Wie weet wat dit is.

Discussie in 'Speedboten' gestart door NQDtransformer, 11 nov 2017.

  1. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Is die romp geen 82 cm?
    En idd de snelheid zal al hoog genoeg zijn voor een jonge knaap maar 36 mm prop op deze romp is echt wel te klein
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2017
  2. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Moet je bekennen dat ik een fout gemaakt heb. Boot is inderdaad 82cm en de prop die er nu op zit is geen 38 maar 42mm.

    Ik heb een 36mm besteld met een hoge spoed (1,8)
    Wil hem proberen en anders word hij voor de hydro.

    Gr eddy
     
  3. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Vaart best leuk en in de hand te houden zeker, lekker props uitproberen, deze romp moet je echt strak varend kunnen krijgen.
    Succes
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    De CL-08A is 42 mm.
    Dat wippen vraagt om wat fijntuning; plaats van het zwaartepunt in combinatie met de ashoek en eventueel aanwezige deuken in het laatste deel van de bodem.
    De motor is een tweepool en heeft niet zo gek veel koppel, wees voorzichtig met props met hogere spoed.
    Ik heb er nog een paar van liggen, de meeste zijn destijds bij experimenten met grotere props opgerookt...

    Als de snelheid met GPS gemeten is, dan zou ik nog eens meten terwijl je (veel) langer rechtuit vaart, op het filmpje lijkt het een 35-40 km/h, geen 60+.
    Draai de telefoon gelijk even, méér water in beeld is leuker dan veel lucht.

    Groeten, Jan.
     
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Haha dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je zoon van 13 voor het eerst een snelle boot bestuurd.

    Ik heb een GPS tracker op mijn telefoon. Deze in de boot gedumpt en varen maar. Heb een stuk van 50 60M rechtuit gevaren en weer terug, daarna gelijk naar de kant en gekeken. Zou kunnen zijn dat hij iets afwijkt door het glasvezel maar kan volgens mij niet zoveel zijn.

    Wil het zeker nog een aantal keren meten met de andere props. We zullen zien.

    Gr eddy
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo iedereen

    Is al weer even gelden dat ik hier mee aan de gang ben geweest.

    Boot heeft niet stil gelegen hoor. Geregeld aan het varen geweest met de zoon. Na wat afstellen en andere propjes vaart de romp mooi stalbiel en het gestuiter is weg.

    Boot vaart nu zo mooi dat het saai werd dus op zoek gegaan naar de 4070 die ik al eerder in gedachten had.
    Deze gevonden op MP voor net geen 50€ incl verzenden.
    Het is een CoolRC 4072 4pool met 2000kv op 6S.
    De tfl prop is eraf en er zit nu een brons 42mm 1,6p op,gaat als een raket.

    Nu is het weer spannend en het afstellen kan weer opnieuw.
    Image1529579401.716479.jpg
    Image1529579416.663657.jpg
    Image1529579431.883959.jpg

    Steuntje voor de as was gebroken door te hard aandraaien.
    Ben ik een nieuwe voor aan het maken van Alu.
    Themp lipo en motor en ESC na 6min varen.
    Lipo 38 graden
    Motor 28 graden
    ESC 32 graden

    Gr eddy
     
  7. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Denk je ook aan een beetje speling tussen drivedog en stinger? De flexas krimpt onder last.
     
  8. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo lexo.
    Het is een losse flexas kan dus vrij krimpen onder last.

    Gr eddy
     
  9. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Dat is de mooiste oplossing, gebruik ik ook in mijn brandstofboten!
     
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik gebruik niet anders lexo
    Nooit geen last met afstellen. Gebruik ook een dubbele teflon ring met daar tussen een RvS chim
    Werkt goed.

    Gr eddy
     
  11. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Vandaag tussen de buien door 3 mooie runs kunnen maken.

    Alles gemeten met gps en themp meter.

    1e run.
    Trimtabs op 0
    Messing 40mm 1,6p schroef op 6S.
    87km/H
    Lipo themp 41 graden
    ESC themp 36 graden
    Motor themp 38 graden

    2de run.

    Trimtabs op -1,5mm
    Standaard tfl schroef CL-08. = 38mm 1,0p
    77km/H met heel veel toeren. Prop naar mijn idee te klein en te lage spoed. Laat in plane.
    Lipo 31 graden
    ESC 28 graden
    Motor 23 graden

    3de run

    Trimtabs op -1,0 mm
    Alu 44mm 1,4p schroef.
    94,6km/H met nog gas over!!
    Lipo 44 graden
    ESC 41 graden
    Motor 54 graden

    Laatste run heb ik de lipo’s nog iets verder naar achter gezet en de stringer 1mm omhoog gezet. Romp loopt nu heel mooi los en is redelijk tot goed te handelen.

    Gr eddy
     
  12. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Op mijn 13e had ik nog een nikko boot.haha .vind het er netjes uit zien allemaal.grt T.
    Ps kan hij nog veel lol aan hebben
     
  13. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Mooie waarden en tof dat je ze hier plaatst , zo zie je maar wat een verschil een prop kan geven.
    Gr g
     
  14. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Net wezen varen met een setje lipo’s. Alleen gebeurde er dit na 5 min.
    Image1529780375.787763.jpg
    Gelukkig de boot naar de kant gekregen.

    Gr eddy
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Daar kom je goed weg. Hoe is het gebeurd?
     
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Geen idee helikoper.
    De lipo,s waren 75% vol gister ook geen problemen gehad geen gezwollen lipo’s. Ook geen hoge themp,s gemeten zoals je terug kunt lezen.

    Boot ging opeens niet meer volgas en daarna hield hij er mee op. Even wachten en kon weer 2 sec gas geven. Zo naar de kant gekomen.

    Lipo’s zijn 20C tot 40C 5000mah. Altijd netjes geladen en nooit leger getrokken dan 25%.

    Gr eddy
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddy,

    Zonder punctering leest het alsof je met 75% geladen lipo's bent gaan varen, maar ik geloof niet dat je dat bedoelt...
    Echter, als je overwegend vol gas bent wezen varen gedurende vijf minuten, dan zijn de lipo's wel bijna leeg.
    Als er dan één slechte cel tussen zit die té leeg gevaren is dan loopt de temperatuur in die cel heel snel op en kan er dit gebeuren.

    Je hebt mazzel dat je de boel op de resterende stroom in de andere cellen nog aan wal hebt kunnen krijgen zonder fik.

    Had je dezelfde set-up als de derde run van gisteren?
    Maar nu wél met het gas vol open?
    Dan kan dat het duwtje geweest zijn voor de slechte cel.

    Ik heb de data van de GoolRC 4074/2000Kv er even bij gepakt, op 6S is dat wel een behoorlijk 'hotte' set-up met een toerental onder last van ruim 35000 toeren aan een forse prop (44mm).
    https://nl.aliexpress.com/item/Orig...9525-4edd-b410-137cfe729d73&priceBeautifyAB=0
    De motor kan 2800W continue leveren, op 6S heb je het dan over een maximale stroom van rond de 125A.
    Dat is een hoge belasting voor lipo's met 20-40C, zeker aan het eind van de vaartijd.

    Ik denk dat deze set-up bij het wegvaren vanuit stilstand en het accelereren na een bocht, best wel eens piekstromen getrokken kan hebben die hoger zijn dan de lipo's ongestraft kunnen leveren.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2018
  18. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat vermoeden had ik ook Jan. Was zelf ook even aan het rekenen geweest.
    Max A van de motor is idd 127A dit delen door 5A van de lipo kom ik op 26C uit dus zeg maar 30C.

    Gaat mij nu wel een lichtje branden dat een tijdje terug met 3S set up, een lipo flink heet was geworden omdat er een stuk vislijn om de prop zat. Moest een flink stuk half gas terug varen.

    Lipo was toen best wel een beetje bol gaan staan. Maar toen ik de lipo uit de boot had gehaald en deze had weg gelegd was hij al een stuk minder dik. Na 5 min was hij weer normaal. Daarna ook niet weer dik geweest.

    Gr eddy
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Halo Eddy,

    Waarschijnlijk heeft destijds het oververhitten van de 3S je lipo beschadigd en is de laatste run de laatste druppel geweest...

    Groeten, Jan.
     
  20. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dan toch maar achter een setje van 4 stuks 40-60C lipo’s aangaan. Heb geen zin in fik in de boot. Een keer in het echt mee gemaakt en dat staat in mijn geheugen als een zwarte dag.

    Gr eddy
     

Deel Deze Pagina