Ik heb zojuist al mijn oude hornets en grasshoppers uit elkaar gehaald om deze vervolgens weer op te gaan bouwen. Nu zitten de tandwielhuizen en naven natuurlijk bomvol oud vet, zand en ander gedoe. Waarmee krijg ik dit het makkelijkst schoon? En welk vet moet ik hebben om het allemaal weer opnieuw in te vetten? Tevens, bij het tandwielhuis zet een klepje met "Oil" aanduiding. Ik kan me niet herinneren dat ik hier ook olie in gedaan heb. Moet ik de tandwielen invetten en TEVENS olie naar binnen gieten?
Ik zou het eerst onder de hete kraan met een borstel proberen voordat je met agresievere middelen aan de slag gaat. Olie en vet zou ik niet samen doen. Gewoon de tandwielen en niet vergeten ook de assen (als ze nog op busjes lopen) iets invetten en in elkaar zetten. Heb je kogellagers zou ik die wel even een druppel verse olie geven.
Kan mij niet herinneren dat Tamya ooit "oliebad" smering toepaste op hun modellen met kunststof tandwielkasten. Geloof dat ze dat wel deden bij de rough rider en sand scorcher, die een aluminium tandwielkast hadden. Hoe dan ook olie en vet nooit mengen. Word een zootje.
Bedankt voor jullie reacties. Bij 2 vd 3 autos lijkt het hele tandwielkast inderdaad vol te zitten met vet. Bij de anderen is dit al een stuk minder. Toch wel gek dat er een olieklepje in zit, ook in de handleiding wordt er niet over het gebruik ervan gesproken.
Ik vond na een beetje gegoogle dat het standaard vet prima is om de tandwielen in te smeren maar echt zo minimaal mogelijk. Ook wordt geadviseerd om alle externe onderdelen waar Tamiya vind dat ze ingesmeerd moeten worden, juist niet ingesmeerd moeten worden aangezien dit toch allemaal vuil aantrekt. Zijn jullie het eens daarmee? Of moet ik toch iets van grafiet of zo gebruiken?
Het hangt een beetje van de tandwielen af. Als ze in een behuizing zitten zou ik ze smeren met vet, het motortandwiel en de spur zou ik niet smeren, dit trekt inderdaad alleen maar vuil aan.
Wel eens een Hornet of een Grashopper gezien? De pinion en spur zitten in dezelfde afgesloten kast. Smeren is geen probleem. Extern valt er niet veel meer te smeren tenzij je plastic of bronzen lagerbussen hebt ipv kogellagers. Een klein veegje vet zal niet zoveel kwaad kunnen of anders siliconen of teflon spray, dit smeert en is vuil afstotend. Heb je kogellagers is het wel verstandig om ze zo nu en dan te smeren. Ik zelf spuit altijd wat WD40 op het lager en laat het intrekken.
Nee, de scharnierpunten van de draagarmen moet je niet smeren, alleen er voor zorgen dat ze soepel draaien. Veren... als er olie gevulde dempers zitten wel in de demper maar een pen dat door een gat schuift (voor is dat geloof ik) hoef je niet te smeren, ook alleen voorzorgen dat die vrij kan schuiven.
Het symbooltje met het oliekannetje is tamelijk gebruikelijk als aanduiding voor "hier smeren", maar het betekent niet dat dat met olie gebeuren moet. Als het een luikje is, is het waarschijnlijk gewoon bedoeld om via die opening er "regelmatig" een likje vet bij te vegen...
Bedankt voor de reacties. Ik heb hem weer rijdend. Met een RS540H motortje gaat ie toch harder dan ik verwacht had (alles gelagerd). Bij de draagarmen voor had ik geen vet maar ik zie nu al wat slijtage (na 20 minuten rijden) dus wellicht toch wat grafiet? of een heel klein likje vet?
Ik heb het nooit gedaan bij mijn Hornet. Natuurlijk zal je wat zien omdat er 2 materialen los in elkaar hangen en door een beetje speling eerder op elkaar inslaan dan dat de slijtage door het scharnieren komt.