Nieuw E2k model is daar belangstelling voor ?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Look, 4 nov 2017.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Carbon is niet toegestaan, glas wel, dus een stripje glas dan misschien. Massief balsa blijft overigens prima heel, zo hard gaan we nu ook weer niet.
     
  2. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    Bedankt voor je advies, ziet er goed uit !! Maar Tjarko en Martijn moeten deze vorm goedkeuren. Ik kan ook de vlieger laten beslissen en de keuze geven uit twee stabilo vormen.
     
  3. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    Kielvlak is helemaal klaar en scherp geschuurd. Klaar om gelijmd te worden. Romp is bijna klaar nog de blokjes van de romp boven het stabilo vormen en plakken. Deze heb ik van hard triples gemaakt omdat balsa veel te zwak is.

    Vanmorgen de vleugel onder de pers gedaan, gelijmd, in de achterlijst 2x glas 200gr - 20mm breed, op 30% van de vleugel 220 gram glas uni 50mm breed.
    Kern was 22mm dik na het snijden, 2x 0,8 abachi gebruikt. Meten is weten misschien nieuwe profielen frezen en een nieuw middenstuk maken. Klopt alles dan kan ik het stukje voor boven de vleugel frezen, met 6 radius de hoeken afronden en plakken en vloeiend laten verlopen met de romp.

    Daarna kan ik de romp met 25 gram glasdoek behandelen en alles glad afwerken, spuiten en polijsten.
     
  4. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    plaatjes volgen !!
     
  5. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    Ik kan beter in het stabilo tijdens het lijmen op het triplex op 30% aan iedere kant twee roovings met glas lamineren.

    Idee ???
     
  6. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
  7. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
  8. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
  9. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    Dit is een Strega stabilo met uitsparing voor Dubro 116 scharnieren kan beter een maat kleiner worden, of ik frees een sleuf in het triplex van het stabilo en gebruik een kevlar strook als scharnier ?? Gaarne reactie wat ik zal uitvoeren.
     
  10. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    Martijn heeft een reactie gegeven, twee lagen balsa op elkaar gelijmd onder pers, dan doen ik een kevlar band op de plaats van het scharnier. De vlieger kan het stabilo in profiel schuren en aan iedere kant glasdoek aanbrengen van 44 gram of 60. Evt in vacuumzak doen of aan de lucht laten drogen. Ik breng het altijd dun aan met waterdun epoxy van Wilsor epoxy voor verrot hout, is dun en licht. Evt na het aanbrengen van het glasdoek ligt opschuren en nog een keer dun aanbrengen met schuimroller. Met vacuĆ¼m zak gewone 24 uurs hars gebruiken.
     
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Hoi Look.
    Ik denk dat het stabilo met folie bekleden sterk genoeg is. 5 mm dik balsa toch?
    Als je 2 lagen op elkaar lijmt met epoxy en strook kevlar voor het scharnier
    is een strookje glas bv160 grams 20 mm breed in de voor en achterlijst wel fijn om naartoe te schuren.
    Vind ik al heel chique in een E2K.
    Tipjes met balsa nerf in de vliegrichting is heel mooi, maar een strookje glas kan hier ook. Lijkt me sneller bouwen en bij het in profiel schaven ook fijner.

    Leuk deze updates.. En het wordt vliegweer ik wil er een vliegen...
    Tjarko
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2018
  12. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    Hoi Tjarko, ja daar dacht ik ook al aan. Band 160 is er niet maar wel heel mooi fijn band van 200 gram, dat zal ik in de voorlijst en achterlijst doen.
    Evt kan ik in het midden een strook 20mm 220 gram glas leggen of een streng glasrooving vertel maar of dat nodig is.

    Ik doe altijd tips in de vliegrichting dus dat zal ik nu ook doen geeft meer sterkte. Bedankt weer !!
    Zondag gaan we het kielvlak erop lijmen, morgen de vleugel onder de plaat vandaan halen en meten !!!!!!
     
  13. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    [​IMG]
     
    tjarko vindt dit leuk.
  14. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    Kielvlak is op de romp gelijmd, triplex blokje boven moet ik nog mee in R6 schuren en achterkant moet ik nog afmaken, dan de andere kant.
    Blokje van romspant 10 boven is bijna goed in vorm. Begint wat te worden, vleugel is beplankt iets te dun. Dus nieuwe snijprofielen frezen en nieuwe vleugel maken. Achterlijst is heel erg dun en kan door het glas in de achterlijst naar nul geschuurd worden.
     
  15. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    Kan ik wat Uhu plus aanbrengen is lijm vloeinaad tussen kielvlak en romp ??
     
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Tja dat is nog een hiaat in de regelgeving. Er mag geen fillet gebruikt worden eigenlijk.... maar ja een randje lijm telt dat?
    Niet te druk over maken, maar zeker geen mooie nette fillet want dat mag echt niet.
    Ik lijm mijn v staartjes kops op de romp met onvermijdelijk een lijmrupsje en ook nog een 50grams matje want zonder waaien de staartvlakjes er af. Heb ik helaas ondervonden. Dit wordt gewoon toegestaan ook op de modellenkeuring op de Nationals.
     
  17. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    Nieuwe profielen gefreesd iets dikker gemaakt, nieuwe vleugel gesneden, vandaag weer indekken, laatste romp blokje boven stabilo past perfect ben nu met het allerlaatste roepblokje bezig aan de ander kant, nadeel van goed triplex is dat het keihard is en moeilijk te bewerken maar ook deze kant gaat lukken.
    Vleugel past zuigend op de romp, leve de cnc frees.
     
  18. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    [​IMG]
     
    tjarko vindt dit leuk.
  19. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    [​IMG]
     
    tjarko vindt dit leuk.
  20. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    Aan de achterkant is een 5mm vrij zodat het fineer elkaar kan raken met indekken, twee bandjes glas ertussen dan kan de achterlijst tot nul geschuurd worden.
    Ik heb nu 600 mm vleugellengte om in te dekken dan het blokje boven de vleugel maken en lijmen en vloeiend maken. Bijna klaar om af te gaan werken.
     
    Robinio en tjarko vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina