Dockyard V, telemetrie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 18 okt 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mijn onder stoom varende werfsleepboot Dockyard V heeft een volledig autonoom werkende stoominstallatie.

    Tijdens mijn laatste vaardemonstratie, bleek de noodzakelijkheid van terugkoppeling van minstens, stoomdruk en ketelniveau.

    Ik ben stoombouwer met een beperkte (zender)elektronische kennis. Daarom heb ik op aanraden van een clublid de zender Flysky FS-i6 aangeschaft. Deze zender heeft de mogelijkheid om 15 terugmeldingen te ontvangen.

    In de Dockyard V had ik al een druktransmitter 60PSI 1/8 NPT ingebouwd.

    Ondertussen, door mijn fout bestellen van een ontvanger voor een boot van de club, heb ik nu de ontvanger Flysky FS-IA10B, 10 kanaals met terugmelding.

    Mijn vraag: Wie kan mij verder informeren?
    Wie heeft ervaring met terugmelding op de handzender?

    Foto nu bewust in miniatuur,is al eerder volledig te zien.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 18 okt 2017
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ben wel benieuwd hoe en of dit allemaal gaat werken en met welke componenten.
    Ik zie er nu nog niet het nut van in (mijn machinist regelt alles keurig zelf), maar wellicht ga ik de baggermolen ooit ook van dit soort hebbedingetjes voorzien.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... in elk geval geeft het je de mogelijkheid, je machinist in de gaten te houden en op zijn flikker te geven als ie niet oplet.
    Maar een aantal dingen kun je ook tamelijk eenvoudig door je zender laten regelen, in plaats van door je machinist.
    Simpel voorbeeld is het pokkebootje, waar de zender op basis van telemetrie de motorkoeling in en uitschakelt. Hierdoor hief ik niet een schakelprint te bouwen in de boot, die dit voor mij doet, die mogelijk fout kan functioneren en ik heb directe controle of het wel werkt.

    In een van de vliegtuigen heb ik een vergelijkbare functie die het vermogen terugregelt als de motortemperatuur te hoog word, en weer vrijgeeft als de boel weer wat afgekoeld is.

    Of het nodig is, is punt twee, maar makkelijk is het wel.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Eh, ja
    Wanneer je meer vertrouwen hebt in de zender en ontvanger printen dan in je eigen bouwsels............
    Dat ligt dan niet aan de schakelprint die zelf gemaakt is, maar aan jouw kunde.
    Lijkt me geen argument voor mij om niet zelf zo'n print te maken en een "aanboordmachinist" te hebben ipv te vertrouwen op "wazige dingen die door de lucht heen en weer zweven".
    :D


    Dan moet je zeker een melding van je zender krijgen, anders is het hetzelfde als wanneer een kapitein vol vooruit vraagt terwijl de machinist ziet dat de machine kapot kan gaan wanneer hij meer dan 3/4 geeft en het dus maar niet doet. De kappie is vervolgens niet snel genoeg en vaart zijn schip voor een ander. oeps.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mijn Dockyard V heeft een autonoom werkende stoominstallatie. Keteldruk regelt de gastoevoer naar de hoofdbranders, ketelniveau door bypassafsluiter gestuurde voedingswater regeling. Wat is mooier, dan op de wal kunnen zien, dat alles werkt? (wijs gezegde: geloven is goed, controleren is beter)
    Ik ge(mis)bruik een zender voor vliegtuigen en helicopters. Deze zender kan tot 15 meetgegevens terugontvangen, b.v. motortoerental, accuspanning, temperatuur, snelheid. etc. Enig nadeel, ik kan op de handzender geen icoon voor een stoomschip kiezen.
    In mijn schip heb ik op de ketel een druktransmitter geplaatst met een bereik van 60PSI, 0 PSI= 0,5V, 15 PSI=1,5V, 30 PSI= 2,5V, 45 PSI= 3,5V, 60 PSI= 4,5V.
    Omrekenfactor voor PSI naar bar = 0.068947..., kort 1 bar = 14,5 PSI. Voor mij komt 45 PSI overeen met 3 bar(werkelijk 3.10).
    Nu dit signaal is op dezelfde wijze als omzetting van het motortoerental van de vliegtuigmotor terug te sturen naar de handzender.
    Overigens, de sturing van de bypassafsluiter is analoog ook uit te lezen op de handzender.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2017
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Stoompomp,
    Een mooi en interessant onderwerp waarvan ik hoop dat er vele en goede informatieve reacties op komen.
    Zelf heb ik voor mijn stoomsloep Victoria (zie handtekening) ongeveer een jaar geleden ook al eens geprobeerd mij in deze materie te verdiepen.
    Met Arduino bouwde ik toen een gasdetectie systeem die ik later nog uitgebreid heb met een vlamsensor.
    De signalering hiervan via groen, rood en blauwe leds met een buzzertje werken maar zijn op afstand lastig of niet waar te nemen.
    Telemetrie leek mij toen ook de oplossing.
    Mijn zender is niet dezelfde als die van jou, maar soms kom je met de kennis van principewerkingen ook al weer een stukje verder.
    Bij mij gaat het om een Robbe f-14 zender en deze had ik enige tijd daarvoor al eens met een set van FrSky omgebouwd naar 2.4 GHz.
    Dit zend en ontvanger set is "telemetrie voorbereid" maar helaas heb ik ondanks het nodige Google werk tot op heden - voor hetgeen ik wilde of ervan verwachte - nog niet gevonden wat ik zocht of waar ik iets mee kan.
    Uiteindelijk heb ik alles naar de hoek van de tafel geschoven maar bij het volgen van jouw topic groeit opnieuw mijn interesse in deze materie.

    Op de vraag of je dit alles echt nodig hebt om een stoombootje zoals die van mij te kunnen varen :rolleyes:.
    Nee, ik denk en geloof het niet maar soms wil je - als ik voor mezelf mag spreken - gewoon je grenzen verleggen en kijken, ruiken of proeven aan andere en/of nieuwe(re) technieken :D.

    Helpen kan ik je in dit geval dus niet maar hoop hier weer wel het nodige op te kunnen steken.

    Groet, Bert

    Ps. Stoompomp, in geval van topic vervuiling, gewoon het bovenstaande vegen / wegpoetsen :oops:).
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op a.s. 29 oktober 2017 sta ik op de 8e Techniek en Stoomdag in de Olympichal Wijchen, Nieuweweg 203, 6603JW Wijchen.
    Je kan dan mijn Dockyard met de autonome stoominstallatie zien. De eerste stap van de telemetrie kan ik dan ook tonen.
    Ter herkenning zal ik de stoompomp (zonder stoomgenerator) tonen.
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bert,
    Als je vaart onder stoom, dan moet je eigenlijk niet onderdoen voor elektro vaarders. Dus nooit "stoombootje" .
    Over vlambewaking: Maarten Alewijn mail:
    m.alewijn7@upcmail.nl
    heeft een betrouwbare vlamdetectie op basis van vlamionisatie ontworpen.
    Deze detector is ontworpen voor een spitsbrander.
    Voor meer informatie, kan je het beste contact opnemen met Maarten Alewijn. Hij is ook op de hoogte over mijn project "telemetrie". Terugkoppeling van het vlamdetectie signaal op de handzender maakt gebruik van dezelfde optie als voor de terugkoppeling van ketelniveau.
    Voor zijn informatie/herkenning gebruik mijn naam:
    Henk Valkhof
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2017
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Onzin... Zelfs het "vertrouwen in je kunde" verhaal.... Die ontvanger zit er reeds in, of ik hem nu volledig gebruik, of niet.
    Ieder toegevoegd stuk technologie, is een extra mogelijk punt van falen.

    Daarnaast: ja, ik heb héél veel vertrouwen in zo'n ontvangerprintje: anders liet ik er geen heli van 3 mille mee vliegen :rolleyes:

    Jij vertrouwt er tijdens vaardagen op dat niemand zijn zender op het zelfde kanaal inschakelt.... Ikke niet :D

    Alweer, niet erg scherp: het geheel zit in een vliegtuig: geen contact tussen zender en ontvanger, betekent einde vliegtuig.... Ik maak me drukker over het al dan niet wegvallen van dat contact zélf, dan dat ik me druk maak over of dan de motor in elkaar loopt omdat dat contact wegvalt....
     
    Paul Konings en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Henk,
    Als ik onder stoom vaar heb ik zeker niet het gevoel dat ik onder doe voor elektro, ik heb eerder het gevoel met een stukje extra en bijzondere techniek te varen, te hobbyen en wat vaak ook weer een extra bezienswaardigheid oplevert.

    Maar wat ik hier met "stoombootje" bedoel is dat het een spulletje uit de doos is en wat ik geprobeerd heb zo netjes mogelijk in elkaar te zetten.

    Daar is in tegenstelling tot de stoom- of andere machinebouwers hier op het forum door mij geen wiel o.i.d. zelf aan uitgevonden en ja dan doe je zeker t.o.v. van deze groep personen voor mijn gevoel toch wel wat onder in kunnen en techniekbeheersing.

    Wat mijn telemetrie verhaal betreft is dat ik - zoals eerder al eens aangegeven - in Arduino een gasdetector en vlamsensor gemaakt heb.
    Dat geeft een signaaltje waardoor er een ledje en buzzer aan of uit gaat.
    Dat (Arduino) signaaltje zou ik graag via mijn FrSky telemetrie voorbereide module weer op mijn zender willen ontvangen en het omgezet naar een stroompje de ledjes en / of buzzer (op de zender) aan of uit te laten gaan.
    Bovenstaande klinkt en lijkt mij niet zo moeilijk maar behalve wat plug and play producten is er - in elk geval van FrSky - niet veel informatie te vinden en deze beschikbare plug and play producten doen weer of nog net niet wat ik zou willen.
    Dus misschien is er hier als het voor mij niet te hoog gegrepen is toch nog een wiel uit te vinden.

    Wat bij mij ook nog mee speelt is dat de Victoria een open sloep is die ik graag optisch zo authentiek mogelijk wil houden.
    Daarmee bedoel ik: geen moderne (elektro) technieken in het zicht maar weggewerkt en vermomd in kasten, kisten enz.
    Die ruimte is voor dit scheepje echter zeer beperkt en een extra uitdaging om het gemaakt en kloppend te krijgen.

    Het is voor mij een extraatje aan de bouw van deze sloep die niet kost wat kost moet maar wat ik wel leuk vindt om te proberen dat aan dit model toe te voegen en zo ook een stukje van deze techniek te begrijpen, eigen te maken en toe te kunnen passen.

    Mede om die reden had ik de maidentrip al de nodige tijd uitgesteld, tot ik bedacht en vond dat zij zonder die signalering ook best en alvast eens kon varen.

    Mijn plan is om a.s. zondag naar de Techniek en Stoomdag in Wijchen te gaan, dus wellicht dat we elkaar daar spreken.

    En voortaan zal het "stoomboot" of "stoomsloep" zijn :D.

    Groet, Bert
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bert,
    Goed voornemen over de benaming, met stoomaandrijving varen is niet voor iedereen weggelegd.
    Ik hoop je in Wijchen te spreken, want ik heb wat vragen over je vlam- en gasbewaking.
    Voor mij, indien de ene uitgaat, gaat de andere aan. Zelf heb ik een thermokoppel bewaking op de waakvlam, gaat deze uit, dan wordt de totale gastoevoer naar de branders afgesloten.
    Proefvaart, ik heb ook de eerste vaarten zonder terugmelding gevaren, daarom telkens langsvaren om naast de keteldruk ook het ketelwater bijvullen af te lezen.
    Wijchen 29.10.2017: Ik sta in hal 2 aan de rechter achterwand.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2017
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Voor diy telemetrie voor FrSky. Zoek eens op Google naar OpenxSensor.

    Als je een beetje Engels beheerst kon je er uit denk ik.
     
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Bedankt voor de tip.
    Ik heb zojuist al even vluchtig gekeken en het is al meer dan wat ik zelf al eens gevonden had (kwestie van de juiste zoektermen weten).
    Ik zal er binnenkort eens even goed voor gaan zitten.
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Update Telemetrie Dockyard V.

    De eerste stap op het terugmelden van meetwaarden van het schip en uitlezen op de handzender is gelukt.
    Op advies heb ik de 10 kanaals ontvanger met terugmelding toegepast met als aanvulling de spanningsmeetomvormer FS-CVT01, voor omzetten van het signaal van de drukzender naar de ontvanger.
    Ondanks dat ik, maar 4 kanalen gebruik voor het besturen van het schip (roer-, Stephenson schaar, stoomregelafsluiter en de stoomfluit), deze 10 kanaals ontvanger ben gaan gebruiken heeft als reden:
    - De ongebruikte servo aansluitingen kan ik gebruiken als 5V voeding voor onder andere de druktransmitter 60PSI 1/8-27NPT en nog te bouwen Arduino voor het omzetten van de analoge ketelniveau meting, op één elektrode, naar twee schakelpunten voor de ketelvoedingswater bypassafsluiter. De andere, oorspronkelijk bij laagwater de bypass afsluiter dichtsturen, kan dan gebruikt worden voor LL-wateralarm.
    - Deze ontvanger heeft 2 extra poorten;
    o Aansluiting voor meetomvormers, b.v. temperatuur, spanning, toerental.
    o Aansluiting voor S-bus(I-bus) waarop aanvullende meetpoorten zijn aan te sluiten.

    De werkende proefopstelling heb ik afgelopen zondag 29.10.2017 in Wijchen getoond.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2017
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Nou Stoompomp, het zag er idd schitterend uit die installatie :kwijl: Zo-wie-zo ook de gehele romp uit messing met die huidplaten, schitterend :yes:
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bert,
    Terugkomend op ons gesprek in Wijchen over de beperkte ruimte, die jij binnen je stoomsloep hebt, doe ik je de foto toekomen van de 10A, 7,2V(2Lipo) vaarregelaar, die ik in een elektro schip gebruik.
    Deze vaarregelaar is beduidend kleiner, dan de 3Lipo vaarregelaar die ik in de Dockyard gebruik.
    Op de foto is ook de kabel te zien(zelf gemaakt) voor aansluiting van de 7,2V Lipo op de vaarregelaar. Deze vaarregelaar verzorgt tevens de 5V spanning op de ontvanger en andere servo's,
    De ontvanger FS-IA6B heeft telemetrische terugkoppeling op de handzender.


    SAM_1790.JPG
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2017
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Leuk om hem zondag in het echt te zien, interessant wat je doel is en innovatief hoe je naar je doel werkt. Ben erg benieuwd naar je vorderingen.
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het herontwerp van de Arduino schakeling is veel belovend, twee schakelpunten op één meetelektrode, met een H-bridge voor de aansturing van de ketelwatervoedingsbypassafsluiter.
    Pas na publicatie in het maandblad "De Modelbouwer", zal ik nader uitleg geven, jammer genoeg leest "niet iedereen" dit blad.
    Overigens, een schip is vrouwelijk, denk alleen maar aan de onderhoudskosten.
     
    Paul Konings, Bert V en Zeiler vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina