Herintreder :)

Discussie in 'Beginners' gestart door Mugen MRX-3, 16 okt 2018.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Goedemorgen allemaal,

    Na een een jaar of 15 wil ik het vliegen weer gaan oppakken.... vroeger veel gevlogen met een GC freedom 20 trainer, in de tijd een curare40 gebouwd maar deze heeft maar net 1 a 2 keer gevlogen, de club waar ik zat (Emmeloord) moest wijken voor nieuwbouw en zat tijdelijk zonder veld, wildvliegen vond ik uit den boze enzo kwam mijn hobby stil te liggen.
    Ik ben toen overgestapt naar modelracen, eerst electro, en op het laatst nk’s 1:8 .
    Nu ik verhuisd ben en vlakbij vliegveld Seppe woon krijg ik het van dag 1 al weer helemaal te pakken, ik ben geregeld bij de baan aan het kijken en intussen ook al aan het buurten gegaan bij vliegclub “deGrondpiloten”
    En Tja...... als je eenmaal weer bij zon club bent geweest, ben je verkocht :)

    Ik ben al weer een aantal dagen van mn vrije tijd op dit forum aan het lezen en zit nu heel sterk te denken om de knoop door te hakken en bij hobby in langs te gaan...... (ik weet nu al dat ik dan niet met lege handen thuis kom :) )

    Ik heb de tip gekregen om met een calmato trainer opnieuw te beginnen, nu lees ik ook in diverse topics dat de calmato sport ook heel goedmoedig vliegt en dus geschikt is om het gevoel opnieuw weer op te pakken...
    Ik zou graag jullie mening weten en dan vooral van de mannen die met deze kist vliegen/of gevlogen hebben

    ik zit met het dilemma dat de trainer wellicht een iets betere optie is om opnieuw te beginnen, anderzijds weet ik dat als ik het weer in de vinger heb, ik toch een laagdekker wil vanwege het strakkere vliegbeeld...
    Denken jullie dat het ook met de calmato sport kan ?? Of toch de trainer ....

    Dan de motorisering, ondanks dat ik zelf gezien heb dat Electro power zat heeft, heb ik toch sterk een voorkeur en liefde voor een 4takt, nu denk ik aan de saito fa 62 b .... graag jullie mening of dit geschikt is, of dat een fa82 ook zal voldoen en wellicht zo op een volgende kist over kan (mooie piper pawnee bv.)

    Alvast dank voor de reply’s

    Groeten Richard
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt van je zelfvertrouwen af.... Ik heb nog niet zo lang geleden een Calmato Sport weggegeven aan een maat die al bijna 20 jaar geen vleugelkisten meet gevlogen had (wel veel heli, maar dat vliegt "toch echt anders"...)
    Aangezien we beide met pultzenders vliegen, is overpakken niet zo heel makkelijk, dus hij is gelijk maar in het diepe gesprongen.... Wat kan ik zeggen? Die kist is nog heel, en hij vliegt er met veel plezier mee....

    Het KAN een aanrader zijn een Calmato Sport zo spoedig mogelijk om te bouwen naar taildragger, ik heb me laten vertellen dat het motorschot wat zwakjes is ter plaatse van de neuspoot. Ik weet dat niet, want ik heb die kist destijds als taildragger gekocht.

    Een .60 viertakt zou vermogen genoeg moeten hebben, een .80 is vermoedelijk fors overkill (maar het is maar net wat je leuk vind natuurlijk). De mijne had een OS FXi 46 die als gloeiplugger meer dan genoeg vermogen had, en na ombouw naar benzine (20% minder vermogen, en 150 gram extra gewicht) nog steeds geen sloom gebakje is.
     
  3. stafhunter

    stafhunter

    Lid geworden:
    21 jul 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi Richard
    Ik kwam je vandaag denk tegen in Waalwijk. Ik was daar voor een zender
    Jij had al wat ervaring ik denk dat je je Fingerspitzengefühl zo weer terug hebt.

    Veel vliegplezier
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Zelf heb ik mijn lessen gedaan met een Calmato hoogdekker, toen door een techniek probleem de hoogdekker wat hard op de grond kwam ben ik verder gaan lessen met een Calmato Sport. Dat was niet echt anders. Landen was wat anders maar het vliegen niet.
    Het is wat Bert schrijft heb je vertrouwen of niet.
    Voor wat de Piper Pawnee van Hangar 9 betreft die worden niet meer gemaakt voor zover ik weet.
    Mocht je interesse hebben ik heb een exemplaar nieuw aan de muur hangen. Zit een Saito 11 cc op, verlichting en een gloeiautomaat.
    Als ik er de goede prijs voor krijg mag die weg.
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Dank voor de reacties,
    Vandaag ben ik langs gegaan bij Hobby-inn en heb een leuk gesprek gehad met 2 bezoekers in de shop stafhunter en jan,
    Jan raadde me (gezien ik al een brevet heb, en vroeger redelijk goed kon vliegen) een ARF calmato sport 40, of een bouwkit Sig Fourstar 40 aan..
    Persoonlijk vind ik het zelf bouwen van een kist prachtig en een mooi deel van de hobby, bij Hobby-inn mocht ik beide kits uitgebreid bekijken, en ondanks de prachtige afwerking van de calmato ben ik toch voor een Sig Fourstar 40 gegaan, het hout is prachtig laser gesneden en de plankjes zijn mooi recht, Jan die zelf al 46 jaar vliegt, was zo behulpzaam om me advies te geven betreffende de benodigde materialen voordeze kit, en de evt. verbeterpunten zoals closed loop aansturing.
    Ik heb de bouwkit aangevuld met een 10cc saito fa 62b..... laat de winter maar komen :) ... ik heb er zin in

    Gr.Richard
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2018
    Thedo, steven8110 en stafhunter vinden dit leuk.
  6. steven8110

    steven8110

    Lid geworden:
    17 feb 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lobith
    Succes met bouwen ik ben benieuwd heb zelf ook interesse om deze te gaan bouwen
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb zelf ook een fourstar 40, vliegt geweldig.
    Afhankelijk van de afstelling, gaat hij best ver met je mee.

    Persoonlijk had ik hem een beetje aangepast, o.a. aan de hand hiervan:
    http://www.tompierce.net/rcplanes/sig4star/index.htm

    Ik ben nog wat verder gegaan:
    - de vleugels zijn volledig ingedekt. Was mijn tweede kist, ik ging er van uit dat de vleugels dat beetje extra sterkte wel konden gebruiken. En ik vind het mooier.
    - zit een maatje grotere tank in.
    - Servo plank uitneembaar (zodat de tank er uit kan als dit nodig is)
    - Motor gedraait, zodat de uitlaat aan de zijkant/onderkant uitkomt. Bijna geen prut op het toestel na een vlucht!

    Wel ff opletten: ikzelf vlieg de kist met een 11x7 op een OS 46 AX2, vliegt geweldig.
    Maar ga je groter(12" prop) kan dat best een tik spannend worden.
    Ik maai met mijn 11"af en toe al gras, al is hij er nooit op blijven hangen
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Hoi Student,

    die aanpassingen van Tom Pierce had ik ook al gevonden, deze aanpassingen wil ik ook doorvoeren in mijn model, hij word er gelijk een heel pak strakker en mooier van :)
    qua landingsgestel, heb ik bij aanschaf gelijk materiaal meegenomen om het landigsgestel te gaan aanpassen naar neuswiel ipv staartwiel.....
    ik heb vroeger alleen maar neuswiel toestellen gehad en vind dit mooier en fijner dan staartwiel ook mede door het risico van een salto als het gras ietwat hoog is.....
    heb jij een bouwverslag gemaakt van jou toestel ??

    ik heb bijna alles bij elkaar om te gaan beginnen met bouwen, wellicht maak ik er een bouwverslag van :)
     
  9. stafhunter

    stafhunter

    Lid geworden:
    21 jul 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Tilburg
    Dat lijkt wel leuk een bouwverslag toppie
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    geen bouwverslag.
    maar kan wel foto's maken als je wilt ;-)

    bij de fourstar hoef je niet bang te zijn voor neusduikelingen hoor..
    de mijne is taildragger, en hij gaat alleen op zijn neus als hij een molshoop tegenkomt. maar dan stopt een driepoot toestel ook.
    Origineel zit het landingsgestel echt voor de vleugel (dus ver voor het zwaartepunt), en dat werkt goed.
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    even een kleine update, ik ben al lekker aan het bouwen van de kist, helaas komt er geen bouwverslag aangezien ik liever aan het bouwen ben dan achter het toetsenbord verhaaltjes aan het tikken ben. en elke keer al die fotos overzetten naar de pc en uploaden etc.
    ik zal zo af en toe een update neerzetten en een paar fotos plaatsen.
    anyway, ik ben dus niet begonnen aan de vleugel, maar aan de romp, het is even pielen omdat ik weer zo nodig het een en ander wil wijzigen.....
    de motor komt er niet rechtop in maar 90 graden gekanteld, dit om het neusje mooier af te werken net zoals ik zag bij tompierce... de 10cc saito is eigenlijk best groot voor dit model, en de aanstuing van het gas is even uitvogelen, omdat ik de sproeier vanaf de bovenzijde wil kunnen afstellen heb ik de carb 90 gr gedraaid wat resulteerd dat ik een uitsparing in de motorsteun zou moeten maken om de gasschuif aan te sturen.... dat zal dus niet gaan met een kwiklinkie... dat zal met een kogelkopje moeten.
    vanavond lekker schaven aan de neus, en komend weekend beginnen aan de vleugel...
    damn, dit zou een winterproject worden...... geen herfst project
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je toch lekker in de romp bezig bent..
    Kijk ff naar je tankruimte.
    De originele maat tank past tussen de ribben door, een grotere niet.
    1 keer inbouwen is natuurlijk het probleem niet, maar het wisselbaar of verwijderbaar maken wel.
    Dit moet je eigenlijk in deze fase doen, omdat je nu de romp nog open hebt liggen.. kun je nog een beetje valsspelen her en der.

    de mijne past dus op zijn zij wel tussen de ribben door, maar zoals hij hoort te zitten niet.
    Daar zitten dus twee stukken balsa tegen de zijwand gelijmt. Zo kun je de tank enigszins bewegen, omhoog friemelen, draaien, en dan eruit krijgen.
    Vandaar ook de verwijderbare servo plank.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Klopt Student, het is niet het eerste kistje dat ik bouw en had daar al rekening mee gehouden... het Du-bro tankje past er na het afschuren van de opgedrukte loge precies tussen de spantjes in, stukjes schuimrubber erin frommelen, brandstofslangen aankoppelen, en vervolgens trek ik voorzichtig vanuit het motorruim aan de brandstofslang de tank de romp in...
    appeltje eitje :)

    heb jij nog ergens een plaatje van jou 4star Student ? ben wel benieuwd hoe jouw mods eruit zien, vooral het neusje ben ik benieuwd naar
    heb jij hem vast of demontabel ?? ik heb er voor gekozen om niet een middag te gaan pielen om de motor eruit te krijgen, bij mij is het straks een kwestie van simpelweg spinnertje los, prop eraf en motorkapje afnemen.
    bevestiging ben ik nog aan het uitvogelen..... snelsluiters, of magneetjes
     
    Jw450se vindt dit leuk.
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijne is vast...
    Met een paar afgeplakte gaatjes om de motor eraf te kunnen halen.

    Ik zal morgen eens een paar plaatjes schieten..
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Mooi toestel Student, :thumbsup:
    Jij heb inderdaad gewoon een groot gat waar de motor in zit... ik haal alles uit de kast om de motoropening zo dicht mogelijk te maken, maar nu ik dit zie denk ik dat ik wat makkelijker en minder miereneukiger moet zijn
    Zeker voor een eerste kist die ik weer bouw sinds 20 jaar, maar tja dat zit er nou eenmaal in :hammer:
    Werkt de opstelling met 2 servo’s in de vleugel nou echt veel beter dan 1 in het midden ?? Het voordeel wat ik me zo kan bedenken is dat je kist nog enigsinds bestuurbaar blijft mocht er 1 servo de geest geven... het probleem van de beperkte ruimte voor de hevelstangen in het midden is vrij simpel op te lossen dus dat mag de reden niet zijn lijkt me.

    Vanmiddag maar weer naar waalwijk gereden omdat er dus geen scharnieren in de kit zitten :hammer: wielen ook al niet, staartwiel niet, zo achteraf gezien moet er nog een hoop bij gekocht worden :frustie:
    Maar goed, nu heb ik geloof ik alles wel om de kist af te maken .... ohnee Folie heb ik nog niet, foliebout wel maar folie niet haha:bier:
    Morgen maar eens een vleugen in elkaar prakken, dan zal ik gelijk een paar plaatjes schieten van mijn bouwwerk :thumbsup:
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, werkt echt veel beter, niet in het minst omdat de aansturing spelingvrijer is. Maar het word ook veel makkelijker om "extra dingen" te doen, zoals rolroer-differentiering, of bijvoorbeeld (als je het zou willen) beide rolroeren een haartje naar beneden te draaien in de landing, of wat dan ook. Niet dat het moet, maar het KAN en het vergroot dus je mogelijkheden.

    Dat bij een kapotte servo de ander het mogelijk nog blijft doen, heeft bij mij wel eens een kist gered overigens...

    Maar het prettigste is nog wel, dat bij eventuele malheur, een rolroerservo veel makkelijker te vervangen is, dan die stuurstangen-bende plus knie-hevels: Touwtje aan het servosnoer binden, servo er uit, nieuwe servo er in (snoer met het touwtje weer terugtrekken), servo vastschroeven, klaar.
    Als door een klap op je rolroer (transportschade o.i.d.) het plankje in de vleugel waar het kniehevel op zit, kapot zou gaan, ben je best even aan het repareren....
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Inderdaad, gewoon makkelijker met afstellen. Veel minder speling.
    en, omdat de aansturing nu in het midden van de aileron zit, ook veel minder risico op torderen van het gehele vlak.
    tijd terug bij een collega vlieger gezien. die ailerons tordeerden zo erg, dat hij een soort raar veerachtig gedrag kreeg in de lucht. moest erg rustig sturen..

    Eventueel kun je nu ook een soort flaps oid instellen, al heb ik dat niet gedaan.

    Daarbij zit mijn servo eigenlijk tegen het luik aan geschroeft, met wat vuren houtjes en zo.
    Je moet wel opletten dat je dus goed plakt. en dat het luik zelf dik genoeg is.
    Vraag maar niet hoe ik dat weet :D

    Reden waarom ik de voorkant een beetje open gelaten heb, is zodat je tenminste kunt zien of er misschien een beetje lekkage optreed.
    de hals van mijn tank steekt door het motorschot heen. Dus, als de afdichting lekt, ligt de rommel grotendeels in de motorruimte.
    zo ook met slangenzooi die lek kan zijn.

    Qua electra aansluiting vleugel romp heb ik beide servo's op 1 multiplex stekker gesoldeerd.
    Kun je nooit verkeerd zitten. en servostekkers gaan vlot een beetje los zitten als ze vaak uit elkaar moeten

    daarnaast zie je in de foto's ook een beetje waarom de hele servoplaat uitneembaar is.
    mijn tankdop steekt door het motorschot heen, en achteraan zit hij bijna tegen het schot aan.
    zijkanten zit hij bijna pas..
    dus eruit halen is uitdagend.
    maar kan wel. en ik hoef me niet druk te maken of ik nog wel voldoende peut heb om nog een keer rond te gaan :D


    tippie trouwens: als het een originele fourstar kit is..
    snel de bouten en moeten weggooien.
    engelse maten.
    rot irritant als er eens wat kapot gaat of kwijt raakt.
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Twee servo's voor ailerons heeft idd alleen maar voordelen. Als de servo goed ingebouwd is tenminste.

    Heeft me ook al een paar keer gered, vliegtuig begint sponzig te vliegen maar "je hebt 'm nog". Blijkt dan dat er een probleem is ontstaan met een aileron (servo, hevel, hoorntje, ...). Bij 1 servo wordt dat lastig, bij twee heb je nog een grote kans op redding.
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ik begrijp het,
    In geval van de 4star zijn flaps (flaperons)niet noodzakelijk omdat de kist behoorlijk lang schijnt door te vliegen.
    Maar het geeft inderdaad voordelen, ik ga het ook zo uitvoeren....
    Binnenkort even een extra servotje halen bij hobby in... moet er toch langs want nu blijkt dat de vleugel liggers dus ook ontbreken :( ik begin me af te vragen of dit geen maandagmorgen kit is, ik blijf naar hobby in rijden om hout en dergelijke bij te halen.

    Student: de ori boutjes heb ik ook gelijk vervangen voor metrisch,
     

Deel Deze Pagina