Rpm op de main rotor

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Tonyschmitz, 15 jan 2018.

  1. Tonyschmitz

    Tonyschmitz

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    251
    Dag allen,

    Ik heb een vraag. Ik heb een Trex 600 EFL pro 12s. Die komt in een md500 body. Nu lees ik verschillende toerentallen van minder dan 1500 tot wel 2300 op de kop.....
    Ik wil lekker rustig scale vliegen maar moet niet uit de lucht vallen. Wat kan ik dan het beste aanhouden als toerental?

    Dank!!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een 600 in een scale romp?
    Asymetrische bladen, en 1500 tot 1600 zou heel prima moeten gaan volgens mij.
    Maar dan krijg je wél ook realistisch vlieggedrag wat betekent dat je je starts en landings een beetje in de wind op moet houden, en niet overal waar het je uitkomt moet gaan hooveren.
     
  3. Tonyschmitz

    Tonyschmitz

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    251
    Ik heb symetrische bladen. Ik denk dat 1800 wel veilig moet zijn...
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Wat bedoel je met "veilig"?
    Hoveren kost meer vermogen als vliegen, dus als je de heli van de grond krijgt en kunt hoveren kun je zeker vliegen.
    Benodigd toerental is ook afhankelijk van het gewicht van de heli, en daarom moeilijk zomaar te bepalen.

    Maar ga er van uit, alles boven de 2000 rpm is voor sport werk, alles er onder is om rustig rond te vliegen (dit is wel een heel grove inschatting trouwens).
    Als je begint met 1800 rpm doe je zeker niets fout, na je eerste rondje voel je al wel of je liever met een lager of hoger rpm vliegt.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    symetrische bladen en een rotor van plm 135~140 cm? 1700 toeren zou ruim voldoende moeten zijn. Daar vlogen de SkyFox Cubjes ook uitstekend mee!
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Wel effe nakijken of je volledige uitslag van de staart hebt, links-rechts tot de mechanishe limieten.
     
  7. Tonyschmitz

    Tonyschmitz

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    251
    Dan nu de volgende vraag.

    Op mijn Trex 600 EFL PRO zit een maingear van 112T en pinion 13T Om de rotor RPM omlaag te brengen wil ik een pinion van 11T plaatsen. Ik kan alleen de motor niet verschuiven. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik doel dan op de ruimte tussen beide tandwielen.

    De reden van de aanpassing is omdat de governer aangeeft geen propere govener kan geven met een lage motortoerental. Bij een 11T geeft hij wel aan dat het goed kan.
     
  8. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Er zijn (waren?) voor de 600 Pro aftermarket motor mounts te koop met sleufgaten om met andere pinions te gebruiken. Of de dremel ter hand nemen om zelf wat sleuven te maken natuurlijk.
    Aligns zijn alleen wat minder vergevingsgezind met lagere headspeed mbt trillingen. Ik zou in ieder geval met een lagere headspeed zonder romp er om starten. Zou zonde zijn als de romp shade oploopt.
     
  9. Tonyschmitz

    Tonyschmitz

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    251
    Misschien is het een idee om ook de maingear te vervangen zodat de diameters bij elkaar weer hetzelfde zijn. Is hier een formule voor??? 13T icm 112T is de huidige setup. 11T icm.... ???
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als een kleiner pinion een probleem is, kun je ook een motor met lagere kV waarde plaatsen....

    Voor tandwielen geld: zolang je de zelfde tandmoduul aanhoud, moet het totale aantal tanden gelijk blijven.
    Dus als je pinion 2 tanden minder heeft, moet je hoofdtandwiel 2 tanden méér krijgen en dan klopt de tandaangrijping weer precies.

    In jouw geval dus 114 tanden. Ik heb alleen geen flauw idee of er verschillende hoofdtandwielen te koop zijn...
     
  11. Tonyschmitz

    Tonyschmitz

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    251
    Dat klinkt dan wel weer heel logisch ja.... Bedankt! Ik ga op zoek!!
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dat lijkt in tegenstelling met de verschillende motor pinions die je bv bij een 450 heli kan krijgen, hoe doen ze het daarbij?

    En de tandmoduul, daarmee bedoel je toch de vorm van de tand en de afstand tot de volgende?
    Die kan toch ook bij een kleiner tandwiel gelijk blijven?

    Of haal ik nu dingen door elkaar?

    Groeten

    Arie
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij 450 heli's is vrijwel altijd de motor in slopgaten bevestigd, en kun je dus de tandspeling afstellen. OP zegt dat in zijn heli de motor niet verstelbaar is.

    Moduul, is een "normering" voor de afmetingen van de tand, die er voor zorgt dat als twee tandwielen allebei hetzelfde moduul hebben, ze "matchen"
    Dus twee tandwielen van moduul 1 (M1) passen in elkaar, ongeacht het aantal tanden van elk wiel.
    Moduul is gedefinieerd als het aantal tanden gedeeld door de diameter van het tandwiel, gemeten op de steekcirkel (halve tandhoogte). De radius van die steekcirkel is dus (T x M)/2, de asafstand dus R1 R2, ofwel ((T1 x M)/2 + (T2 x M)/2)
    ofwel ((T1 + T2) x M)/2

    Verder: De tandvorm is gedefinieerd als een evolvente, met twee keer de moduulwaarde als hoogte (dus een M1 tand is 2 mm hoog, 1 mm buiten en 1 mm binnen de steekcirkel). Meestal houd men de top iets lager, en de kuil iets dieper zodarer wat flankspeling overblijft.
    Als je het moduul weet, is tandjes tellen heel eenvoudig (diameter - (2 x moduul))=aantal tanden
    Als je het moduul niet weet, is een ruwe indicatie de tandhoogte (maar hier loop je vaak tegen die bovengenoemde fabricagetoleranties aan), en anders moet je de steekcirkel meten en het aantal tandjes tellen.

    Een standaard 450 T-rex hoofdtandwiel is moduul 0,7 en heeft over de toppen van de tanden gemeten een diameter van (150 x 0,7)+(2 x 0,7) 106,4 mm met een heel klein beetje fabricagetolerantie.
    Het 55-tands tandwiel M1) in je SkyFox is over de buitendiameter (55+(2 x 1))=57 mm. Check het maar.... :D
    Vario gebruikt bijvoorbeeld 22 x 55 tands, 23 x 54 tands, en 20 x 57 tands overbrengingen, omdat je die rechtsstreeks kunt monteren zonder de motor te hoeven verstellen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ok, die had ik gemist ;)

    Groeten

    Arie
     

Deel Deze Pagina