Lavochkin La-15

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door mig 3, 23 dec 2017.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    410586F8-5CC4-4573-AF0F-D54471D11D12.jpeg
    De kogel is door de kerk.

    Afgelopen jaar heb ik het 3D printen mogen ontdekken bij het Saxion FabLab te Enschede.

    Voor die tijd wist ik niet veel van CAD tekeningen maken en 3D printen.
    2018 zal voor mij een interessant jaar worden waarbij ik met Solidworks en de 3D Shapr app een
    Lavochkin La-15 zal ontwerpen en uit printen.
    81819361-5C66-42FE-A69C-5FE3C0F46D80.gif

    7C902A89-C918-4E2C-BA90-002AE8A924C5.gif
    Ik zal in januari op het FabLab de basis gaan leggen met Solidworks in combinatie de mobiele 3D Shapr app
    (IPad pro).
    FF26E2FA-CF94-4FF5-BAC4-4F771C013876.png CC12C59C-4E6C-4EE0-8235-0DE937344B2F.png
    De 3DShapr app is nog niet heel stabiel in het driedimensionale landschap.De vierde dimensie
    zal voor de app belangrijk zijn.
    52F2D8BB-3D7A-4C67-A8DA-7B8B6551C9C9.jpeg

    Groet:Robin
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Nog even mijn kleurplaat ingevuld:) (met een paar foutjes d’r in)
    C7459D38-701D-4E74-AC5D-2BB99C46FD74.jpeg

    Ik zit er over te denken om de romp dubbelwandig uit te voeren.Voor de binnenstructuur
    denk ik aan Vladimir Sjoechov.
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Sjoechov

    Dit alles met in mijn gedachten dat mijn 3D printer software haar dunste wanden in 0.8 mm(ABS+)print in een 120+120+120 mm bouwvolume.

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2017
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    49538044-F3BD-4AD0-9910-E5BC37F8DC89.jpeg


    Groet:Robin
     
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Morgen een weekje naar Tenerife.

    Neem mijn I pad met tekenpen mee zodat ik tussen het autorijden,wandelen,eten,bier drinken in de warmere buiten temperatuur
    ook nog wat meer gegevens en kennis over de La-15 kan verzamelen.

    De La-15 staat(ook)bij het Monimo museum zo’n 50 kilometer ten oosten van Moskou.

    Aankomende zomer rijdt ik met mijn campertje via Oekraïne richting het museum,lekker een “paar” foto’s maken.:)
    A996A755-5ED8-4A4F-B55E-C52447D7751F.jpeg
    Ben ook al een beetje aan het kijken waar ik de 3D geprinte La-15 mee kan vergelijken.
    7B32DE4E-55A9-4D70-85C0-F9DA0C04DCA3.jpeg AA4A94DA-B8C5-47B9-B03A-13834A8884D5.png
    Dus afgelopen dagen de Mig-15 romp van de 3D labprint jongens gedeeltelijk op 60% grootte uitgeprint.
    A86AE1DF-9957-4331-B034-A029959DE390.jpeg
    Het printontwerp van deze mannen is gewoon heel erg mooi.:worship:

    Ze hebben voor het 3D printontwerp echt alles uit de kast gehaald.
    Even simpeltjes gezegd;Met een bepaalde snelheid thin wall printen.

    Dit is fundamenteel zo ontzettend anders dan mijn Up mini 2 3D printer die met haar 0.4 mm nozzle 2 “printlijntjes van 0.37 mm naast elkaar uit vloeit.
    Ik heb dus een “thin wall” van plus minus 0.74 mm.......in ABS+
    Daar ligt voor mij de uitdaging om daarop mijn “eigen” ontwerp te gaan ontdekken.
    Ik heb daarom in de La-15 titel vooral geen schaalaanduiding gegeven,puur om het feit dat het ABS+ bij bepaalde groottes een schaaldruk tentoon zal spreiden.

    Groet:Robin
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Gisteren in het vliegtuig op weg naar Tenerife nog wat getekend.
    7ED5F246-3967-4FA5-AC82-B0A828AC6A1A.png
    Het lijkt mij leuk om in de toekomst dan foto’s te maken van de 3D geprinte La-15 romp en deze vervolgens ook in te gaan kleuren.
    Deze romp krijgt dan 3D geprinte vleugelsliggers om de krachten op te vangen.

    Vandaag eerst maar een beetje bijkomen om vanavond op het strand nog even naar het vuurwerk te kijken.
    B99641A1-FD83-4B08-B9AA-2823EBAEF6AB.jpeg
    Zelf zoek ik vaak de ietwat mindere toeristische plekjes op......

    Maar ik mag niet klagen als mijn vriendin Leonie onze reis heeft betaald.
    Ik hoop dat ze haar meegenomen studie boeken nu eens af en toe even laat liggen.:rolleyes:

    Gewoon even bijtanken.

    Groet:Robin
    D690C422-6900-496E-BB33-8919E47B163B.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2017
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    En weer verder wat (in)
    getekend op het dakterras van ons hotel.
    D4B38269-4A5C-48C2-A7CE-5203A998CEE9.jpeg
    186EE0B4-9418-4BB5-B5BB-3CE2A5FFFAB4.jpeg 34453A00-F3A9-4934-880D-D9C21320AD7D.jpeg
    Misschien lukt het met een 1op12 schaal wel al een beetje om de paneel lijnen te 3D printen.
    Dat betekent een verzwakking van de romp die dan aan de binnenkant met zo’n 0.37 mm weer verstevigd dient te worden.
    Lijkt mij ook leuk om de klinknagels te gaan printen......:oops:

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    En nog even de onderlinge percentages.
    4DBB2A0E-6195-4BFD-A8D2-F14FE0A6A55D.jpeg
    Groet:Robin
     
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Inmiddels al wat meer info gekregen over het aanschaffen van Solidworks......

    Ook op dit moment een EDF behuizing aan het uitprinten.
    https://www.thingiverse.com/thing:545953

    Niet heel erg efficiënt,maar wel leuk:rolleyes:

    Mocht het La-15 ontwerp een bewezen zwaartepunt hebben,dan is het mogelijk om de EDF unit in het romp ontwerp uit te printen.
    https://hobbyking.com/nl_nl/12-blade-high-performance-90mm-edf-ducted-fan-unit.html
    Tot die tijd lijkt het mij handiger om de Unit als het ware in het rompontwerp heen en weer te kunnen schuiven,daarbij op zoek te gaan naar een zwaartepunt.

    Wel besloten om voor mijn ontwerp nog niet aan een landingsgestel te gaan werken.(gewichtsbesparing)Ook de cockpit-kap zal ik uit een positieve mal uit plastic trekken.
    Ook is er nog een mogelijkheid om de Thrust tube met Mylar uit te voeren.
    D9980DB7-34CF-412C-B63B-13EF29F47AA5.jpeg
    Maar goed......Dat is nog ver weg aangezien ik eerst een beetje wil weten wat het gemiddelde eindgewicht zal worden.

    Groet:Robin
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    En de volgende dag erna een klein beetje opgeschuurd met een heel dun laagje grondverf en dunne laagjes metaalverf afgewerkt.(op waterbasis)
    8FDF6DE7-8866-4422-9535-169CF83BD4E7.jpeg F1386A97-0F6B-480A-A97E-221CD8C059D0.jpeg
    Het test stukje is met ABS geprint.
    De behuizing voelt lekker stevig aan.

    Geeft genoeg vertrouwen om deze met Solidworks te gaan herontwerpen in een 90/110 mm afmeting.

    Groet:Robin
     
  10. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Cyka blyat rc.

    Vind het wel leuk als dat de naam is van mijn toekomstige website op het gebied van Russische 3D geprinte ontwerpen.
    Een beetje “melig”,niet al te serieus,recht toe,recht aan......K.I.S.S. ontwerpen.

    Vooral het ontwerp van de de “schouder”van de La-15 heeft al een tijdje mijn grote aandacht.
    Ik vind het vooral leuk om te fantaseren over hoe ik die aanhechting tussen romp en vleugel zal gaan intekenen met Solidworks.
    Daarbij komt de botstructuur van de slechtvalk in samenhang met de spierstructuur voor mij weer te sprake.

    Uiteraard hou ik hierbij ook rekening met de binnen structuur van de Mig-15 van 3D Labprint(PLA versus ABS)
    Net zoals grote balsa ontwerpen rekening houdend met de nerf structuur van het balsa hout,proberen na te bootsen wat de natuur al een paar honderd miljoen jaar
    heeft voorgeschreven.....

    Gewoon een melig filmpje,passend hoe ik omga met het ontwerpen van de La-15.



    Groet:Robin
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    niet verkeerd bedoelt. maar gebruik dit ontwerp niet voor een EDF. de efficiëntie is zeer slecht van dit ontwerp. het heeft geen statoren maar gewoon stokjes. gebruik de originele behuizing die bij de EDF rotor geleverd wordt. deze zijn op elkaar afgestemd om maximale efficiëntie te bereiken.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  12. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Begrepen.:)

    Wel zal ik binnenkort deze bestellen: 5D8F927D-BF8D-4398-B15A-099800193EA4.png

    Ook veel statoren.......Ha HA Haaaaaa........(op 3.03:rofl:)https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2390401-GE-GEnx-1B-100mm-3D-Printed-EDF

    Zo,nu even serieus.

    Zal de ChangeSun als basis voorbeeld gebruiken,vooral de individuele bladen vind ik heel erg mooi.....
    Zal deze OOKin Carbon(20%) uitprinten.
    Ook wordt het afgeraden om 3D geprint spul met zulke hoge snelheden en krachten te laten draaien.
    Puur om het feit dat de dichtheid van het geprinte materiaal nog niet goed genoeg is.

    Dus het ontwerpen van de EDF unit beschouw ik bij dit bouwverslag als een leuk,leerzaam uitstapje,een gimmick.
    Ach,en wie weet zal het ontwerp goed genoeg zijn,en kunnen dienen voor een plastic spuitgietbedrijf of zo......

    Groet:Robin
     
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Robin,

    Zelf ben ik niet van de changsun EDF's.
    Ik houd het liever bij een rotor die in Europa ontworpen is. Het kan iets zijn dat bij mij tussen de oren zit, maar dat gevoel moet goed zijn. En dat heb ik gewoon niet met een china rotor waar je vermogen in gaat proppen. Heb teveel plaatjes voorbij zien komen van china edf's die onbewust een bouwpakketje geworden waren

    Ja het klopt. De changsun is niet duur met 21 euro tegenover 69euro voor een wemotec.
    Ben gewoon voorzichtig met jezelf. We stoppen er stiekum toch veel vermogen in om de stuwdruk te krijgen die men wenst.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Bedankt hoeby.

    Voor de La-15 zal ik naar de 89 mm Wemotec uitkijken.
    3B5EEDF2-2762-42EA-8285-6995D70E02DC.png
    6/8 S maximaal 200 Km/h met waarschijnlijk(plus /minus)een 1/8 schaal Lavochkin La-15(ABS)

    De Changsun zal ik nog steeds bestellen,om deze in ABS,Carbon en een paar andere filamenten te gaan prototypen.
    De reden daarvoor is dat naarmate de La-15 een bewezen zwaartepunt heeft,de impeller behuizing “vast” zit in het ontworpen STL bestand.
    De impeller behuizing maakt dan deel uit van de romp,waardoor het dus een dubbelfunctie vervult.

    Groet:Robin
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    o.a. Wemotec levert goede EDFs.
    Meer bladen is minder rendement, maar een meer realistisch geluid.
     
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    ben benieuwd naar je design. laat de plaatjes maar komen.

    ook nieuwsgierig hoe je het opgelost hebt dat je de motor+rotor monteert als de behuizing onderdeel van de romp wordt. of hoe je het kan wisselen als het toestel volledig in elkaar gelijmd is.
     
  17. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Bedankt Erwin en hoeby.

    Even een paar steekwoorden uit het Mig-15 draadje opgeschreven.
    A77D1218-EBF1-43C3-9E16-BEEFC71228D6.jpeg
    Groet:Robin
     
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Net nog even gebeld met Den Bosch.

    http://www.solidworks.nl/sw/3dexperience-software-registration.htm

    Ook al een tijdje bezig met het zoeken naar een krachtige betaalbare Laptop voor Solidworks.

    En nog een boekje besteld,waarbij ik hoop een duidelijke cutaway tekening v.d. La-15 te vinden.
    804168E6-D34E-48D5-9C32-B3F0390230A2.jpeg
    Ook zal ik deze week de (Vector)tekeningen downloaden en op een bepaalde schaal afdrukken bij de Copy shop.
    Ik wil naast het digitale tekenen toch ook weer graag met een mesje en karton de La-15 visualiseren.
    AF9AE2BE-00F2-4737-8B08-8725178DBAB9.jpeg
    Groet:Robin
     
  19. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    De 1/72 PDF.

    Met 400% vergroot,het zijaanzicht van die papieren vergroting uitgeknipt en nog eens met 200% vergroot en uitgeprint.
    53F37E30-034A-40B0-8636-CA6AC732FD8B.jpeg
    Ben blij met de softcover van de La-15.

    Helaas geen cutaway maar wel een perspectief tekening van de romp(zie foto)in het boek waarbij de auteur ook nog is fijntjes vermeldt dat de concurrentiestrijd tussen
    De Mig en de La-15 eigenlijk al een beetje in het voordeel van de Mig ontwerpers was.

    De positie van Mig hoofdontwerper Artyom I. Mikoyan was dat zijn broer Anastas I. Mikoyan een hoge positie binnen de regering had.
    Dat betekende dat Mikoyan eigenlijk voorang had op krachtige Brits gebouwde motoren.

    Semyon Lavochkin heeft op nog geprobeerd de La-168 neer te schalen voor een Derwent V motor en schreef daarbij nog een brief voor de minister
    van de luchtmacht industrie die antwoorde dat het voorlopig altijd nog in de experimentele fase/status(geld) zal blijven.
    Ik denk dat de Lavochkin La-15 ontwerpers het dan ook met minder geld moesten doen.

    De auteur beëindigt zijn alinea met de woorden dat een Russische volkswijsheid luidt:Initiative is punishable.

    Ach ja,groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2018
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  20. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Kleurplaat ingevuld.
    7F8F7BB3-34F3-434A-953A-16A2A55E3691.jpeg
    En vandaag iets gerichter naar ABS gekeken.
    5E2B278E-C96D-4CA8-B61C-7FC0BC13B957.jpeg
    Wat kost nou zoiets?

    https://dutch.alibaba.com/g/bulk-plastic-pellets-abs.html

    Als ik mijn scheepslading met pellets binnen heb......

    https://felfil.com/felfilevo-filament-extruder/

    Of eerst maar een vrachtwagentje.

    https://www.diytrade.com/china/pd/10979052/Acrylonitrile_butadiene_styrene_ABS.html

    Kan men wel een paar zitzakken mee vulleno_O

    Grapje.......

    AD8F7048-B22E-43B1-B7AA-360FAD7199EF.png


    Sinds afgelopen kerstvakantie waarbij ik met nog meer interesse naar de flexibiliteit van de vleugel van het passagierstoestel die ons naar Tenerife vloog keek.
    Kreeg ik maar niet uit mijn hoofd hoe men met kleine chemische toevoegingen eventueel bepaalde ABS eigenschappen kan beïnvloeden.

    Vaak plaatst men een “buisje” in 2/3 van de vleugel om de grote krachten op te vangen,de overige 1/3 van de vleugel mag “lichter”uitgevoerd worden.

    Zal de komende jaren met iets meer interesse kijken naar nieuwsartikelen over die scheikundige bewerkingen.
    Mijn Scheikunde leraar van vroeger zal,als hij mij nog zal herkennen mij echt dik vet uitlachen.

    Ook alvast een 6 blads Wemotec binnengekregen.....(89/90 mm)
    De Chinese impeller is ook besteld en onderweg naar Hengeloooooooo.

    93545C4B-A42E-427E-BBC3-EEC435B25BF2.jpeg
    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2018
    Jan Weststrate vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina