Welke 500 size heli + config voor Lange vliegtijden

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door georgeII, 18 aug 2018.

  1. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Waar blijven de Goblin liefhebbers?

    Of de underdog de HD 500 cell?

    George
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Pas op bij het zoeken naar motoren, de Logo mod 0.7 tandwielen (het pinion) is er alleen voor 5mm assen. De meeste motoren hebben en 6mm as.
    Hoeft geen probleem te zijn als je een draaibank hebt, anders kan het lastig worden.

    Logo mod 1 gebruikt wel een 6mm pinion, maar mod 1 heeft een ander overbreng verhouding, daar kwam ik op 6S niet mee weg.

    Maar ik laat me verassen, wellicht vind jij iets wat ik niet heb gevonden.
     
  3. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Tbird,

    Dank voor jou tip over de diameter van de motor as.
    Na wat googlen denk dat er idd andere fabriekanten zijn die motoren voor de Logo 550 serie maken.

    George
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Waarom zou je niet voor de standaard setup gaan ? Dan heb je al dat gedoe niet.
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Standaard set up kan prima maar ik denk dat die goed is om sport tot semi 3D te vliegen (550SE, dus 600 bladen 6S).
    Niets mis mee.
    Maar als het uitgangspunt geen "sport" is maar lange vlieg tijden, dan zul je met een lager toerental moeten vliegen.
    Daarbij heb ik altijd begrepen dat je beter een lager kv motor kunt nemen ipv je regelaar knijpen tot bv 60%.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geheel correct: Dat, óf een kleiner pinion.
    Is overigens niet vanwege de vliegtijd, maar vanwege de warmteontwikkeling.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als je een regelaar standaard onder de 75% laat werken, wordt hij warm.
    Des te minder een regelaar uitstuurt, des te meer hij moet werken. grappig genoeg.
    Gevoel zegt wat anders.. maar het is tegelijk ook niet anders ;-)

    Qua je type heli's die je aangeeft:
    je kiest 2 bekende, overal verkrijgbare merken, en eentje die hier een stuk minder bekend is.
    logo is gewoon goed, goblin ook.
    hd heb ik hier op het forum eigenlijk nooit echt voorbij zien komen, ook in de club nooit gezien
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    De volgende interresante vraag die nog steed redelijk on-topic is, is:
    Wat is efficienter voor een gegeven toerental van de hoofd rotor;
    Een laag kv motor met een groot pinion
    of
    Een hoog kv motor met een klein pinion​
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat maakt geen verschil.

    Eventuele verschillen in transmissie/wrijving buiten beschouwing gelaten, maar die verschillen lijken me verwaarloosbaar. Bert?
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2018
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua krachtoverbrenging zou een groter pinion de voorkeur hebben..
    Minder stress voor het tandwiel
    Daarnaast hoeft de motor minder snel te draaien, wat weer scheelt in slijtage.

    Het zijn voordelen. Maar niet groot..
    ik heb eigenlijk nooit een motorpinion kapot zien gaan. En om zo’n ding te verslijten heb je serieus uren nodig
    Motorlagers gaan serieus lang mee.. verslijt je ook niet zomaar.
     
  13. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Oke heren,

    Allemaal duidelijk!

    Maar wat is de definitie van “sportvliegen”?
    Loopjes, stallturn enz?

    Trouwens flinke bedragen nog voor een 5000mAh pakket
    Ik heb nu 8 pakketjes van 2200 mAh

    George
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Sportvliegen is een verzinsel van mij zelf.
    Toen heli vliegen booming populair was (ik heb het idee dat het minder word) dacht iedereen dat hij 3D kon vliegen.
    Ik vind 3D datgene wat ze bij de heli masters deden; knallend hoge head spead en super snelle bewegingen alle kanten op in een "box" van een paar vierkante meter (ik kan dit trouwens niet...).

    Sport vliegen vind ik idd loops, rols, stall turns, simpel inverted, lange funnels en tic-tocs, meer het grotere werk met langszamere en grotere bewegingen.
    Maar goed, iedereen mag dit voor zich zelf invullen, ik vind het alleen een beetje overdreven alles wat meer is als "rond vliegen" direct 3D te noemen.
     
  15. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Oke, dan ben ik geen langvlieger maar een aankomend sportvlieger.
    Hahahaha

    Even aan het rekenen geweest.

    Een Logo 550se aangekleed + 4 accu’s is ongeveer gelijk aan een vliegklare Goblin nitro sport.
    Maar dit wordt offtopic.

    George
     
  16. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Aantal accu's per jaar = ......euro
    aantal galons per jaar =..................euro
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.960
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vergeet dan ook niet eventuele laders en (als je vliegclub geen 220 heeft) eventuele generators en de brandstofkosten voor die generator mee te rekenen....
    Tot nog toe ligt voor mij het omslagpunt bij alles wat meer dan 3000 mAh nodig heeft, omdat dan de accu's plus laadapparatuur duurder worden dan de jaarlijkse brandstofkosten.

    Sinds ik hoofdzakelijk benzine vlieg, ligt dat omslagpunt nog veel lager....
     
  18. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Ligt ook een beetje aan de vliegkunsten van de bestuurder vind ik.
    Als je nog in de leer fase zit van het rond vliegen, dan zou nitro niet mijn voorkeur hebben.
    Elektro vliegt in principe probleem-loos en 100% betrouwbaar, je kunt je dus 100% concentreren op het vliegen.

    Bij nitro zal je ook een stukje energie moeten steken in de motor en dat kan ten koste gaan van het focussen op het vliegen (ligt er natuurlijk ook aan hoe handig je al met nitro motoren bent).
    Als we dan toch een kosten plaatje maken, moeten er ook crash kosten van de eerste nitro - autorotatie - cash bij.
    Een elektro heb ik nog nooit zien autoroteren (ten minste niet door motor uitval, alleen omdat mensen het willen doen), bij een nitro kan het gebeuren, en hoort autorotatie training er wel een beetje bij.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    tja, is maar net hoe je er mee om gaat.
    en hoe de mensen om je heen jouw afstelkunsten in de gaten houden.

    Wij hebben in de club ook vele nitro beginners gehad.
    en het scheelt dat wij "gewoon" met elkaar praten en zo.
    Dus als ik een motor hoor die nogal "arm" klinkt, vraag ik ff aan de piloot of dit kan kloppen.
    scheelt motoren, en bij de beginners is het een les dat er toch ff wat anders afgesteld moet worden.

    Voornaamste is gewoon dat je zelf feeling met motoren hebt. en ook echt brandstof wilt.
    koop je alleen een brandstof heli vanwege een mooie excel matrix met voor en nadelen, gaat het altijd mis.

    Wordt je een beetje goed begeleid, kost het niet zomaar motoren.
    er kan altijd wat gebeuren natuurlijk, maar bij ons heb ik nog geen nieuwe motor van een leerling zien overlijden in alle tijd dat ik bij ons in de club zit.
    wel oude.. maar dat heeft meer met slijtage en vorige eigenaren te maken.

    Tijdens lessen heeft het (in mijn optiek) ook niet echt nadelen of zo.
    een instructeur hoort die zorgen niet bij de leerling weg te leggen. vind ik dan.
    dus ik stel de motor af, zorg dat hij netjes zijn ding doet. de leerling gaat door het lessen heen langzaamaan een beetje horen en voelen wat de motor doet.
    en hoe het afstellen werkt.
    Afstellen doe je voor een vlucht.. dus heb je er in vlucht geen last van. (mits goed gedaan natuurlijk :D)

    Qua autorotatie, ik heb er in alle tijd dat ik vlieg 3 gedaan.
    inderdaad, 3 keer omdat de motor uitviel.
    bijzonder genoeg ook 3 keer dat er wat bijzonders was gebeurt (piston pen clip gebroken, vrij nieuw lager wat onderdelen verloor, roest)
    In 8 jaar valt dat mee, denk ik.
    nu vlieg ik ook vrij regelmatig met die heli..


    Maar, als de keuze tussen electro en brandstof nog gemaakt moet worden, is er maar 1 vraag die je moet beantwoorden: Wil je brandstof?
    beetje poetsen, beetje onderhoud, beetje afstellen.
    Heb je er niet zo veel mee, is eigenlijk electro de handigste route.
    anders gaat het motoren kosten.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2018
  20. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Dat is de spijker (2 spijkers in dit geval) op zijn kop, helemaal mee eens.
     

Deel Deze Pagina