Arrma Senton 6s BLX

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Floyd, 10 okt 2017.

  1. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Bedoelde ballooning inderdaad. Tijdens flink gas geven zakt de achterkant in komt de voorkant omhoog vandaar mijn idee om achter iets stugger te veren.
    Maar betere banden is zeker een optie.
    Bevalt de Servo mount van Ali?
     
  2. Floyd

    Floyd

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    29
    Ik heb nog veel meer last van ballooning aangezien ik op 6s (2x3S 4000mah) rij. Wanneer ik nieuwe banden aanschaf dan tape ik ze in. Meestal 'el-cheapo' banden en velgen van Ali expres. 10 euro voor een set. Ze gaan niet lang mee maar het kost dan ook niks en je kunt lekker raggen zonder bang te hoeven zijn dat er wat kapot gaat. Ballooning hou ik altijd wel een beetje. Je zou de banden in kunnen wikkelen met sterk visdraad. Persoonlijk vindt ik dat maar gedoe. Een andere optie is gewoon dure banden aanschaffen en dan betaal je zo 80 tot 100 euro voor een goeie set.

    Die servo mount bevalt hartstikke goed! Hij stuurt nu veel directer en de servo zit lekker stevig op zijn plek.
     
  3. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    @RoyV: Leuk om te lezen dat je ook een Senton hebt gekocht. De Senton is een prima auto en enorm degelijk gebouwd omdat hij vol zit met 1:8 techniek terwijl het eigenlijk als een 1:10 auto beschouwd mag worden. Het is de kleinste in mijn collectie naast de Kraton, Outcast en nog 4 bigscale benzine auto's. Desondanks is het zeker niet de minst leuke auto. Ik rij er graag mee, en durf hier ook nog eens met een gerust hart de kids mee te laten rijden zonder dat er meteen wat kapot gaat. Zeker op 3S is hij ook een hele controleerbare auto voor de kids. Op 6S is het echt een monster en op 4S nog steeds snel, maar wel iets beter in verhouding en controleerbaar. Je had enkele vragen:

    - Opzwellende voorbanden.
    - Bewegende stuurservo
    - Tijdens jumps duikt de senton met zijn neus naar beneden

    Floyd heeft je al goed op weg geholpen zoals ik lees. Ik heb hier echter nog wat aanvullingen op. Ik zelf adviseer ook een paar goede maar goedkope bandjes van Aliexpress aan. Ik heb zelf de wat duurdere bandjes geprobeerd die eerder in dit topic voorbij kwamen maar heb al 3 van de 4 velgen kapot gereden van deze set. Ik rij nu met de Aliexpress banden die Floyd oorspronkelijk ook had, en heb deze ook getaped. Dit helpt al enorm tegen het balloonen. Echter zou ik ook adviseren om een stuk dikkere olie in het center differentieel te doen. Hoe dikker de olie in het center diff hoe meer de aandrijfas van voor naar achter een geheel wordt. Er wordt via deze weg meer power naar de achterwielen gebracht, en dus minder balloonen van de voorwielen. Met hele dunne olie in het midden diff gaat de power erg snel naar de voorwielen zodra de achterwielen weerstand krijgen. Bijvoorbeeld tijdens het optrekken komt er veel gewicht op de achterbanden en kunnen die dus minder vrij rond draaien. In zo'n geval zal met dunne olie in het center diff veel power naar de voorwielen toe verdeeld worden. Bij dikkere olie wordt het midden diff als het ware een stukje gesperd en blijft ook onder last power naar de achterwielen gaan. Ik zelf rij nu met 100.000cst in het midden diff en ben hier redelijk tevreden over. Met 6S blijft er echter veel kracht naar de voorwielen gaan maar goed dat is ook erg power voor een Senton. Ik ga binnenkort experimenteren met 200.000cst in het center diff van de Senton. De olie heb ik al gekocht, nu nog een keer testen. In mijn Outcast en Kraton rijdt ik zelfs met 500.000cst in het center diff, maar dat zijn ook grotere auto's met grotere wielen en meer weerstand dus. Vandaar de dikkere olie.

    Om de flex op te vangen van je servomount zul je deze moeten vervangen voor een aluminium variant. Je kunt gaan voor de bekende tuning merken zoals Hot Racing, GKA Customs of Voltage Hobbies. Echter voldoet die goedkope van Aliexpress ook: https://nl.aliexpress.com/item/1-8-ARRMA-RC-KRATON-ALUMINIUM-SERVO-MOUNT-SET-MAK024/32836537792.html zoals Floyd al aan gaf. Ik zou die plastic in elk geval zeker eruit gooien want die flext echt teveel wat ten kostte gaat van het stuurgedrag en ook je servo levensduur.

    Tenslotte het probleem dat je Senton bij jumps een beetje "nose-heavy" lijkt, dus met de neus naar beneden gaat is waarschijnlijk te wijten aan je rijstijl zoals Floyd al aan geeft. De Senton is volgens mij vrij goed gebalanceerd qua gewicht. Door middel van gas te geven op het moment dat je de schans verlaat kun je de auto wat achterover laten leunen in de lucht zodat je mooi land na een sprong. Mocht je teveel gas hebben gegeven waardoor de auto vrijwel met de neus omhoog is komen te staan in de lucht, dan kun je door kort te remmen de neus weer naar beneden krijgen. Dit alles is een gevoelskwestie en de timing is van grote invloed. Teveel gas en je klapt achterover waardoor je op je dak land. Teveel remmen in de lucht en je duikt met je neus in de grond. Het corrigeren in de lucht vergt dus wat oefening. De Senton is wel een goede auto om dit mee te oefenen. Een Arrma Outcast bijvoorbeeld reageert heel snel op gas en rem inputs vanwege het korte chassis in combinatie met de grote backflip banden. Daar kun je op 6S met gemak dubbele of zelfs driedubbele backflips mee maken. Dat zal met de Senton was lastiger zijn vanwege de kleinere bandjes. Maar een kleine correctie in de lucht moet goed mogelijk zijn. Op 4S zal dit echter lastiger zijn dan op 6S omdat je op 6S veel meer power hebt. Succes!!
     
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Bedankt voor alle tips. Het rijden springen gaat al een stuk beter. Inmiddels een setje dynamite trigger bandjes aangeschaft.
    De originele wielen zaten vol zand. Inmiddels alles wel losgehad en leeggemaakt. Piep werk doe ik geen tweede keer meer. Zowel de nieuwe als oude banden voorzien van gaatjes en de gaatjes in de velg afgeplakt.
    Ben benieuwd hoe deze bandjes het gaan houden.
    Tevens een kap van de wit rc kapen geplaatst. Dit bevalt wel.
    Originele was al gescheurd deze nu verstevigd met hot glue en glasmat tape.
    Servo mount is onderweg.
     
  5. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Bandjes zijn iets groter. Waardoor ik de body mount iets hoger moest zetten. 1524600310816.jpg
     
  6. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Doordat ik de body mount hoger moest zetten kwam ik erachter dat er een scheurtje in de body mount zit (links en rechts?Is deze in alu te verkrijgen? 1524600465548.jpg
     
  7. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Dit is de kap 1524600553873.jpg
     
  8. Floyd

    Floyd

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    29
    Ik heb die bodymounts nog niet gevonden in aluminium. Alleen de kunstof sets. Je zou dit scheurtje wel kunnen lijmen lijkt me. Secondenlijm is sterk zat. Ik zit zelfs trouwens te kijken naar die magnetische bodymounts... beetje dit type.

    Gisteren is mijn ESC doorgefikt. De auto reed niet lekker.... steeds wanneer ik gas gaf stopte hij. Ik dacht eerst een binding probleem met de radio maar sturen werkte wel. Vreemd dacht ik... accupack er even af en weer opgezet.... weer gas gegeven... noppes. En toen een geknetter en een beste steekvlam uit de ESC. Snel de accu kunnen afkoppelen terwijl de auto in de fik stond. Ik zal eens wat foto's plaatsen straks.

    Nu moet ik dus sowieso een nieuwe ESC aanschaffen. De huidige 180 versie van de Senton versie 1 is alleen slecht te koop. Ik lees dat ze de nieuwere 185 adviseren maar ik weet niet of dat uberhaupt past... ook moet ik de motor eerst controleren of die nog wel werkt. :eek::eek:
     
  9. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Dat is wel balen van de esc. Hoor wel goede verhalen over de hobbywing Ezrun als vervanger.
    Zijn die magneet sluitingen wel sterk genoeg voor off Road?
    Vind ze wel wijs.
     
  10. Floyd

    Floyd

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    29
    Op youtube staan genoeg reviews van dit type bodymounts. Ook met off road. Ze blijken volgens die reviews sterk genoeg te zijn. Je kunt ze ook kopen via Ali.
    Ik zie dat die EZ run van Hobbywing 2S tot 4S is.... helaas geen 6S...
     
  11. Floyd

    Floyd

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    29
    Ik heb trouwens
    Hier mijn oplossing: zelf gemaakte bodyclips. Leek me sterker maar ook sneller en handiger om van 2 bodyclips 1 lange te maken. Je raakt ze ook niet meer zo snel kwijt! :D
    20180429_205917_1525028860625_resized.jpg
    20180429_210021_1525028858851_resized.jpg

    En hier de doorgefikte ESC *huil huil* 20180429_210052_1525028857162_resized.jpg
     
  12. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Handig die lange body clips.
    Gelukkig is de rest niet afgefikt.

    https://www.eurorc.com/product/1153...MIvu6s06vg2gIVDzwbCh0tvwSQEAAYAyAAEgKAofD_BwE

    Hier een koppeling naar de esc 6S.
     
  13. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Weet trouwens niet hoe oud de arrma is maar er zit 2 jaar garantie op de electronica volgens mij.
     
  14. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Hoe monteer je die magnetische body posts? Als iemand het eens gaat proberen hier ben ik wel benieuwd naar de foto's. Ik krijg er even geen beeld van.

    Ik heb van het weekend trouwens zelf ook nog heerlijk gereden met de Senton. Onroad dit keer met de onroad bandjes van Aliexpress die ik eerder in dit topic al eens had doorgestuurd. De enorme grip waardoor de auto om kiept in de bochten lijkt er nu een beetje vanaf te zijn. Ik kon nu vrij gecontroleerd driften met de Senton maar toch nog enorm strak sturen. Het was erg leuk om op deze manier eens met de Senton te knallen. Ik had een parcourtje uitgezet met een paar degelijke pionnen die ik onlangs heb aangeschaft. Voorheen had ik die van de Action maar als je daar een keer tegenaan rijdt dan zijn die meteen kapot. Deze krijg je niet zomaar kapot. De bandjes slijten trouwens wel enorm snel. Ze hebben mega grip maar dit gaan ten kosten van de duurzaamheid. Na twee 5000mah 4S accupacks zijn de bandjes volledig kaal. Ik rijd er echter mee door tot dat ik op de inserts zit. Ze hebben mij volgens mij een tientje gekost dus op zich niets van te zeggen. Zie onderstaande foto voor een sfeer impressie :koud:

    Senton circuitje.jpg
     
  15. Floyd

    Floyd

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    29
    Mooi plekje om te knallen met de on-road bandjes! Ik heb dezelfde en ze zijn inderdaad erg 'grippy'. Nog niet veel mee gereden aangezien ik in een nieuwbouwwijk woon en alles onder het zand zit, inclusief de wegen. (elke week je auto wassen en je oprit vegen :hammer:)

    Die magnetische body mounts: Het nadeel is dat je 2 delen hebt waarvan het gedeelte welke aan je Body bevestigd zit altijd gelijmd is. Het gedeelte welke op je bodystruts zit is er in veel varianten:
    Deze versie zet je zo op je bodystruts met een inbusschroefje. Enkel de auto verwijderen en deze plaatsen.
    Deze versie zit om je bodystrut geklemt met een schroefje. Ook wel cool. Ze zijn zelfs verstelbaar.
    Deze versie is meer een beugel die meer stevigheid geeft.

    Je zou, mocht je niet willen lijmen, kunnen proberen om gaatjes te boren in de magneetjes die op je body gaan. Wel even verzinken natuurlijk. Moertje erop en klaar. Dan zie je dus moertjes aan de buitenkant bovenop je body... moet je ook maar mooi vinden... :rolleyes:

    Thanks voor de link, wel een dure versie. Ik vraag me af of ik niet beter gewoon de originele er weer op kan zetten.
    Hier gevonden voor 90 euro... Of is de originele echt zoveel slechter en kan ik beter de nieuwere versie kopen?

    Namaak chinees voor 66 piek....

    Ik heb geen idee... ik heb mijn Senton 2de hands gekocht dus lijkt me dat ik sowieso geen garantie heb...
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
  16. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Midden-Limburg
    Wat kostte die onbreekbare body trouwens van De Wit RC kappen als ik vragen mag? Heb je nog stickers of een wrap in de planning staan of laat je hem gewoon zo?
     
  17. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    De kap koste 55 euro. Ik heb hem iets opgeleukt met carbon wrap en alutape.
     
  18. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Hierbij een foto. Wil er niet te veel moeite in steken want gebruik of misbruik de kap flink 1525179771826.jpg
     
  19. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Mijn vriendin wilde er ook een en dat moest de typhon worden. Ik heb mijn oude savage x ingeruild en een ps3 verkocht. Nu heeft ze de outcast. Kwijl die senton valt wel een beetje in het niet hierbij.
    Speciaal een waakhond aangeschaft om de auto's te bewaken. Ze wilt kennelijk niet dat ik ermee rijdt 1525179914081.jpg
     
  20. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    De esc die je stuurde van 90 euro is de oude versie tegenwoordig zit er een 185 blx in. De oude 180 schijnen weleens in rook op te gaan
     

Deel Deze Pagina