De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een á twee graden zeg je. Dat is maar heel weinig. Ik weet zeker dat dit heel wat meer was. Misschien wel 10 graden.
    Hoe meer gas ik gaf, hoe slechter het ging. Dat lijkt dan wel te kloppen.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Morgenvroeg naar de dichtsbijzijnde winkel voor 2 nieuwe props, 1 motorsteun en 1 motoras.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, 10 graden?
    Dan zou ik er niet mee kunnen vliegen, nog knap dat ie de lucht in kwam.
    Dus op naar Leo Verspaget of Hobbyin..
    Schade valt dan nog wel mee toch?

    GJ
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het was gisteren zelfs 20 graden :D.

    Ik neem straks het hele spul even mee naar Dennis. De gebroken motoras wordt nog het moeilijkst. Of zal ik er meteen een 6s in zetten? :D
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    6S is wel veel van het goede..
    Dennis vind ik zelf nou niet zo fantastisch wat betreft electro aandrijvingen.
    (Nu krijg ik heel veel mensen over me heen).
    Heeft te weinig kennis, te weinig voorraad en is te duur.
    Als je in de auto stapt en 1 uurtje en 20 minuten rijdt zit je in Waldfeucht (bij Echt) en daar zit een winkel die alles heeft en stukken goedkoper is dan Dennis.
    W&W modellbau.
    Vanuit Amsterdam reed ik daar altijd naartoe omdat ik daar nooit misgreep en tientjes bespaarde.

    GJ
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    die motoras is simpel, neem een stuk verenstaal of zilverstaal van de juiste dikte en lengte en gebruik die als motoras. Op die manier heb ik al zoveel motorassen gemaakt, en die werken nu nog steeds perfect. Niet zo moeilijk doen over simpele dingen...…………..
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Voor deze reparatie zou ik teveel benzine verstoken. Ik wil daar wel, over een poosje, een nieuwe zender gaan kopen.
    Groeten Wil
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat wist ik niet. Anders zou ik niet zo moeilijk doen.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een ander idee: ik heb nog een mentor staan. Deze afstellen/instellen en weer vliegen. Wel even laten invliegen. Ik durf bij deze wind gewoon te vliegen. Mede door de adviezen hier.
    En ondertussen Mentor 1 repareren.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    even voor de achtergrond: Ik ben van origine helicopter vlieger, en ben later door iemand overgehaald om ook vliegtuigen te gaan vliegen.
    gelukkig. erg leuk.

    Het grappige wil, dat bij een heli alles echt 100% moet zijn. Servo rot = spannende vlucht of crash.
    as krom: idem
    scheur: idem

    Ik heb zo door schade en schande geleerd regelmatig even goed aan het toestel te trekken.
    zit er speling op rare plaatsen?
    bewegen er dingen die niet horen te bewegen?
    zit de motor vast?

    Zo heb ik laatst bij een schuimtoestel een losse motor gevonden...
    ding had een paar slechte landingen gehad, en vloog erg bijzonder. Bleek dat de motorsteun deels los zat, dus als er gas werd gegeven, ging de motor alle kanten op (toestel dus ook)
    eigenaar had dit dus niet gemerkt...
    lijkt me toch knap.
    maar blijkbaar controleren veel mensen hun toestel niet na een stevige oplawaai.
    terwijl dit toch wel manier 1 is om schade te voorkomen.

    Als jouw motor scheef staat na een foute landing, terwijl hij ervoor recht zat..
    Zou er een belletje af moeten gaan..
    houd in dat er iets kapot is.

    zo had ik laatst een erg enthousiaste landing met mn edge 540. viel me op dat hij een beetje scheef stond.
    niets te zien..
    ik begon te trekken en te duwen aan het landingsgestel, bleek het carbon gedelamineerd. Het kon nog wel wat hebben, maar geen landing..
    en zonder trekken of duwen zie je het niet..

    gewoon goed blijven checken.. voorkomt vlot 90% van de crashes door kapotte onderdelen..
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vaak gaat het bij mij fout, door het niet goed letten-op. Dat zijn telkens vervelende- en zonde-van-het-geld momenten.
    Ik hoop dat er ooit een einde aan dit soort leermomenten komt.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    alleen als er voldoende leergeld betaald is :D
    en dan nog gebeurt er nog wel eens wat...

    maar ff serieus...
    als je zelf al merkt dat iets niet is zoals het was (er was je al opgevallen dat de motordomp zoveel anders was)...
    DAT is dat kwartje dat moet vallen.
    het klopt niet, en het KAN dus ook niet.

    in jouw geval meteen afgestraft met een crash, wat dan wel weer een harde leerschool is:frustie:
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, dat was behoorlijk dom(p) van mij :D.

    Zojuist de boel uit elkaar gesloopt. Morgen kan er gelijmd worden.
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    @WillydeWoofer
    Ik wil je graag complimenteren met je openhartige beschrijvingen.
    Volgens mij kunnen veel mensen er van leren en misschien enkele crashes minder maken.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Rick, erg leuk om te horen.
    Er zijn maar weinig mensen die hier hun hele hebben en houden op tafel gooien.

    Ik doe het o.a. voor andere mensen die op latere leeftijd beginnen. Op latere leeftijd een nieuwe hobby beginnen is altijd een stukje lastiger dan wanneer je nog jong bent.
    Dat merk ik ook aan mijn eigen (blaasinstrumenten) leerlingen. Er neemt van alles af en er komt helaas niks meer bij. Ik kreeg overigens vanochtend alleen maar goede uitslagen van de Cardioloog. Dat soort zaken zijn vele malen belangrijker dan modelvliegen.

    Niet iedereen op ons mooie forum, kan zich even goed in de oudere-beginner verplaatsen. Dat is uiteraard geen onwil. Als je nog jong bent, dan denk je niet eens aan ouder worden, is mijn eigen ervaring.

    Op latere leeftijd ben ik begonnen met modelvliegen (maar dat weet je al), fotografie, schaken en Krav Maga. Ik wordt regelmatig voor gek verklaard, maar het zijn mijn keuzes. Maak je maar geen zorgen over mij ;) :D.

    Groeten, Wil
     
    Bruno van Hoek, Vink, Peter Den en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Prettig te horen dat de rikketik het goed doet ;-)

    het wisselt bij leerlingen nogal wel eens hoor..
    Ik ben instructeur bij ons in de club..
    En zie af en toe ouwetjes binnenkomen die in no time leren vliegen.
    Tegelijk zie ik ook wel eens jeugd binnenkomen die het gewoon niet automatisch in de vingers hebben, en er dus lang over doen.
    Gemiddeld klopt het natuurlijk wel wat je zegt.. jeugd leert simpeler.

    en inderdaad.. velen doen alsof ze nog nooit een toestel beschadigt hebben...
    of met zweet op een donkere locatie omdat het toestel in die rare rukwinden niet omlaag wil.
    Je moet het zo zien: alle adviezen die worden gegeven, zijn ooit fouten van iemand geweest.
    Eigenlijk is dat een eng idee.. als je ziet hoeveel advies er wordt gegeven :D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een van onze "oude rotten" vertelde, dat hij als jonge jongen de eerste 3 jaren, alleen maar met hetzelfde eenvoudige zwevertje heeft gevlogen.
    Nee, dan heb ik aanzienlijk meer turbulente jaren achter de rug :D.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je het op die manier bekijkt... eigenlijk best wel....
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch


    Laat maar eens horen mensen: wat moet je beslist niet doen/vergeten?
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Crashen :D

    Heeeeeeeeeel erg verkorte lijst, even hoofdpunten:
    1- Laad iedere vliegdag je accu's en zender (!!)
    2- controleer dit als je niet 100% zeker bent of dit gedaan is.
    3- Als je je toestel klaarmaakt voor de eerste vlucht, loop hem even goed na. het "bewegende dingen waar het niet hoort te bewegen verhaal".
    Kijk naar scheve zaken, afwijkende zaken, speling, deuken, loshangen etc. Controleer ook af en toe even of de kabels van servo's etc niet ergens langs schuren.
    Let hierbij vooral op dingen die normaal vast moeten zitten. Zoals de motor, ailerons (of andere stuurvlakken).
    ook scharnieren laten wel eens los. of de pinnetjes schieten er wel eens uit.

    4- controleer je zender voor iedere vlucht. Goede model? Schakelaars de goede kant op?
    5- Na de vlucht: schakelaars goed? Accu eruit?
    6- in geval van harde landing of ongelukkige landing, even punt 3 herhalen.
    is geen schande. gewoon logisch denken en behoud van je spullen.
    scharnier is makkelijk te herstellen, de schade na een crash door loslatend stuurvlak niet.


    iedereen vult deze lijst aan met zijn eigen "startlijstje"
    ik heb zelfs iemand gezien die zijn checklist had uitgeprint, en hem dus ook punt voor punt doorliep.
    kun je gedachtes over hebben, maar het werkte voor hem, en zijn spullen bleven heel.
    en het gebrek aan crashes maakt piloten gezelliger :D
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina