Nu ik weer even met motorfietsen bezig ben, kwam ik tijdens het rommelen in de oude meuk ook een oude bekende bezig. Dik onder het stof en de spinnewebben, maar bij nadere beschouwing mechanisch nog in verrassend goede staat! Had verwacht dat de motor helemaal vast zou zitten, maar tot mijn stomme verbazing los, soepel, en met nog flink wat compressie. Wel is het koetswerk absoluut gaar en lelijk. Als we dat er af halen, komen we nog meer stof en spinnewebben tegen. Eigenlijk de enige echte schade zijn een kapotte uitlaat en een totaal verruïneerde achterschokbreker (het zwakke punt van dit ontwerp). Die bleken allebei nog bij RC-motorradshop op voorraad te liggen, en voor ongeveer 100 Euro is het fietske weer rijklaar, want afgezien van de ontvangeraccu was alles eigenlijk nog gewoon in orde. Uiteraard komt er wel iets moderners in dan de oude Futaba Attack stickzender. Heb alvast de voorvork weer schoon en gangbaar gemaakt (veert nog heel acceptabel eigenlijk, met wat moderne smeermiddelen er in) en de voorrem ook helemaal nagelopen. Die voorrem had origineel een Epoxy schijf en stalen remschoentjes, en daarvan merkte je eigenlijk niet eens dat hij er zat. Maat van me heeft destijds een stalen remschijf gemaakt (en dat bleek nog verrassend lastig herinner ik me, constante dikte kwam heel precies). Zelf remblokjes gemaakt met frictiemateriaal van "echte" remblokken uit de oud-ijzerbak, remde al heel wat beter maar nog niet wereldschokkend. Dat heb ik vanmiddag opgelost door de remklauw een betere hevelverhouding te geven. Tegenwoordig kun je de stalen en carbon remschijven zo kopen, met bijpassende remblokjes, en de wereld aan upgrades, maar toen deze fiets op de markt kwam (meen 2003 of zo) was geloof ik het enige "tuning onderdeel" een wat luxer stuurstangetje.... De banden zijn op het oog nog helemaal goed, maar destijds was er maar één soort te krijgen en die rubbersoort was niet geweldig. Niet slecht, maar leek in niks op wat om de velgen van de CSF411 ligt. Rubber zal ook vast wel wat uitgehard zijn, maar toch eerst maar eens proberen, en als ze geen grip meer bieden: er is tegenwoordig genoeg te krijgen qua banden. Jeetje... zo heb je niks, zo heb je 2 rijdende Nitro-bikes...
Aanstoken door jouw "gerommel" heb ik gisteren m'n kyosho mini-z bike maar weer eens afgestoft. Rijdt nog als een dolle. Tijd om weer een gymkana te proberen
Tsja... het is niet goed voor de economie, maar wel bere-fun, om de oude spullen die je hebt weer tot leven te wekken, niet dan?
Zeker te weten! Maar het is zoveel dat je dan niet meer aan iets nieuws toe komt. Keuzes.... keuzes....
Ach, als het maar lang genoeg geleden is, is het weer "helemaal nieuw" toch? Ik doe wat ik leuk vind, niet omdat het "iets nieuws" is.... Al had ik geloof ik wel de eerste in NL uitgeleverde SF501 destijds... En Gregor verdient er echt nog wel wat aan, want demper en uitlaat zijn al onderweg, en binnenkort ook maar een nieuw koetswerkje er op, want dit is wel heel scharrig….
Uitlaat, en schokbreker zijn gelukkig onderweg (Gregor ging vanmorgen op vakantie, en mailde me gisteravond laat, dat als ik het geld over zou maken, hij het voor deze ene keer op zou sturen vóórdat het geld binnen was... Topwinkel!). Dus begin volgende week hopelijk deze brommert ook weer op de wielen....
Toch wel om en nabij de 15 jaar.... Het is er eentje uit de pre-productie run van dit type, en vermoedelijk de eerste die in NL verkocht is. EDIT: ik moet hem inderdaad ergens in 2003 gekocht hebben, toen is hij uitgekomen.
De oude dame begint langzaam maar zeker haar oude luister weer een héél klein beetje terug te krijgen. Uitlaat en achterschokbreker zitten er weer op, en de dame is technisch weer volledig in staat de benen te strekken. Zodra er weer voldoende prik in de accu zit, gaan we dat dan ook maar eens voorzichtig proberen.
Nou... de oude dame heeft in elk geval haar benen weer eens gestrekt... Viel niet tegen. De motor startte achter huis vrij vlot (mischien 10 keer trekken) dit is er nog eentje met een trekstarter), en bleef aanvankelijk ook redelijk vlot doorlopen. Vlot naar het rijplekje in Heerenveen getuft na een cameraman op gesnord te hebben. Hier startte de motor ook vlot, maar bleek hij toch iets minder makkelijk door te lopen (of ik was te vlug met weg willen rijden, dat kan ook). Aanvankelijk was de grip dramatisch, maar met het toenemen van de rijtijd begonnen de banden toch wel weer iets te doen. Te weinig om echt lekker ontspannen rond te rijden, dus over twee weken, als Gregor van RC-motorradshop weer terug is van vakantie, toch maar een setje nieuwe banden, lekkere plakkers, bestellen. Het lukte me niet om het scherp op de foto te krijgen, maar het rubber van de banden leken wel redelijk op te ruwen zowel voor als achter. Het werk aan de voorrem heeft zijn vruchten afgegeven, want het ouwe dametje remt alleraardigst. Ik had gelijk uit de verpakking, ook bij de nieuwe schokbreker gelijk de olie een beetje verdund, en dat leek toch redelijk spot-on te zijn. De stuurdemper is een heel simpel mechanisch dingetje (buisje, stangetje, en twee O-ringetjes voor de wrijving) en die had ik bewerkt met "Corally Damper Syrup", en dat werkte erg goed, want ondanks dat het voorwiel niet in balans was en ook niet helemaal rond meer (vlak kantje van het lange staan), geen tankslappers gezien. Video met dank aan Marcel Eijkens.
Dit is trouwens de achterband, na ongeveer 10 minuten rijden, vergeleken met post #9 toch wel wat "ruwer" geworden...
Geen idee... is die Merlin goed? Heb er ongeveer 2, mischien 3% extra ricinus bij in gekegeld in verband met inlopen van die NovaRossi in de CSF411, Maar ook die Picco loopt er uitstekend mee. Vanmiddag nog weer twee tankjes leeg gereden, en tijdens het eerste tankje ging de voorrem kapot (balen!). Tweede tankje deed ik dus opvallend veel langer met het tankje omdat je gewoon veel minder gas kunt geven. Hoe dan ook, die banden... bij nader inzien ga ik daar helemaal niks aan doen, blijkbaar is het alleen het buitenste laagje wat verouderd is, ze gaan het namelijk steeds beter doen, en ze zien er ook steeds "opener" uit. Reed vanmiddag op een andere plek, zonder putdeksels of rare richels in het asfalt, maar wel met hééél veel kleine steentjes, en ik vond het best opvallend dat waar ik me herinner dat deze fiets vroeger erg veel last had van dergelijk klein los spul op de baan, hij er nu totaal niks om gaf. Vroeger wist ik ook veel minder van vering en demping, en ik den dat dat best een groot verschil maakt. Hoe dan ook, ik heb dikke pret met het apparaat! En dat na 14 jaar op zolder te hebben gelegen...
Welke is het? Pro, Expert, Advance? De pro is degene met weinig olie voor maximale prstaties en rij-tijd, ze zijn er wat onduidelijk over maar blijkbaar heeft het voor iets van 7% een mix van synthetisch en risinus en voor 2% andere toevoegingen wat vermoedelijk iets van Teflon is. De Pro is zeker voor de hobbyrijder de verkeerde keuze, bij maar iets te arm zal de motor sneller slijten, ook als de afstelling optimaal is zou 1% extra risinus al meer levensduur geven. Expert heeft echt voor 10% olie een mex van Syntheet en ricinus en is een prima brandstof. En Advance zit waarschijnlijk op 8 of 9% oliën met diezelfde 2% toevoegingen en is meer voor de offroa maar ook prima voor onroad te gebruiken..
Deze.... En zoals gezegd, zelf een klein scheutje Ricinus toegevoegd voor de gemoedsrust bij het inlopen.
Wat een cool ding! Hoe kon je vergeten dat je deze had.. Maar waar zit de tank dan? Is dat boven de motor? En i er ook iets als een starterbox voor een moto? Echt cool.
Bij die straatracer zit de tank onder aan het frame, en je start hem met een trekstarter (je zou hem kunnen ombouwen naar rotostart o.i.d, maar waarom? dit functioneert ook heel acceptabel). Tegenwoordig start je dit soort modellen gewoon met een kleine electrische starter. Zo ook die CSF411... Ik was niet echt vergeten dat ik hem had, het was meer dat hij erg lang in de hoek gelegen had, en ik de motor destijds niet geconserveerd had, en er eigenlijk van uit gegaan was dat die wel vast zou zitten. Tot mijn stomme verbazing bleek die motor tiptop in orde te zijn. En geloof het of niet, vroeger heeft dat ding altijd op Tornado gelopen. 'T was dat ik uit balorigheid een paar keer aan het touwtje trok en me realiseerde dat die motor nog helemaal goed leek te zijn, dat ik dacht dat het weleens de moeite waard zou kunnen zijn om een nieuwe uitlaat en schokbreker te kopen. En voilá….
Volgens Tornado zelf, dus niet....zouden ze ergens rond 2001 of 2002 mee gestopt zijn. Ik haalde vroeger altijd naar mijn specs gemixte brandstof voor mijn viertakt heli bij Flycam. Die liet dat altijd bij Jonker (producent van Tornado) mengen, en op een gegeven moment hield Jonker op met het in kleine hoeveelheden op verzoek mengen. Ik moest 1000 liter afnemen, en anders maar niet... Dat was ergens rond 2005 als ik me goed herinner. Die brandstof was 10% Nitro en 10% Carbulin, en ik wilde toen per sé geen wonderolie, ook niet een klein beetje. Ik heb toen Jonker gebeld, om te vragen wat de samenstelling van hun 10% autobrandstof was omdat ik begrepen had dat daar 10~12% olie in zat waarvan 2% wonderolie, en volgens Jonker zat er toen al een paar jaar géén 2% wonderolie meer in, maar wilden ze ook niet zeggen welke olie er dan wél in zat, en ik wilde per se Carbulin hebben. Dat zat er volgens hun niet in, dus toen moest ik op zoek naar een andere leverancier. Zelf heb ik nooit echt veel problemen gehad met Tornado, maar er zijn hele volksstammen die het spul verguizen vanwege roestende lagers.
Yep, Tornado heeft jarenlang alleen een synthetische olie gebruikt, vele racers gesponserd door Tornado deden er stiekem wat wonderolie bij. Met de WK 1:8 in Sidney hadden ze voor de verwachte warmte een zgn Sidney mix gemaakt waar inderdaat weer een ricinus olie in zat, wegens de grote vraag naar die Sidney mix welke niet voor de consument was hadden we de laatste jaren weer wat ricinus in zitten.