Kabel salade, welke diameter voor wat?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door pentip, 16 dec 2017.

  1. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Wellicht is het al eens behandeld maar ik zie het niet in de faq.

    In mijn boot heb ik allerlei soorten verbindingen te maken:

    - accu naar snelheidsregelaar
    - signaal draden tussen ontvanger en servo's, snelheidsregelaars
    - stroomdraadjes naar de vele ledjes
    - idem naar de motortjes van kraan, anker en dat soort spul

    Wat zijn zo ongeveer de stroomsterktes waar ik aan moet denken? Ik zie namelijk vele verschillende draaddikten aangeboden en dat in vele kleuren. Reuze handig om alles netjes en toch begrijpelijk te maken maar ik zou toch best graag een beetje correct dimensioneren. Dat je naar de hoofdmotoren dikkere kabels nodig hebt snap ik maar hoe klein kun je gaan zonder ellende? Zeker met een microprocessor aan boord stijgt het aantal verbindingen rap.

    Bijvoorbeeld zo'n overzicht (gepikt van de sjinees dus link ongeschikt voor een faq):

    [​IMG]

    Mooi spul, soepel (siliconen) ook als het dikker wordt en in korte bochtjes weg te werken.

    In mijn oudere boten werd heel dun draad (pvc of iets hards) gebruikt en dat is nu her en der aan het breken omdat alle krachten op de soldeerverbindingen kwamen. Of net achter de soldeerverbinding vaak. Uit de auto wereld ken ik de draadbomen met vele kleuren wel maar die zijn al gauw te stug en te dik voor simpele led ov signaal verbindingen.

    En hoe zit dat met lakdraad, is dat een koperdraadje met een laagje lak dat isoleert en dus heel dun kan blijven waardoor je het mooi in een mast kunt wegwerken? Kun je dat ook bundelen (onderaan de mast) en zo verder leiden of is dat teveel gevraagd van zo'n dun laagje lak.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Alles hangt ook af van de kwaliteit draad en de lengte ivm de spanningsval..
    Vuistregel is 10A per 1mm2 bij redelijke kabel,

    In de modelbouw gebruikte ik 6mm2 goede kwaliteit siliconen, daar kon op een lengte van 10cm wel continu 100A doorheen.
    Op mijn werk gebruikte we voor 100A minimaal 35mm2 over 3 meter en dat werd al warm en dat was ook geen slechte kabel.
    Voor verbindingen tussen de noodstroomunit en de gebruiker die afgezekerd waren op 150A gebruikten we 70mm2 en als de stroom hoger was dan werden ze dubbel uitgevoerd.

    Je kan dus niet zomaar zeggen, die diameter kan die stroom aan.

    Wat betreft lakdraad.
    Als jij een goede kwaliteit lakdraad heb dan kan je het gewoon in de mast gebruiken.
    En ander mooi draad voor modelbouwtoepassingen is teflon gecoat draad.
    Op een lengte van 2 meter kan je daar wel een stroompje van 1A doorheen laten lopen.
    Waarschijnlijk nog wel meer.
    https://www.transformatorspecialist.nl/pd-27033-7-53677/product/montagedraad.html


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2017
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Lengte van draad heeft geen invloed op maximale stroom die een draad aan kan.
    Bundelen, oprollen en wel/niet frisse lucht heeft invloed.

    edit: + die een draad aan kan.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2017
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ron, lengte is wel degelijk van invloed.
    En in onderstaand voorbeeld heb ik het dan niet over een zuivere ohmse belasting want dan zou je de wet van ohm erop los kunnen laten.
    I=U/R
    En als ik het verkeerd zeg dan zit heel AEG PS het verkeerd te berekenen en zouden er al heel wat bedrijven afgebrand zijn omdat de noodstroomsystemen verkeerd bedraad zijn.

    Je verbruiker krijgt bij een langere kabel (of te dunne kabel) een lagere spanning waardoor hij meer stroom gaat trekken.
    Bij gelijkblijvende diameter zou de kabel dan warmer worden waardoor je weerstand toeneemt en je spanningval nog groter wordt.
    En als je dezelde spanning bij de verbruiker wilt hebben dan zou je de spanning moeten verhogen, waardoor je nog meer stroom door de kabel heen gaat sturen.
    Dus je kabeldiameter moet groter..
    Eigenlijk moet je dit in Watts gaan uitleggen maar voor modelbouw gaat dat wat ver.

    GJ
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Nou Ron dat zou ik niet willen zeggen. De lengte van de draad bepaald wel degelijk hoeveel stroom er kan gaan lopen.
    Hoe langer de draad des te hoger de weerstand. Hoe hoger de weerstand des minder stroom er kan gaan lopen.
    Even als voorbeeld: stel je hebt een kabel waarvan de weerstand 1 Ohm is. Je hebt een "heen" en een "terug" draad (de + en de -) dus in totaal is de weerstand 2 Ohm. Je sluit een 12V accu aan op het begin van de draad en aan het einde een lamp die bij 1A "gebruikt". Door die stroom zal er over de kabel 2V "verloren" gaan zodat er nog maar 10V over de lamp over is. Die zal dus minder fel branden want als de kabel geen weerstand zou hebben zou er wel 12V over de lamp komen te staan en zou er 1,2A door de lamp gaan. Dat is 20% stroom meer dus 20% meer licht.
    Dit wordt dus wel degelijk veroorzaakt door de lengte van de kabel. Een kortere kabel heeft een lagere weerstand dus kan er meer stroom lopen, een lamp geeft meer licht en een motor heeft meer "kracht".
    Allemaal in theorie natuurlijk want kabel zonder weerstand bestaan niet en 20% meer stroom betekent niet dat de lamp per definitie ook 20% meer licht zal geven.

    Hé, GJ was een fractie eerder met feitelijk hetzelfde verhaal. ;)
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb het inderdaad alleen over stroombelastbaarheid, niet over de voeding, niet over verliezen, en niet over de verbruiker. Ik heb mijn bericht duidelijker gemaakt.

    GJ, gewoon over vermogen, watt(VA) beginnen, toch belangrijke concepten voor inzicht. Of iemand weet al het nodige, of iemand steekt iets op.
    Blindstroom en blindvermogen echter ... :D

    Extend motor wires, and keep the battery wires short. Keep controller(s) close to battery(s):
    Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG
    Contents
    • Solution I & II, rules of thumb
    • Problem
    • Capacitor type & polarity (orientation!)
    • How & where (not) to add extra capacitors
    • DIY capacitor pack pictures
    • Capacitor & pack suppliers
    • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
    • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2017
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En dat op mijn leeftijd met hersenen die niet echt lekker meer werken.
    Er is nog hoop.
     
  8. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Het engelse verhaal vertaald:

    ESC's bij de accu zetten en met in elkaar gedraaide draden naar de motoren toe. Nu de dikte nog bepalen.
    Dat is makkelijk: de N heeft de accu's middenin, met een groot gat erboven dus accu's met electronica er bovenop is goed te doen. Draden naar de motoren toe kunnen middenonderin, kan er nog een mantel omheen maken ook, netjes en misschien helpt dat tegen storingen op de besturing?

    servo draden aan de ene kant (kraan, roeren, rook, ankers) en licht aan de andere kant.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nou weet ik natuurlijk niet welke hoofdmotoren je hebt...
    Ik heb in mijn "Smit Salland" twee Bühlers liggen en die worden gevoed met draad met 1mm doorsnee.:thumbsup:
    Maar ja, die gebruiken bij vollast (stilgehouden model, vol gas in het water nét an 3A... Samen!
    In mijn Norderney-romp liggen 2 Speed 900's, en daar moeten echt dikkere draden heen: 3mm.

    Voor de verlichting (LED's) gebruik ik "treinendraad": 0,5mm en da's waarschijnlijk nog veel te dik. Maar dunner kan ik niet meer zo makkelijk "handelen".

    De dikte van ontvanger naar servo's en regelaars: dezelfde dikte draad aanhouden die er "af fabriek" aan de servo's zitten: een quarterscale-servo heeft dikkere draden dan een micro-servo.

    De draden naar functie-motortjes: even meten hoeveel stroom die trekken onder belasting.
    Voor een radarmotor kun je best met dun draad toe; een radar zal heel weinig belasting hebben.
    Voor een anker of een kraan ligt dat anders:
    Een ankerlier moet, als het anker echt functioneel is, er aardig aan trekken om het anker plus de ketting uit de drek trekken.
    Dit ondanks dat de lier waarschijnlijk zwaar vertraagd is.
    Dat geldt in iets mindere mate voor de liermotor van de kraan.
    De draaimotor van een kraan hoeft niet zoveel te verstouwen; je moet wel zorgen dat hij niet tegen de opbouw vast kan lopen. Dit kun je doen met micro-switches met een diode er overheen.
    Moraal van dit verhaal:
    Meet het aantal opgenomen ampères onder de meest ongunstige omstandigheden en pas daar de dikte van je draad op aan.

    Als het gaat om storingen voorkomen: 2,4mHz is minder kritisch m.b.t. storingen dan 40 mHz.
    Let op: ik schrijf "minder kritisch", da's iets anders dan "ongevoelig" wat sommige fabrikanten ons willen doen geloven.
    Netjes ingebouwde elektronica is niet alleen minder gevoelig, maar het werkt ook prettiger en geeft minder kans op ellende.
    (En je kunt, zonder het schaamrood op de kaken te krijgen, je boot openzetten om andere een kijkje in het inwendige te gunnen...:yes:)
     
  10. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Dank voor de uitgebreide reacties weer, het zijn twee decaperms 12V. Zo te zien ga ik een heel eind komen met de diverse bakken met kabeltjes.

    Inderdaad, ik werk het graag netjes af, moet kunnen want ik heb een voorbeeld Norderney, ga de electronica/computertjes op een prototype plank ontwikkelen dus zou niet zo moeten zijn dat ik bij het inbouwen opeens toch nog een vergeten draadje of wat dwars door alles moet aanleggen.
     

Deel Deze Pagina