Tekeningen heb ik helaas niet kunnen vinden maar ik heb intussen wel meer dan 50 afbeeldingen van deze truck. Met behulp van deze foto hoop ik de afmetingen van de verschillende onderdelen in te kunnen schatten : Deze voertuigen zijn voornamelijk gebruikt door de Department of Sanitation New York City en de opbouw is van de firma "Weld-Built". De trucks werden veelal gebruikt voor het slepen van defecte vuilniswagens. Voor de juiste wielbasis zal een standaard Bruder chassis verlengd moeten worden. Ik zal eerst een mockup van karton maken. Arjan
Hallo Luchard, ik denk niet dat de takel functioneel wordt. Ik zal al blij zijn als ik een redelijk gelijkend model weet te fabrieken. Qua bruikbare referentie plaatjes is deze video erg zinnig : Dit filmpje geeft een goed beeld van de dagelijkse inzet : Site van "Weld-Built", jammer genoeg niet zo nuttig omdat ze overwegend plaatjes hebben van recenter berging materieel : http://www.weldbuilt.com/35-ton-hydraulic-6c-ramrod-series Groet, Arjan
Een paar foto's van de eerste stappen. Ben begonnen met het verlengen van het chassis met alu profiel, de wielbasis is ongeveer 41 cm. Opbouw van 1.5mm styreen plaat : Voor het bepalen van afmetingen heb ik deze foto gebruikt : Nog een paar sneeuwplaatjes om in de sfeer te blijven : Nog een plaatje van het eerder vertoonde fantasie voertuig : Arjan
Een paar plaatjes van mijn vorderingen, het gaat niet hard, in mijn geval eerder één stap vooruit en twee achteruit ...... Zo kwam ik pas laat tot de ontdekking dat er twee formaten wrecker beds gebruikt werden bij the Department of Sanitation. Helaas blijkt dat de Mack Granite GU uitsluitend gebruikt is met het korte wrecker bed terwijl ik als uitgangspunt een lang bed genomen had .... Ik heb het verlengde chassis dan ook weer terug gebracht naar de wielbasis van een Bruder standaard chassis (dat is wat ik bedoel met twee stappen achteruit ). Ik denk dat de afmetingen van het bed intussen redelijk goed kloppen en hoop nu wat snellere vorderingen te maken. Ik denk dat de achterwielen van het voertuig een grotere diameter hebben dan de voorwielen maar foto's kunnen wat dat betreft bedrieglijk zijn. Bed met Bruder standaard wielen: Marginaal grotere Tamiya CC-01 wielen met een diameter van 7.5cm (in ieder geval meer grip dan de Bruder wielen) : CC-01 wielen met een diameter van 8.7 cm, een beetje een overkill wellicht : Arjan
Ik denk dat de diameter van de banden inderdaad niet meer dan 7.5 - 8.0 cm moet zijn. De onderste rand van de opbouw is bekleed met traanplaat (enkele korrel) en ik ga hiervoor 1/16 JTT traanplaat gebruiken (besteld bij Wheelspin models in UK). Er zit ook traanplaat op de bovenste rand van de opbouw maar om de smalle ronde vorm hier in te krijgen zal niet meevallen. Ik denk dan ook aan folie maar heb in 1/14 - 1/16 schaal maar één product kunnen vinden en dat is dit spul : https://www.ebay.de/itm/Aufkleber-F...598679?hash=item4d706bdc17:g:YfcAAOSwjDZYbNQB Heeft iemand ervaringen met deze folie of zijn er andere alternatieven ? Arjan
Bedankt heren ! Ik ben inmiddels met de wrecker boom (bergingskraan ?) begonnen hetgeen nog niet zo eenvoudig is omdat de hoek van de "affuit" (zo heet dat bij een kanon maar heb geen idee hoe dat bij een kraan heet) moeilijk in te schatten is (45 of 50 graden schat ik). Standaard werd er bij de truck kennelijk ook nog een uitrustingsonderdeel geleverd waarvan ik niet weet wat het is. Is het een lasapparaat, een generator, een compressor of iets anders ? Op bovenstaande afbeelding is trouwens ook te zien dat het dek van het bed ook voorzien was van traanplaat. Nog twee plaatjes van het voor mij onbekende apparaat : Ik heb ook nog deze verwerpelijk seksistische reclame van de firma Weld-Built gevonden Groet, Arjan
Hi, sure looks nice ! Your conversion is no doubt based on the Mack pickup truck. I would love trying to model one in the future : Regards, Arjan
als u de foto van opzij op t beeldscherm verkleint naar tamiya schaal dan heb je alle maten om zo over te meten
Dat klopt Marco en is ook wat ik gedaan heb. Probleem is dat je dan wel een foto moet hebben waarbij het voertuig mooi recht voor de lens staat en liefst ook één van hd kwaliteit . De foto's die ik heb, en zich daar het best voor lenen zijn dan ook nog eens foto's van de lange bergingsopbouw, de korte die ik moet hebben is helaas in een aantal belangrijke opzichten afwijkend. Verder blijft er natuurlijk erg veel verborgen op de foto's zodat de afmetingen van de winch trommels en haspels bv moeilijk in te schatten is. Ik heb wat dat betreft denk ik na lang zoeken gevonden wat ik zoek namelijk tekeningen met afmetingen van de gebruikte Braden winch : http://www.winchesinc.com/catalog/media/documents/ahs10-sales-flyer-1438977964.pdf Ik heb inmiddels ook het bestelde 1/16 JTT traanplaat binnengekregen maar dat bevalt me niet, het formaat van de korrels is goed op schaal maar de onderlinge afstand is veel te groot. Ik vrees dat traanplaat nu typisch zo'n product is dat je maar het best in een fysieke winkel kunt kopen zodat je tenminste goed kunt zien wat je koopt . Groet, Arjan
Is dàt de Braden die ze bij die wreckers nu nog gebruiken? Dat is een tamelijk antiek/aftands beestje, maar goed misschien voor dit doel nog in gebruik, lekker goedkoop... Cor
Hallo Cor, of het precies dit type winch is weet ik niet, het zijn in ieder geval Braden winches met een trekkracht van 30,000 lbs. Uiterlijk lijkt hij ook erg op het exemplaar van deze close up. Wel is deze close up van een ouder type Mack met het lange wrecker bed. Misschien dat de trommelbehuizing wat detail verschillen laat zien met het AHS 10 type maar het formaat lijkt me in ieder geval hetzelfde : Het is me trouwens niet helemaal duidelijk of de Mack GU tow trucks nog steeds in gebruik zijn bij the Department of Sanitation maar in 2016 in ieder geval nog wel. Modernere tow trucks hebben in ieder geval tegenwoordig allemaal een geïntegreerde auto lift (een lift die rechtstreeks verbonden is met/ deel uitmaakt van de giek). Groet, Arjan
Ja, de lepelwagens zijn wel heel populair tegenwoordig, en terecht, want hijsen aan de voorbumper is er al lang niet meer bij.