69112&lang=nl
    https://www.marktplaats.nl/a/hobby-...8d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr&pos=6
    Wil je met de tijd mee, dan kun je ook voor een borstelloze motor kiezen. Deze zijn erg sterk en efficient. Heb geen ervaring met uitvoeringen voor een groter schip, maar er ligt een in mijn tankertje. Puur om hiermee wat ervaring op te doen. Eigenlijk veel te veel vermogen voor een 90 cm scheepje van 3 kg waterverplaatsing (zie avatar). De kunst is om een geschikte motor + regelaar te vinden. Ik gebruik een vliegtuigmotortje met een autoregelaar. Maar valt bijzonder goed uit. Zelfs goed regelbaar op lagere toerentallen. Geen idee of de motor bij langdurig gebruik heet wordt. Borstelloze motoren ontwikkelen op laag toerental wat warmte. Maar tot nu toe loopt het lekker. Neem tussen motor en schroefas wel een dubbele kruiskoppeling, of een stuk rubber slang. Een enkele kruiskop wil nog wel eens wringen met als resultaat herrie en vermogensverlies. Investeer in een mooie messing schroef van Raboesch. Zelf maken uit messing plaat is ook een optie, maar wat moeilijker om een goed profiel en rendement te krijgen. Rivabo heeft ook aardige schroeven, maar die zijn net iets minder. Even kijken welk profiel het beste bij je zeeboot past. Meestal hebben die iets slankere bladen dan die voor de binnenvaart.
    Bouwen van tekening gaat iets anders dan van een bouwdoos, maar als het een beetje wil lukken geeft het ook veel voldoening. En je leert er veel van. Heb er bij het beplanken van de spanten erg in dat je beide zijden gelijk op beplankt. Des te minder kans dat de boel krom trekt. Hoop dat je een beetje aan deze info hebt. Succes verder met het denk en bouwwerk. Gr. Klaas.
     
  17. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hoi Klaas,

    Bedankt voor je advies, bestelling de deur uit, dus nu even afwachten en dan inbouwen maar.
     
  18. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Intussen de schroef en schroefas van Raboesch binnen en voorlopig even gemonteerd om te kijken of het allemaal past met de motor. Moet ter plaatse van de motor wel een stuk uit de kiel lat weghalen maar moet passen.
    [​IMG]

    De eerste twee planken met een hoop warm water in vorm gebogen. Komende periode de resterende lagen. Maar komend weekeinde eerst met m’n vrouw weg. Nu zitten we toevallig ;-) vlak bij RC point dus misschien nog wel even aan waaien.
     
  19. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Intussen weer wat verder, motor steun gemaakt en via het stroom verbruik van de motor de as en motor uitgelijnd. Als de motor en de as vrij draaien kwam ik op 250 mA, als ik de boel ingebouwd heb kom ik op 280 mA dus nog iets van spanning maar lijkt me acceptabel. Klinkt in ieder geval stil en de motor draait ook op laag toerental.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Intussen ook een servo gekocht voor het roer. Deze wil ik weg gaan werken in de hulp ketel welke hier komt. Dan zou de aansluiten op het roer onder het dek van stuurmachine kamer komen en kan ik daarop nog een stuurmachine komen.
    [​IMG]
     
  20. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Nadat alle latjes er op zaten kwam ik tot de ontdekking dat ik toch iets te zuinig was geweest met de spanten bij de kont van het schip. In plaats van een mooie ronding waarbij je een parabool vorm zag was het een rechte lijn met een ronding aan het eind. [​IMG]

    Dus met wat extra hout en vooral plamuren en schuren aan de slag om toch de lijn die er hoort te zijn te voorschijn te brengen.
    [​IMG]

    En best tevreden met het (voorlopige) eind resultaat. Tijdens het drogen van de buitenkant ook de binnenkant al vast in de G4 gezet om de boel water bestendig te krijgen.
     
    Jaap.B en sjouke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina