Een oude DB Blackburn Monoplane in ere herstellen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 19 jul 2018.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Een jaartje of 9 geleden heb ik een toen al vrij oude gebouwde DB Blackburn monoplane van iemand overgenomen dat op m'n wenslijstje stond voor niet al teveel om daar vervolgens lekker mee te gaan vliegen.
    Er moest toen al een aantal kleine dingetjes gerepareerd cq hersteld worden maar die waren in een paar avondjes gedaan om vervolgens de servo's e.d in te bouwen.
    De motor die deze kist omhoog bracht was een 15cc 4T maar gezien het vermogen en de diameter14x7(en uiteraard het visuele aspect van de propeller )propeller vond ik dat te weinig vermogen(ik had dat ook al vernomen na een gesprek met de vorige eigenaar) en heb daar een oude 32cc Quadra op gemonteerd die een 20x8 rond slingerd waar deze kist heerlijk mee vloog en ik nog ruim voldoende vermogen over had om als het moest dit te kunnen benutten.
    Ik heb met deze setup een aantal jaren gevlogen en heb toen als vervanging er een 35cc 7 cilinder stermotor opgezet die precies onder het motorkapje paste.
    Ook daar vloog het kistje goed mee maar er moest volle bak aan vermogen mee gevlogen worden en er moest zo'n 750gr lood voorop bijgevoegd worden vanwege het zwaartepunt.
    Ook de propeller was iets kleiner n.m.l 18x8.
    Ik heb ongeveer zo'n 6 a 7 jaar geleden met Tilman op de Dawn Patrol een duo vlucht(2 van deze kisten) gevlogen en daarbij heb ik een noodlanding (met alle gevolgen van dien)moeten maken vanwege dat de brandstof op was en het vliegveld niet meer kon halen.
    Ik heb deze kist toen in de berging gezet en afgelopen jaar na de tiende DP liep ik met de gedachte dat deze Blackburn weer is in ere hersteld moet gaan worden.
    Ik moet er wel aan toevoegen dat de Bleriot van Henk van Hoorn die op de tiende DP aanwezig was me daar een heel stuk mee geholpen heeft om dit herstel van de Blackburn te doen verwezenlijken.
    Dus vandaag zo gezegt zo gedaan de romp van de Blackburn uit de berging gehaald om vervolgens de schade is goed te gaan bekijken wat er allemaal moet worden gedaan om deze kist weer luchtvaardig te krijgen.
    Na alles gestript te hebben om daar goed inzicht in te krijgen schrok ik me rot wat de tand des tijds kan aanrichten bij zo'n ding.
    De kist is erg vuil maar dat kan schoon gepoetst worden!
    Wat niet goed hersteld kan worden is de door het hout opgezogen olie die de motoren hebben uitgespuugt in de loop der tijd dat ermee gevlogen werd(het hout was dus NIET behandelt tegen dit goedje door de vorige eigenaar).
    Ook heeft de kist de nodige breuken en kraakjes in de romp en vleugels die hersteld moeten worden.
    Het landingsgestel viel spontaan uit elkaar nadat ik dat van het rompje had gedemonteerd.
    Ik heb een aantal foto'tjes gemaakt van het uit elkaar getrokken wrakje
    Foto 1 geeft de vuiligheid aan.
    Foto 2 en 3 de staat van het landingsgestel.
    Foto 4 de losgehaalde staart vlakken(de staartvin stond los op de romp en werd in positie gehouden door de verstaging en de vertikale buis achter de staarvin)
    Foto 5 en 6 de gehavende romp van zowel scheuren in de bekleding en het in het hout gedrogen olie.
    Op Foto 7 heb ik de houten 1mm bekleding eraf gehaald om zo bij motorschot bevestigingen te komen om dit de verbeteren.
    S8300058.JPG

    S8300060.JPG

    S8300061.JPG

    S8300062.JPG

    S8300064.JPG

    S8300066.JPG

    S8300067.JPG

    De ingedrongen olie resten ben ik aan het proberen met thinner te verdunnen en ga daarna met een doekje en een strijkboutje de ingetrokken olie er zo veel mogenlijk er uit te halen.
    Het bakje wat op de laatste foto te zien is gaat eruit gehaald worden om vervolgens een veel groter bakje te maken voor een grotere tank(hier gaat 500cc in en ik wil als het meezit naar 1000cc tank inhoud gaan).
    En er is nog een heleboel te herstellen (zoals het landings gestel)maar dat gaat ook wel lukken!

    Mvgr Hans
     
    Énke Blériot en Demaic vinden dit leuk.
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    een clublid vliegt dit toestel ook, gaat ook al meer dan 20 jaar mee dat toestel, zelf heb ik een paar maand geleden de plannen laten inscannen en is het de bedoeling om ze deze winter wat digitaal te zetten en zo zelf ook eentje te bouwen.

    heeft die van jou wingwarping? zijn jou staartvlakken demonteerbaar? Groeten Chris
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Daar zit wel eventjes werk in!

    Naar dan heb je ook weer wat:

    [​IMG]

    Succes!


    jan.
     
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Jan, ja daar zit zeker wel wat werk in maar dat is absoluut de moeite waard want deze kist vliegt heerlijk!
    Vandaag niet zoveel gedaan maar het oude overtollige hout eruit gehaald wat eruit gehaald moest worden.
    Het rechthoekige gat wat in het motorschot zit waar de 1000cc brandstof tank in geschoven wordt moet nog iets breder gemaakt worden maar het rompspantje erachter is al gedaan.
    Dankzij de slecht geworden lijmverbindingen kon ik het spantje er makkelijk uit halen en de uitsparing waar de tank komt te zitten groter maken.
    S8300069.JPG

    S8300068.JPG

    Zo nu heeft het kistje tenminste een beetje brandstof voorraad.

    Mvgr Hans
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    139
    Is de motor (ster) nog intact?
    Zou wel mooi zijn natuurlijk...
     
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Ja hoor, die heeft na de noodlanding op de inloop bok na een aantal weken weer gedraaid!

    Mvgr Hans
     
    boluzz vindt dit leuk.
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Vandaag de 3mm berken triplex houten plankjes die de houten koker koker wordt waar de brandstoftank van 1ltr in geplaatst gaat worden op maat gezaagt en gemonteerd.
    Het moet tenslotte zeker weer een erg stevig geheel gaan worden omdat ik met de gedachte aan het rondlopen ben om op het motorschot een 77cc 7 cilinder radiaal motor te plaatsten gezien de propeller maat van 24x10 die toch meer kwa lengte schaal is.
    Gezien de kracht die de motor levert hoef ik dan ook geen volle bak blijven draaien en kan het toerental denk ik gehalveerd worden(dus ook het brandstof gebruik!
    Ook is is deze motor mooi geschikt voor de Neuport 24 die ik heb dus mocht het niets worden dan gaat ie daar lekker opgezet worden als aandrijving.

    blackburn 2.JPG


    blackburn 1.JPG

    Er moeten nog wel wat versterkings balkjes gemonteerd worden en dan kan de 1mm triplex bekleding er weer op gemonteerd worden.
    O ja, alles ook ff in de G4 zetten om het bransdtof bestendig te maken.

    Mvgr Hans
     
    Énke Blériot en Tug.NL vinden dit leuk.
  8. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Vandaag bijna de gehele dag nuttig besteed om de oude bekleding van de staartvlakken eraf te pielen.
    Wat een pleuris werk is dat zeg!
    Voordat ik eraan begon dacht ik dat de staartvlakken met solartex o.i.d(een krimpflie dus) bekleed waren maar dat was niet waar omdat het er te vast op zat!
    De structuur van de bekleding kwam met het eraf halen in het zicht dat ik te maken had met een NYLON bekleding(wat ik vroeger ook wel eens gebruikt heb).
    Solartex is iets dikker en zowiezo 2x zwaarder dan Nylon dus moet het wel Nylon zijn ook gezien de structuur(lijkt op zijde die we in de model vliegerij gebruiken) en de taaiheid met het eraf scheuren/snijden/trekken.
    De Nylon bekleding zat er heel erg goed op vastgelijmt met witte houtlijm wat dus zoals eerder gezegt een hele opgave was om dat er van af te krijgen.
    De bekleding moest er wel af om ook de nodige niet zichtbare breuken en/of kneuzingen en slechte lijmverbindingen zichtbaar te maken en deze te herstellen
    Wat je dan onder zo'n bekleding aantreft is eigenlijk een ravage!
    De slechte geworden lijm verbindingen,breuken en scheurtjes in het hout zijn makkelijk te herstellen maar zijn uiteraard noodzakelijk om weer een sterk geheel te krijgen.
    De bouw foutjes die gemaakt zijn moeten ook hersteld worden want bij sommige van deze foutjes is er eigenlijk geen bevestigings materiaal meer over om het geheel constructief verantwoordt te houden(dit werd dus door de bekleding in het gareel gehouden).
    Om een voorbeeld te geven is er een buisje van 4mm diameter gebruikt in een 6mm dik balsa latje.
    Je hebt als je het goed doet aan beide kanten van het latje dan nog maar 1mm over voor de stevigheid wat in mijn optiek toch wel een erge verzwakking van het hout is.
    In dit geval zou je het buisje iets platter(of gewoon plat) moeten knijpen om het hout meer stevigheid te kunnen laten behouden zodat er dus geen breukvlak op die plek gecreeerd wordt.
    Ik heb een aantal foto'tjes geschoten om het enigzins duidelijk te maken wat ik tegen ben gekomen en wat ik hierboven uitgelegt heb te visualiseren.

    Geen extra stukje hout bij de roerhevel aan de linker kant!
    blackburn 3.JPG
    Slecht geboord en verstevigt.
    blackburn 4.JPG
    Ook hier geen versteviging bij de roerhevel
    blackburn 5.JPG
    Dit is dus o.a het vertikale staartvlak waar dus niet de buisjes van het scharnier mechanisme plat zijn geknepen waardoor je dit soort breuken krijgt!
    Dit had ook voorkomen kunnen worden als er een verdubbeling in de breedte van het hout was toegepast!
    blackburn 6.JPG

    blackburn 7.JPG
    Het buisje niet plat geknepen of het hout in de omtrek van deze bevestiging verstevigt
    blackburn 8.JPG

    Al met al is er genoeg te doen om deze onderdelen tot een stevig geheel te maken.


    Mvgr Hans
     
    Énke Blériot en verfbrander vinden dit leuk.
  9. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Ga je weer helemaal mooi maken Hanzeman..leuk om te zien.!
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi project Hans...heerlijk om te zien. Zet hem op...je kunt het!!!

    Zal ik je maar vast inschrijven als lid van The First Aviators??:p:p
     
  11. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Dank voor de ondersteuning allemaal!
    Voor wat betreft het inschrijven als lid van The First Aviators ga ik me de komende tijd beraden want ik heb nog wat andere bijzondere kisten in petto die ik wil gaan bouwen(en vliegen) maar alles op z'n tijd dus eerste deze tussendoor klus voor wat betreft de Blackburn Monoplane en dan weer terug naar de Fokker F VIIb.
    Vandaag het landingsgestel onder handen genomen d.w.z zo goed als helemaal uit elkaar gehaald en uiteraard alle oude solderingen van de stalen stangentjes schoon gebrand.
    Er was voor deze solderingen loodgieters soldeer gebruikt dus is dat een niet al te sterke soldering en gaat op den duur los laten!
    Daarna begonnen met het weer in elkaar solderen met hardzilver soldeer!
    Het onderstelletje waar de wielas aan bevestigt wordt heeft een grondige ontvettingsbeurt nodig dus dat wordt schrobben met het nodige afwasmiddel om het weer vetvrij te krijgen.
    blackburn 9.JPG

    blackburn 10.JPG

    Alle staartvlakken zijn hersteld en waar nodig heb ik nieuw hout gebruikt.
    ook is de aanvraag cq bestelling voor de 77cc 7 cilinder radiaal motor in gang gezet.

    Mvgr Hans
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Vandaag ondanks de zinderende hitte weer wat gedaan.
    De voorkant van de Blackburn is weer zo goed als kompleet
    De latjes aan de zij en onderkant weer verlengt tot de goede lengte en de spantjes gemaakt en eraan gelijmd.
    Ook de zijkanten op de spantjes van 1mm berken triplex uitgesneden en gemonteerd.
    Hier en daar nog wat verstevigingen aangebracht en al het nieuwe hout staat in de G4 polyurethaan gezet om het brandstof bestendig te maken.

    blackburn 11.JPG

    blackburn 12.JPG

    blackburn 13.JPG

    Mvgr Hans
     
    strutter en serge pot vinden dit leuk.
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Gisteren en vandaag wat verder geknutselt aan de voorkant van de romp.
    Er zijn op het motorspant twee 9 mm dikke semi motorspantjes bij gemonteerd om de motor en motorkap wat verder naar voren te verplaatsen.
    Dit heb ik gedaan om de motor op een degenlijke manier iets verder naar voren te krijgen ten gunste van het zwaartepunt(minder lood in de motorkap als dat nog nodig is).
    Daarna is de nieuwe houten bekleding erop gemonteerd!
    Ook heb ik in de zijkant(bijna aan de voorkant)een gat gemaakt zodat daar de accu voor de ontvanger en de accu voor de wingwarping servo een plaatsje kan krijgen.
    De wingwarping servo krijgt een aparte voeding omdat deze best wel wat stroom trekt en daar wil ik de ontvanger accu maar ook zeker de ontvanger(denk aan de koperbaantjes/soldeerpunten en ielige steker verbinding etc etc) zelf niet veel mee belasten dus dat deze servo een aparte voeding krijgt vindt ik normaal(ze hebben tegenwoordig niet voor niets de powerbox o.i.d aan boord voor dit soort gevallen).
    De extra accu komt tevens goed uit voor wat betreft de kist goed op het zwaartepunt te zetten(nuttige extra ballast i.p.v. lood).
    De twee draad eindjes waar de moeren opgedraaid zijn zijn de bevestigings punten voor de beugel waar de motor aan gemonteerd wordt( maar dat wordt later wel duidelijker als het zover is).
    Ook dit nieuwe hout is in de G4 gezet en brandstof bestendig gemaakt .

    blackburn 14.JPG
    Begint al weer aardig ergens op te lijken
    blackburn 15.JPG


    Mvgr Hans
     
    aurectar, Énke Blériot en E.hof vinden dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Waar koop je de G4? Is dat 1 of 2 component lak? ( svp afbeelding van de verpakking)
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wow ik zie t nu pas
    Mooie kist
    Welke motor komt er op
    (Durf niet te raden)
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Dubbelpost
     
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Trippelpost
     
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Henk, G4 is een 1 componenten polyuerethaan lak van Romar-Voss.
    Ik haal dit bij Quartel maar als het goed is dan hebben meerdere winkels dit in de verkoop.
    Kosten zijn dacht ik tussen de 12,00 en 16,00 eurie's en is lang houdbaar mits donker en koel bewaard!
    Dit goedje is na uitharding goede te schuren en werkt mooi af(ook met de roller).
    Is vrij snel stofdroog en je kan dus meerdere lagen op een dag over elkaar zetten zonder te schuren(mechanische verbinding).
    Kan ook gebruikt worden om een glas matje op o.a een vleugel te lamineren en glad af te werken.
    Het gewicht is ook lichter dan polyester en epoxyhars(dit zijn trouwens 2 componenten vloeistoffen)
    Ik hoop dat je wat(en jullie) aan deze info hebben.

    romar vos G4.JPG

    Mvgr Hans
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Femmo, doe is een gok(3x raden)!

    Mvgr Hans
     
    femmo vindt dit leuk.
  20. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Brown bear
    Brown bear
    Seidel
     

Deel Deze Pagina