Als ex-organisator van F5B in Nederland wil ik enigszins trots mededelen dat Nederland afgelopen jaren veel buitenlandse successen behaald heeft. Met als zeer mooi resultaat dit jaar Gerben van Berkum. Hij heeft meerdere titels behaald, namelijk: Winnaar Eurotour F5B Winnaar Eurotour F5F Winnaar van de Multitask Worldcup Nederlands kampioen F5B Van harte gefeliciteerd!!
Weer super gedaan Gerben.cs. Wanneer mogen we vernemen dat je toch naar Japan gaat? Kan je toch niet maken om het te laten schieten. Groeten uit Taiwan.
Wie had dat in 2009 gedacht! Al die experimenten met Hawkjes. De ambitie was er toen al stevig. Ging vast niet vanzelf. Tja... WK! Donders! Geweldige prestatie Gerben! Chapeau! Groetjes Bas PS: Hummm... al die gewonnen haaievinnetjes.... hoe moet je daar nu soep van maken
Dank, dank. Toen ze me vertelden dat die blauwe Eurotour trofeeen wisselbekers zijn, en je ze pas na 3x op rij mag houden...tsja toen moest het natuurlijk gebeuren. Afgelopen twee jaar wat geluk gehad met de Eurotours en foutjes van andere piloten, dit jaar was het doel het puur op eigen kracht te doen. En bij gebrek aan talent is het dan gewoon een kwestie van hard werken om een doel te bereiken. Dat betekende veel trainen, diverse experimenten met aandrijvingen en rampings en de nieuwste modellen. Het jaar begonnen met 3 modellen en 3 dezelfde aandrijvingen. Inmiddels 5 vliegklare F5B modellen en allemaal met een andere aandrijving. Een 9S setup, de rest 10S setups. In de 10S setups ook weer onderscheid tussen en sneller draaiende motor (2050kv) met iets kleinere prop (17.5x22) en langzaamdraaiende motor (1850kv) met grote prop (18x23). En ieder in Leomotion en Neu variant, wat toch net weer iets verschillend is (vreemd want in principe gebruiken ze dezelfde rotor/stator/gearboxonderdelen). Wel leuk om eens een jaar met meer modellen te eindigen dan waar ik mee begonnen was. Dit jaar geen model gecrasht, dat was vorig jaar wel anders met 1 total loss, 1 zwaar beschadigd en 1 stevig beschadigd. Ik heb de exacte gegevens niet voorhanden, maar het seizoen kwam neer op ongeveer; 19 wedstrijden 18500km Gewonnen wedstrijden: 10x Eurotour (6x F5B, 4x F5F) 4x Nederland 3x Belgie Meest aansprekende resultaat: Baulers, Belgie ( met 51,50,52,50 rakken) Mooiste wedstrijd: Burgkunstadt - leuk om de Duitsers in 'die Heimat' overtuigend klop te kunnen geven Mooiste vlucht: Ronde 4 in Denemarken. Stormachtige condities, de vorige ronde raar spelletje door de Duitsers, en beginnen met een motor-in bij de eerste stijgvlucht. De wedstrijd leek verloren, toen verstand op nul en 50 rakken gevlogen (4 rakken meer dan de naaste concurrent), mede met dank aan een goede tip van Luc, en daarmee de wedstrijd gewonnen. Mooi teamwork en een beetje mazzel, heerlijk! Dat WK, dat is een goede vraag. Het vorige WK was vrij teleurstellend. Het WK was goed georganiseerd, ons 'huisje'(eerder een villa) geweldig mooi, super team met Pieter-Rick-Luc, etc etc.,daar lag het allemaal niet aan. Probleem zat hem in het koppie. En vooralsnog ben ik niet overtuigd dat ik een andere mentale positie kan vinden voor een volgende WK. In dat geval zou een WK alleen maar op een teleurstelling uitdraaien. Dan ga ik liever 2-3 weken op vakantie in Japan, zonder me om modelvliegen druk te hoeven maken. Al heb ik het gevoel dat de mentale kracht wat toegenomen is. ..ik twijfel nog..
Gefeliciteerd Gerben, wat gaat hier een tijd en energie en kilometers in zitten , volgens mij is het geen hobby meer maar een passie zeg je soms niet tegen jezelf dit heb ik maar mooi bereikt en ga nu eens lekker voor de hobby eens lekker relaxt vliegen en geen wedstrijden meer ,lekker weer eens wat anders dan een F5B toestel of wat anders . ik zou me het goed voor kunnen stellen of heb je nog zoiets ik wil nog dit of dat bereiken en dan stop ik ermee. mvg Andre
Zo had ik het nog nooit bekeken Bas, leuke vergelijking Al valt ieder kleinste haaltje me op, perfect is het dus nooit.. Andre, Blijft gewoon een erg leuk spelletje. Zowieso zijn hotliners heerlijk. 6kw in een model van 1.6kg geeft hele leuke effecten. Electrovliegen heeft me vanaf het prille begin (gele Sanyo NiCd celletjes) geinteresseerd, F5B is daar een logisch gevolg van. Hoge vermogens en de daarbij horende hoge stromen, de boel heelhouden en optimaliseren, beetje testen en uitproberen, heerlijk. Vroeger veel ´recreatief´gevlogen, ook altijd van genoten. Dan ging ik met 3-5 toestellen naar het veld en vloog alles doorelkaar. Ook leuk. Als je dan naar kosten kijkt, scheelt het niet zoveel of je nou van alles wat vliegt, of je specialiseert op 1 ding en dat ´optimaal´ doet. Een hotliner is zowieso leuk, maar als je daar een tijd mee rondgevlogen hebt, wen je aan het vermogen en de snelheid, en wil je steeds meer. Iets grotere prop, iets meer vermogen, nog iets grotere motor en zo verder, tot het stuk gaat. Bij F5B zit er een perfecte limiet aan, de limiter, waardoor je spullen heel blijven. En het sportieve aspect houdt het erg interessant en spannend.