Goedendag. Vraagje:Zal ik voor deze https://hobbyking.com/nl_nl/dr-mad-...700kv-motor-2300watt-6s-counter-rotating.html motor een Thrust tube gaan ontwerpen? Ik kan deze 90 mm tube ontwerpen met Solidworks en vervolgens gaan uitprinten. Voorbeeld:https://www.thingiverse.com/thing:2018033/#files Mits de tube goed ontworpen is,hoeveel opgebouwde drukwinst kan ik hiermee behalen? Oh ja...ik wil de 90 mm Mad Thrust EDF unit voor een 3D geprinte Lavochkin La-15 gebruiken. Groet:Robin
Het makkelijkste is onderstaande uitlaat nemen. Simpel een mylar vel nemen en oprollen en met plakband aan elkaar vast maken. Je kan dan iedere gewenste uitlaat diameter en lengte nemen die geschikt is voor het type edf/model dat je gebruikt. Een beter design is onderstaande, wat een hoger rendement oplevert bij een edf. Je ziet dat het begin vrij recht is en aan het einde pas kleiner wordt. Maar doordat de uitlaat pas aan het einde klein wordt. moet deze dus specifiek voor ieder model gemaakt worden. Heb je een model met een korte staart, dan kan je van het laatste voorbeeld wel een stuk afzagen, maar dan ben je de verkleining kwijt. heb je een model met een korte staart, dan moet de vernauwing niet net achter de edf komen. Dus veel variabelen Wemotec heeft meerdere type en lengte uitlaten in assortiment, De langste voor de 90mm versie kost nog geen 20 euro en is van GFK. Tevens is de buitenmaat van een EDF per merk verschillend. De uitlaat die op een wemotec past, past niet zomaar op een schuebeler. En mogelijk ook niet op andere merken. Drukwinst halen, daar snap ik niet precies wat je mee bedoelt. Maar als je doelt op het idee wat ze bij turbines gebruiken. Waarbij een specifiek design een hogere stuwdruk kan leveren ten opzicht van een turbine zonder de uitlaat. Dat principe gaat bij EDF niet op. Je kan door middel van de uitlaat te verkleinen de luchtstroomsnelheid verhogen. Wil je veel stuwdruk en lager vliegsnelheid. Dan moet je de uitlaat zo groot mogelijk houden (en dat is geen 90mm doorsnede voor een 90mm fan) Een 90mm fan heeft een bepaald percentage FSA. Deze waarde kan je dan ook voor je uitlaat oppervlakte gebruiken. Dan geef je de meeste stuwdruk. Wil je een hogere topsnelheid, dan ga je de uitlaat oppervlakte verkleinen. De luchtstroomsnelheid gaat dan omhoog, maar je stuwdruk omlaag. Het is de kunst om een balans te vinden voor het model dat je hebt.
De optimale opening van de thrust tube hangt ook sterk af van de gebruikte fan. Een Wemotec mag je nog best wat knijpen voordat deze in rendement in gaat storten. Deze china veelblads fans laten dat niet echt toe. 95% FSA is volgens mij de sweet spot, maar pin me daar niet op vast, het is al weer even geleden dat ik die data op RC-Groups voorbij zag komen.
Bedankt. Dat wordt een lange Thrust tube dus. Bij de 1/8 schaal 3D geprinte Mig -15 geeft men ook een maximale grens aan van 200 km/h. Ik zal toch op zoek moeten naar een bepaalde schaal voor de La-15 aangezien ik rekening wil houden met het gewicht en sterkte van de minimale wanddikte (0.8mm) die ik met mijn 3D printer wil/kan bereiken. Nog genoeg uit te zoeken.Wel bouw ik het model om die Dr-mad motor heen. Nogmaals bedankt:Robin
Nog even als geheugensteuntje. http://www.schuebeler-jets.de/en/edf-know-how-en/configuration-of-the-channels En deze: http://www.schuebeler-jets.de/en/edf-know-how-en/power-to-weight-ratio Groet:Robin
Vraagje:..... Zijn er nog betere/goedkope alternatieven voor deze: En op welke naam van een elektrisch apparaat moet ik zoeken die 6/8S batterijen”urenlang” kan na bootsen. Ik wil namelijk toch graag verschillende 3D geprinte Thrust tubes testen. Groet:Robin
Ja kan met je 3D printer een opstelling bouwen die gebruik maakt van een keukenweegschaal. De fan horizontaal, de weegschaal liggend eronder. Zoiets: