Jos, Zie tussen motoren en assen een enkele kruiskoppeling. Nu je de boot nog moet bouwen raad ik je aan om deze koppelingen uit te breiden naar dubbele kruiskoppelingen. Dan is het uitlijnen lang zo kritisch niet en heb je minder last van herrie en vermogensverlies. In theorie kan een enkele kruiskoppeling volstaan, maar dan mag er in de uitlijning absoluut niets mis gaan. En als na verloop van tijd je romp iets vervormt heb je daar met een dubbele kruiskoppeling geen last van. Al enig idee welk soort schip je gaat bouwen? Gr. Klaas.
Jos, voor toekomstige zoekers/lezers is het handig om Fairmount Alpine, Billing Boats in de titel op te nemen . Titel kun je wijzigen middels Topic Tools bovenaan de pagina. Na twee dagen worden titels en berichten bevroren, na die periode moderatoren middels klik op Meld onder bericht vragen om te wijzigen. Welkom ook Wat heb je zoal al gebouwd? Of allemaal nieuw voor je? (ik geen botenbouwer)
Heb dat inmiddels gedaan Ik heb 30 jaar geleden de Zwarte Zee gebouwd ook van Billing boats maar die was statisch. Dit wordt echt een rc model. Jos
Succes met de bouw Jos en hou ons op de hoogte van je vorderingen. Ook voor jezelf is een bouwverslag leuk en je doet een hoop advies op. Gr. Klaas.
Wat begon als een geintje wordt nu toch wat serieuzer. Een foto van het vast lijmen van het achterdek. Wat mij wel opvalt de de grote kwaliteit van het bouwpakket van Billing boats. De zwarte zee die ik jaren geleden gebouwd heb was niet van de kwaliteit van de Fairmount. Het kost natuurlijk wel wat maar je hebt wel wat voor je geld De platen zijn werkelijk perfect met de laser voor gesneden en alles past ook perfect. Groetjes Jos
Er komt vorm in Jos! Wel raad ik je aan om voor het beplanken van de romp het spantenraam ondersteboven op een bouwplank vast te zetten. Dan blijft het spantenraam goed in model en is er geen kans dat de romp scheluw trekt. Bij het beplanken om en om werken, dus niet eerst de ene kant en dan de andere. Zo voorkom je spanningen door het drogen van hout en lijm. Bij het bouwen van mijn tweede schip verzuimde ik de romp te fixeren eer ik het dek erin lijmde. Nog steeds erger ik me aan de (lichte) wrong, die in de romp zit. Succes verder! Gr. Klaas.
Bedankt voor de tips Echter de romp van de Fairmount wordt maar voor een klein deel met latjes beplankt. Grote delen bestaan uit triplex platen waarbij het risico van krom trekken minder aanwezig is volgens mij. Ik zal het wel in de gaten houden. Tzt zal ik ook wat foto's posten hoe dit eruit ziet. Groetjes Jos
Dag Jos. Als je de romp klaar heb,en de plaats van de accu"s heb bepaalt frees dan de spanten op de bodem weg. In het boek je staat dat er nog een bodem in moet. Ik heb de accu"s plat op de bodem liggen. Anders word het veel te rank. ( accu"s te hoog )
Dag Jos. Als je de romp klaar heb,en de plaats van de accu"s heb bepaalt frees dan de spanten op de bodem weg. In het boek je staat dat er nog een bodem in moet. Ik heb de accu"s plat op de bodem liggen. Anders word het veel te rank. ( accu"s te hoog )
Mooie foto's. Zo ver ben ik nog niet. Ik had wel al gezien dat de motoren er ook er laag in komen vanwege de vrijwel horizontale positie van de schroefassen. Accu's zo laag mogelijk is volgens mij altijd het beste. Groetjes Jos
Geen twee kruiskoppelingen achter elkaar in bouwen, geeft alleen maar extra herrie, middel is erger dan de kwaal. Gewoon goed aandacht besteden aan je uitlijning en dan kun je gewoon perfect met één kruiskoppeling per as werken. Scheelt ook nog eens inbouw lengte...
Mag ik dat met je oneens zijn Adam? Als je het goed doet ligt alles zo goed in lijn dat een starre koppeling volstaat. In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk hoor en zie ik voorbeelden met een hoop herrie. Om een voorbeeld uit mijn eigen vloot te nemen; De romp van de Smit Nederland is zo week dat deze op de standaard een andere vorm heeft dan plat op het bureau of in het water. Dat heb ik "opgelost" door er dubbele kruiskoppelingen in te zetten. Natuurlijk had ik ook de romp kunnen versterken tot een onvervormbaar geheel, maar dat was aanmerkelijk duurder uitgevallen. Vergeet niet dat jij een bouwer bent op een veel hoger niveau dan menig ander en dat zoiets dan moeilijk(er) haalbaar is. Al mijn geknutsel vindt plaats aan een bureau, met minimale hulpmiddelen. Belanrijkst is dat we plezier aan onze hobby beleven, zowel in het bouwen als in het varen. Gr. Klaas.
Dat mag want dat ben ik ook met jou.... Blijf er bij dat als je voldoende aandacht aan de uitlijning besteed een dubbele kruiskoppeling niet nodig is. En "aandacht" betekend dus ook zorgen voor een voldoende stabiele fundatie.....
Hier bij een voorbeeld. Het vaart al jaren goed met een enkele koppeling. ( en sterk ) Ik zou geen dubbele koppeling gebruiken. De accu"s gaan dan te ver naar voren. Deze foto is met proef varen om de plaats van de accu"s te bepalen. Grt Rob.