Dag allemaal, Van mijn broer heb ik een easy star multiplex 1 gekregen waarmee ik met mijn zoontje zou willen vliegen. Er zit geen accu bij. Voor de rest is hij compleet. Ik verwacht dat de originele motor er nog opzit. Er zit een 6 channel receiver in met rolroeren. En een uitgebreide remote control. De oplader die er bij zit is voor een nimh en cadmium accu's. Raden jullie aan een nieuwe lipo accu met lipo lader te kopen? Volstaat 6v 2 cel, of adviseren jullie een zwaardere accu? Ik lees dat de originele motor prima is om te leren vliegen. Ik ben benieuwd naar jullie tips!! Groet, Abraxas
Allereerst, veel plezier met de ES. 't is een prima model om mee te leren vliegen. Als de originele motor echt de meegeleverde 6V borstelmotor is kun je hooguit met een 2S lipo vliegen. Dat levert niet echt veel vermogen maar is te proberen. Op mijn ES heb ik de originele 6V borstelmotor omgeruild voor eenzelfde 7,2 volt motor. Het belangrijkste verschil is dat deze motor iets minder toeren draait. Daarmee kan ik met een 3S lipo vliegen en heb ik iets meer vermogen. Ik zie drie mogelijkheden. Elk begint met contact opnemen met een lokale vliegclub (die is er ook in de buurt): met deze motor en een 2S lipo gaan vliegen de 6V motor vervangen voor een 7,2 versie en dan 3S lipo de borstelmotor vervangen door een borstelloze; dan moet de regelaar ook vervangen Je krijgt vast nog meer reacties en adviezen. Voor ons is het fijn als je laat weten hoe je het gaat aanpakken en hoe het straks vliegt. groet, Erik
Hallo Erik, Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal eens rondkijken wat de kosten zijn. Ik denken dat het loont om meteen de juiste spullen te kopen. Aanvankelijk bedenk ik mij ook dat ik met een NiMH accu van 6v ook eens kan proberen wat hij doet. Dan kan ik altijd nog opschalen. Ik neem aan dat je een 2s lipo accu niet kan laden in een NiMH lader? Als ik een borstelloze motor er in zet heb ik meer vermogen. Ik wil eigenlijk wel wat langere vliegtijd behouden. Maar kan ook een 2e accu erbij kopen. Welke borstelloze motor/accu/oplader/regelaar is daarbij handig? Groet, Abraxas
Ik zou meteen lid worden van een vliegclub. Daar zijn ervaren mensen die je kunnen helpen het toestel weer vliegend te maken. Je kunt daar tevens vragen of iemand nog wat heeft liggen. Daarna moet de ES worden ingesteld, afgesteld en ingevlogen. Neem les volgens een leraar-leerling systeem, dan blijft je vliegtuig het langst heel.
Dat is een goed, geld- en frustratie-besparend advies, ik zou het zeker doen, contributie heb je in één middag terugverdiend: Modelvliegclub Valleivliegers Barneveld (niet op zondag) Drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B. KNVvL Modelvliegsport → algemeen → clubs (NL) Frans Hoppenbrouwer → clubs (NL) Modelvliegen op Airtoi → clubs (NL & B) Nee, dat kan niet, zeer verschillende laadsprocessen, je moet een lader hebben die ook LiPo accu's kan laden. Nederlandstalige handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Turnigy/etc./etc. B6 (autoaccu) en B6AC (autoaccu & netspanning) 50watt lader. Laadt accutypen NiMh, NiCd, LiPo, LiPoFe4/LiFe en Pb. www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/235711-an-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf 'Verplicht' leesvoer voor het werken met de chemische bommen die (alle) accu's zijn, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis ), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF Evenals Modelbouw FAQs - MBF → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
https://www.rc-planes.nl Jan helpt je graag in zijn winkel! Ook welkom bij de eerder genoemde vliegclub trouwens! Kom gerust eens een kijkje nemen, als is het maar voor de informatie! Groeten, Arnold
Abraxas, je idee van nimh cellen zou ik niet doen, verder zou ik er ook niet te veel aan verbouwen. Je hebt een 3S lipo en een lipo lader nodig. Voordat je iets gaat kopen eerst naar de vliegclub, kennismaken en vragen wat ze denken. Misschien is er wel een gebruikte lader te koop? Mijn idee zou zijn (om het goedkoop te houden). Lipo, 3S https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-2200mah-3s-25c-lipo-pack.html En je hebt dan ook nog 3 setjes stekkers nodig (regelaar, lader en 1 reserve). Koop meteen 2 of 3 accu's, dan kan je een beetje doorvliegen. En als lader iets dergelijks: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-accucell-6-50w-6a-balancer-charger-lihv-capable.html Deze laders werken altijd op 12 Volt maar de meeste clubs hebben een 12 Volt aansluiting en anders heb je je auto nog. Dit is een lader die je tot 6S accu's kan gebruiken en je kan er ook mee ontladen, nimh, lood en andere accu's mee laden. De Easystar is vrij makkelijk te vliegen, ik ken iemand die zich er zelf mee heeft leren vliegen. Maar je leert vrij snel verkeerde dingen aan dus je kan beter met een ervaren piloot leren vliegen. En raak niet gefrustreerd, je zoontje zal veeeeeel sneller leren vliegen dan jij.. Gert-Jan
Als je daar dan een versie van neemt die ook op netspanning werkt, hoef je binnenshuis niet met 12volt accu aan de slag. Doorgaans is het laadvemogen op netspanning wat lager, maar dat is geen probleem, thuis is er meestal geen haast bij. Al die 4-knops laders werken met dezelfde bediening. Meer handige filmpjes over laders en LiPo laden www.youtube.com/user/RCModelReviews/search?query=charger www.youtube.com/user/RCModelReviews/search?query=lipo
Je kunt gewoon een laptop voeding gebruiken voor zo`n ladertje. doe ik zelf ook. Hij zal prima vliegen op 3s met die motor.
Het optimisme dat de standaard 6V motor het goed zal doen op 3S lipo deel ik niet. Dat gaat een te hoog toerental opleveren en een snel te warm lopende motor opleveren. Op 3S beginnen en volhouden tot de motor kapot draait is best te doen. De huidige motor (met regelaar) is verder nutteloos. Maar dan wel vast nadenken en het alternatief voorbereiden. Erik
Die gaat ook niet kontinu volgas vliegen. En die motor, ach. Ik en velen hebben er nog wel wat liggen schat ik zo in. De Nimh oplossing lijkt mij ook niet zo verkeerd. hij kan de laders gebruiken en de ES vliegt er ook prima mee. Nadeel is dat je er dan weer 2 moet kopen om aan het vliegen te bliven.
Het toerental neemt toe met factor (3×4 / 7,2)= 1,6. En wat vinden de accu en de regelaar van de (onevenredig!) grotere stroom? Toename met factor (12/7,2)² = 2,7. Een regelaar kan heel snel het loodje leggen door te grote stroom, in minder dan een seconde. Er moet een prop op die minder stroom trekt, d.w.z. een prop met kleinere diameter en/of kleinere spoed.