Project Gran Canaria

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 5 okt 2017.

  1. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Dirt was het concurrerende bod van de Britten voor Belfast.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Dit verscheen anderhalve week geleden op de site van de CMBL:

    "European Championships will be not held in Canary Island in 2019...decision of the government...To confirm !
    2) F2A circle is not legal ! Inside radius of the tarmac circle is 19,6 meters, so this morning, two pilots landed in the grass and another enter in the grass during take off. Notice that these two competitions were registered as World Cup competitions (for Great Britain and Spain).
    3) Flights were cancelled today ...by authorities (too windy) May be the same for all the three next days... Foreigners pilots came from USA, Russia, Ukraine, Great Britain and France."

    Ik weet ook niet wat ik er mee moet. Ik ga liever naar Belfast dan naar Gran Canaria. :)
    mvg,

    Jo
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Ik zie een grote aluminium slang op de foto, is dat voor de afzuiging? Hoe voorkom je dan dat je je spuit tent in elkaar zuigt?
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    F2B onder vergelijkbare condities als de door ons afgekeurde F2B optie bij de DCI.
    En dat zou op een EK wel moeten kunnen? Weer geen serieuze wedstrijd dus.....
     
  5. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Erik,
    Tja, je moet niet teveel uit een foto proberen te halen. Wat je ziet is de afzuigslang van de KLEINE installatie (dat grijze kastje rechts), bedoeld voor plastic modellen in de schaal 1/72, voordat de bouwkamer werd omgebouwd. Deze unit staat nu onder de trap, net als het andere mini spul... De afzuiging van de GROTE spuitcabine is niet anders dan in de jaren '80 en '90, onderdeel van de nooddeur naar buiten... Al is de afzuigunit twee jaar geleden vervangen door een 'nieuw' exemplaar van de kringloop. Het blauw is inmiddels gespoten, volgende stap is alles afplakken voor wit. Ik hoop hiervan weer foto's te laten zien.
    En Bruno,
    Je regelt gewoon een 'gig' (zo heet dat toch?) in een Irish pub... Wordt vast leuk!
     
  6. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Henk; Waarom een G51?

    MVG

    Max
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heb jij wel eens gezien wat er daarvoor mee moet in de auto? :eek: Daar past geen F2B uitrusting meer bij.
    Over leuk gesproken... Het is op een geimproviseerd terrein op een sportpark. Thanks but no thanks. :bye:
    Been there, ate the T-shirt.... Almost crashed my precious plane....
    Het ging in Gr.C. toch om de F2A baan? Tja, met de huidige CIAM F2 TC voorzitter kan ik me voorstellen dat iedere ongerechtigheid bij F2A opvalt.
    Tegelijkertijd kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat men het, ongehinderd door enige kennis van zaken, bij F2B nog steeds niet zo nauw neemt.
    Terwijl iedereen aan het kaartje alleen al kan zien dat dit weer een loterij wordt.
    Het zou me hogelijk verbazen als deze F2B faciliteit dan ook afgekeurd wordt.
    Bij gebrek aan een passende electromotor?:weetnie::rofl:;)
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Deze week heb ik de spuitcabine opgebouwd; bijgevolg is het nu een rotzooi in huis, maar dat mag één keer per jaar! Ik ben begonnen met het blauw te spuiten, en daarna de boel afgeplakt voor het wit. Voor de lange rechte stukken gebruik ik plakband wat bedoeld is voor het dichtplakken van broodzakken bij de bakker, in zo'n machientje. Bij mijn favoriete bakker hebben ze dat in het rood! Voor de kromme lijnen gebruik ik het dure groene 3M plakband wat ze in spuiterijen gebruiken. Op de foto is de romp afgeplakt, en één van de vleugels, linksboven op foto. Het is goed te zien dat ik het blauw op de achterromp wat minder dekkend heb gespoten dan op de voorromp.... Ik moet nog beslissen of ik daar wat aan ga doen.
    IMG_2617.JPG

    Vervolgens is de hele boel weer ingepakt, en heb ik vandaag het wit gespoten. In tegenstelling tot het blauw, wat een basislak is, is het wit een 2 componenten lak, die ik nog had liggen (bedankt, Erik!). Omdat lak schreeuwend duur is, gebruik ik alles wat geschikt is!
    IMG_2618.JPG
    Het wit mag komend weekeinde goed uitharden, dan kan ik maandag plekjes aanpakken waar het wit onder het plakband op het blauw is gekropen, en de boel weer afplakken voor het rood.
    Er was nog een vraag over waarom ik voor dit model een G51 heb gekozen. Twee redenen: het is een prima motor voor dit formaat stunter, en ik wilde geen groter ontwerp, zoals voor de Rozenberg en een MB 77 bouwen omdat de vleugelbevestigingsconstructie zich nog moet bewijzen. Maar, als deze constructie het houdt, zal ik vast nog weer een groter model bouwen voor één van de andere motoren.
     
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Dat ben je aan je stand verplicht, anders moeten wij dat elke keer toelichten ;-)
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Om de kapingspoging (i.v.m. het EK) van je bericht te neutraliseren, even terug naar het onderwerp.

    Puik kistje!:thumbsup: Het wordt weer een hele mooie.:yes:

    Nee hoor, Erik en ik zijn het met elkaar eens dat jij dat stiekem al weet......:D;)
     
  11. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Wordt er een model op wereldniveau gebouwd en dan moeten wij vernemen dat de afwerking scharniert op gedoneerde(?) verfrestjes. Ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. Hoe dan ook wordt het net zo fraai als dat wij van Henk gewend zijn. Dank voor het delen, Henk!
     
  12. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag het rood gespoten. Hier is het verhaal eentonig.... Eerst gister de sjablonen van de naam en de nummers uit maskeerfolie snijden, dan uren afplakken, vandaag uren inpakken in krantenpapier en reclamefolders, een paar minuten spuiten, dan weer uitpakken.... dag voorbij. De punt van rood in het blauw had ik met maskeerfolie afgeplakt. Voor het blauw had ik de ene helft op de neus geplakt, deze keer voor het rood de andere helft op het blauw geplakt. Dit heeft het bijzonder goed gedaan. Het resultaat van al dat gedoe ziet er dan zo uit.
    IMG_7264.JPG
    Op de vleugels de naam, Luna, en de registratie. In tegenstelling tot mijn eerdere gewoonte heb ik dit meteen op het blanke tissue gespoten. Dus geen wit vlak dit keer.
    IMG_7265.JPG
    Bij het uitsnijden van de sjablonen heb ik deze keer gebruik gemaakt van een nieuw speeltje/gereedschapje. De Gyro Cut. Dit is een soort snijmesje wat de bewegingen van je hand volgt. Je kunt hiermee in alle richtingen snijden, zowel naar beneden (wat het meest gewoon aanvoelt) maar ook zijdelings en omhoog. Dit is mogelijk omdat het ronde mesje, wat overigens wel in een scherpe punt uitkomt, in kogellagers is gevat zodat het vrij ronddraait. Het was wel even oefenen. Zo blijkt dat als je te hard op de maskeerfolie drukt, waarbij je dus door de folie en het achterliggende papier snijdt, je moeilijker wendbaar bent en dus gemakkelijk uit de bocht vliegt. Minder hard drukken, zodat je alleen de folie snijdt maar niet het papier, geeft betere resultaten. Toch moesten vooral de cijfers van het registratienummer na het spuiten met de punt van een scalpel wat bijgewerkt worden. Dat ging gemakkelijk omdat de rode basislak kwetsbaar is. Als ik alle onderdelen nog eens kritisch bekijk, zal ik bij een aantal onderdelen het blauw nog een keer opnieuw moeten spuiten. Dat wordt dan dus morgen.
     
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Hiep hiep, de lak zit er op! Gister nog één laag blauw gespoten op de rompdelen, de vleugelhelften, en het stabilo, om kleine beschadigingen en kleurverschillen weg te werken. Vandaag was dan de grote dag voor het blank. Eerst alle onderdelen voor zover dat nog niet gebeurd was op handvatten gezet. Dit zijn voor de kleppen, roeren en stabilo balsa latjes met dwarslatjes tegen het omvallen waar stukken cocktailprikker in zijn gelijmd, die weer in de gaten voor de scharnieren passen. Bij de motorkap en de sloffen zijn boutjes M3 in de steunen gelijmd, zodat deze onderdelen via hun bevestigingsgaten vastgezet kunnen worden. In het kleine deel voor onder het stabilo is eenvoudigweg een licht taps dikker stuk balsa geschoven. Daarna het hele model met een halfnat lapje met wasbenzine gepoetst, om wat lijmresten van het plakband en de vingerafdrukken weg te werken. Vanmiddag de blanke lak aangemaakt. Ik heb eerst 60 gram aangemaakt. Hier komt dan 30 gram harder in, en 30 gram thinner. Twee jaar gelden had ik nog grote problemen met deze blanke lak, namelijk dat ie niet goed wilde dekken over bepaalde andere lak, en dat het verschil tussen sinaasappelhuid en lopers erg klein was. Dus deze keer heb ik geen lak uit spuitbussen gebruikt, want dat was de boosdoener. En ik heb een tip aangehouden van mijn goede vriend Christoph Holtermann: eerst de lak en de harder mengen, dit een kwartier laten staan en dan pas de thinner erbij doen en gaan spuiten. Verder heb ik, net als vorig jaar met de Firefly, een wat hogere luchtdruk gebruikt en het spuitpistool wat armer afgesteld; dat wil zeggen dat ik de stop vrij ver heb ingedraaid zodat de trekker maar een klein stukje open wil. Ik kwam met de 60 gram lak net iets tekort, dus heb ik nog 20 gram bijgemaakt, waarvan ik 8 gram heb overgehouden. Redelijk zuinig, dus. Het spuiten is volgens mij goed gelukt, en het hele zooitje staat nu uit te dampen op mijn bouwkamer, met de afzuiging nog vol aan.
    IMG_7266.JPG
    Hier staat het kleine grut. Aan de kleur op één van de steuntjes is te zien dat die ook al voor een ander model dienst heeft gedaan...
    IMG_7267.JPG
    De vleugelhelften zijn met hun handvatten rechtop vastgezet in een machineklem en een bankschroef. Het nadeel hiervan is dat er makkelijker lopers doorkomen, het voordeel is dat de lak aan beide kanten gelijkmatig droogt.
    IMG_7268.JPG
    De rompdelen zitten met hun handvatten op de werkbank vastgeklemd. Morgen de spuitcabine weer opruimen, en volgende week het model afmonteren. Ben benieuwd naar het gewicht!
     
    flymax, Bruno van Hoek en Harry van Melick vinden dit leuk.
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Schitterend werk Henk! Heel mooie klassieke graphics!
     
  15. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Het lettertype heet Auriol Bold Italics en ik gebruik het al vanaf 1983. HET grote voordeel van dit lettertype is dat niemand het ziet als je eens een beetje mis zit met het uitsnijden!
     
  16. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Zondag had de blanke lak opgehouden te 'pikken' en was ie dus uitgehard. Dus kon ik de roeren aan het stabilo scharnieren, en de flaps aan de vleugelhelften. Altijd weer een spannend karweitje; je hebt maar zò epoxy op je mooie nieuwe lak geknoeid, en een foutje met het uitlijnen van de scharnieren doet ook zeer. Maar, het lijkt allemaal redelijk gelukt. Dus kon ik vandaag beginnen met de samenbouw. Eerst nog wat lijmrestjes op de scharnieren verwijderd en elk scharnier van een drupje olie voorzien. Redelijk soepel! De tank en de motor gingen er ook probleemloos in, de motorkap wou niet. Er was wat lak en/of verf in de gaatjes in de spinnerring gelopen, dus daar moest een klein rattenstaartje aan te pas komen. Ik had de lead-outs al aan de kant van de tuimelaar gesoldeerd, dus dat had als nadeel dat ik ze niet van die kant richting vleugeltip kon laten gaan; want met een kabeltje al duwend een buisje van de leadout geleider in te friemelen, is een hopeloze zaak. Dus moest ik eerst een 1mm staaldraad vanaf de tip naar het midden schuiven, het uiteinde van een leadout daar aan vast solderen, en zo de leadout aan het staaldraad naar buiten trekken. En dat 2 keer.... Het ging nog goed ook. Toen konden de leadout oogjes in de fabeltastische tuimelaar van Jef worden gemonteerd, en kon de binnenvleugel aan de romp worden geschroefd. Ook dat paste nog, al moest ik wat kracht zetten om de hoornarm van de flapbediening in de spleet in de flaps te schuiven.
    IMG_7269.JPG
    Geen gezicht, hè, zo'n half vliegtuig! Daarom heb ik maar gauw het stabilo in de achterromp gemonteerd, waarbij ik nog wat meer ruimte in het achterste triplex rompschot moest vijlen om voldoende ruimte voor de stootstang te hebben.
    IMG_7270.JPG
    Bij dit ontwerp moeten zowel de voorste als de achterste stootstangen met een nylock moertje in de flaphoorn worden geborgd. Daarna kon de achterromp aan de voorste helft worden geschroefd, en toen leek het al heel wat!
    IMG_7271.JPG
    Let vooral op de blauw geverfde boutjes in de vleugel en de romp! En er is geen kleurverschil meer tussen de voorromp en de achterromp, dus dat scheelt later weer uitleg....
     
    Harry van Melick, jef en renetl50 vinden dit leuk.
  17. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Schitterend!!!!
     
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Mooi op tijd, het ijs is weg en vandaag was er een zonnetje bij 11 graden, binnekort kunnen we weer vliegen.
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Gefeliciteerd!
    Volgens mij heb je de truc met de laag blank nu helemaal onder controle.
    Wat ziet dat er, zonder poetsen, al prachtig uit.
    Past deze in dezelfde koffer als de Nairana?
    Ja, die oogverstuikende high visibility basiskleur springt er wel uit, he? Ik herinner mij ook zo iets....:rolleyes:
    Hier het ontbrekende bewijs. :D
    [​IMG]

    Ik moet binnenkort iets ophalen in A'foort, dat combineer ik graag met een bezichtiging en waar het bezoek nog meer nuttig voor kan zijn....:D
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  20. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Tadà! Hij is af. Vandaag de laatste loodjes: leadouts op lengte gemaakt en gesoldeerd, pootjes en sloffen gemonteerd, 40 gram tiplood aangebracht, prop en spinner gemonteerd. Vervolgens een grondige 'bouwplank trim sessie' gedaan: stootstangen op lengte gebracht en stabilo uitgericht (moesten inderdaad een paar strookjes papier aan te pas komen). Vervolgens op de weegschaal: 1530 gram! Precies het streefgewicht!
    IMG_7272.JPG
    IMG_7274.JPG
    IMG_7276.JPG
    IMG_7277.JPG
    Ik denk dat de keuze om niet een 4e kleur te gebruiken, maar delen blank te laten, zo'n 30 gram heeft gescheeld. En ik vind het best mooi. Nu het weer opknapt, binnenkort maar eens gaan vliegen. Ben benieuwd hoe hij vliegt, en hoeveel trimarbeid er nodig is. Maar, als deze het goed doet, zet ik mijn Nairana te koop!
     
    tjarko, ISOLA2, flymax en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina