Nitro Heli Benzine Kill switch

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door HeliMarco-033, 22 feb 2018.

  1. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amersfoort
    Inleiding: Afgelopen zomer had ik met mijn Nitro Raptor Titan 50 en zware crash. Oorzaak: De moer waarmee de plastic throttle arm aan de carburateur vastzit (origineel Thunder Tiger), was los getrild en de plastic buis waaraan de servo arm vastzat, was eruit geschoven..... Dus geen enkele controle meer van de carburateur!!
    De motor ging naar 100% toerental,omdat de schuif van de carburateur bij geen belasting automatisch door de zwaartekracht helemaal open gaat. (Ontwerpfoutje dus)
    Resultaat: Een .50 nitro heli met 100% toerental en geen throttle controle!!! Heli stond nog op de grond. Levensgevaarlijke situatie. Enige oplossing was voorzichtig onder de draaiende rotorbladen door kruipen, de staartbuis vastpakken, zodat hij niet meer omhoog kan vliegen bij wat extra wind. Vervolgens voorzichtig bij de benzineslang proberen te komen en dichtknijpen. Ging goed, alleen kantelde de heli toen hij opgetild werd hiervoor en rotorbladen in de grond etc etc. Flinke schade aan hoofd en hekrotor en wat quicklinks afgebroken.
    Op internet zijn voorbeelden dat dit euvel al vaker is voorgekomen.
    => Dit wil ik voortaan voorkomen. Ik ben een apparaatje aan het bouwen waarmee ik in dit geval (en in het algemeen) de benzineslang kan sluiten bestuurd door een servo. (kost dus 1 kanaal, maar dat heb ik nog vrij)
    Een kleine 3D-geprinte tray met een micro servo en een benzinekraantje, geplaatst boven de hoofdbenzinetank.
    Zodra deze oplossing klaar is zal ik hem publiceren hier.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een optie, maar kan ook fout gaan natuurlijk (zoals alles).
    Overigens: wat je nu gedaan hebt (onder de vol gas draaiende heli kruipen) was levensgevaarlijk.
    Als je weet dat je probleem in het gas ligt, en er verder geen issues zijn (dus dat je kan zien dat dat gasheveltje los ligt), dan zou ik de volgende keer dat je zoiets bij het handje hebt, gewoon gaan vliegen, en de hoeveelheid brandstof in de gaten houden. Vol gas duurt de tank hooguit 10 minuten....
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je kan ook een schotje tegen de hevel fabriceren, zodat deze zelfs zonder schroef de ruimte niet heeft om van de hevel af te komen.
    is iets minder bewerkelijk, makkelijk te doen.. en werkt ook.
    als je de hevel geen ruimte geeft om eraf te schuiven.. kan er ook niets gebeuren.

    wat je ook wel eens ziet, is een touwtje om de slang, en het touwtje via een kokertje naar de punt van de staart.wel netjes afwerken daar natuurlijk.
    als je dan hebt wat jij had, kun je aan het touwtje op de staart trekken, trek je de slang eraf en klaar ben je.

    wat je tegelijk ook nog kan doen, is een veer op het gas zetten.
    als dan de servo ooit eens zonder stroom raakt, trekt de veer het gas dicht.


    En alsjeblieft..
    wil je niet meer onder de heli kruipen..
    klinkt lullig, maar die paar centen die op de grond staan te draaien, is altijd goedkoper dan een rotorblad in je oog (of erger)
     
  4. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank voor jullie bezorgdheid en helemaal gelijk natuurlijk. Ik stond echter op een groot veld voor mijn deur waar ook mensen met honden wel eens lopen en op plm 300m van huizen. Ik durfde het niet aan om hem met 100% gas de hele tijd in de lucht te houden. Ben geen super ervaren vlieger en de kans op brokken is dan nog groter. En op de grond staan was ook te link vond ik. Ik was me volledig bewust van het gevaar...
    Mbt de oplossing: Een touwtje had ook gekund idd, maar niet zo mooi. Een veer op het gas had niet gewerkt want de carburateurbus ging los en had ook geen vat meer: de schuif kon gewoon dicht gaan zonder dat de carb. bus bewoog..Ik ben bang dat een schuifje voor de bus ook niet werkt, want door de bevestiging van die bus met een moertje zit hij op de carb. geklemd en bedient deze de carb. Hij kan er dan idd niet af schuiven, maar...heeft ook geen grip.
    Mijn oplossing wordt wel heel mooi en niet zo duur..plm.€20
    Zowiezo een aanrader voor all #raptor gebruikers: heel nauwkeurig Lock-Glue gebruiken voor dit moertje!
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    oh, was het die..

    Dat is bij de os 55 ook zo..
    alleen is dat boutje er bij mij nog nooit uit gekomen..

    bij de weg, niet alleen lock tite gebruiken, ook even de bout en het gat ontvetten.
    als beide nog vet zijn, pakt de lock tite niet.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt natuurlijk ook gewoon die brandstofkraan aan je gasservo koppelen, zodat als je de throttle cut activeert, ook op de laatste mm van de servoslag de brandstofslang dichtgeknepen wordt. Scheelt je een extra servo.
    Denk het niet, anders had je het niet gedaan.... Het risico op dodelijke verwonding was namelijk " iets meer dan denkbeeldig".... Je zegt dat de heli omklapte toen je dit deed, en als hij de andere kant uit gekomen was, had jij de eerste post in dit draadje met vrij grote zekerheid nooit meer kunnen posten....

    Een paar jaar geleden heeft een jonge amerikaan met de naam Roman Pirozek zijn eigen heli tegen zijn hoofd gevlogen, en is daaraan overleden.

    WAARSCHUWING: de beelden in de video zijn uitermate gruwelijk, kijk NIET als je een zwakke maag hebt!

    (link iets aangepast, anders opende hij direct in het scherm) www.liveleak.com/view?i=fe7_1384461499
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb ook draadjes op een amerikaans forum gezien.. 600 formaat wat bij iemand achterop het onderbeen is ingevlogen...
    het rotorblad stopte op het bot.
    mag je verzinnen hoeveel dingen er zijn doorgesneden..

    je bent snel geneigd om te denken dat het wel meevalt, omdat er bij jou nooit iets geraakt is
    dan krijg je het gevaarlijkste fenomeen van allemaal: het automatisme... en gewenning.
     
    michellambo vindt dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet vliegen op locaties waar je geen controle hebt over mensen, honden, kinderen, fietsers, verkeer.

    Meer leerzame ongelukken en doden in deze sticky, vastgepind boven in het Algemeen heli subforum
    Veiligheid en RC helikopters regels/tips
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2018
  9. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Ongelooflijk dat mensen een 600 heli ,zonder ervaring ,op een veldje voor het huis waar iedereen rond loopt, de
    Heli gaan proberen waar ook nog de boel van los loopt door geen goede borging.
    De vraag is niet of het mis gaat, maar wanneer. En als het gebeurt zijn modelvliegers en met name heli vliegers
    Zeer gevaarlijk bezig volgens de media.
    Sluit je aan bij een club , laat de heli eerst na kijken en invliegen. Dan pas ben je verantwoordelijk bezig en kan je genieten van je hobby.
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik schrik hiervan.
    Zowel van het loskomen van het boutje (preflight check?), het onder de rotor kruipen als van de vlieglocatie.
    Gelukkig goed afgelopen en hopelijk les geleerd èn weer even een reminder voor anderen (incl. mezelf)

    @HeliMarco-033: Succes met vliegen en check-check-dubbelcheck vóór je gaat vliegen.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je zoiets voor hebt, kun je ook met een bezemsteel de uitlaat dicht houden. De motor smoort dan.
    Ik heb ook weleens iemand een deken op de rotor zien gooien. De motor bleef toen vrolijk door gillen tot hij vastliep.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En alle stuurfuncties controleren in drievoud:
    1. voor motorstart, dan besturingsproblemen nog te horen
    2. motor stationair, als er besturingsproblemen zijn dan liever constateren bij laag vermogen
    3. motor volgas, op het veld!, nog aan de grond, als er storing zijn dan liever nog niet vliegen constateren.
    Vijf elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2018
  13. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amersfoort
    Thanks.
    @allereacties: Dank voor jullie adviezen. M.n. een betere pre-flight check inderdaad en veiliger vliegveld zoeken. (Een club lijkt me niets voor mij en onhandig kwa vliegdagen :( ) ).
    Met deze Heli heb ik overigens al geruime tijd gevlogen, was in perfecte staat en goed afgesteld.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zeggen heel veel mensen... Veel van de mensen die dat zeggen zijn nog nooit op een club geweest.
    Als je een beetje een actieve club hebt, dan is het reuze gezellig. Als ik in mijn uppie ga vliegen ben ik met een uurtje alweer aan het inpakken. Als er wat drukte op de club is, ben ik de hele middag onder de pannen....
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom/waardoor denk je dat? Ik heb hier namelijk wel eens gelezen dat iemand dacht dat het verplicht was om dan gras te maaien.
    In een club zit veel kennis en ervaring, zenders, motoren. En gezelligheid.
    Qua veiligheid vloog ik nooit in mijn uppie met heli.
    Bij de meeste clubs kun je altijd vliegen.
    Modelvliegen mag alleen tussen zonsopgang en zonsonderdag, maar dat geldt ook buiten clubs.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2018
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij ons is er met regelmaat iemand.. geen vaste dagen, gewoon als men zin heeft.
    Je moet alleen een 2e persoon meenemen ( hoeft geen clublid te zijn) ivm veiligheid, bellen 112 bij problemen
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  17. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amersfoort
    Korte update voor geinteresseerden:
    - benzine kill switch is klaar, 3D geprint en getest. Moet alleen nog in het model gemonteerd worden. Zender aangepast en 2 pos switch op ch7. Fotos volgen nog.
    - Besloten om een Flymentor 3D in te bouwen om beter te kunnen oeg=fenene met minder schade .Op Ch8 een 2Pos switch gebouw die schakelt tussen Potmeter voor continue gebruiken van de Flymentor en een 3pos switch, voor bailout gebruik. Momenteel aan het testen en opnieuw inregelen van alle instellingen (servoweg, trimms) op de Flymentor... Fotos volgen.
     
  18. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amersfoort
    Update: het heeft even geduurd door drukke werkzaamheden, maar heden project afgerond. De 3D-print moest nog een klein beetje worden bijgeschaafd..
    Killswitch is getest, gemonteerd en werkt perfect. Zie bijgaande foto's. De servo is aangesloten op een vrij kanaal van de ontvanger en kan via een duidelijke rode schakelaar bediend worden. Servo draait het kraantje dicht en benzinetoevoer wordt afgesloten. Totale kosten: €15.

    Servo-valve prepared.jpg
    Servovalve ready to mount

    Servovalve -ready to mount.jpg

    servovalve_ex_preview_featured.jpg
    De mal

    ServoValve mounted-rearview.jpg
    Achter aanzicht
    ServoValve mounted-sideview.jpg
    Zij aanzicht
    ServoValve mounted-topview.jpg
    Bovenaanzicht: servovalev bovenop benzine taken gemonteerd
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Netjes gedaan, mooi opgelost!
     
  20. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amersfoort
    Laatste nieuws: Ik heb de killswitch weer uitgevbouwd. Het kraantje (origineel bedoeld voor water aquariums) kreeg ik niet mooi benzinedicht en bleef dus lekken.
    De uitgebreide pre-flights checks zijn standaard nu en controle van de benzinehevel. Ook ben ik een inschuifbaar vuilnisgrijpertje aan het regelen om in noodgevallen veilg de benzineslang dicht te kunnen knijpen.
    PS: De raptor pod wordt nu ingebouwd in een Airwolf Fuselage. verslag volgt.
     

Deel Deze Pagina