Zelfbouw ontlader.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Roelof, 19 mrt 2018.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    In amerika bij het modelracen zijn de iChargers met een externe weerstandsbank erg populair. Het ontladen gebeurt met 40A als vaak ook het laden....
    SkyRC heeft onlangs een 30A ontlader geïntroduceert en schijnt in de autowereld gretig aftrek te kennen. Het schijnt dat bij dergelijke hoge stromen de interne weerstand beter wordt, zeker bij stockracing waar we met slappe motoren rijden schijnt de winst merbaar te zijn door even een flinke snelle ontlading op de accu los te laten. Overigens is deze bouw puur op 2S accu's gebaseerd

    Met nog een LiPo monitor/Alarm in de doos welke ook nog eens op voltage instelbaar is dacht ik een goede basis te hebben voor een ontlader.

    [​IMG]

    Als belasting dacht ik eerst aan 3 weerstanden van 0.82 ohm om te gebruiken maar een set van 6 was nauwelijks duurder.

    [​IMG]

    Na wat meetwerk op het LiPo alarm werd het duidelijk dat de buzzers met LED geactiveerd wordt dmv een transistor dat naar massa schakelt en zijn plus van de 2S aansluiting komt. Een klein stukje elektronica als een SET/RESET flipflop wat op zijn beurt een relais aanstuurt was de schakeling compleet:

    [​IMG]

    De kleurbolletjes geven de aansluitingen van print naar schakeling weer.

    Door de buzzers van de print te halen en later op de achterkant te solderen komt er een mooi inbouw printje naar voren. Eerst een frame

    [​IMG]

    Dat frame wordt de montage voor in het kastje en tegelijk met afstandsbusjes de houder voor het printje met de elektronica

    [​IMG]

    [​IMG]

    Had een mooi aluminium kasje gevonden, middels een hoekprofiel konden ze rechtop gemonteerd worden en heb ik direct een soort tunnels voor de fans.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met 3 fans aan 1 kant en een rooster aan de andere kant hoop ik genoeg koeling te hebben, op zijn max gaat er 500 watt in warmte omgezet worden.

    [​IMG]

    Uiteraard een paar nette voeten eronder gedraaid uit een staf POM.

    [​IMG]

    Het was wachten op de schakelaars voor een verdere bouw en vorige week kwamen ze binnen, Het verdere passen en meten kon beginnen. Hier het relais en de 100A shunt van de paneelmeter

    [​IMG]

    De schakelaars kunnen ieder een weerstand bij schakelen. Geen is 10A en alle aan is 60A

    De front

    [​IMG]

    En na alle bekabeling gesoldeerd te hebben de 1e test op een half geladen accu

    [​IMG]

    En de max stroom bij een volle accu:

    [​IMG]

    Wel geen 60A maar dat komt ook omdat de spanning niet boven de 8v is als ook de weerstanden in connectors, solderingen en kabels een rol mee spelen.

    En uiteraard een filmpje met op het eind even op een lege accu het idee hoe die afslaat (op 3.2v)

    https://youtu.be/xKiPhEZcbWw
     
  2. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja en? Dat is alleen een belasting van 10A, geen onderspanningsafslag, geen hoge amperages en ook nog eens duurder en ingewikkelder om te maken tov 1 vermogensweerstand.. OK, je kunt pulseren, kan ik ook maken als het moet maar acht het niet nodig.
     
  4. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Je kan zowel op stroom als op weerstand ontladen / testen.
    De afslagen en een Volt / Ampere metertje heb je sowieso al en een li-ion safer kost nog geen euro.
    Het voordeel van deze schakeling is dat je kan ontladen net zoals je in de praktijk doet en de accu's niet met constante stroom / weerstand plat trekt.
     

Deel Deze Pagina