Dag allen, Ik heb een vraag. Ik heb een Trex 600 EFL pro 12s. Die komt in een md500 body. Nu lees ik verschillende toerentallen van minder dan 1500 tot wel 2300 op de kop..... Ik wil lekker rustig scale vliegen maar moet niet uit de lucht vallen. Wat kan ik dan het beste aanhouden als toerental? Dank!!
Een 600 in een scale romp? Asymetrische bladen, en 1500 tot 1600 zou heel prima moeten gaan volgens mij. Maar dan krijg je wél ook realistisch vlieggedrag wat betekent dat je je starts en landings een beetje in de wind op moet houden, en niet overal waar het je uitkomt moet gaan hooveren.
Wat bedoel je met "veilig"? Hoveren kost meer vermogen als vliegen, dus als je de heli van de grond krijgt en kunt hoveren kun je zeker vliegen. Benodigd toerental is ook afhankelijk van het gewicht van de heli, en daarom moeilijk zomaar te bepalen. Maar ga er van uit, alles boven de 2000 rpm is voor sport werk, alles er onder is om rustig rond te vliegen (dit is wel een heel grove inschatting trouwens). Als je begint met 1800 rpm doe je zeker niets fout, na je eerste rondje voel je al wel of je liever met een lager of hoger rpm vliegt.
symetrische bladen en een rotor van plm 135~140 cm? 1700 toeren zou ruim voldoende moeten zijn. Daar vlogen de SkyFox Cubjes ook uitstekend mee!
Wel effe nakijken of je volledige uitslag van de staart hebt, links-rechts tot de mechanishe limieten.
Dan nu de volgende vraag. Op mijn Trex 600 EFL PRO zit een maingear van 112T en pinion 13T Om de rotor RPM omlaag te brengen wil ik een pinion van 11T plaatsen. Ik kan alleen de motor niet verschuiven. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik doel dan op de ruimte tussen beide tandwielen. De reden van de aanpassing is omdat de governer aangeeft geen propere govener kan geven met een lage motortoerental. Bij een 11T geeft hij wel aan dat het goed kan.
Er zijn (waren?) voor de 600 Pro aftermarket motor mounts te koop met sleufgaten om met andere pinions te gebruiken. Of de dremel ter hand nemen om zelf wat sleuven te maken natuurlijk. Aligns zijn alleen wat minder vergevingsgezind met lagere headspeed mbt trillingen. Ik zou in ieder geval met een lagere headspeed zonder romp er om starten. Zou zonde zijn als de romp shade oploopt.
Misschien is het een idee om ook de maingear te vervangen zodat de diameters bij elkaar weer hetzelfde zijn. Is hier een formule voor??? 13T icm 112T is de huidige setup. 11T icm.... ???
Als een kleiner pinion een probleem is, kun je ook een motor met lagere kV waarde plaatsen.... Voor tandwielen geld: zolang je de zelfde tandmoduul aanhoud, moet het totale aantal tanden gelijk blijven. Dus als je pinion 2 tanden minder heeft, moet je hoofdtandwiel 2 tanden méér krijgen en dan klopt de tandaangrijping weer precies. In jouw geval dus 114 tanden. Ik heb alleen geen flauw idee of er verschillende hoofdtandwielen te koop zijn...
Dat lijkt in tegenstelling met de verschillende motor pinions die je bv bij een 450 heli kan krijgen, hoe doen ze het daarbij? En de tandmoduul, daarmee bedoel je toch de vorm van de tand en de afstand tot de volgende? Die kan toch ook bij een kleiner tandwiel gelijk blijven? Of haal ik nu dingen door elkaar? Groeten Arie
Bij 450 heli's is vrijwel altijd de motor in slopgaten bevestigd, en kun je dus de tandspeling afstellen. OP zegt dat in zijn heli de motor niet verstelbaar is. Moduul, is een "normering" voor de afmetingen van de tand, die er voor zorgt dat als twee tandwielen allebei hetzelfde moduul hebben, ze "matchen" Dus twee tandwielen van moduul 1 (M1) passen in elkaar, ongeacht het aantal tanden van elk wiel. Moduul is gedefinieerd als het aantal tanden gedeeld door de diameter van het tandwiel, gemeten op de steekcirkel (halve tandhoogte). De radius van die steekcirkel is dus (T x M)/2, de asafstand dus R1 R2, ofwel ((T1 x M)/2 + (T2 x M)/2) ofwel ((T1 + T2) x M)/2 Verder: De tandvorm is gedefinieerd als een evolvente, met twee keer de moduulwaarde als hoogte (dus een M1 tand is 2 mm hoog, 1 mm buiten en 1 mm binnen de steekcirkel). Meestal houd men de top iets lager, en de kuil iets dieper zodarer wat flankspeling overblijft. Als je het moduul weet, is tandjes tellen heel eenvoudig (diameter - (2 x moduul))=aantal tanden Als je het moduul niet weet, is een ruwe indicatie de tandhoogte (maar hier loop je vaak tegen die bovengenoemde fabricagetoleranties aan), en anders moet je de steekcirkel meten en het aantal tandjes tellen. Een standaard 450 T-rex hoofdtandwiel is moduul 0,7 en heeft over de toppen van de tanden gemeten een diameter van (150 x 0,7)+(2 x 0,7) 106,4 mm met een heel klein beetje fabricagetolerantie. Het 55-tands tandwiel M1) in je SkyFox is over de buitendiameter (55+(2 x 1))=57 mm. Check het maar.... Vario gebruikt bijvoorbeeld 22 x 55 tands, 23 x 54 tands, en 20 x 57 tands overbrengingen, omdat je die rechtsstreeks kunt monteren zonder de motor te hoeven verstellen.