Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij/na kortsluiting verwacht ik eigenlijk meer problemen, bijvoorbeeld eindtrap van regelaar grondig aan gort. Was de belasting niet te hoog?
    Als alleen de aansluitdraden beschadigd zijn, hoef je alleen maar nieuwe aan te solderen. Denk eraan dat de koperkdraden lak-isolatie hebben, vergeet niet die te verwijderen.
    Zie je verkleuringen van de draad in/op de spoelen in de motor (foto's??) dan helemaal opnieuw wikkelen.

    Herverwikkelen kun je ook zelf doen, je krijgt dan een betere, koelere motor, met hoger rendement waardoor motor meer vermogen kan verwerken. Nu niet meteen enthousiast kniptang en soldeerbout ter hand nemen om de oude wikkelingen verwijderen, want eerst de huidige wikkelgevens bepalen:
    Electric Motor Design and Construction subforum - RCG

    Several motor tests
    1. Opening an outrunner for visual inspection
    2. Drytesting brushless motors - WFF (RCG user vollrathd)
    3. Overheated magnets result in lower magnet strength (irreversible! :(), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv cubed :eek:
      Higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current ⟲⟲⟲ etcetera etcetera, temperature runaway [​IMG]
    4. Determining whether magnets still have original strength, by determining whether Kv motor parameter (in rpm/volt) is still the same, several simple straightforward methods.
      www.bavaria-direct.co.za → motor constants
    5. Generator test, only using a power drill and a voltmeter
      (Re)winding and building motors - RCG (sticky) → opening post → #40 Generator test
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2017
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 28 dec 2017
  3. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ha thanks, dat photobucket ineens een kapitaal rekent voor doorlinken van foto's is echt een lage streek. Ik zal tzt eens kijken of ik het kan fiksen.
    Ralph heeft inmiddels pb.
     
  4. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Het wikkelen laat ik over aan iemand die daar al wat meer ervaring heeft deze keer.

    Ik maak me nu wel zorgen om de eindtrap van de regelaar. Geen idee of de belasting te hoog was, want ik vloog redelijk rustig. Paar loopings en zachte tic tocs.

    Ik vraag me af hoe ik de eindtrap van de regelaar nu kan testen.
    Waarschijnlijk pak ik een kleine (goedkope) motor dat ik over heb en kijk of die het doet op 3s ofzo. Als dat goed werkt dat zou (denk ik) de eindtrap goed moeten zijn toch?
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Nioet noodzakelijk. Beste is de krimpkous/behuzing verwijderen en kijken of er geen fets doorgebrand zijn. Soms branden er een paar maar niet alle fets door.
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer de fet's doorbranden vormen ze nagenoeg altijd een kortsluiting. Als er een paar kapot zijn en nog een aantal heel, wat heel goed kan, zal de regelaar in z'n geheel niet meer werken. De kans is dan heel groot dat hij een kortsluiting vormt.
    Door te lange kabels naar de accu en te weinig condensatoren om dat te compenseren kunnen er flinke spanningspieken over de fet's ontstaan. Die hoge pieken kunnen de gate barrière in de fet slopen (allemaal erg technisch, weet ik). In zulke gevallen zal de fet meestal geen kortsluiting vormen, hij werkt alleen geheel niet meer. Dat is heel lastig door te meten, alleen wanneer je de fet verwijdert en in een testschakeling plaatst of met een speciale tester door meet kom je daar achter.
    Zijn niet alle fet's kapot dan is het wel een goed idee om alle fet's te vervangen. De kans is groot dat de fet's die nog heel zijn toch een "tik" hebben gehad en na verloop van tijd ook de geest geven.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ... dan toch alle FETs vervangen, want ze hebben allemaal een stevige dreun gehad. Het zal daardoor niet lang duren voor de onbeschadigde FETs het loodje leggen. Op het meest beroerde moment natuurlijk.
    Op elke brushless regelaar zit een zes-voud aan FETs. Deze zijn niet hetzelfde, het zijn twee verschillende types.

    Meer info/achtergrond
    Extend motor wires, and keep the battery wires short. Keep controller close to battery.
    too long battery wires will kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG

    Contents
    • Solution I & II, rules of thumb
    • Problem
    • Capacitor type & polarity (orientation!)
    • How & where (not) to add extra capacitors
    • DIY capacitor pack pictures
    • Capacitor & pack suppliers
    • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
    • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2018
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Ron, heb je de laatste regel van mijn reactie wel gelezen. ;);)
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag samen,

    Na enkele motoren gewikkeld te hebben en her en der wat info ingewonnen te hebben, loop ik deze week toch tegen een raadsel aan.
    Ik heb een motor opnieuw gewikkeld om de performans wat op te krikken en wel de volgende SK3 5065 236 kv. Nadat ik er een proefwikkeling opgezet heb en de motor langzaam heb laten draaien na volle spanning, is deze in rook opgegaan, Mmmmm...
    Wat is er fout gegaan, spanning 5 cellen lipo, regelaar die van roxxy 60Amp 6 cellen, jettybox hier op aangesloten, moter starte goed op maar bij volledige spanning (20volt) begint deze te stotteren en te roken. Wikkelingen gecontroleert deze waren volgens de post 70 goed erop gezet, zie deelmotor, ook geen kortsluiting naar de stator of naar een andere fase aansluiting was er niet.
    De wikkeling was 11-10-11-10-11-10 volgens post70, de draaddikte was 0,6mm.
    Nu heb ikzelf het vermoeden dat een deelmotor deze hoge spanning niet aankan???
    Klopt dit?
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als alles goed is, kunnen RC motoren paar honderd volt aan (de isolatielak), de motoren gaan kapot van te hoge stroom of te hoog toerental.

    Was dit onbelast, nog zonder prop?

    Welke checks en tests heb je gedaan, voor je accu, regelaar en motor met elkaar verbond?
    En ook nog voor beide deelmotoren met elkaar verbonden werden.
    Faseweerstanden, generatorspanningen, stator-fase weerstanden?
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2018
  11. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb ook een motor gewikkeld die warm werd zonder belasting, en op alleen maar ~11V.
    Uiteindelijk kwam ik er achter dat ik toch kortsluitingen had naar de stator in 1 winding, waardoor
    de Kv van die wikkeling veel hoger was. Daardoor gaan ze vechten en wordt de wikkeling met kortsluiting
    snel warmer.

    Ook een tel foutje in de wikkelingen zorgt er voor dat je dit krijgt.
     
  12. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ron, correct me if I am wrong.
    [​IMG]
    Maar volgens mij moet je bij deze wikkeling altijd alle tanden
    het zelfde aantal wikkelingen geven.
     
  13. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag Ron

    Ik heb maar een proefwinding op een deelmotor gezet, accu 70% a 20 volt verder normaal aangesloten en onbelast zonder prop.
    Mogelijkerwijze het verschil in windingen? Alla XYZ?
    Zoals aangegeven 11-10-11- enz

    Mvg John
     
  14. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik kan 11-10-11 alleen maar op 1 manier interpreteren en dat is dat je
    A : 11 windingen
    B : 10 windingen
    C : 11 windingen

    En dat kan niet want de fase met 10 windingen zal een andere KV hebben dan die van 11 windingen en dat gaat dan vechten, warm worden en doorbranden.
     
  15. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoeveel polen heeft deze sk3 5065, ik kan dit niet vinden op het internet
    Ik gok dat het er 10, als dat zo is dan kun je de winding van post #70 niet doen.

    Bij 6 en 8 poles wel. Maar volgens mij is de KV daar te laag voor.
    http://www.bavaria-direct.co.za/scheme/calculator/
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2018
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Durf ik even niets over te zeggen.
     
  17. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag Samen,

    Ik moet een keuze maken, tussen een HKIII- 5040-530 kv of een HKIII-5035-500kv en deze opnieuw wikkelen zodat deze ook geschikt is voor 14 cellen, de dikte is 5mm verschil en enkele kw, maar in de beurs 300 euro. De laatste heeft 29 draden a 0,33mm en de eerste heeft 2 draden a 1,4 mm
    Wie kan mij hierbij op weg helpen?
    Affijn ik zet de data even op een rij,

    HKIII-5040
    Stator Diameter
    50 mm (1.968 in)
    Stator Thickness 40 mm (1.574 in)
    No. of Stator Arms 12
    Magnet Poles 10
    Motor Wind 4+3 Turn YY
    Motor Wire 2-Strand 1.4mm
    Motor Kv 530 RPM / Volt
    Max Continuous Current 200 Amps
    Max Continuous Power 11840 Watts
    Max Lipo Cell 16s
    Max Peak Current 250A (2 seconds)
    Max Peak Power 14800 Watts (2 seconds)

    HKIII-5035
    Stator Diameter
    50 mm (1.56 in)
    Stator Thickness 35 mm (1.38 in)
    No. of Stator Arms 12
    Magnet Poles 10
    Motor Wind 7 Turn Delta
    Motor Wire 29-Strand 0.33 mm
    Motor Kv 500KV RPM / Volt
    Max Continuous Current 120 Amps
    Max Continuous Power 5400 Watts
    Max Lipo Cell 12s
    Max Peak Current 160A (5 seconds)
    Max Peak Power 7100 Watts (5 seconds)

    Mvg John
     
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    De 5040 is ruwweg 15% langer dan de 5035 en dat is ook ruwweg het verschil in torque/koppel wat je kunt verwachten.
    Dat de aangegeven wattage van de 5035 zo laag is komt door de wikkeling met dunne draadjes, als je naar monodraad gaat komt de belastbaarheid al meer in de buurt van de 5040.
    Wat is de toepassing, speedheli?
     
  19. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Hallo Dekker,

    Nee, dat niet maar voor de big monster speedwing van HJK speedwing, ik hoef nu geen 16 kw maar naar die richting van 10 kw is prima, de HK 5025 F3S editie kan 7,7 kw aan op 12 cellen, dus de HK 5035 moet daar boven komen richting 10 kw en als het even kan op 14 cellen dan blijft de stroom opname wat lager.

    Mvg John
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    John, je kan even contact opnemen met Scorpion.
    Ze leveren motoren ook als kit en dat kan goedkoper uitvallen dan een gewikkelde motor die je opnieuw gaat wikkelen.
    Zo komt Ralph ook aan zijn motoren.

    GJ
     

Deel Deze Pagina