opgeblazen transistor rc auto

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jan P, 18 aug 2018.

  1. Jan P

    Jan P

    Lid geworden:
    18 aug 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    VEENHUIZEN
    Hallo,

    mijn naam is Jan, ik ben bezig met een (goedkope) rc auto aan te passen voor mijn zoontje zodat deze wat meer kracht heeft.

    ik had 1 voor hem gekocht met 6 1,5v batterijen (8v totaal), nu zat er totaal geen kracht in, ik heb vervolgens een batterij pack (nimh) 9,6v 1800 ma besteld bij conrad, en deze gemonteerd.

    dat ging even goed, toen begon het electromotortje lawaai te maken, en werd heet, toen heb ik er een andere electromotor in gezet die van 5-12v werken kon, na montage kon ik 3 keer heen en weer rijden, en toen begon de printplaat te roken.

    er is een component op de printplaat gesmolten, volgens mij is het een transistor, deze zit gemonteerd direct in de aanvoer (+zijde) van de printplaat, na de schakelaar, er staat de volgende codering op: D195 11 HY, er zitten 4 op een rij, en er staat bij Q9 - Q12.

    is hier iemand die verstand heeft van dit soort dingen, en die mij kan vertellen of ik hier ook wat anders in kan zetten wat de hogere stroomsterkte wel aan kan?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een motor-accu-snelheidsregelaar combinatie is een nauwkeurig afgestemde eenheid. Eén onderdeel wijzigen leidt al snel tot misafstemming waardoor er problemen ontstaan. Laat staan als je twee componenten wijzigt.

    Het defecte component is hoogst waarschijnlijk een FET en vormt samen met de andere drie de eindtrap van snelheidsregelaar.

    De typeomschrijving in op het Internet niet terug te vinden. Vervangen zal lastig worden, waarbij het nog de vraag is welke onderdelen er nog meer defect zijn. De FET"s worden twee bij twee gebruikt voor voor- en achteruit rijden. Als één FET is verbrand, dan heeft de tweede ook een flinke tik gekregen. Daar gaat dezelfde stroom door. Zomaar een type plaatsen die meer stroom aan kan, zal ook lastig worden. Commercieel verkrijgbare snelheidsregelaars worden groter naarmate ze meer stroom aan kunnen. Meer stroom betekent meer componenten.

    Je auto ziet er uit als een "speelgoedauto" waarbij alle elektronica op één printplaat is geplaatst. Er is geen gebruik gemaakt van standaard modelbouw componenten. Hierdoor is het niet mogelijk de regelaar te vervangen door een standaard modelbouw regelaar.

    Zie als enige optie het vervangen van alle elektronica door standaard modelbouwcomponenten. Dat betekent een nieuwe zender, ontvanger, stuurservo en snelheidsregelaar. Of de auto dat waard is, en of dat in de auto past moet je zelf bepalen.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2018
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het transistortype, dat je laat zien is vrijwel zeker 2SD195. Deze kom ik niet zo gauw tegen, maar dat is een Japans type en daaraan kun je toch niet komen. Ik verwacht trouwens ook niet, dat deze defect is. Van de 4 transistoren zijn de buitenste twee aan elkaar gelijk (NPN-transistoren), de twee binnenste (PNP) zijn een ander type en vermoedelijk is er daarvan eentje stuk.

    Zonder de specificaties te kennen is het moeilijk raden, maar vrijwel zeker kun je de buitenste twee vervangen door BD435 en de binnenste twee door BD436. Deze zullen vergelijkbare specificaties hebben (2A continu, 4A piek). Het probleem blijft echter bestaan, dat zowel het motortje als de elektronica niet geschikt is voor de hogere stroom, die het motortje afneemt bij de hogere spanning.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Want motorstroom is evenredig met spanning kwadraat.
     
  5. Jan P

    Jan P

    Lid geworden:
    18 aug 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    VEENHUIZEN
    Oke, bedankt voor de snelle reacties,
    Dus de enige optie is componenten vervangen? Wat is een goede site om die componenten te bestellen, en waar moet ik op letten om te kunnen bepalen wat ik hebben moet? Ben wel even nieuwsgierig wat het kost.

    Het is inderdaad een speelgoed ding, maar vind het juist wel leuk om er wat mee om te 'prutsen'
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is zeker leuk ! Ik ben er ook ooit eens aan begonnen en had mijn Matra Simca uiteindelijk aan het rijden.
    Bij Conrad kun je eigenlijk alles vinden wat je nodig hebt. Een simpel regelaartje kost de wereld niet. Succes !
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je heel goed kijkt zit ook de ant aan dat printje dus is dit een alles-in-1 print van bv een Nikko of Tyco... Een simpel regelaartje gaat niet werken.

    Corien is redelijk zeker van de transistoren dus zal dat wel goed zijn. Je moet alleen handig zijn met een soldeerbout en ook even uitzoeken hoe je ze moet monteren want het kan op 2 manieren maar 1 is de goede.
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De nieuwe transistoren terug plaatsen zoals de oude nu gemonteerd zijn. Echter zoals Corrien al aangaf, het probleem wordt hiermee niet opgelost. Dat wordt veroorzaakt door het hogere stroomverbruik van de motor.
     
  9. Jan P

    Jan P

    Lid geworden:
    18 aug 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    VEENHUIZEN
    Oke, zijn er ook transistors die meer ampere kunnen hebben? Die ik erop kan solderen?
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat zou niet echt opschieten omdat dan het motortje verbrandt.

    De door mij aangegeven transistoren zijn in dit formaat (behuizingstype SOT32) zo ver ik weet het maximum wat er te koop is. Deze kunnen een continu stroom hebben van 4 ampere, mits ze voorzien worden van een voldoende groot koellichaam, maar daarvoor is er geen ruimte. Ongekoeld, zoals de huidige transistoren op de print zitten, moet je rekenen op zo'n 2 ampere.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Op batterijen 9volt, maximaal. Op 8 NiMH cellen 8x1,2volt nominaal, en vers van de lader zelfs 8x1,5volt = 12volt.
    Stroom wil toenemen met factor (12/9)² = 1,7, 70% meer.

    Je zou kunnen overwegen om het NiMH pack één cel kleiner te maken, desnoods twee.
     
  12. Jan P

    Jan P

    Lid geworden:
    18 aug 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    VEENHUIZEN
    Bedankt voor het meedenken allemaal, ik heb de transistors besteld, kan iemand mij vertellen hoe ik zien of meten kan op welke manier ze er op moeten? Heeft iemand ook een schema van zo'n eindtrap?

    Ik ga dit nog proberen en dan het batterij pack opladen met 9v eerst , dan even kijken hoe het gaat, als het niet lukt ga ik wat anders aanschaffen, denk een bouwpakket met componenten die je wel uit kan wisselen, aangezien ik het wel een leuke bezigheid vind.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voorzichtig, batterijen zijn niet oplaadbaar, accu's uiteraard wel.
    In de Engelse taal bestaat dat onderscheid niet, daar zijn het allemaal batteries.

    Met welke lader laad je de NiMH's, merk/type? En hoe stel je hem in?
     
  15. Jan P

    Jan P

    Lid geworden:
    18 aug 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    VEENHUIZEN
    Hallo, het merk en type oplader weet ik zo niet, zal wel een kijken.

    die transistors vernieuwen gaat niet lukken, de printplaat is te erg beschadigd, ik heb het volgende motortje op de auto pas gemaakt:
    https://www.conrad.nl/p/brushed-universele-elektromotor-igarashi-n2738-48gf-16000-omwmin-244503

    ik heb eerlijk gezegd niet echt een idee of deze goed was, maar deze had de juiste maten om er wat mee te kunnen, het vermogen van dat motortje is 17 watt,
    mijn vraag is nu, wat voor snelheidsregelaar heb ik nodig/kan ik gebruiken om deze mooi te laten draaien in combinatie met mijn batterij pack 9,6v 6 cel nimh.
    motor vraagt onder belasting 3,5A.

    en wat is de goedkoopste zender en ontvanger + eventueel stuur servo die ik zou kunnen gebruiken? is er iemand die mij hier wat mee op weg kan en wil helpen?
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar, heb je er nu een laagtoerige Harley-Davidson motor in gelegd, of een hoogtoerige Japanse janker?
    Conrad vermeldt 13.600omw/min, maar bij welke spanning dat toerental op treedt, blijft onbekend. Dat getal Kv, toerental per volt, is zeeeeer belangrijk, het geeft aan hoe snel een motor wil draaien bij een bepaalde. En stroom is evenredig met Kv³, stroom kan dus heeel hard oplopen wanneer je Kv te groot kiest.
    Max. stroom en max.vermogen zijn dus niet de enige motorparameters waar je op moet letten.

    Genoemde 3,5A is niet wat motor vraagt, de stroom is afhankelijk van de belasting (bepaald door spanning, Kv, wieldiameter en gearing). Is die stroom groter dan 3,5A dan gaat de motor in rook op.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Er wordt in de specs gepraat over een nominale spanning van 7.2v dus daar geldt die 13.600rpm bij
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... ze hebben het over "belast toerental"... en daar kun je dus helemaal niets mee.... Niet zonder te weten wat de belasting is, de motorstroom, de inwendige weerstand, en de aangelegde spanning en dergelijke....

    Maar er zit nog een PDF-je bij, wat doet vermoeden dat het onbelaste toerental bij 7,2V 16K is, en dan zou kV dus 2222 zijn.
    http://www.produktinfo.conrad.com/d...49999/244503-da-01-en-IGARASHI_N2738_48GF.PDF
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vroeger, in het brushed tijdperk, werd er nooit over Kv gesproken alleen over turns.
    Ik snap dus ook niet helemaal waarom er nu wel over Kv gesproken wordt.
    Volgens mij is het toerental bij een brushed motor niet rechtevenredig met met het voltage.

    De motor die Jan gekocht heeft is gelijk aan een Mabuchi 380.
    Die kon op 6 Volt een ampere of 8 aan.
    Dus op 7,2 Volt zou hij iets van 5-6A aankunnen.

    GJ
     
  20. Jan P

    Jan P

    Lid geworden:
    18 aug 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    VEENHUIZEN
    Hallo,

    Jullie mogen dit verhaal wel vergeten .de auto is net in de prullenbak beland, er ging nog wat kapot en kon niet meer klaar.

    Ik wil graag een wat professionelere rc auto die niet te duur is maar wel up te daten is met betere en snellere componenten voor in de toekomst, iemand een goed idee?
     

Deel Deze Pagina