Interesse peiling project F14 Tomcat schaal 1:7.7

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Viperman, 21 mei 2018.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Al een jaar of 15 ben ik in het bezit van een epoxy romp van een F14 Tomcat lengte ongeveer 2,5 meter.

    Het is altijd mijn bedoeling geweest om van dit model een mal te maken en daar een vliegende kist uit te halen.

    Het origineel is hier zeker te zwaar/niet geschikt voor.

    Ik kan niet met zekerheid zeggen om welk fabricaat het gaat, maar de romp kwam destijds via via uit Duitsland, ik heb een vermoeden dat het om een Liebetrau product gaat, kan er alleen enkele oude foto’s van vinden op een Duits forum.

    De F14 heeft ongeveer 10 jaar bij een vliegmaat gelegen die hem mal klaar zou maken, echter is hij zover niet gekomen, er is eigenlijk weinig gebeurd buiten dat het model na al die jaren wat lichte schade heeft opgelopen.

    Nu ligt het model alweer 2 jaar stof te happen bij mij thuis.

    Heb met de gedachte gelopen om alles maar van de hand te doen, maar zou hem toch een keer willen bouwen.

    Tijd, andere projecten, mijn gezin geven me echter de komende (10 tallen) jaren geen mogelijkheden dit alleen te verwezenlijken.

    Hetgeen wat ik heb bestaat uit een romp (met swing-wing vleugelophanging), 1 vleugel, 1 stabilo en 1 kielvlak en het intrekbaar landingsgestel (Volgens mij van Hawe, erg zwaar).

    Wat ik zeker mis, cockpit kap/frame, spanten, indelingen, tekeningen, zwaartepunt, roeren (uitslagen) etc.

    Nu vroeg ik me af of er misschien mensen zijn die interesse hebben om mee te doen aan dit project?

    Wat moet er grofweg allemaal gebeuren;

    -Romp verstevigen en strakzetten.
    -Er zitten paneel lijnen op, echter nogal diep, waarschijnlijk beter om alles dicht te zetten en opnieuw detaillering aan te brengen.
    -Mallen maken van de romp.
    -Vleugels, stabilo’s en kielvlakken kopiëren, lijkt me het beste om eerst uit piepschuim/hout te maken, eventueel later uit een mal.
    -Spanten, vleugel ophanging (swing-wing) tekenwerk etc..

    Ik heb nog niet nauwkeurig gekeken naar de schaalgetrouwheid, mag voor mij ook semi-schaal, maar mochten er geïnteresseerden zijn om beter schaal te maken dan kan dat best een optie zijn.

    Wat mij ook erg aanspreekt is het model “beplaten” met dunne folie/plaat waar alle detaillering in gedrukt word, zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar zie hier op het forum erg mooie resultaten.

    Zelf heb ik een beetje ervaring in het strakzetten en spuiten, maar niet meer dan hobbymatig, wel heb ik meer dan 20 jaar ervaring in het maken van mallen en modellen.

    Ik ben in het bezit van een CNC portaalfrees, dus spanten e.d. frezen is geen probleem, kan redelijk overweg met spanten tekenen enz., maar ben nog niet zover dat ik een hele vleugel in 3d kan tekenen

    Eigenlijk sta ik voor alle opties open, mag in clubverband, of (enkele) individuen, in eerste instantie wil ik de mallen zelf maken, maar als er iemand interesse heeft om dat te doen dan sta ik daar ook voor open.

    Alles reacties zijn in eerste instantie welkom, van strakzetten tot detaillering of cat tekenen.

    Iedereen begrijp dat dit geen beginnersprojectje is, dus ik verwacht wel dat er mensen reageren met wat ervaring op bovenstaande, dit is ook geen project wat in een paar weken/maanden klaar zal zijn, er zal veel werk verricht moeten worden voordat de eerste kist uit de mal komt.

    Nu denken jullie dat is allemaal leuk en aardig, maar ooit als alles klaar is, wat krijgen wij er dan voor terug?

    Dit hangt af wat we afspreken natuurlijk, vind het nog te vroeg om hier uitspraken over te doen, maar het minste is toch wel een product uit de gemaakte mallen.

    Ik ben niet op zoek naar 1 of meerdere mensen die voor een bepaalde prijs bepaalde werkzaamheden uit willen voeren.

    Wie de kosten draagt van dit project zal ook af hangen van de gemaakte afspraken, maar het zou logische zijn als de mallen in mijn bezit blijven de kosten ook voor mij zijn, maar wie weet, misschien wil iemand anders de uiteindelijke mallen wel hebben.

    Wel vind ik het erg belangrijk dat er duidelijke afspraken gemaakt worden, wie doet wat, geen tijdsdruk, maar neem niet meer hooi op je vork dan je aan kan.

    Het is niet mijn bedoeling om seriematig vele modellen te maken en te verhandelen, mochten er andere zijn die dat wel willen dan sta ik daar voor open, maar voor mij blijft het hobby.

    IMG_1979.JPG

    IMG_1980.JPG

    IMG_1981.JPG

    IMG_1982.JPG

    IMG_1983.JPG

    IMG_1984.JPG

    IMG_1991.JPG

    IMG_5505.JPG

    IMG_5554.JPG

    IMG_5556.JPG
    Nogmaals, alle serieuze reacties zijn welkom, kan via dit draadje of via PB.

    Ik ben benieuwd.

    MVG
    Edwin.
     
    gpman en Berto vinden dit leuk.
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Pfoe, wel heel mooi zeg!!!
     
  3. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Van wie is het origineel. Misschien heeft Dutch RC Kits hier in wel interesse.
     
    Berto vindt dit leuk.
  4. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Edwin,

    De F-14 staat al 30 jaar op nr1 van mijn "jets whish-list" en laat ik nou ook ontzettend graag 3D tekenen (doe ik ook o.a. voor mijn werk). Een voorbeeldje vindt je in dit draadje: http://www.modelbouwforum.nl/threads/mijn-eerste-gr130.158778/ .
    Als je interesse hebt wil ik wel het 3D tekenwerk in Inventor doen voor dit project. Laat maar even wat je denkt.

    Gr. Raymond.
     
  5. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Hey Edwin,

    zoals je wel ziet aan m'n avatar ben ik ook een Tomcat-fanaat, meer zelfs, ik heb er één..... De Skymaster versie, en die is schaal 1.75, of 2.55m lag en 2.66m span.
    door omstandigheden, waaronder het feit dat ik de afgelopen tijd amper aan vliegen toekom, laat staan met jets en zeker met dit ding ben ik nog niet verder gekomen dan de maiden. daarvan kan ik je wel zeggen dat dit toestel, ondanks z'n gewicht van 28kg droog, vliegt als een trainer. Met z'n vleugels open wel te verstaan... ;-)

    Nu, net als't origineel is't model een héél complex toestel: 2 turbines, 14 servo's, 6 electronische en één mechanische klep, vleugelverstelmechanisme, noem maar op........Skymaster heeft, in tegenstelling tot véél anderen die't ooit aangedurfd hebben, wél hun huiswerk goed gemaakt. Dit los van't feit dat't toestel mijn inziens een pak lichter zou kunnen -met de full carbon vleugels kan je volgens mij iemand de kop inslaan- en dat't netter mocht gebouwd zijn én schaalgetrouwer. Groot verschil met mijn (om dezelfde redenen nog niet ingevlogen) Fortune van T-one models, wat wel topkwaliteit is.

    Wat maakt deze Tomcat dan zo bijzonder? zwakke punt van alle andere tomcat-modellen die ik ooit gezien heb houden het scharnierpunt IN de vleugel. en daar gaat't fout: het origineel is op dat punt zo dun dat je in een model daar géén deftig scharniermechanisme kan inbouwen, en bovendien moet je enorm sterke en zware vleugels bouwen om al die krachten die op één punt samenkomen te ondervangen. Bovendien moet je om 't toestel enigszins te kunnen transporteren de vleugels en stabs kunnen verwijderen. en dan heb je telkens mogelijks afwijkende instelhoeken.... Bij Skymaster is't scharnierpunt uit de vleugel gehaald, en plugt deze dmv massieve (20 en 10mm) carbon rods in een alu scharnierblok. Scharnieren zelf zijn conische lagers. De verbindingen tussen de 2 blokken zijn uitgevoerd in 3mm carbonplaten (2). Met deze constructie zijn alvast de 2 klassieke problemen van de baan: met de carbon staven kan je de belastingen in de vleugels goed spreiden, en met't vaste scharnier heb je telkens de perfecte instelhoeken.
    Tweede belangrijk punt: eigenlijk is de vleugelbalk zelf niet rechtstreeks met de romp verbonden. Het main gear en de centrale balk vormen samen één geheel, en het is het gear wat de balk met de spanten verbindt. Het gear zelf is gebouwd zoals 't origineel, want ook voor een klassieke retract heb je géén plaats. Tegen de achterste spant zit een plaat met het scharnierpunt van de hoofdpoten, en deze is ook verbonden met een alu balk die naar de voorste spant loopt. Aan deze balk zijn dan de scharnierpunten en de centrale balk geschroefd. Héél die centrale balk en dus ook de vleugels zitten dus aan't gear vast met 4 bouten (5mm dacht ik.). alles bij elkaar een erg mooie en ingenieuze oplossing. Een toestel om elke dag mee te vliegen zal't nooit worden, maar't neemt toch een groot deel onderhoud en giswerk weg....

    Als je wilt ben je steeds welkom om'm eens IRL te bekijken en wil ik gerust wel helpen met mijn kennis van het origineel en model. Eén ding kan ik je zeker meegeven, hoe complex 'ie ook is, de rillingen over je rug als je z'n profiel ziet in de lucht en 't geluid hoort van de 2 turbines........nothing comes close.....en geef toe, we willen toch allemaal een beetje "Maverick" zijn...... ;-)

    I feel the need, the need for speed!

    Wim
     
  6. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Wim, bedankt voor je uitgebreide reactie, heb wat plaatjes bekeken op het net en de opbouw van de Skymasters is inderdaad goed over nagedacht en zeker toe te passen. Ik wil tzt zeker gebruik maken van je aanbod om eens langs te komen om jouw F14 te bekijken.

    Raymond, mooi tekenwerk, kan ik alleen nog maar van dromen ik hou je op de hoogte.

    Zijn er nog meer geïnteresseerden?

    Edwin.
     
  7. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Edwin,

    zeker welkom, geef maar een gil!

    W.
     

Deel Deze Pagina