ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat hoeft niet. Bij mijn schaal old-timer is ooit de stekker voor de servo's van de rechter vleugel losgeschoten.
    Coreless servo-motortjes, dus rolroer stond meteen omhoog.
    Toch nog onbeschadigd kunnen landen met rol vol op links, een beetje up, en flink richting op links.
    Op die manier draaide hij langzaam bochtjes naar rechts.
    Je kunt niet echt bepalen waar hij exact landt (maar in de weilanden is er een redelijke kans).
    En geen paaltje tegengekomen. :D
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Gelukkig weet je wel hoe je scharniertjes goed vastmaakt! :rofl:

    Geintje!!!


    jan.
     
    serge pot en DirkSchipper vinden dit leuk.
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik ben benieuwd. Voorlopig ben ik verrast door de bevindingen.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Bevindingen?

    Hier komen ze.

    Balsa 5 mm.

    20180918_162210_1537340925767_resized.jpg

    Met alleen duim en wijsvinger: lukt niet zomaar.


    Met hamertje op het deel dat niet gelijmd is.

    20180918_162258_1537340931316_resized.jpg


    Sla je alleen maar krom; scharnier gaat niet los.

    20180918_162249_1537340928511_resized.jpg


    Met hamertje op het deel dat gelijmd is: één rake klap en hij schiet los.

    20180918_162346_1537340934787_resized.jpg


    Inspectie: op de lijm zitten vezels balsa; de lijmverbinding is dus sterker dan het materiaal.

    Is zo op de foto eigenlijk niet goed te zien.

    Daarnaast: de lijmrondjes zijn hol; de lijm krimpt dus en neemt de vezels van het hout mee?

    20180918_162524_1537340937588_resized.jpg

    20180918_162538_1537340940127_resized.jpg

    Conclusie: twee van die kleine rondjes zijn dus voldoende om 'm behoorlijk stevig op z'n plek te houden.

    Na een 'tik': zaakje wel even conctroleren!

    Blijft de vraagt: wat is een goed alternatief?

    Dat
    1. plastig met (balsa-)hout verlijmt
    2. het scharnier-asje niet muurvast lijmt
    3. niet terugvalt op de saté-prikker methode (die in geval van een harde klap ook nog eens je hele achterlijst aan flarden scheurt, denk ik . . .)


    jan.
     
    serge pot en Rick NL vinden dit leuk.
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik gebruik altijd epoxy om scharnieren in de lijmen. Vooraf smeer ik wat vaseline op de oogjes waar de scharnierpen doorkomt om te voorkomen dat er epoxy tussen loopt.
     
    E.hof, PH_AJH en serge pot vinden dit leuk.
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Waarom doe je allemaal zo moeilijk en waag je je kist?

    Ik zou liever met een zwever vliegen met roeren die uit het midden zitten dan roeren die los kunnen schieten.

    Zelf heb ik altijd die dunne scharnieren gebruikt die je met ca vast lijmt.
     
    PH_AJH vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Bertus!

    En anderen.

    Eén (1) scharniertje krijg je met blote handen eigenlijk niet uit het balsa getrokken.

    Dat zit dus vast, 'vast' als in "Het schip lag vast op de zandbank" (dwz. geen beweging in te krijgen).

    Ieder rolroer zit met vijf (5) scharniertjes verlijmd.

    Dat zit dus goed vast.

    Ik denk echt dat het niet zomaar losschiet . . .


    Nico!

    Kun jij er niet nog wat over zeggen?

    Mij geloven ze toch niet . . .

    (Eea. laat onverlet dat het feit, dat je met een tik van een hamer zo'n scharnier dus wel los kunt krijgen, me ook niet helemaal lekker zit. Na crashes / hangar rash / in/uitladen in/uit de auto: controleren dus! Maar ik ga ze er nu niet uitslopen!)


    jan.
     
    flymax vindt dit leuk.
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die scharniertjes komen niet zomaar los. Maar als je een flutter krijgt komen ze los.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dit vind ik dan wel weer een gouden tip.




    jan.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ai, da's nou een dingetje waar ik nog niet aan gedacht had . . . :eek:

    Ik denk dat ik ze maar ga borgen, met een speld oid. :)

    Beter het zekere voor het onzekere! ;)


    jan.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Niet met een speld, dat is dun, bij hoge belasting (die flutter) 'snijdt' dat door je scharnier.
    Prikkertjes of saté-stokjes, lucifers eventueel! Dat werkt.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik weet niet wat je van plan bent met de zwever, maar flutter krijg je bij zeer hoge snelheden. Voor een braaf zwevertje hoef je echt niet te gaan borgen. Ik had het met mijn Calmato laagdekker, de aillerons goed gelijmd maar bij een steile duik kwam het buitenste scharnier eruit, de rest bleef zitten. Was wel een spannend moment moet ik zeggen.
     
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Gewoon inlijmen met witte houtlijm en een tandenstoker erdoor.
    Ci simple comme bonjour.
    Nooit problemen mee gehad.
    Bij een zwever heb ik ze eens moeten vervangen.
    De kunststof van de scharniertjes was gebroken.
    Was een hele chirurgische ingreep om restanten te verwijderen.
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je kunt nooit exact voorzien wanneer je flutter krijgt. Het kan ontstaan bij het rolroer a.g.v. speling op de aansturing van het roer (servo, stuurstang, kwiklinks, ...), torsiestijfheid van het roer, maar ook uit de vleugel zelf (torsiestijfheid). Hoe minder speling, en hoe torsiestijver, des te hoger de snelheid waarbij het optreedt. Houtbouw vleugels zijn minder torsiestijf dan carbon vleugels, etc.
    Je zult altijd wel een keertje lekker raggen. Ik zou dus niet durven beweren dat flutter alleen bij zeer hoge snelheden optreedt. Ik heb zelf een vleugel waarvan ik weet dat het boven de 1,5x de basissnelheid begint .... (ja, niet stijf genoeg gebouwd, 't is een krijgertje ...).
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik geef toe. Ik sta te kijken hoe vast het nog zit. Dit had ik niet verwacht.
    Ik ben favoriet gebruiker van houtlijm op houten verbindingen . Maar dit had ik dus nooit verwacht dat de lijm zo sterk zou zijn om enkel op de gastjes de scharnieren zo vast te houden .
    Ik heb wel ooit eens een toestel afgewerkt met vliesdoek en houtlijm wat zelfs akelig taai werd . Ik denk dat we toch de witte houtlijm meer onderschatten als we denken.
    Bedankt voor deze ogen opener .
     
    Huibert en flymax vinden dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Service with a smile. :)

    Vwb. flutter: http://www.rccr1957.com/flutter.pdf

    Ik was niet van plan er mee te gaan raggen (kan volgens mij niets eens).


    ben ondertussen maar ens aan de kielvlakken begonnen.

    Daartoe de schakelaar van de naaimachine geinstalleerd.

    Ai.

    20180918_222120_1537435141804_resized.jpg

    Er gaat een twee-adrige kabel in en een uit.

    Wat gebeurt er nou binnenin de stekker?

    Afijn; ik heb het voetpedaal in de kabel tussen de voeding en het boortje opgenomen en dat werkt (aan-uit; traploos niet).

    Heeft het zin om het voetpedaal in het netsnoer op te nemen (tussen de stekkerdoos en de voeding)?

    Wekt traploos dan wel?


    jan.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Meten is weten ....
    Wat geeft een multimeter aan?
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik wil niet moeilijk doen over deze scharnier constructie, ik gebruik dit soort scharnieren eigenlijk nooit, maar verder .........

    Juist met toestellen die niet gemaakt zijn om mee te raggen is het gevaar voor flutter groter dan bij toestellen die wel voor raggen zijn gemaakt.

    Vrij lichte modellen die normaal langzaam gevlogen worden zullen als ze bv uit de thermiek willen (moeten?) duiken toch heel wat sneller vliegen en dan toch gaan flutteren omdat ze te torsieslap zijn.

    Flutter-gevoeligheid treed vooral op wanneer:
    1. De vleugel weinig torsie stijf is.
    2. Er speling zit op de roeraansturing.
    3. De servo's slap zijn.
    4. De roeren zwaar zijn.
    5. De vleugel zwaar is achter het kwart koorde punt.
    6. Een hoge buigstijfheid leidt eerder tot flutter dan een lage buigstijfheid.
    7. De vleugelslankheid hoog is.
    8. De vleugel niet of wienig taps is.

    Wat betreft dat laatste 3 items kan je kijken naar bv de B-52 en andere toestellen waar de naast de zo hoog mogelijke torsiestijfheid, de buigstijfheid zo laag mogelijk is gekozen.

    I.h.a. kan je stellen dat flutter optreed wanneer de eigen-frequentie voor torsie van een vleugel overeenkomt met die van de buiging.
    De torsie eigen frequentie ligt bij een vliegbaar toestel altijd boven die van de buiging, maar door sneller te vliegen zal door aerodynamische effecten de torsie eigen-frequentie afnemen en de buig eigen-frequentie toenemen. Wanneer ze gelijk zijn zal flutter optreden.
    Dit uitgaande van stijve roer aansturing, bij slappe roeren komt er nog een vrijheidsgraad bij in de bewegingen en zal de flutter nog eerder optreden.
     
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ja hoor, ik wil hier nog wel wat over zeggen ( was een weekje offline, lekker een weekje er tussenuit)
    Gezien jouw test Jan, met een half ingelijmd scharnier, en maar twee gaatjes gevuld met lijm, denk ik dat je de sterkte van deze bevinding meer dan hebt bewezen.Ik was zelf al van plan hier een test te maken, doe ik misschien alsnog wel.

    Dank :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina