KM Prinz Eugen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wimo100, 26 nov 2017.

  1. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Verder gegaan met de uithouders van de stuur-en bakboord schroefas. Kunststof strips(2 mm dik) gemaakt. aan de achterzijde, met een ronde vijl over de volle lengte een groef gevijld, waarin de messingen asjes van 2 mm passen. Dan het geheel verlijmd met de asjes en romp. Aan de binnenzijde komt nog een dikke laag epoxy, waarna alles in vorm wordt gevijld, cq geschuurd.

    IMG_20180218_103730618.jpg IMG_20180218_103814936.jpg IMG_20180218_103838589.jpg

    Groeten,
    Willie
     
  2. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Nog even terug naar die af te snijden bovenrand van 1 cm.
    Houd je er dan ook nog rekening mee dat er nog zoiets als dekplankjes op moeten komen?
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo Bouwer,
    Ja, heb ik rekening mee gehouden. Heb al een rol kersenhoutfineer gekocht. En heb de 2 boeken van Willi Fraider aangeschaft. Hij bedekt ook zijn dekken met kersenfineer. Staan ook tips in hoe hij de plankjes snijd, en een afbeelding van zijn snijmal voor deze.

    Groeten,
    Willie
     
  4. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Dus je eerste dek komt ook over de plastic rand van de romp te liggen?
    En daar bovenop de kersenhouten dekplanken.
    Dat kan dan eigenlijk niet, omdat de rechtopstaande rand dan overal dezelfde hoogte krijgt.

    En houd je dan ook nog rekening met een afwateringsgoot aan de dekrand.

    Wanneer ik ooit nog eens aan een totale zelfbouw van een romp begin voor de HMS Cossack, dit voor mij wel belangrijk is om te weten hoe je dat doet.
     
  5. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik maak de breedte van het dek iets groter dan de breedte ban de romp dan ga ik het dek vloeiend maken met de zijkant van de romp. dus schuin waar de romp schuin is, en haaks, daar waar het moet. Het dek krijgt over de breedte, ook een lichte bolling. Verder wat de dekplanken en de goot betreft, ik houd mij gewoon aan de tekening die ik heb.

    Groeten,
    Willie
     
  6. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Ah, schitterend, zelfs een lichte bolling van het dek voor de afwatering.
    Ja, bij de Bismarck was die dek bolling dacht ik 1 mm voor de schaal 1:200
    Bedankt voor de informatie.
    Ik zal het met belangstelling blijven volgen.
     
  7. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    @Bouwer,
    mooie klasse the Tribal-class. Heb ooit een mooi bouwpakket gehad van de HMS Ashanti, van Frog. Weet niet of dit merk nog bestaat. Ik vond dit model mooier dan HMS Cossack van Airfix toen.

    Intussen ook de 2 andere motoren gemonteerd tezamen met het motorspant. Het ziet er nogal slap uit, de 2 spanten, maar dit is maar tijdelijk. De spanten worden nog met elkaar verbonden en krijgen nog hoeksteunen. De 3 schroefassen krijgen allemaal nog een pijpje waarin ik lagervet kan spuiten. Wil proberen om deze op dekniveau uit te laten komen. Maar moet ze dan wel camoufleren op de een of andere manier.

    IMG_20180218_120047992.jpg

    Groeten,
    Willie
     
  8. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Beetje bezig geweest met een van de koepels van het hoofdgeschut. de openingen van de kanons open gemaakt en aan de binnenzijde wat overtollig materiaal verwijderd. Dit wordt niet mijn eerste hoge en relatief smalle schip. Heb geleerd dat alles wat boven de waterlijn uitsteekt, zo licht als mogelijk gebouwd moet worden. Ook de Prinz Eugen is een echte windvanger door zijn hoge opbouw. Daarom doe ik al mijn kunststof delen zoveel mogelijk dunner maken. Alle kleine beetjes helpen. Wat niet uit kunststof wordt gemaakt, wordt van triplex 0.8 en 0.4 mm, of balsa. Accu's worden plat op de bodem gelegd.

    Openingen uitgeboord en gevijld. Links is onbehandeld, de rechtse is zo goed als klaar
    IMG_20180204_115601507.jpg IMG_20180204_115617932.jpg

    Groeten,
    Willie
     
    sjouke vindt dit leuk.
  9. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Grappig die jacht naar grammenwinst.
    Wel een goed idee.
    Doet me denken aan mijn eerste stappen in het bergwandelen.
    Daar hield ik ook rekening met zo licht mogelijke spullen aankopen.
    Daarna werd alsnog geprobeerd het gewicht nog meer te verminderen.
     
  10. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb de HMS Sheffield en een M-fregat gebouwd in het verleden, smalle en hoge opbouwschepen, veel van geleerd.

    Groeten,
    Willie
     
  11. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja Bouwer, bij de Prinz is de bolling 2 mm , dus eigenlijk hetzelfde als bij de Bismarck als je de schaal verdubbeld.

    Groeten,
    Willie
     
  12. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Vandaag een spant gemaakt die het lager voor het roer moet ondersteunen.

    Duidelijk is op de 2e foto de Degausing kabel te zien die om het ronde achterschip doorloopt. Tijdens "Rheinübung"was dit niet zo. De kabel stopte bij het achterschip. De kabel door laten lopen rond het achterschip, is pas in Brest gebeurt. Dit moet ik dus verwijderen.

    IMG_20180223_104256485.jpg IMG_20180223_104335326.jpg

    Groeten,
    Willie
     
  13. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    De overtollige 1 cm hoge rand rondom is verwijderd. Met een klein slijpschijfje in de Dremel. Maar is geen fijn werk, moest een stofkapje dragen, geeft veel stof. Nu nog de rand bijwerken, schuren en eventueel ietwat plamuur aanbrengen waar nodig. Maar heb iets ontdekt. De romp is te breed! Hij zou 21.8 cm breed moeten zijn, maar hij is 23 cm! De lengte 212 cm, klopt wel. Ik kan de romp iets naar binnen drukken waardoor hij wat smaller wordt. Maar dit geeft spanningen. Dus ik heb besloten om hem zo maar te laten. Geeft ook wel weer iets meer stabiliteit op het water, en het gewicht neemt iets meer toe om hem op waterlijndiepte te krijgen.

    De tekening die ik heb(1/100), klopt wel. Dus moet ik hier en daar wat smokkelen met de opbouw. Volgende karwei, de patrijspoorten..................................................................

    IMG_20180223_114948571.jpg IMG_20180223_114932867.jpg IMG_20180223_114922219.jpg

    Groeten,
    Willie
     
  14. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Begonnen met de hoogte van de patrijspoorten af te tekenen. Dit is nog het makkelijke werk, de ruim 200 poorten posities, per kant, is andere koek. Heb op mijn tekeningen pakket slechts een zijde, de stuurboordzijde, waar de posities op staan. Ik ga er gewoon van uit dat de bakboordzijde wel ongeveer hetzelfde zal zijn. Een kniesoor die alles gaat natellen en/of meten. De poorten zelf houd ik op 3.5 mm(met een houtboor), heb ergens gelezen dat de poorten 32 cm waren bij de echte.

    De romphoogte werk ik bij tegen de tijd dat het dek er op komt. Ook de bolle hulpspanten voor het dek worden dan gemonteerd. De bovenste rij patrijspoorten lopen bij de boeg omhoog, dus er zal ook een dek eronder gezeten hebben dat parallel met hoofddek liep. Op de foto moet ik deze lijn nog aanbrengen.
    IMG_20180223_123721312.jpg

    Groeten,
    Willie
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willie, 3,2 mm is ook een gangbare (metaal)boormaat. Gebruik je om 4 mm draad te tappen. Zou de gaten eerst voorboren met 1,5 of 2 mm. Dat loopt minder snel weg bij het aanboren. Succes met deze massaproductie van gaatjes boren. Gr. Klaas.
     
  16. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja weet ik klaas, maar voor M4 moet je Ø3.3 boren:)(ben cnc-draaier van beroep). De fabrikant van de romp vertelde mij dat ik een houtboor moet gebruiken, omdat het materiaal dan niet uitbreekt, en door de punt van de houtboor is het nauwkeuriger positioneren. ik heb al gekeken naar een houtboor van Ø3.2 mm, maar kan er geen vinden.

    download.jpg

    Groeten,
    Willie
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor het antwoord Willie. Met die houtboor zal het niet weglopen. Heb zelf geen ervaring met draaien of verspanende werkzaamheden. Probeer me meestal te redden met datgene wat voorhanden is. Ben benieuwd hoe die lange romp gaat varen. Zal best willen lopen! Succes verder. Gr. Klaas.
     
  18. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt Klaas. Een ander lid van onze vaargroep heeft de Bismarck in dezelfde schaal. Lijkt me mooi als die 2 samen varen.

    Groeten,
    Willie
     
  19. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Wilde beginnen met het boren van de patrijspoorten, maar heb op een site losse regengoten voor de patrijspoorten gevonden. deze zijn voor 3 mm poorten. Ik heb deze besteld en wil wachten met boren tot ik ze in huis heb. Ik heb houtboren van Ø3 en Ø3.5 mm. Volgens de site waar ik ze besteld heb, zijn de regengoten voor de Bismarck 1/100. Dus in elk geval de zelfde schaal als mijn schip.

    Op een fretje zitten er 100 stuks op.
    8096n.jpg
    Groeten,
    Willie
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Willy wat het boren betreft heb ik nog wel tip voor je. Ik boor eerst een 1.5mm gaatje met de dremel daarna, met een houdboor de groots mogelijke boring en daarna ruimen met een metaalboor van de juiste diameter.
    succes hoe je ook besluit te werk te gaan ,
    Marc
     

Deel Deze Pagina