lek stroom in me boot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door heli pedro, 21 jun 2018.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    'Me' lezen als 'mijn' en 'moters' als 'motoren' . Is een moderniteit die je wel vaker leest.
     
  2. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    hierbij paar foto.
    de 2de foto is van de nieuwe positie van de wago ubec en voeding apm derde foto is de apm en compass.


    30706309_1666895733396194_2705349317920555008_n.jpg 36026142_1741885652563868_1764577108719304704_n.jpg 36063544_1741881062564327_3078539043449864192_n (1).jpg
     
  3. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    de wago worden in het wereldje vaak gebruikt als aan sluit klemmen omdat er gewoonweg teveel eletronica in de boten komt om alles te solderen.
    mvg pedro
     
  4. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    nu de eerste nieuwe bedrading
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    sebiet verder doen tot de boot terug kan draaien, dan test als nog niet opgelost is met de nieuwe bekabeling en plaats elektronica ga ik de test doen van lek stroom zoals beschreven in de eerste reactie's
     
  6. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    zie zo boot zit terug samen.
    terug van datte.
    de testen gedaan met de kabel tussen de 2 assen leverde geen afwijking op dus boor deed het correct zoals op het droge.
    test gedaan omh waarde gemeten tussen de assen 0.235omh
    test gedaan voltage tussen zwart wago en de as van beide motoren schommeld tussen de 0.220 en 0.280millie volt.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind ik vreemd.... 0,2 Ohm tussen de assen is nogal een behoorlijke geleiding.... Had verwacht dat dat in de kilo-Ohms zou liggen.
     
  8. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    oplossing is kunstof koppeling maar het neemt niet de oorzaak weg.
    opzet ene boot is een esc van ali die 320amp kan samen met raboesch high torque 6000 rpm moter die een 2.5amp trekt per moter.
    2de opzet is robbe rocraft 15/20amp esc met de raboesch high torque 5000 rpm moter die ook een 2.3amp trekt per moter.
    beide verbonden met dezelfde koppeling zoals in de foto eerder en gemonteerd op een alu steun die gekit is in de romp.
    de voeding is een 3s lion accu 11.4ah
     
  9. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Even een hele andere benadering Pedro;
    je schreef dat je ook last had van afwijkingen in je kompas en dat je dus die rare verschijnselen krijgt als de voerboot op het water gezet wordt.

    De foto's laten inderdaad een mooie romp zien die niet elektrisch geleidend is, maar de voerbak die er binnen-in staat ziet eruit alsof deze van blik is.
    En daar heb je dan heel mooi de antenne's tegenaan geplakt van de ontvanger; wel weer in een goeie 90 graden setup zoals de fabrikant voorschrijft.

    Ik denk dat je problemen komen door een samenkomst van omstandigheden; wateroppervlak en die voerbak verstoren je signalen.

    Plaats je GPS unit en ontvanger eens op een mast van 30-40 cm hoog en kijk dan of het probleem er nog steeds is.

    Ik denk namelijk dat je het probleem in die richting moet zoeken en niet in je assen.
    De voerbak is al niet gunstig voor je ontvangst gerelateerde elektronica en als je daar dan het wateroppervlakte bij optelt valt je ontvangst bijna compleet weg en krijg je dus vreemde storingen.
     
  10. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    de voerbak kleppen zijn net zoals de hanse romp gemaakt uit polyester dus niks blik enige metaal er in de voerbak zit zijn de 2 alu assen van 8mm die de kleppen doen kantelen. en in de gehele boot zitten nog 2 moter steunen in alu van 4mm , en een handvat van 5mm in alu, das het enige metaal in hans de boot
    het compass probleem is opgelost door de boot te her bedraden intussen.
    dus als de boot draaid op droge of in het water blijft het compass in de juiste richting.
    intussen nog paar test gedaan als de assen los zijn van de moters meet ik op de assen 5a6komh op de moter met spanning erop 0.235omh.
     
  11. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    en even verduidelijken de boot vaart manueel perfect via de stearing van de apm.
    vanaf de auto mode of de rtl mode word opgezet gaat het fout
     
  12. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Yup dat bedoel ik ook, het gaat fout als je afhankelijk wordt van een goede satelliet verbinding. Met hoeveel satellieten heb je verbinding?
     
  13. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    verbinding met satelieten shommelt tussen de 13a18sat
     
  14. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    mensen oplossing is er vermoed ik na nog keertje uit gelegd te hebben aan kennis dat de storing op trad in auto en rtl mode en niet in manueel zou de lek stroom geen invloed mogen hebben.
    heb me draden een zijde aan de moter gedraaid en gespeeld met de reverse van de gas en rudder zodat de boot juist vaarde in manueel en rara eerste test werkt het het euvel van links en rechts gaan is weg boot wil naar zen waypoint varen.
    nu nog gas en rudder juist zetten naar mission planner wand die zit nu andersom op de apm en hopelijk opgelost dus test kan op groter water zodat ik route kan plannen.
     
  15. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Aah okey, ja als je de apm omgedraaid wilt laten werken dan doet 'ie rare dingen ;)
    Ben benieuwd.
     
  16. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    ik ook het waggelen is gedaan maar heb de indruk hij nu enkel nog recht door vaart in auto testje op de vijver.
    mischien eens groter water op zoeken om te proberen.
    ook staat de cruis snelheid op 1m/sec en hij gaat volle bak.
    mvg pedro
     

Deel Deze Pagina