Goede NiCd / NiMh cellen voor hoge stromen?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Gerben, 22 jun 2018.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk een vraagje voor de auto-racers onder ons: wat zijn momenteel goede NiCd of NiMh cellen die een hoge stroom kunnen leveren?

    Voor mij logger-tester zoek ik een 1S pack was gedurende 2-3sec 200A kan leveren, dan een pauze van 2 sec en weer 2-3sec 200A. En dat gedurende 4-5 cycli.
    Daarna een langere pauze, die 1-5 minuten duurt (wisseling van logger), waarna het spul van voorafaan begint.

    Ik zie op de HK site een 5000mAh cel, die 10C zou kunnen leveren. In theorie heb ik dan aan 4 cellen genoeg (parallel), in de praktijk zal dat wel op 8 stuks uitkomen. Maar of die cel dat ook echt kan, en of er betere cellen zijn? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

    Alvast bedankt voor het meedenken,
    Gerben
     
  2. Thedo

    Thedo

    Lid geworden:
    27 sep 2014
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Gelderland
    Is een lood accu geen optie?
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dit zijn wel heel erg hoge stromen voor NiMh cellen. NiCad zou misschien wat makkelijker gaan maar die zijn steeds moeilijker te vinden. Het is eigenlijk onmogelijk dat één cel zoveel stroom zal kunnen leveren of het moet een enorme cel zijn.
    Kijk eens naar DEZE cellen. Het zijn knap grote cellen ("D" formaat) maar de capaciteit is maar liefst 12Ah! Als ze dan 10C kunnen leveren (wordt helaas niet gespecificeerd) zit je al aan 120A en dat is knap veel. Wanneer je er dan 2 of liever 3 parallel zet kan je er dit soort stromen wel uit trekken zonder de cellen te mollen. Zorg wel voor voldoende dikke kabels en dergelijke. Het zal je verbazen hoe snel die heet worden bij dit soort stromen. ;)
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben, kan je geen lifepo4 cellen gebruiken?
    20Ah headway cellen of zo,1S2P?
    Dat kan genoeg stroom leveren.
    Als je met een verlengsnoertje kan werken en 24 Volt dan heb ik nog wel 2 modules die samen 100A continu kunnen leveren bij 24V.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor het meedenken!
    Momenteel functioneert de logger tester op een 2V 300A voeding. Dat werkt prima. Maar die voeding is 'ouderwets' opgebouwd en daarom flink zwaar. Normaliter geen probleem, maar ik wel de tester meenemen naar het WK in Japan, en dan is hij simpelweg te zwaar om samen met alle andere spulletjes mee te nemen. Vandaar de zoektocht naar een lichtere stroombron.
    In de tester wordt de warmte van het testen opgenomen door een koelblok. Nu dus de pulsen van 200A bij 2V, zo'n 400W. Met de stroompulsen middelt zich dat uit en volstaat een actief gekoeld blok van 35cm (GJ nog bedankt voor het koelblok destijds).

    In 1e instantie dacht ik aan een 1s2P 5000mAh Lipo pack. Dat zou de stromen nakkelijk aankunnen. Dat heeft twee nadelen: lipo´s op het vliegtuig meenemen ligt wat gevoelig. En aangezien er toch al vrij veel meemoeten, houdt ik dat het liefst zo beperkt mogelijk. Maar belangrijker, de spanning onder belasting zal zo´n 3.5V zijn. Dat betekent dat de verlieswarmte behoorlijk hoog wordt, 3.5Vx200A in plaats van de huidige 2Vx200A. En er dus een flink koelblok aan te pas moet komen. Een NiCd of NiMh stroombron zou hier perfect zijn, dat miniseert juist de hoeveelheid warmte die afgevoerd moet worden.

    En inderdaad zou het een pakketje van parallele cellen moeten worden. De vraag is nu hoeveel cellen parallel, om deze stromen aan te kunnen.
    Daarom was ik benieuwd naar praktijkervaring met de nog beschikbare cellen. Destijds reden we met de autuo´s de Sanyo 1900SCRC cellen in 5 minuten leeg. Dat is een gemiddelde stroom van 23A, met nog veel hogere pieken tijdens wegrijden uit de bochten. In F5B werd er destijds ruim boven de 100A getrokken uit de 3400mAh NiMh packs als ik me niet vergis. Dan wel extreem voorgewarmd maar het ging.

    Hopelijk komt er nog wat verdere info, anders bestel ik gewoon een paar van die Turnigy 5000mAh cellen om te testen..
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan die 5000 mah Turnigy's uitproberen en als het werkt Ken in Japan zo'n setje laten bestellen.
    Ik denk dat dat beter is dan dat je ze in je koffer meeneemt naar Japan.
    Wanneer is het WK?

    GJ
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    15 Juli vertrekken.
    Wk zelf: 20 Juli (voorwegstrijd) t/m 27 Juli.

    NiMh´s is volgens mij geen restrictie op in het vliegtuig, das alleen op lipo´s.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog 4 nieuwe A123 cellen liggen.
    Volgens de specs kan zo'n cel 120A burst leveren, dus 4S1P moet ruim voldoen.

    Ik kan ze in een doosje stoppen en naar je toe sturen, dan kan je in ieder geval daarmee experimenteren.

    GJ
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Inmiddels heb ik 10 van die Turnigy 5000mAh cellen besteld. Zal die eens testen. Nog even bedenken hoe ik 50A bij 1V ga ontladen. Heb nog een partijtje hoogvermogens weerstanden, daar kan ik wel iets mee denk ik.

    Die LiFePo´s zouden wel makkelijk zijn voor een veldaccutje in Japan GJ. Voor de rompwarmer, ontvanger accu laden en de koeler.

    Groetjes,
    Gerben
     

Deel Deze Pagina